Jump to content

Konglaa

Medlemmer
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

55 profile views
  1. Tror heller få av de inneholder R1 eller R2 matte. De i klassen min som har fagbrev har det innen elektrofaget (svakstrøm og elektriker) og tømrer. Noe som ikke inneholder matte meg bekjent😅
  2. Skjønner, takk for svar! Ja det går ikke an å ta noe skippertak nei. Har skjønt det på lærerne og at det vi lærer i starten bygger videre ja. Men er man på fra starten bør det vel gå veien 🙂
  3. Takk 🙂 Ja, har selv begynt nå nylig. Har etter en uke fått svar på endel av det jeg lurer på. Var jo veldig usikker på hvor mye man måtte kunne med en gang osv. Fikk liksom litt følelse av at jeg kunne for lite, ikke leste på riktig stoff osv. Enda første uke er jo mest bli kjent og få et overblikk over hva det her dreier seg om. Vi har lært endel om signaler og definisjoner og det grunnleggende. Samt brannvern og førstehjelpskurs. Lurte egt litt på hvor krevende studiet er? Jeg er selvfølgelig forberedt på å sitte med det hjemme flere timer om dagen. Står jo at man kvalifiserer bra med både fagbrev og/eller matte r2 og fysikk. De som kvalifiserer med fagbrev har jo ofte påbyggsmatten som "vanskeligste" matten, derav kan det vel ikke være alt for avansert matte man skal inn på? Skjønner jo at man skal regne litt på effekt, strøm, motstand osv, men er vel ikke type finn 15 ukjente i 3 forskjellige ligninger? Så lenge man møter opp og følger med hver dag, jobber med stoffet hjemme og forbereder seg til undervisning så bør studiet gå bra? Tvilte veldig på meg selv før skolegang på om jeg kom til å klare det siden jeg har hørt det er ganske krevende, men etter en uke på skolen er jeg mye mer positivt innstilt.
  4. Heller ikke heeeeelt sikker der. De første 3-6 månedene i bedrift får du ikke fullverdig lønn såvidt jeg husker, fordi da er du fortsatt under utdanning. Du er ikke autorisert lokfører før du har bestått dette. Men fra da av vil du ha samme lønn som en som har vært lokfører i 30 år. Da varierer det vel litt fra selskap til selskap og hva slags turnus du jobber.
  5. Spørs vel litt hva du mener med det. Jeg kan vel egt ikke svare på det siden jeg er lokførerstudent, men. Såvidt jeg har forstått vil selskap ofte ansette en på 45 fremfor en på 25 selv om begge skal være like dyktige etter skolen. Grunnen til dette er at han/hun på 25 vil ofte bytte selskap etter noen år, mens vedkommende på 45 vil gjerne jobbe der til han/hun blir pansjonist. Men mtp på jobbsøking så tror jeg ikke ansiennitet har noe og si. Det har vel mer og si hvor du blir plassert etter eget ønske osv.
  6. Ansiennitet er irrelevant når du skal søke skolen. Det står på skolens sider hva "poengene" blir rangert etter. Om det er matte/fysikk, fagbrev osv.. Først når du kommer i jobb og har jobbet som lokfører en stund ansiennitet har noe og si
  7. Snittalder på skolen er 33 pr dags dato tror jeg. Hørte rykter om at eldste eleven de hadde hatt var 55 faktisk.
  8. Hva som er best/verst av alkohol og hasj er vel en annen diskusjon, men øl er iallefall lovlig. Ingen som har sagt det, men mtp på at det er en del av opptakskravene å være rusfri så vil jeg tro det fort kan være tester når man er ferdig utdannet og.
  9. Ble litt usikker på om du er seriøs eller ikke nå. Men for å svare på spørsmålet så blir det tatt ved helsetest. Skal ikke se bort ifra at det blir gjennomført på skolen da det er nulltoleranse for både narkotika og alkoholmisbruk. Vil også tro at lokførere kan bli kontrollert uten forvarsel på det. I tillegg skal man være rusfri 8 timer før kjøring såvidt jeg vet. Om du er glad i røyke hasj tror jeg du skal finne et annet yrke.
  10. Noen aktive her enda? Gjerne som nylig har tatt eller er på slutten av utdanningsløpet. Hilsen en fersking som begynte på norsk fagskole for lokomotivførere i dag 🙂
×
×
  • Create New...