Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sant at Bm72 ikke er gamlere enn Bm71, 73. Men de er så mye tøffere! ;)

 

Det er nokk fordeler og ulemper med alle tror jeg. Er opp til hver enkelt hva man syns er best, heldigvis :)

 

Ett annet alternativ er vell å bli lokfører i Jernbaneverket. Og kjøre arbeidsmaskiner ol der er vell veldig varierende. Men vet ikke om de tar inn så mye folk.

 

Nå er det ikke bare NSB som betaler skolepenger da. Flytoget betaler faktisk bedre enn NSB også der, så det er vell en liten polecy i den bedriften og hele tiden ligge ett hestehode forran de andre med tanke på lønn. Og ekstra jobbing var visst ikke noe problem i Flytoget bare man holdt seg innenfor hviletidsbestemmelsene. Det var viktig for meg da jeg liker å jobbe mye.

 

Noen som vet hvordan gods selskapene rekrutterer folk? MÅ du gjennom NSB en periode først?

 

Trodde det kun var NSB som betalte under utdanning?

Hva betaler flytoget da Mini?

 

Til dere som går på forkurs: Anbefaler kjøp av "101 Experiment" fra Clas Ohlson. Kjempenyttig! Jeg selger mitt sett for en 50 lapp hvis noen er interesserte.

 

Hva koster "originalen" da Tex? :)

Lenke til kommentar
Godt nyttår til alle medstudenter og fremtidige kollegaer ;)

 

Hva med øl 18 januar på Egon, byporten? Så kan dere som begynner i Januar fortelle litt om den første uka :)

 

 

Godt nyttår ja folkens! Bare 9 dager igjen nå! ;)

 

Jeg er hvertfall med på en øl :)

 

Mustang, sjekk innboxen din.

Endret av Mini11
Lenke til kommentar

Nok et forkurs spørsmål...

 

Hvordan i #¤¤ skal man beregne:

Hvor stor er effektverdien til en vekselspenning med toppverdi 400V ?

 

når d gjelder spørsmålet før det ovennevnte så var dette:

Hvor stor er toppverdien til en vekselspenning med effektverdi 127V ?

Hvis man kan regne med effektverdi som U er jo formelen klar og da blir det dette tror jeg:

 

û = U * (kvadratroten av 2) = 127 * (kvadratroten av 2) = 179,6Hz

 

Men er dette korrekt??

Endret av mustang74
Lenke til kommentar
Nok et forkurs spørsmål...

 

Hvordan i #¤�¤ skal man beregne:

Hvor stor er effektverdien til en vekselspenning med toppverdi 400V ?

 

når d gjelder spørsmålet før det ovennevnte så var dette:

Hvor stor er toppverdien til en vekselspenning med effektverdi 127V ?

Hvis man kan regne med effektverdi som U er jo formelen klar og da blir det dette tror jeg:

 

û = U * (kvadratroten av 2) = 127 * (kvadratroten av 2) = 179,6Hz

 

Men er dette korrekt??

 

Effektivverdien = toppverdien / rota av 2

 

Ja, du har funnet korrekt svar på toppverdien, men den oppgis i volt!

Endret av TexacoStovner
Lenke til kommentar

Snakka nettopp med kontordama Ellen på skola. Hu bor i etasjen under meg, så jeg får en del info der. Hu sa at det varierte med antallet som strøk, men jeg forsto at det kunne være såpass mange som 4 i hvert kull som rammlet av underveis :O

 

Det fikk meg til å undres litt på hvordan neste år blir.

Hvor vanskelig er skoleåret egentlig? Kreves det 10 timer hard pugging hver dag, eller er det meste på videregående nivå? Hva kreves det mest jobbing med? Er det mye lekser? Hvor lange er dagene på skolen?

Lenke til kommentar
Snakka nettopp med kontordama Ellen på skola. Hu bor i etasjen under meg, så jeg får en del info der. Hu sa at det varierte med antallet som strøk, men jeg forsto at det kunne være såpass mange som 4 i hvert kull som rammlet av underveis :O

 

Det fikk meg til å undres litt på hvordan neste år blir.

