Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Hei alle. Har et spørsmål til dere. Jeg mistet førerkortet for 10 år siden, i 2 år. Var 19 år, ung og dum og kjørte alt for fort på motorveien en kveld.. Ja, jeg veit, jævla idiotisk. 

Vil det ha noe å si på den psykologiske testen? Tenker jo i mitt hode at det er det bare å være ærlig om, for alle kan gjøre feil. Det viktige er vel at man ikke har gjort noe lignende i ettertid? 

Mvh

Endret av visionosss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Konglaa skrev (3 timer siden):

Kullet vårt, eller hvert fall jeg, fikk tilgang på sølvbillett en ukes tid før jeg begynte på skolen. Fikk info om den på mail. 

Sølvbilletten har endret seg fra da jeg begynte på skolen riktignok. 

Hvordan fungerer egentlig sølvbillett?

Lenke til kommentar
8474 skrev (13 minutter siden):

Hvordan fungerer egentlig sølvbillett?

Den ligger inne i VY-appen. Så når du bestiller en reise og skal betale, så står det kroner 0,- hvor det egentlig ville stått feks 249,-. 

Man må velge mellom tjenstereise og privatreise. Skal man reservere sete koster dette 50kr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (På 16.1.2023 den 10.50):

1. Turnus søker du hvert år, da kan du søke en turnus med annen kjøring om du ønsker. F.eks det som blir Østlandet Område 2 vil ha kjøring både til Lillehammer, Skien, Kongsvinger, Eidsvoll, Dal, Kongsberg og Drammen. En ganske grei variasjon vil jeg tro, hvis ikke er det jo alltids godsselskaper man også kan søke seg til. 

2. Alle førere må beherske norsk godt, og være opplært i norske sikkerhetsbestemmelser og regler. De norske førerne som skal kjøre i Sverige (f.eks til Gøteborg) må gjennom en ganske lang ekstra opplæring. Så jeg vil ikke påstå det er "nokså enkelt", dessuten er det mangel på førere i stort sett alle land. 

Under pandemien kjørte vel Vy en del spøkelsestog til og fra Gøteborg kun for å opprettholde kompetanse på strekningen. 

Det du sier her er rett jernbanen er i motsetning til flytrafikken ganske så nasjonal. Tar man feks tog over grensene i Europa ser man dette ganske tydelig , man bytter rett og slett mannskap ved grensene. Tar man feks DSB København-Hamburg er det tyske konduktører fra DB fra Padborg til Hamburg.  Og tar man feks Öbb fra Wien til Budapest overtar ungarene fra grensa til Budapest. Ny billettkontroll med ungarsk konduktør. Østerrikerne går av ved grensa og overtar et tog motsatt vei. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, jeg har nå lest gjennom en del av denne tråden og det er masse bra info, men jeg sitter igjen med noe spm.

Hvordan er det for kvinner i denne jobben (og skole)? Er det forskjells behandlig på noen vis? Evt hvor mange på skolen eller i jobb er det som er kvinner?

Jeg har ikke R1 (s1+2) matte. Må jeg ha det fullfør for å søke/komme inn til testing? Eller kan jeg evt ta det parallelt med skolen?

Hva koster skolen for hele året cirka?

Hvor lange er skole dagene? Og hvordan er fagene?

Lenke til kommentar
Smooch skrev (21 timer siden):

Hei, jeg har nå lest gjennom en del av denne tråden og det er masse bra info, men jeg sitter igjen med noe spm.

Hvordan er det for kvinner i denne jobben (og skole)? Er det forskjells behandlig på noen vis? Evt hvor mange på skolen eller i jobb er det som er kvinner?

Jeg har ikke R1 (s1+2) matte. Må jeg ha det fullfør for å søke/komme inn til testing? Eller kan jeg evt ta det parallelt med skolen?

Hva koster skolen for hele året cirka?

Hvor lange er skole dagene? Og hvordan er fagene?

R1 eller (S1+S2) er et absolutt krav med mindre du ikke kan søke på grunnlag av fagbrev eller annet grunnlag nevnt her. Uansett så bør man greit kunne bestå R1. Det er mulig å ta nettkurs via Askprivatist.no for noen tusenlapper  (om man ikke vil lese selv) i tillegg til eksamensavgiften. Grunnen til at jeg nevner Askprivatist er at de er en del billigere enn andre privatistskoler. 

https://lokforerskolen.no/om-lokomotivforerstudiet/vurderer-du-a-soke/

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Smooch skrev (16 timer siden):

Det har jeg aldri hørt om, så det skal sjekkes ut. Er det stor forskjell på s1/2 og r1 i vanskelighetsgrad? 

Når er eksamen og neste søknadsperiode for skolen?

Nå er dessverre oppmeldingsfristen for Privatisteksamen gått ut for denne våren, så neste mulighet er å melde seg opp til høsten igjen. R1 er en del mer teoretisk gjerne enn S1+S2. Der hvor S1+S2 gjerne har mer statistikk og lignende så har R1 mer derivasjon, litt mer komplisert geometri osv. Du kan ta en titt på tidligere gitte eksamensoppgaver i fagene her og se hva det handler om.  Merk at oppgaver gitt for Kunnskapsløftet 2006 er verdiløse å se på nå så du må kun se på det som er gitt for Kunnskapsløftet 2020. 

https://sokeresultat.udir.no/eksamensoppgaver.html (noen oppgaver er passordbeskyttet men passordet er Eksamen ) 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, William_S said:

Nå er dessverre oppmeldingsfristen for Privatisteksamen gått ut for denne våren, så neste mulighet er å melde seg opp til høsten igjen.

Forstår jeg riktig?; Jeg kan ikke ta eksamen til høsten, men må vente til våren igjen?

Og hvis det er riktig, burde jeg da gjøre Ask skolen vår-høst eller starte til høsten og ta høst-vår?

 

Jeg setter veldig stor pris på svarene og hjelpen :)

Lenke til kommentar
Smooch skrev (6 timer siden):

Forstår jeg riktig?; Jeg kan ikke ta eksamen til høsten, men må vente til våren igjen?

Og hvis det er riktig, burde jeg da gjøre Ask skolen vår-høst eller starte til høsten og ta høst-vår?

 

Jeg setter veldig stor pris på svarene og hjelpen :)

Privatisteksamen har to perioder i året , en om våren og en om høsten. Oppmeldingsfrist for våren var 1 februar og for høsten er den 15 september. Eksamen om høsten er november-desember mens for vår mai-juni.

Askprivatist og sånn har lite med disse fristene å gjøre men tilbyr jo undervisning for disse fagene. Oppmelding i eksamen har lite å gjøre med dette. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Heii. Jeg lurer på hva dere hadde i konkurransepoeng totalt? Har ssp, og matte og fysikk kravene. Samt alderspoeng.(23/5 regelen). Vil søke til neste år og må vite om jeg bør ta opp ekstra fag. De med fagbrev får jo 10poeng ekstra som gjør det vanskelig for oss uten fagbrev:(

(No hate,skulle tatt fagbrev selv)

Lenke til kommentar
tutut skrev (6 timer siden):

Heii. Jeg lurer på hva dere hadde i konkurransepoeng totalt? Har ssp, og matte og fysikk kravene. Samt alderspoeng.(23/5 regelen). Vil søke til neste år og må vite om jeg bør ta opp ekstra fag. De med fagbrev får jo 10poeng ekstra som gjør det vanskelig for oss uten fagbrev:(

(No hate,skulle tatt fagbrev selv)

20 poeng om en har 5 års erfaring. Alderspoeng teller vel ikke her? Må vel ha noe over 50 for å komme inn. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...