Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Brick-it skrev (På 2.5.2023 den 21.28):

Lykke til med test. Jeg var inne til «sjekk» i mars. Ikke fått svar på skoleplass enda.
Hvordan er jobbmarkedet for lokfører om dagen ?

De tar inn folk etter hvor mye jernbanen trenger sånn som jeg forsto. Får du plass så skal du få jobb vil jeg nokk tro :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ITtraktor skrev (1 time siden):

Ikke nødvendigvis. Vet om mange som måtte vente årevis på å få jobb, flere ga til slutt opp. 

Dette er nok ikke tilfelle nå. Og det at du skriver at det er mange som ventet i åresvis er nok noe å ta i. Det lengste tilfellet jeg har hørt om er 1,5år, og det var når det var som verst. 

Det er stadig utlyst stillinger i forskjellige selskap, samt noen blir ansatt utenom det "offentlige". Det er også noen kandidater på skolen som allerede er ansatt hos spordrift/Banenor, som ikke vil blir med å "krige" om jobb når de er ferdig på skolen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (1 time siden):

Ikke nødvendigvis. Vet om mange som måtte vente årevis på å få jobb, flere ga til slutt opp. 

Som @Konglaaskriver, så er ikke dette tilfellet nå lenger, dersom man ikke absolutt må ha èn spesiell arbeidsgiver èn spesiell plass. Kullene som gikk ut i 2016-17-18 ble offer for inntaksstopp/-begrensing hos selskapene fordi ingen da visste hvor mange førere de hadde behov for da oppsplittingen av NSB/VY kom på trappene. I dag har jeg inntrykk av at nærmest alle førerkandidater står med signert kontrakt før de er ferdig på skolen.
Kilde: Er kjørelærer og prater med med mange studenter på ulike kull.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
EmmetBrown skrev (1 time siden):

Som @Konglaaskriver, så er ikke dette tilfellet nå lenger, dersom man ikke absolutt må ha èn spesiell arbeidsgiver èn spesiell plass. Kullene som gikk ut i 2016-17-18 ble offer for inntaksstopp/-begrensing hos selskapene fordi ingen da visste hvor mange førere de hadde behov for da oppsplittingen av NSB/VY kom på trappene. I dag har jeg inntrykk av at nærmest alle førerkandidater står med signert kontrakt før de er ferdig på skolen.
Kilde: Er kjørelærer og prater med med mange studenter på ulike kull.

Takker for utfyllende svar. Har fått beskjed att tilbakemelding på skoleplass kommer 25.mai. Spennende dager i vente:)

Endret av Brick-it
Lenke til kommentar
EmmetBrown skrev (7 timer siden):

Som @Konglaaskriver, så er ikke dette tilfellet nå lenger, dersom man ikke absolutt må ha èn spesiell arbeidsgiver èn spesiell plass. Kullene som gikk ut i 2016-17-18 ble offer for inntaksstopp/-begrensing hos selskapene fordi ingen da visste hvor mange førere de hadde behov for da oppsplittingen av NSB/VY kom på trappene. I dag har jeg inntrykk av at nærmest alle førerkandidater står med signert kontrakt før de er ferdig på skolen.
Kilde: Er kjørelærer og prater med med mange studenter på ulike kull.

Dette snur raskt. Når jeg begynte sa de også at alle nærmest var garantert jobb. Det viste seg å være langt fra sannheten. Og nå skal det virkelig spares penger grunnet anbud. 

Lenke til kommentar
SPINESHANK skrev (10 timer siden):

Hvordan gikk det, og kalte de deg inn via mail eller på telefon?

Jeg ble godkjent! Måtte felle noen tårer da psykologen ga tommel opp. Jeg holdte på å ryke ut på grunn av en følgefeil i en oppgave.

 

Fikk mail midt på dagen (15 timer før oppmøte) og melding fra lokførerskolen på telefon. Ei kollega (vi jobber begge allerede i Flytoget) fikk beskjed en uke i forkant.

Endret av Superjack
Mer info
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (6 timer siden):

Dette snur raskt. Når jeg begynte sa de også at alle nærmest var garantert jobb. Det viste seg å være langt fra sannheten. Og nå skal det virkelig spares penger grunnet anbud. 

Antallet stillinger bestemmes jo i hovedsak ut fra den førerpoolen man trenger for å få produksjonen til å gå opp, pluss en liten reservepool. Klart, man kan spare litt på å kutte ned reserven, men det har flere ganger vist seg at dette ikke er lønnsomt i lengden. Det satses på bane, så jeg har liten tro på at sparekniven kommer til å bli brukt på lokførersiden — da får man rett og slett ikke kjørt de togene man har planlagt for. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brick-it skrev (54 minutter siden):

Satt å titta litt da jeg kom over denne. Om jeg skjønner riktig så er det 1099 som er godkjent . Av disse er det 152 som får plass. 15% som får skoleplass🤭😁 Da blir det nok ikke skoleplass på meg vil jeg tro.

BD803579-1D05-43B7-9E59-2D5E7BEDE405.png

Jeg har tolket de litt annerledes.

Jeg fikk mail om innkallelse om at de skulle helsesjekke ca 250 aktuelle kandidater.   

Så jeg har tolka det slik at man konkurrerer med ca 250 andre. 🫣

At de d ahar plukket ut 250 stykk utifra de 1099 kvalifiserte.

Godt mulig jeg er bare prøver å være litt for positiv 🤣

Endret av Sykkeltyv
Mer info
Lenke til kommentar
Sykkeltyv skrev (8 timer siden):

Jeg har tolket de litt annerledes.

Jeg fikk mail om innkallelse om at de skulle helsesjekke ca 250 aktuelle kandidater.   

Så jeg har tolka det slik at man konkurrerer med ca 250 andre. 🫣

At de d ahar plukket ut 250 stykk utifra de 1099 kvalifiserte.

Godt mulig jeg er bare prøver å være litt for positiv 🤣

Ja ikke sant, da er det ikke så dårlig odds like vell😁

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sykkeltyv skrev (5 minutter siden):

Det regner jeg ikke med heller ;)

Men jeg slepper å flytte flere timer unna.

Joda, veldig greit. Praksis i tog, øvelseskjøring, skiftekurs (den delen som skjer utenfor skolen) dekkes av skolen, men jeg lurer litt på hvordan dere løser det med alt som ikke dekkes av skolen. Uke, to uker på hotell er jo ikke akkurat billig...

 

Edit: Grattis :)

Endret av Maped_Left
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei! Jeg vurderer sterkt å søke meg inn på lokførerskolen, men håper å kunne se litt eksempler på turnuser både i gods og persontog? Har ikke fått til å søke meg frem til det i forumet her, selvom det sikkert er mulig. 
mer klar over at det er både dagtid, kvelstid, helg og overnattinger og også påfølgende fri midt i uka. Men jeg vil gjerne se hvordan det blir fordelt på forskjellige turnuser. Håper noen kan ta seg tid til å forklare :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...