Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Vurderer å søke til Jernbaneskolen neste år, men har noen spørsmål som jeg hadde satt pris på om ble besvart :)  

 

1. Er det mulig å komme inn med bare generell studiekompetanse, men man mangler fysikken?

2. Hva tilsvarer 220 timer matematikk og 140 timer fysikk? VG1+VG3 matte for meg som gikk påbygg, og et halvårsstudium i fysikk hos privatist?

3. Består jeg helsetesten bare om jeg fungerer 100%? Er snakk om et brudd i fot for noen år tilbake, som er en bitteliten plage enda.

4. Stiller jeg veldig dårlig om de eneste poengene jeg får på rangeringsstigen til Jernbaneskolen er "Karakter 5 eller 6 i matematikk, 3 poeng", og evt. "Yrkespykologisk sikkerhetstest; karakter A 5 poeng" og "Det generelle grunnlaget for opptak 10 poeng"?

Endret av Supreme Gentleman
Lenke til kommentar

Vurderer å søke til Jernbaneskolen neste år, men har noen spørsmål som jeg hadde satt pris på om ble besvart :)

 

1. Er det mulig å komme inn med bare generell studiekompetanse, men man mangler fysikken?

2. Hva tilsvarer 220 timer matematikk og 140 timer fysikk? VG1+VG3 matte for meg som gikk påbygg, og et halvårsstudium i fysikk hos privatist?

3. Består jeg helsetesten bare om jeg fungerer 100%? Er snakk om et brudd i fot for noen år tilbake, som er en bitteliten plage enda.

4. Stiller jeg veldig dårlig om de eneste poengene jeg får på rangeringsstigen til Jernbaneskolen er "Karakter 5 eller 6 i matematikk, 3 poeng", og evt. "Yrkespykologisk sikkerhetstest; karakter A 5 poeng" og "Det generelle grunnlaget for opptak 10 poeng"?

Hei.

1. Du må ha fysikk for å komme inn på skolen.

2. Vet ikke med matematikken, men fysikk holder med FY1.

3. Skulle ikke tro at et gammelt brudd i en fot trenger å ødelegge for deg, men husk at som lokfører tilbringer du gjerne en del av arbeidsdagen i pukken + å hoppe inn og ut fra togsett som ikke står til plattform. Da er det greit å ikke ha vondt i beina fra før av.

4. Du stiller neppe dårlig her. Sålenge man består yrkespsykologisk skikkethetstest, er man så og si sikret skoleplass.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Jeg har fått beskjed om at det er karakteren som gjør at du oppfyller opptakskravet de ser på. I mitt tilfelle er det 2P.

 

Men det er jo ulike mattekombinasjoner som innfrir kravet. Og eksamenskarakteren din kan kanskje bety noe. Jeg vil foreslå at du sender dem en mail og spør. De svarer raskt og er veldig hyggelige!

Lenke til kommentar

Hvis du bare vil sjekke raskt om matten din er OK, kan du sjekke oversikten her:

http://www.udir.no/eksamen-og-prover/eksamen/privatist/Fag-og-fagkoder-for-studiekompetanse/

 

Generelt vil alle som har 2P eller 2P-Y vil altså innfri kravet på 220 årstimer. Og alle som har vitnemål fra Kunnskapsløftet (begynt på VGS i 2006 eller senere) skal derfor ha nok matte.

 

Du kan jo sjekke vitnemålet ditt. Står det 2P eller 2P-Y er du safe.

 

(220 årstimer tilsvarer forresten 8 undervisningstimer i uka på ett år. Så om du har hatt ett år med fem timer + ett år med 3 timer burde det være OK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...