Gå til innhold

Tvinges til å bruke Windows


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merker jeg en smule overreaksjon? Dere kan ta det med ro. Jeg sitter forsåvidtmed rommet fullt av laptopper som skal testes i Linux, strømstyrings enheter som skal testes sammen med LinuxMCE, notater om GPL, stoff om Ubuntu og Microsoft, planer om neste artikkelserie og planer til oppfølger til foreløpige artikkelserier...

 

Som sagt, ta det helt med ro, vi vil fortsette med en god porsjon seriøse artikler i tiden fremover, og vi vil tvilsomt fokusere på slike artikler som disse.

 

Men blant alle testene og de seriøse artiklene så er det alltid rom for en smule morro... eller er det drama utdannelsen som tar overhånd nå? :p

Lenke til kommentar

Jeg synes også overskriften var formulert som å rope "ulv ulv"... her er det bare snakk om en fyr i usa som må overvåkes... jeg trodde det var snakk om en stor greie *gjesp*

 

Jeg synes hw.no bør få kritikk dersom de fortjener det, eneste måten de kan opprettholde den flotte siden de har. Denne nyheten var svært forvekslende med en "it-avisen" nyhet.

Lenke til kommentar
Ser vel ikke helt problemet, selv en slik bør kunne klare 5mnd med Windows.. Det er grenser for hva man skal bruke ressurser i rettsvesenet på.

9350619[/snapback]

 

Problemet er vel at en arbeidsløs man (som sikkert vil få problemer med å få seg jobb fordi han er straffedømt) blir tvunget til å kjøpe og bruke Windows fordi rettsvesenet ikke har et kryss-plattform overvåkingsverktøy.

Lenke til kommentar
Problemet er vel at en arbeidsløs man (som sikkert vil få problemer med å få seg jobb fordi han er straffedømt) blir tvunget til å kjøpe og bruke Windows fordi rettsvesenet ikke har et kryss-plattform overvåkingsverktøy.

9350657[/snapback]

Er det slik i USA at man må vise vandelsattest ved de fleste jobbsøknader og slikt, og at straffedømte derfo rfår problemer med å skaffe seg ærlig arbeid?

 

I Norge er jo dette veldig uvanlig, og kun enkelte yrker hvor det er tillatt for arbeidsgiver å sjekke vandelen til folk (politi, lærer....)

Lenke til kommentar

Etter det jeg har forstått er det ofte rutine å google navnet til potensielle jobbsøkere i usa. Og da vil denne saken poppe frem.

 

Det som er skremmende her er jo de ekstrakostnadene han blir påført, både i penger (windows lisens + evt lisens for programvare man har fri i linux som han trenger) og tid (omstille seg til et nytt system, finne nye måter å gjøre ting på, finne ny windows-programvare, osv osv). Dette er ekstrakostnader som blir gitt til han utenom den tilmålte straffen. Faktisk burde staten betale alle ekstrautgifter som denne bestemmelsen medfører (og som han kan dokumentere).

Lenke til kommentar

Han tvinges jo ikke til å måtte bruke Windows - han kan la være hvis han vil.

Han bør istedet se på det som et godt alternativ til å sitte inne i 5 mnd. til. En ren win-win-situasjon: staten sparer penger, og hans slipper å sitte innelåst på cella.

 

Men det er vel med "kjeltringer" som med andre - de fleste bruker Windows ...

Lenke til kommentar

Helt bak mål :ohmy: Rene overgrepet, Det hadde jeg nekta, han bruker akkurat hva slags os han vil og det uten spion program ! Jeg hadde søren mæ heller gått og bodd i afganistan med bin laden og brukt pc så mye jeg vil !

 

Edit: å han kunne velge mellom dette og 5m, ja da så.

Endret av AllColer
Lenke til kommentar

Hvor står det noe som helst om å velge? Har lest artikkelen på hw.no igjen, og lest artikkelen på torrentfreak.com.

 

Fra artikkelen:

"Som straff måtte han sone fem måneder i fengsel og ytterligere fem måneder i husarrest etter løslatelsen.

 

Sk0t er nå løslatt og har fått beskjed om at dersom han vil fortsette å bruke datamaskinen, må han først installere et program som overvåker alle aktivitetene han foretar seg."

 

Legg merke til at det ikke er noen valg her. Neste gang, les artikkelen...

Lenke til kommentar
Han tvinges jo ikke til å måtte bruke Windows - han kan la være hvis han vil.

Han bør istedet se på det som et godt alternativ til å sitte inne i 5 mnd. til. En ren win-win-situasjon: staten sparer penger, og hans slipper å sitte innelåst på cella.

 

Men det er vel med "kjeltringer" som med andre - de fleste bruker Windows ...

9351144[/snapback]

 

Han kan la være hvis han vil ja, men det betyr også at han ikke får lov å bruke datamaskinen. 5 måneder uten data for en datanerd... det er temmelig mye...

Lenke til kommentar

Hehe .. Dette ser jeg på som en morsom parodi på det amerikanske rettsvesnet. Godt å varme opp lattermusklene på en fredags ettermiddag før helga er skikkelig i gang. :!:

 

da burde jo de som krever overvåkingen kjøpe windows-lisens til han :p xD

9349703[/snapback]

I så fall bør de jo også koste på seg opplæringskostnader, support når han ikke får til ting som han ville fått til i Ubuntu og ny PC for å klare den økte ressursbruken til OSet. Det er sikkert bare en bagatell i forhold til hva myndighetene likevel må betale for overvåkningsprogramvaren.

 

Regner med det blir 5 måneder med Ubuntu Live CD og fingeren klar på resetknappen om noen skulle komme.

 

Ellers så er jo denne straffen bare ett av millioner av eksempler på lignende straffer der arbeidstagere over hele verden daglig tvinges til å bruke et OS på jobben som de egentlig ikke vil bruke.

Lenke til kommentar

Kan han ikke bare kjøre en Live-CD eller installere et annet OS på en annen partisjon og la være å boote opp windows? Overvåkning kan ikke være software-basert; det greieste hadde vært om ISP logget all trafikk på porten hans, og at man sjekket en gang i blandt at han ikke stjal nett av naboen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...