Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sitter å lurer litt på hva jeg skal gjøre om dagen. Dette forutsetter så klart at mangelen på lokførere er like prekær som nå, og at de forskjellige aktørene sloss om nyutdannede lokførere ved å tilby kontrakter med lønn under skolegang.

 

Skal jeg gå for NSB kontrakt eller holde meg kald og vente på at noen andre tilbyr en bedre avtale?

 

Ser masse fordeler med NSB, men også noen negative som etter min oppfattning er store. Jeg har ikke så veldig lyst til og kjøre gammle type 69 og 70, da dette er som en T-bane eller en trikk og regne. Men man må vell regne med å kjøre slike tog ei stund etter man starter. Noen som vet om hvordan dette fungerer? Hva skal til for å få kjøre Bm73 til Trondheim eller El 18? Går dette kun på ansenitet?

 

Tror nok det er mange fordeler med NSB. Kan tenke med du får ett godt grunnlag i starten med erfaringer fra forskjellig matriell, muligheter for borteboer stønad, variasjon i kjøring, NSB kan opplæring og etterhvert ser det ut for at det skal bli ett lønnshopp for og ta igjen de andre etter den nye avtalen.

 

Men spørsmålet er altså hvor lenge må man regne med å kjøre "trikk"? Og hvor lenge må man regne med før man får kjøre skikkelig tog som Bm73 og El18?

Endret av Mini11
Lenke til kommentar

BM70 er jo ikke så galt. Er kanskje BM72 du tenker på? Skal være ganske godt sett å kjøre det også, har ikke kjørt det selv enda. Men ja, du må nok regne med en del lokalkjøring med 69/72 til å begynne med. I alle fall hvis du skal være stasjonert i Oslo. Det er ansiennitet som avgjør hvilke turer du får, og det er også ansiennitet som er avgjørende når du søker på stasjonering andre plasser. Noen plasser er det mulig å få stasjonering uten lang ansiennitet, andre plasser står folk i kø i årevis. Hvis du får stasjonering en plass hvor det er mye langdistansekjøring, vil det også være naturlig at du får kursing på BM73 og El18.

 

Ellers er jo CargoNet et alternativ, hvis man har lyst på langkjøring. Ikke det nyeste materiellet der, men jeg har forelsket meg i El16. Er vel trolig at de må handle nytt materiell i relativt nær fremtid også.

 

Det er vanskelig å si hva som lønner seg når det gjelder kontrakt. Det er kun NSB som tilbyr det under utdannelsen, men jeg vet at Flytoget har kommet med tilbud til nyutdannede lokførere. Da som en engangssum ("sign-on fee"). Men, det er jo vanskelig å forutse hvordan behovet deres er når du er ferdig på skolen. Hva om de ikke lenger rekrutterer da? Det er NSB som er mest desperate etter folk, de andre har i stor grad klart å dekke behovet sitt ved å rekruttere fra NSB.

 

Det er mange i NSB som har store forventninger til lønnsvekst, det er vanskelig å skjønne at førere av Flytoget fortjener så mye høyere lønn. På den annen side er det nå mange i CargoNet og Flytoget som mener at de nå må ha ytterligere vekst, i forhold til NSB, på grunn av den gode avtalen NSB-førerne fikk nå. Det er vanskelig å spå hva som skjer på den fronten. Blir spennende.

Lenke til kommentar

Men må man ha erfaring eller ansenitet fra NSB for og kjøre godstog? I såfall så er det jo kun flytoget som er det andre alternativet for en som er nyutdannet.

 

Har forresten du Aasgaard fått deg kontrakt?

 

Nei det er ikke enkelt å vite hva man skal satse på. Jeg hadde nokk skrevet kontrakt med NSB med en gang hadde jeg visst at jeg ikke hadde blitt kjørende i type 69 og "Oslo trikken" de første årene. Men målet må jo uansett være å få betalt for utdanningen. Du sitter liksom med svarteper hvis du blir sittende å vente uten at noen kommer med tilbud. Studielån hos statens lånekasse er deffinitivt mye dyrere enn lønn hos NSB. Blir det NSB så får man bare leve med disse gammle "trikkene" ei stund :)

 

Jeg tror nokk uansett det blir gøy! :D GLEDER MEG!

Lenke til kommentar

Nå bor jeg i Oslo, og vil påstå at froskjellen mellom tog, trikk og bane er ganske enorm, selv om en har mange stoppesteder på lokaltogene.

 

Selv går jeg for NSB kontrakten. Jeg har lest den nye avtalen NSB har fått, og jeg syns den ser heller grei ut. Jobber du mer enn hver 3. helg utløser det ekstra fridager, og kvelds/natt tillegget har økt en del. Ser det også er ordninger for de som må starte et skift et visst stykke unna hjemstedet.

Lenke til kommentar

Nei, du må ikke ha ansiennitet fra NSB for å kjøre godstog. Men ja, CargoNet rekrutterer nok mye fra NSB. Ellers er det jo andre aktører også. OBAS, MTAS, NSB Anbud, Jernbaneverket...

