Gå til innhold

Tvinges til å bruke Windows


Anbefalte innlegg

Han tvinges jo ikke til å måtte bruke Windows - han kan la være hvis han vil.

Han bør istedet se på det som et godt alternativ til å sitte inne i 5 mnd. til. En ren win-win-situasjon: staten sparer penger, og hans slipper å sitte innelåst på cella.

 

Men det er vel med "kjeltringer" som med andre - de fleste bruker Windows ...

9351144[/snapback]

 

Prøvå leve i dagens samfunn uten tilgang til internett. Det er faktisk ikke så lett. Bare det å gå i banken koster skjorta. I realiteten er han tvunget til å installere Windows.

 

Jeg mener det var dumt av ham å gjøre dette, men 10 måneder er en latterlig overreaksjon. George Lucas og hans selskap har tjent mer enn nok på disse filmene.

 

Dette er nok et eksempel på en heller merkelig rettsetikk i USA.

 

*redigerings*

Rettelse, jeg ser nå at han faktisk ikke har noe valg. Noe som faktisk ugyldigjør flere av mine og andres argumenter.

Endret av ZiggyStardust
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overvåkingen er visst software basert, sikkert en form for keylogger slik at de vet NØYAKTIG hva han driver med. Å bruke Ubuntu i et virtuelt oppsett hjelper ikke stort da han fortsatt må ut med en windows lisens, for å ikke glemme at myndighetene ikke kan se hva han driver med. Benytter han Ubuntu LiveCDen slipper han nok ikke unna da heller, da myndighetene sikkert begynner å lure på hvorfor ISPn registrerer at han bruker internett mens de ikke motar noen ting fra overvåkingsprogrammet deres...

Lenke til kommentar

Er jo sært og syte over bagateller. Om du er dømt for uvettig bruk av internett, så er det jo rart om noen ville gi deg en vektøykasse til å begå nye rettighetsbrudd. Det er jo betraktelig mer sikkerhets og anonymitetsprogramvare for Unix.

 

Jeg tror jeg hadde satt ham på en Windows 2003 Terminal Server Client eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Hvor står det noe som helst om å velge? Har lest artikkelen på hw.no igjen, og lest artikkelen på torrentfreak.com.

 

Fra artikkelen:

"Som straff måtte han sone fem måneder i fengsel og ytterligere fem måneder i husarrest etter løslatelsen.

 

Sk0t er nå løslatt og har fått beskjed om at dersom han vil fortsette å bruke datamaskinen, må han først installere et program som overvåker alle aktivitetene han foretar seg."

 

Legg merke til at det ikke er noen valg her. Neste gang, les artikkelen...

9351391[/snapback]

Siden når har forbrytere kunnet velge hvilken straff de skal få? Han har begått en forbrytelse, fått en straff, og må ta konsekvensene av det, som alle andre lovbrytere.

Lenke til kommentar
Morsom sak, men jeg leser ikke nyhetene på hw.no for å ha det morsomt.

Det begynner her og ender som itavisen :nei:

9350126[/snapback]

 

Akk ja, tenk å oppleve en snodig nyhet på hw.no med et snev av humor. "Det er farlig det". Er du i stand til å utdype hva du egentlig mener?

 

Hvor lenge krever de at Scott McCausland kjører overvåkningsprogrammet? En straff pleier å være tidsbegrenset, og forbrytelsen hans er vel beskjeden i forhold til drap etc.? :)

Lenke til kommentar
Siden når har forbrytere kunnet velge hvilken straff de skal få? Han har begått en forbrytelse, fått en straff, og må ta konsekvensene av det, som alle andre lovbrytere.

9352912[/snapback]

Siden man for eksempel kunne kjøre for fort og får velge mellom bot og fengsel.

9352924[/snapback]

Bare for å ha det nevnt så er det ikke valgfritt om man vil betale bot eller gå i fengsel, man havner i fengsel hvis man blir dømt til det, og betaler bot om det er besluttet. Men dersom man ikke har betalingsevne og ikke kan gjøre opp boten blir det et subsidiært anntall dager i fengsel.

 

Altså ikke opp til deg å velge, og det syns jeg ikke det høres ut som med denne nyhetssaken heller. Han får jo ikke velge, han må kjøre den programvaren han er idømt dersom han ønsker å benytte datamaskin. Det er like mye valg som han kan velge å spise knekkebrødet som serveres til kveldsmat, eller la vær å spise kveldsmat :)

Lenke til kommentar
Ellers så er jo denne straffen bare ett av millioner av eksempler på lignende straffer der arbeidstagere over hele verden daglig tvinges til å bruke et OS på jobben som de egentlig ikke vil bruke.

