Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Hallo Aasgaard!

 

Hvilke vernesko anbefaler du? Skal begynne på skolen i januar, og må kjøpe slike sko. Tips til et godt kjøp? Lange, eller korte?

 

Mvh, Morten

 

Ett tips: Kjøp noen du får plass til tjukke ullsokker i. Base rundt i snø oppe på Alnabru under skifteopplæring = kaldt! :)

Endret av HeRbie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørs jo litt når på året de begynner. Vi (som begynte 01.06.07), har skifteopplæring nå, så de som begynner tidligere på året får vel den på en litt triveligere årstid. :)

 

Så det er bare under skifteopplæring verneskoene brukes?

 

Generelt all tråkking rundt på driftsbanegårder (alnabru, lodalen, loenga osv) vil være anbefalt fra jernbaneskolen å bruke vernetøy.

Lenke til kommentar

hei alle sammen,

 

er igang med forkurset jeg nå og har allerede et spørsmål jeg vil dele med dere fra læreboka:)

I og med at faglærer har begrenset tid, tenkte jeg skulle prøve å få svar her inne:)

 

er fra side 135 i boka(hvis noen har den da)

sp.mål 4

 

hvis ikke så lyder sp.målet som følger:

en parallellkobling består av 3 resistorer:

R1=30, R2=45 og R3=60 koblet til 90V.

 

Hvor stor må erstatningsresistansen være?

 

prøver bruke følgende formel (1/R = 1/R1 + 1/R2 + 1/R3 +... 1/Rn) men hue vil ikke være med meg!

Prøver å finne minste fellesnevner men finner ikke noe som både 30,45 og 60 går opp i. Tenker jeg feil?

 

kan noen hjelpe/gi noen hint?

 

:innocent:

Endret av mustang74
Lenke til kommentar

Jeg har selv søkt.. Så gjenstår det å se om jeg i det hele tatt kommer inn .

 

Har følgende utdanning:

 

- 3 år allmenne fag = Generell studiekompetanse

- GK Mekaniske fag

- VK1 - Kjøretøy

- Årsenhet i religion/etikk ved universitet i Oslo

 

Arbeidserfaring:

 

- Kundekonsulent 5.5 år.

 

Problemet er at jeg var veldig lat på vgs. så karakterene (snitt 2.7) er ikke mye å skryte av (men jeg har bestått alle sammen). Når det gjelder GK mekaniske fag / Vk1 - Kjøretøy så har jeg ganske gode karakterer (snitt 4.7), og universitet er midt på treet (Snitt C).

 

Fra arbeidsgiver så har jeg veldig gode referanser. Og er pr i dag Avd. ansvarlig / Ass. Skiftleder.

 

Skulle egentlig søke rett etter VK1 – Kjøretøy men så ville jeg bruke 1 år på reise /jobb, og året deretter brukte jeg på UiO, mest fordi det var spennende men samtidig så var greit å ta 60 studiepoeng.

 

Nå som jeg endelig søkte så fikk lokfører-yrket maks publisitet og jeg tror de vil ha ganske mange lovende kandidater å velge mellom.

 

Så nå gjenstår det å hvordan dette går .. Gleder (og gruer) meg fælt til slutten av februar / mars.

 

 

Alle dere som har vært så heldige og kommet inn.. Hva slags utdanning, arbeidserfaring og karakterer har dere? Prøver å danne mest mulig realistisk bilde utefra de kriteriene -

 

 

Mvh .

 

Noman

Lenke til kommentar

Tror ikke de er ute etter noe spes når det gjelder utdanning (dog tror jeg det er en fordel å ha fullført videregående:-D) ,selv om d nok er en fordel å ha noe elektrobakgrunn.

Hvis ikke, så må du gå gjennom et forkurs i elektro som jeg tar pr.idag.

 

Før et eventuelt forkurs må man igjennom et intervju, 5-timers IQ-test og helsetest

Bare du viser deg som en ok og oppegående fyr på intervjuet er mye gjort tror jeg:)

 

Selv har jeg IT-utdanning.

Når det gjelder jobberfaring har jeg mest fra serviceyrker men også litt fra IT-bransjen.

Karakterene var vel midt på treet:)

 

 

Stå på, dette klarer du hvis du vil:)

Blar du tilbake i denne tråden finner du flere svar:)

Endret av mustang74
Lenke til kommentar

Klarer ikke gi meg selvom klokka nærmer seg mye hehe.

Likevel, en liten ting jeg lurer på før jeg klapper igjen boka for idag:

 

Forrige sp.mål igjen:(er mye frem og tilbake her)

 

Formelen for å finne erstatningsresistansen er så vidt jeg har forstått slik: I/R = I/R1 + I/R2 + I/R3 +... 1/Rn (antall resistanser)

regnestykket mitt blir slik:

 

1/R = 1/30 + I/45 + 1/60

 

minste fellesnevner er da 180:)

 

videre:

1/Re = 6/180 + 4/180 + 3/180 = 13,8Ohm

 

Er dette korrekt fremgangsmåte eller må jeg innse at kvelden virkelig ikke har vært min? :)

Endret av mustang74
Lenke til kommentar

hvis ikke så lyder sp.målet som følger:

en parallellkobling består av 3 resistorer:

R1=30, R2=45 og R3=60 koblet til 90V.

 

Hvor stor må erstatningsresistansen være?

