Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Slikt bør du nok spørre skolen om, det var ikke det i mitt tilfelle, men det kan sikkert variere litt. Tror for eksempel at de prøver å legge dagene tett opp mot hverandre for de som kommer langveis fra. Men, ring og spør. :)

9444633[/snapback]

Takker for tips. Pratet med en hyggelig dame som virket til å ha veldig god oversikt.

Dette blir spennede, men mistenker å stryke til Psyko- testen.

Men da har man prøvd i hverfall.

9445144[/snapback]

 

 

Ja det er bare å prøve. Du får deg nokk en knall fin jobb når du er ferdig.

Jeg var inne på denne intervju og teste runden denne uka. Intervjuet er greit. De bare sjekker at du er skikket til ansvar og passer til dette, ellers skal de bare bli kjent med deg.

 

Arbeidspsykologiske testen var ett annet kapittel da. 6 timer hard tenke økt! Jeg har hørt at styk prosenten her er opp mot 50%, og det sjønner jeg godt, selv om det var mye greie oppgaver også. Var hvertfall mye rare tester, og ingenting du kan forberede deg på egentlig.

 

Venter nå bare på svar om bestått/strøket test. Blir noen nervøse dager nå før jeg får svar. Blir enten himmel eller h......!

 

Jeg VIL inn på skolen, får bare krysse fingre og tær for at det går bra!! :D:thumbup:

9451270[/snapback]

 

 

Hvordan gikk det?? Kom du inn?

*spent* :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å bare betale renter er vel noe du må ta opp med banken din, men vil vel ikke tro at det er noe problem? Ellers er det jo en utdannelse godkjent av Statens lånekasse, så reglene er de samme som for andre studier.

 

Per i dag er det bare NSB som tilbyr kontrakt gjennom utdannelsen. Flytoget har på sin side fristet noen kull med en bonus på 250.000,- med dem som skriver kontrakt etter endt utdannelse. Er ikke sikker på hva planene til CargoNet er. Det ser vel ut til at de har et relativt stort behov for lokførere også, men hittil har det kanskje virket som de tror de kan dekke behovet ved å lokke til seg ferdigutdannede lokførere fra andre selskap.

 

Det er jo slik at en tjener mindre i NSB enn i de andre selskapene, og det kan nok være mye av grunnen til at NSB har størst gjennomtrekk. Det er klart at mange blir fristet til å bytte beite for 100.000 (bare for å ta et tall) ekstra i året.

Endret av Aasgaard
Lenke til kommentar
Grattis  :)

 

hvordan foregikk arb.psyk.test ?

9581792[/snapback]

 

Var forklart lengre opp, men kan ta det i detalj siden det ikke egentlig er noe å foreberede seg på ;)

 

Starta slik:

1. Mattetest

2. "Skrivetest" hvor vi skulle fullføre settninger osv

3. Teknisk forståelse 1

4. Forståelse test hvor vi skulle lese hvordan piler står og så skrive et resultat etter gitte regler som vi fikk 5 min å sette oss inn i

5. Romforståelse hvor vi måtte velge riktig "tetris brikke" i 3D

6. En blyant i hver hand med forskjellig farge hvor vi måtte tegne riktig strek i riktig rute.. - første stresstest.. her gikk det skikkelig fort.

7. Teknisk forståelse 2

8. Ny forståelse test

9. Enda en forståelse test (og disse begynte å bli temmelig kompliserte)

10. Standard IQ test som du får på sesjon osv

11. Farge/koordinasjons test hvor vi skulle plassere riktig farget brikke i riktig farget hull/bostav osv - Andre stresstest

 

Mulig jeg glemte noe.. hele greia tok 6 timer med en halvtimes lunchpause og noen 5 min inneimellom.

 

Svaret fikk jeg dagen etter, og helsetesten var jeg ferdig med uka etter det. Så jeg håper jeg får svar om startdato i morra!

Lenke til kommentar
uff.. er spent nå.. håper jeg får beskjed fra JBS i dag.. Flere har fortalt meg at jeg er garantert plass så lenge jeg har klart alle testene.. men jeg tror det ikke før jeg har fått en dato :)

9586460[/snapback]

 

 

Når var du inne på testing?