9351550[/snapback]

Ja, helt grusomt å være arbeidstaker i dag gitt. Ikke får en velge OS. Ikke PC. Ikke skjerm. Ikke mobil. Ikke mobiltilbehør. Ikke kontorstol. Ikke skrivebord. Ikke veggfarger. Ikke blyanter. Alt blir standardisert og regelrett tvunget på en. En straff av dimensjoner. Er du ikke enig, Simen1?

Lenke til kommentar
Ellers så er jo denne straffen bare ett av millioner av eksempler på lignende straffer der arbeidstagere over hele verden daglig tvinges til å bruke et OS på jobben som de egentlig ikke vil bruke.

9351550[/snapback]

Ja, helt grusomt å være arbeidstaker i dag gitt. Ikke får en velge OS. Ikke PC. Ikke skjerm. Ikke mobil. Ikke mobiltilbehør. Ikke kontorstol. Ikke skrivebord. Ikke veggfarger. Ikke blyanter. Alt blir standardisert og regelrett tvunget på en. En straff av dimensjoner. Er du ikke enig, Simen1?

9354134[/snapback]

 

Kommer helt ann på hvem du spør det ;-) Jeg jobber feks. hjemmifra :p

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så latterlig? Han lasta opp denne filmen før den i det hele tatt ble vist på kino. Det fører til en veldig uheldig situsjon for de som har jobbet med denne filmen så lenge. Altså når man er så forbanna dum så kan man ikke klage på at man ikke får bruke linux.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig med de to siste her. Dvs. jeg er enig i at man skal få straff for å laste opp en film før premiæren men ikke enig i den kreative straffemetoden, særlig ikke på grunnlag av at overvåkningsprogrammet kun fungerer i windows. Jeg synes det har vært urovekkende mange kreative dommer i USA i det siste. En fyr som ble dømt til å gå rundt i kyllingdrakt i 1 måned osv. Hvorfor ikke bare ha normale straffer som fengsel og bøter? Når kommer piskeslag, gapestokk og kapping av fingre tilbake som straffemetode?

Lenke til kommentar
Jeg er ikke enig med de to siste her. Dvs. jeg er enig i at man skal få straff for å laste opp en film før premiæren men ikke enig i den kreative straffemetoden, særlig ikke på grunnlag av at overvåkningsprogrammet kun fungerer i windows. Jeg synes det har vært urovekkende mange kreative dommer i USA i det siste. En fyr som ble dømt til å gå rundt i kyllingdrakt i 1 måned osv. Hvorfor ikke bare ha normale straffer som fengsel og bøter? Når kommer piskeslag, gapestokk og kapping av fingre tilbake som straffemetode?

9361715[/snapback]

 

Kyllingdrakt i en måned? har du en link til det? Uansett så handler ikke dette om gapestokk men forsikring på at dømte ikke gjør noe lignende igjen.

 

Linux egner seg vel ikke så veldig til slik programvare også har jeg rett?

Lenke til kommentar

TV2 Nettavisen: Dømt til å gå i kyllingdrakt

VG: Dømt til å opptre som kylling

 

Forsikringen mot at den dømte ikke gjør det igjen er ufattelig dårlig. Det er jo null problem for han å bruke andre PCer eller starte opp fra en annen harddisk, minnepinne, Live-CD, gå på en nettkafé eller lignende. Jeg ser mer på avstraffinga som en ydmykelse/lage trøbbel for fyren.

 

Overvåkningsprogramvare vil fungere svært ineffektivt uansett om det er snakk om Linux eller Windows.

 

Å overvåke nettlinja hans hadde vært mindre ineffektivt, men likevel ikke i nærheten av effektivt. Det finnes fortsatt et utall måter å omgå overvåkninga på. Det eneste helt effektive er å fengsle fyren og forhindre han i å komme i kontakt med Internett i løpet av soninga.

Lenke til kommentar

Windows ER jo en straff i seg selv. Bare se på antall programmer laget for å optimalisere, reparere, rydde osv opp i alt rotet som forekommer i windows.

Synes dette var en ganske hard dom å få, at han må sitte i fengsel og husarrest er gale nok. Men at de skal ha en slags mental kontroll, at de kommer inn i hodet på han på den måten i etterkant av å både vært i fengsel sammen med potensielt drapsmenn, psykopater etc og videre påtvunget husarrest for så å si, "ok, du er fri nå, vi skal bare følge med på alt du bruker en datamaskin til". Det blir for drøyt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...