 

Jeg har tegnet kontrakt med NSB, og regner med å måtte kjøre lokaltog en god stund. Målet er å komme hjem til Halden, men det er mange andre som vil hit også, med høyere ansiennitet. Så da er det bare å smøre seg med tålmodighet og pendle en håndfull år. Men, det er mange plasser det er enklere å få stasjonering i, for den som vil andre plasser.

Lenke til kommentar

Har noen spørsmål om skoleåret:

Ser av undervisningsplanen at det skal være en del praksis under skoleåret. Hvor mye er dette? ca 40%? Velger du selv hvor du vil være under praksis periodene? Må man ikke være på både motorvogn og lokomotiv?

Hvordan er skolen ellers?

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mange prosent som er praksis, men det er en god del. Skoleåret er arrangert slik at du får perioder med teori og praksis om hverandre. Synes det fungerer godt. Du velger ikke selv, men dine ønsker blir tatt hensyn til. De forsøker blant annet å plassere folk nær hjemmet så langt det er mulig. De forsøker å få det til slik at alle er innom godstogkjøring i en av praksisperiodene. Jeg er i praksis i CargoNet nå, og stortrives. Veldig lærerikt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Det er mange i NSB som har store forventninger til lønnsvekst, det er vanskelig å skjønne at førere av Flytoget fortjener så mye høyere lønn. På den annen side er det nå mange i CargoNet og Flytoget som mener at de nå må ha ytterligere vekst, i forhold til NSB, på grunn av den gode avtalen NSB-førerne fikk nå. Det er vanskelig å spå hva som skjer på den fronten. Blir spennende.

 

Lønna i Flytoget er høyere enn i NSB (selv om man tjener mer i NSB om dagen grunnet haugevis med overtid) av en enkelt grunn: Flytoget har ikke noe valg. Med så lite variasjon (i forhold til NSB og CargoNet) ville det blitt umulig å holde en stor nok arbeidsstokk der. Ellers er det mye spennende som skjer i Flytoget om dagen også :)

 

En ting er å få bedre betalt på flytoget, men til gjengjeld så er det jo mindre variasjon der. Har hørt at du bare setter inn riktig fart på 'autopiloten' og passer på bremsa. Men er sikkert trivelig å jobbe der for det!

 

Hehe, det hørtes da veldig enkelt ut! Kan love deg at det ikke er så simpelt. Finnes flere forskjellige kjøreteknikker man kan velge når man kjører BM71/73 (Automat, manuell, "blanding"). Essensen er at man uansett velger den som man liker best. For min del er det viktig å bruke mest mulig regenerativ bremsing (nettbrems) for å spare bremseklosser, miljø, strømregning osv. Mens andre kan kjøre i automat hele dagen og bruke adskillig mer bremseklosser, grunnet for lav retardasjon med kun nettbrems. (automatikken legger til klossbrems i området 80-210km/t fordi nettbremsen ikke er effektiv nok i høye hastigheter)

Endret av HeRbie
Lenke til kommentar

Har ingen intensjon om å gå inn i en lønnsdiskusjon med deg (eller andre) her. Jeg forteller ganske enkelt lesere av tråden (som naturlig nok er nysgjerrige) hvor landet ligger. Men, jeg har svært vanskelig for å tro at en gjennomsnittlig flytogfører nå tjener dårligere enn en gjennomsnittlig NSB-fører. I følge de beregningene jeg har sett vil en NSB-førers lønn i dag ligge omtrent på samme nivå som en CargoNet-fører. Man jobber mer helg, men mindre natt.

 

Man finner alltids eksempler på personer som tjener mye mer enn gjennomsnittet, men de individene finner man i alle selskap.

Lenke til kommentar

Tja,

 

Jeg var så heldig å få tak i et par gode billig gjennom en bekjent. Det er jo verdt å tenke på at du ikke trenger dem når du er ferdig på skolen, så du er kanskje ikke interessert i å betale all verden? I kullet mitt er det mange som har kjøpt på Biltema. Der selger de sorte vernesko til 199,- hvis jeg husker riktig.

Lenke til kommentar
Da var ihvertfall første steg gjort, søknaden er sendt.. da får man bare vente og se om man i hele tatt kommer til intervju :whistle:

 

Lykke til! Blir du invitert til intervjuet har du en god sjangse til å få begynne. Blir du ikke invitert, så søk igjen neste gang, fordi denne gangen kommer det til å være *mange* som søker på grunn av medias fokus på lokførere og lokførerskolen.

Heldigvis for meg kom dette fokuset etter forrige søknadsfrist, så jeg hadde færre konkurenter ;)

 

Men for skolen er det jo en drømmesituasjon å kunne velge ut 100-150 stk for intervju ut fra kanskje 300-400 som søker. (Vill gjetting her).

Endret av Mjoellnir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...