 

JIPPI!! :D:dribble:

Jeg kom også gjennom testene!! Eller det vil si at jeg ikke har fått svar på narkotestene, men regner med at de er greie :D

 

Hu dama på kontoret sa at man var garantert plass hvis man kom gjennom testene, det er jo kjempe nyheter! Jeg gleder meg utrolig til å begynne!

 

Sitter å venter i spenning på oppstarts dato. Får håpe det kommer ett svar iløpet av neste uke, og at jeg kan starte fort. Noen som vet med sikkerhet når det er oppstart neste år? Januar, Mars, Juni, september og november har jeg hørt. Jeg krysser fingre for januar opptaket!

Endret av Mini11
Lenke til kommentar

Hørte rykter om hele seks kull neste år, men ikke sikker. Er en viss sjanse for at de første kullene er fyllt opp, men det finner du nok snart ut av. Tror ikke de er like på etterskudd nå som før, har vel eksplodert med søkere. Hvis du er heldig får du plass i et tidligere kull enn planlagt, kan for eksempel være at noen har trekt seg. Det gikk vel bare litt over en måned fra min siste prøve til jeg startet på skolen. :)

Lenke til kommentar

Mini, jeg var på intervju den 7. psyk test den 10 og helsetest den 18 :)

Gratulerer til deg også da ;)

 

På infomøtet snakka de om at vi var ment for mars og juni kullet.. så selv håper jeg på mars for da slipper jeg 3 måneder med masse stress der jeg jobber nå!

 

Jeg har også hørt 6 kull i 2008 Aasgaard :)

 

Har også prata med Tom Myrvold i NSB som gjerne vil ha kontakt med de som kommer inn for å prate om lønn osv under utdanninga. Så når du får en start dato kan du jo ringe han.

Lenke til kommentar
Mini, jeg var på intervju den 7. psyk test den 10 og helsetest den 18 :)

Gratulerer til deg også da ;)

 

På infomøtet snakka de om at vi var ment for mars og juni kullet.. så selv håper jeg på mars for da slipper jeg 3 måneder med masse stress der jeg jobber nå!

 

Jeg har også hørt 6 kull i 2008 Aasgaard :)

 

Har også prata med Tom Myrvold i NSB som gjerne vil ha kontakt med de som kommer inn for å prate om lønn osv under utdanninga. Så når du får en start dato kan du jo ringe han.

9605894[/snapback]

 

 

Ja vi får håpe vi begge kommer inn fort.

 

Vet ikke om jeg er så innmari keen på NSB egentlig. Greit med lønn under utdannelsen, men ser man litt større og langsiktig på det, så er vell ikke NSB det beste alternativet. Lønnsmessig henger de jo langt etter, og de første årene i NSB så må du vell regne med å kjøre gamle "Oslo-trikken" før du etterhvert kan håpe på å kjøre langdistanse tog, hvis du ønsker det. Jeg ville liksom ikke bli lokfører for å kjøre "Oslo trikken". Men jeg får se hva som skjer. Blir nokk uansett gøy! :D

Lenke til kommentar

Vel, med hus og billån så er lønn under utdanninga den eneste muligheten jeg har, så jeg går vel for den kontrakten :) Hadde jeg vist at NSB tilbyr en slik løsning hadde jeg søkt for et år siden.

 

Jeg håper å få komme til Trondheim etter noen år i Oslo, så da må jeg uansett jobbe meg opp ansinitet i NSB. Tror uansett ikke jeg har noe i mot å kjøre lokaltrafikk i Oslo de første årene.

 

En ting er å få bedre betalt på flytoget, men til gjengjeld så er det jo mindre variasjon der. Har hørt at du bare setter inn riktig fart på 'autopiloten' og passer på bremsa. Men er sikkert trivelig å jobbe der for det!

Lenke til kommentar
Vel, med hus og billån så er lønn under utdanninga den eneste muligheten jeg har, så jeg går vel for den kontrakten :) Hadde jeg vist at NSB tilbyr en slik løsning hadde jeg søkt for et år siden.

 

Jeg håper å få komme til Trondheim etter noen år i Oslo, så da må jeg uansett jobbe meg opp ansinitet i NSB. Tror uansett ikke jeg har noe i mot å kjøre lokaltrafikk i Oslo de første årene.