 

prøver bruke følgende formel (1/R = 1/R1 + 1/R2 + 1/R3 +... 1/Rn) men hue vil ikke være med meg!

Prøver å finne minste fellesnevner men finner ikke noe som både 30,45 og 60 går opp i. Tenker jeg feil?

 

kan noen hjelpe/gi noen hint?

 

______________________________

 

Et lite tips fra meg fordi jeg gjør det på en annen måte ..

 

Formelen jeg bruker er : Rp : R1 * R2 / R1 + R2

 

Her legger man 2 motstander sammen og deretter bruker man summen av de 2 første og bruker samme om formelen igjen.

 

30 * 45 / 30 + 45 = 1350 / 75 = 18 Ohm

Rp1: 18 ohm

 

Rp1 * R3 / Rp1 + R3 = Rp

18 * 60 / 18 + 60 = 1080 / 78 = 13.84 Ohm

 

Erstatnings resistansen blir 13.84 ohm

 

 

Er vel 2 år siden jeg hadde bil elektro.. Og jeg husker dette var en lettere regnemåte. Dere får si fra hvis det er noe regnefeil ;)

Lenke til kommentar

Føler jeg må skyte ut neste spørsmål også, bare for å være sikker på hvordan man gjør dette.

 

Spørsmålet er hvor stor hovedstrømmen i parallellkoblingen er i forrige oppgave.

Boka sier at summen av greinstrømmene i en parallellkobling er lik hovedstrømmen.

Okay....

 

Formelen sier:

I = I1 + I2 der I er hovestrømmen

Det som spiller meg et puss er at det er 3 resistanser i oppgaven mens det i eksempelet i boka er 2

 

Blir det da:

A: I = I1 + I2 (hvor man ikke bryr seg om R3.....)

 

eller

 

B: I = I1 + I2 + I3?

 

der svaret blir 5 ampere i A, mens det i B blir 6,5 ampere.

Hva er korrekt?

 

OG, hvis man skal tegne denne oppgaven, hvordan tegner man den da?

Kanskje litt vanskelig å tegne denne her men hehe.....

Lenke til kommentar
Tror ikke de er ute etter noe spes når det gjelder utdanning (dog tror jeg det er en fordel å ha fullført videregående:-D) ,selv om d nok er en fordel å ha noe elektrobakgrunn.

Hvis ikke, så må du gå gjennom et forkurs i elektro som jeg tar pr.idag.

 

Hmm jeg har heller ikke noe elektro utdanning, men har ikke blitt innkalt til forkurs. Jeg skal begynne i Mars.

 

Og snart skal jeg til 'intervju' hos NSB hvor jeg håper jeg får kontrakt om lønn under utdanning.

Lenke til kommentar
Tror ikke de er ute etter noe spes når det gjelder utdanning (dog tror jeg det er en fordel å ha fullført videregående:-D) ,selv om d nok er en fordel å ha noe elektrobakgrunn.

Hvis ikke, så må du gå gjennom et forkurs i elektro som jeg tar pr.idag.

 

Hmm jeg har heller ikke noe elektro utdanning, men har ikke blitt innkalt til forkurs. Jeg skal begynne i Mars.

 

Og snart skal jeg til 'intervju' hos NSB hvor jeg håper jeg får kontrakt om lønn under utdanning.

 

Kan hende du gikk under den gamle ordningen vettu:)

Da trengte man ikke forkurs

 

Eller kanskje de så på den arbeidspsykologiske testen din at du ikke trengte ta den...hva vet jeg

Endret av mustang74
Lenke til kommentar
mustang74 :

 

Det riktige svaret er B .. It = I1 + I2 + I3

 

90 / 30 = 3

90 / 45 = 2

90 / 60 = 1.5

 

3+2+1.5 = 6.5 A

 

 

 

Kan sikkert tegne også .. Bare si fra hvis du trenger det . Er vel bare å åpne paint og bli litt kreativ ..

Tror jeg har fårr svar på det jeg lurer på nå:)

kommer sikkert å spørre igjen og:)

 

takk

Lenke til kommentar
Kan hende du gikk under den gamle ordningen vettu:)

Eller kanskje de så på den arbeidspsykologiske testen din at du ikke trengte ta den...hva vet jeg

 

Nei, Jernbaneskolen får bare vite om du står eller ikke. Ikke hva du gjorde bra/dårlig.

 

Jeg er under samme ordning som deg, men det er mulig at jeg slipper på grunn av at jeg har noe mekanikk/elektronikk fra videregående, selv om jeg ikke har tatt spesifikke linjer med det.

 

Når skal du begynne forresten?

Lenke til kommentar
Kan hende du gikk under den gamle ordningen vettu:)

Eller kanskje de så på den arbeidspsykologiske testen din at du ikke trengte ta den...hva vet jeg

 

Nei, Jernbaneskolen får bare vite om du står eller ikke. Ikke hva du gjorde bra/dårlig.

 

Jeg er under samme ordning som deg, men det er mulig at jeg slipper på grunn av at jeg har noe mekanikk/elektronikk fra videregående, selv om jeg ikke har tatt spesifikke linjer med det.

 

Når skal du begynne forresten?

 

Først må jeg bestå forkurset...mye nytt for meg å sette seg inn i

Men har fått beskjed om tidligst september, eventuelt desember neste år.

 

Får håpe det blir slik

Endret av mustang74
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...