Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grunnlønn er høyere hos Flytoget enn hos NSB ja, men om totalen blir så veldig forskjellig er jeg usikker på. Alt avhenger av hvordan turnus du får, mulighet for overtid osv osv. Så selv om du f.eks jobber hos NSB så kan det gidt være at du tjener mer.

Takk for svar! Det er jo ikke det viktigste. Først og fremst fornøyd med å ha valgt noe som virker som et spennende yrke og en fin hverdag. Men greit å vite litt hva man evt. går til.

Lenke til kommentar

Vær også klar over at så og si alle jobber annenhver helg i NSB. Dette blir det selvfølgelig penger av, men det er nok ikke en livsstil som passer alle. Som nevnt tidligere kan du regne med 600 000 kr totalt, uten overtid. I NSB er det etter hva jeg har hørt for tiden svært gode muligheter for å jobbe overtid. Hos Flytoget er overtid svært begrenset. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Ser at de siste postene her omhandler lønn og jobb etter endt utdannelse. Noen her inne som vet hvordan lønnen til de andre selskapene som har lyst å konkurrere på norske skinner er i forhold til NSB sin lønn? Eventuelt erfaring fra Sverige hvor MTR operer på strekningen Gøteborg - Stockholm?

Du kan jo ta en titt her:

http://www.lokmann.no/overenskomst-og-avtaler/

 

Utover dette er det ikke godt å si hva evt. nye aktører på norsk jernbane kommer til å tilby. Det som kommer til å skje er at de som vinner anbudet på en strekning tar over personellet på denne strekning og jeg tviler derfor på at de kommer til å tilby noen lavere lønn. Selv om det er vanskelig å få jobb i dag skal du ikke se bort i fra at det kan bli mangel på lokførere når privatiseringen virkelig kommer i gang, og for meg virker det naturlig at lønna presses oppover når det blir flere aktører som skal kjempe om de samme førerne. Det sies også at dagens gullkantede pensjonsordninger på sikt blir erstattet av høyere lønn. 

Lenke til kommentar

Fint bilde! Åssen tog er dette?(eller sier man materiell?)

 

Kom over det gamle bildet fordi jeg så etter bilder av en type lokomotiv jeg brukte å se mye av når jeg var liten. Tror de kalte dem skiftelokk, med rød førerhytte og gul motor(eller hva det nå var) foran og bak? Brukes det fortsatt egne lok til skifting? Er disse gamle skiftelokkene i bruk? Er det evt. noen sjanse for å kjøre dem? Det hadde vært en barndomsdrøm come true..

Lenke til kommentar

Fint bilde! Åssen tog er dette?(eller sier man materiell?)

 

Kom over det gamle bildet fordi jeg så etter bilder av en type lokomotiv jeg brukte å se mye av når jeg var liten. Tror de kalte dem skiftelokk, med rød førerhytte og gul motor(eller hva det nå var) foran og bak? Brukes det fortsatt egne lok til skifting? Er disse gamle skiftelokkene i bruk? Er det evt. noen sjanse for å kjøre dem? Det hadde vært en barndomsdrøm come true..

 

Flirt - type 74/75

Lenke til kommentar

Kom over det gamle bildet fordi jeg så etter bilder av en type lokomotiv jeg brukte å se mye av når jeg var liten. Tror de kalte dem skiftelokk, med rød førerhytte og gul motor(eller hva det nå var) foran og bak? Brukes det fortsatt egne lok til skifting? Er disse gamle skiftelokkene i bruk? Er det evt. noen sjanse for å kjøre dem? Det hadde vært en barndomsdrøm come true..

 

 

 

Jepp, de er i bruk. Fikk kjørt en SKD224 under skifteopplæringen. Artig maskin, men ikke akkurat samme komforten som i Flirten som vist over :)

 

Skd-224.2141.jpg

Lenke til kommentar

 

Kom over det gamle bildet fordi jeg så etter bilder av en type lokomotiv jeg brukte å se mye av når jeg var liten. Tror de kalte dem skiftelokk, med rød førerhytte og gul motor(eller hva det nå var) foran og bak? Brukes det fortsatt egne lok til skifting? Er disse gamle skiftelokkene i bruk? Er det evt. noen sjanse for å kjøre dem? Det hadde vært en barndomsdrøm come true..

 

 

 

Jepp, de er i bruk. Fikk kjørt en SKD224 under skifteopplæringen. Artig maskin, men ikke akkurat samme komforten som i Flirten som vist over :)

 

 

Stilig! Blir det mindre fokus på/behov for skifting i utdannelsen framover, siden både Flytoget og NSB med stadig flere flirt-tog hovedsaklig kjører motorvognsett? 

Lenke til kommentar

Stilig! Blir det mindre fokus på/behov for skifting i utdannelsen framover, siden både Flytoget og NSB med stadig flere flirt-tog hovedsaklig kjører motorvognsett? 

 

 

 

 

Nei, det virker ikke slik. Skiftingen går ikke bare ut på å sette sammen lok og vogner, men alt som har med å flytte på materiell inne på stasjoner og på sidespor. Det er mye regelverk som må læres i den forbindelse. I tillegg er det jo mange av oss som jobber i godsbransjen også, og der er det mye skifting i alle mulige former.

Lenke til kommentar

hmm jeg kom desverre bare på venteliste, hvordan er mulighetene for dem som ikke har relevant utdanning og bare prøver med studiekompetanse?

Det kommer jo an på karakterene dine da.

 

Har hørt at snittet de siste to årene visstnok har ligget rundt 13 poeng. Altså at de fleste som har hatt 13 poeng eller mer har hatt gode sjanser for å komme inn. 

 

Siden du får 10 poeng for å innfri det generelle grunnlaget for opptak (fagbrev i de aktuelle fagene eller generell studiekompetanse), skulle vel det bety at du får 13 poeng ved å f.eks. ha karakteren 4 eller bedre i norsk eller fysikk, eller 5 eller bedre i matte. Jo flere av disse du treffer, og jo bedre karakter du har i fysikk, jo bedre sjanser. 

 

Uten noen poeng ligger du kanskje litt dårlig an. Men det er jo ikke umulig. Hvor mange poeng man trenger framover kommer jo helt an på hvor mange plasser det er på skolen, og hvor mange som søker.  Så for søknadsfristen 2017 kan jo snittet gå både opp og ned. Den eneste måten å få vite noe sikkert på er vel å søke :wee:  

Endret av kalle_1988
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...