 

En ting er å få bedre betalt på flytoget, men til gjengjeld så er det jo mindre variasjon der. Har hørt at du bare setter inn riktig fart på 'autopiloten' og passer på bremsa. Men er sikkert trivelig å jobbe der for det!

9606507[/snapback]

 

 

Jeg håper å komme hjem til Trondheim rett etter skolen jeg da. Men det er vell litt for mye å håpe på kanskje?

 

Joda, flytoget er nokk det mest ensformige innen lokfører yrket, men har hørt mye om miljøet der, og lønna og arbeidsforholdene der er jo kjempe bra.

Men kjenner jeg har mest lyst til godstog egentlig. Har en del kamerater som kjører gods, og de stor trives! Bra lønn, varierte ruter, ingen rutetabell som må følges + +, men det er litt ensomt kan jeg se for meg.

Lenke til kommentar

Yep, kjempebra miljø i Flytoget har jeg også hørt. Overnatting på hotell osv for å slippe å reise langt på tidligskift + den betydelige lønna.

 

Jeg spurte også om muligheten for å kjøre godstog, men det var vist nødvendig med NSB ansenitet der også.

 

Ang Trondheim skal det vist ikke være så vanskelig etterhvert pga en "eldrebølge" der. Det blir vist mange muligheter etterhvert.

 

Anyway, du får si ifra når du har fått start-datoen din, så ser vi om vi havner på samme kull ;).

Endret av Mjoellnir
Lenke til kommentar
Yep, kjempebra miljø i Flytoget har jeg også hørt. Overnatting på hotell osv for å slippe å reise langt på tidligskift + den betydelige lønna.

 

Jeg spurte også om muligheten for å kjøre godstog, men det var vist nødvendig med NSB ansenitet der også.

 

Ang Trondheim skal det vist ikke være så vanskelig etterhvert pga en "eldrebølge" der. Det blir vist mange muligheter etterhvert.

 

Anyway, du får si ifra når du har fått start-datoen din, så ser vi om vi havner på samme kull ;).

9607235[/snapback]

 

 

Ja jeg skal si ifra når jeg får dato, blir vell å ringe nedover å høre i morgen tenker jeg. Skal ikke se bort i fra at vi starter i samme klasse :)

Lenke til kommentar

Fordeler og ulemper med alle selskap. Her er mine tanker om fem av de aktuelle firmaene (dette er min oppfattelse, og gjenspeiler ikke nødvendigvis den absolutte og hele sannhet. Hva jeg ser på som et minus, kan for andre være et pluss, slik som nattearbeid). Har også ramset opp noe av materiellet som brukes:

 

NSB:

+ Muligheter for variert kjøring (både strekninger og materiell)

+ Lønn under utdannelse

+ Stort firma med stasjonering "over hele Norge"

+ Relativt sett lite nattekjøring

+ Til dels moderne materiell

- Dårligst lønn

- Til dels gammelt materiell

- Må regne med mye stressende lokalkjøring som nyansatt

* BM69, BM70, BM72, BM73, EL18

 

Flytoget:

+ God lønn

+ Bare nytt materiell

- Ensformig kjøring

- Kun én type materiell, får liten trening på lok

- Kun stasjonering i Oslo

* BM71

 

CargoNet:

+ Bedre lønn enn NSB (borteligging + nattearbeid)

+ Lite helgearbeid

+ Mye langkjøring

+ Lite stress

+ Stasjonering "over hele Norge"

- Mye nattearbeid

- En del gammelt materiell

- Mye borteligging

* EL14, EL16, DI8

 

OBAS (Ofotbanen AS):

+ God lønn

+ Kan få stasjonering hjemme (lønn fra du går ut døra di)

+ Variert kjøring

- Per i dag meget gammelt og utdatert materiell

- Har hatt økonomiske problemer, stabil arbeidsgiver?

* EL13, DI3

 

Malmtoget AS

+ Best lønn

- Kun stasjonering i Narvik

* IORE

Endret av Aasgaard
Lenke til kommentar

hehe, gadd ikke vente jeg heller. :)

Da kommer vi nokk i samme klasse da. Har sikkra plass på juni opptaket med venteliste på mars inntaket. Står som nr 10 i køen på mars inntaket, så er vell rimelig langt unna dette kullet ja. Men, men da har man grei tid på å selge leilighet og ordne ting på hvertfall :D

Endret av Mini11
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...