Hvor vanskelig er skoleåret egentlig? Kreves det 10 timer hard pugging hver dag, eller er det meste på videregående nivå? Hva kreves det mest jobbing med? Er det mye lekser? Hvor lange er dagene på skolen?

 

JA, det er MYE arbeid!! Allerede første skoledag er full dag med teori. Det kreves mye jobbing, minst 2 timer hver dag. Skolen anbefaler at man ikke har helgejobb ved siden av.

Lenke til kommentar
Snakka nettopp med kontordama Ellen på skola. Hu bor i etasjen under meg, så jeg får en del info der. Hu sa at det varierte med antallet som strøk, men jeg forsto at det kunne være såpass mange som 4 i hvert kull som rammlet av underveis :O

 

Det fikk meg til å undres litt på hvordan neste år blir.

Hvor vanskelig er skoleåret egentlig? Kreves det 10 timer hard pugging hver dag, eller er det meste på videregående nivå? Hva kreves det mest jobbing med? Er det mye lekser? Hvor lange er dagene på skolen?

 

JA, det er MYE arbeid!! Allerede første skoledag er full dag med teori. Det kreves mye jobbing, minst 2 timer hver dag. Skolen anbefaler at man ikke har helgejobb ved siden av.

 

Alt er vel relativt men hva med annenhver helg da? litt teit sp.mål kanskje men som sagt: alt er relativt...2 timer pr.dag er jo ingenting!....når man studerer så må man gå ut ifra at det er en fulltidsjobb...dvs minimum 8h pr dag!

Endret av mustang74
Lenke til kommentar

Jeg skal i alle fall satse 100%. Jeg vurderte å jobbe deltid hvor jeg jobber nå, men for det første er jeg dritt lei av min nåværende arbeidsgiver, og for det andre så skal jeg klare å overleve på pengene fra NSB også ;) Bare den personalbilletten sparer meg for 700 i måneden.

 

Er vant til å jobbe 9-17 + masse overtid, og nå blir det 8-15 + lekser, så jeg tror det skal gå bra :)

 

Er det forresten wlan tilgjengelig for studenter på skolen?

Lenke til kommentar
men hva med annenhver helg da?

 

Problemet er vel at du ikke kan vite hvilken turnus du blir satt opp på i praksisperiodene.

 

Ahhh, so!

 

Ja men da får man bare ta det deretter da?

Men får man vite hele turnusen med en gang da?

 

Og Mjoellnir: Klart det går bra, for det første må man ha trua og for det andre må man gå inn for ting man vil 100%

Kombinasjonen er uslåelig:)

Endret av mustang74
Lenke til kommentar
Snakka nettopp med kontordama Ellen på skola. Hu bor i etasjen under meg, så jeg får en del info der. Hu sa at det varierte med antallet som strøk, men jeg forsto at det kunne være såpass mange som 4 i hvert kull som rammlet av underveis :O

 

Det fikk meg til å undres litt på hvordan neste år blir.

Hvor vanskelig er skoleåret egentlig? Kreves det 10 timer hard pugging hver dag, eller er det meste på videregående nivå? Hva kreves det mest jobbing med? Er det mye lekser? Hvor lange er dagene på skolen?

Vårt kull (03/07) er vel et relativt sterkt kull, hos oss er det én som har falt fra (skifteopplæring) og én som valgte å slutte. Det er ikke til å stikke under en stol at folk faller fra, og at man har press på seg for å levere.

 

Det er jo veldig individuelt hvor mye man må jobbe for å tilordne seg den samme kunnskapen. Noen i klassen pleier å sitte igjen på skolen på kveldene (eller å møtes i helgene) når eksamen nærmer seg, andre gjør det ikke. Men det er ikke et studie du sover deg gjennom. Det krever mye av deg. Skoen har høgskole-status, og det er rett og rimelig. Nivået er høyt (fullt på høyde med et år på universitet). Mitt tips er: Kom uthvilt til skolen, og konsentrer deg maksimalt der, mye av det som blir undervist er vanskelig å tilordne seg på egenhånd i ettertid.

 

Vi får ikke mye lekser, kanskje svare på noen oppgaver, men det er jo ditt ansvar at du leser/pugger såpass at du henger med. Skoledagen varer fra 08:30 til 15:00. Ikke så lang, men det kan være ganske intenst. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...