Gå til innhold

(K)Ubuntu server howto


Del

Anbefalte innlegg

RealVNC koster penger og det bør kanskje opplyses om i guiden. Har ikke fått testet om den funker enda.

Nei, RealVNC koster ikke penger så lenge du ikke går for "Personal Edition" eller "Enterprise Edition". De har en Free Edition som er helt gratis. Den fungerer både til GNU/Linux, *BSD og UNIX (HP-UX og Solaris). Av VNC-implementasjonene er RealVNC klart best. Har testet TightVNC, og den holder ikke samme kvalitet som det RealVNC gjør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Langbein Postet i dag, 00:01

Skal du kjøre en kommando som krever root-rettigheter:

 

$ sudo kommando

 

Du kan også starte GUI-programmer, men da er det lurt å bruke gksudo isteden, f.eks for å starte filbehandleren Nautilus:

 

$ gksudo nautilus&

Etter at jeg lærte at sudo står for "Super User Do" ble det hele langt mindre kryptisk for meg. Men kan du si veldig kort uten at vi vandrer for langt unna topic, hva som avgjør når vi skal bruke sudo og når vi skal bruke gksudo?

Eventuelt også hva betyr denne gk? :)

Lenke til kommentar

Kortversjon: Bruk 'sudo' til å kjøre kommandoer i shellet, men 'gksudo' (eller 'kdesu') hvis du skal starte grafiske programmer.

 

Årsaken ligger i at når du bruker sudo, får du riktignok root-rettigheter, men det tilsvarer IKKE å logge inn som root, fordi du fortsatt benytter config-filene i hjemmeområdet til brukeren din. Dermed risikerer du bl.a. at fila ~/.ICEauthority blir tukla med. Andre problemer kan også oppstå.

 

Det er slett ikke sikkert man får noe trøbbel, men ved å bruke gksudo så unngår man det garantert :)

 

En annen mulighet er å starte et sudo-shell, som er praktisk hvis man skal gjøre mye som root, og ikke gidder skrive 'sudo' foran alt. Da kan man f.eks. bruke 'sudo -s' eller sudo -i' (sistnevnte gir et login-shell, og skal derfor trygt kunne brukes til å starte GUI-programmer også. Se 'man sudo' for mer info)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg sette opp serveren til å starte opp OG logge inn uten skjerm/tastatur/mus. Hele poenget er å kunne ha servern i boden uten noen ekstra, men jeg får ikke logget på via VNC før den er oppe. Og jeg får den selvfølgelig ikke opp uten å logge på, noe som er umulig siden jeg ikke engang er i samme rom.

På et eller annet tidspunkt må den restartes..

Lenke til kommentar

Nå er det slik at dersom en skal kjøre filserver på en pentium 166MMX så er ikke GUI noe alternativ (utenom DSL). Da er det en minimal serverinstall av ubuntu veien å gå mener jeg. Med webmin kan dette være et godt alternativ til å installere gnome eller KDE.

 

Jeg skal bruke denne maskinen til simpleste form for samba shares, dvs. at alt på nettverket får alle rettigheter og kataloger. Dette er et godt alternativ til WD netcenter o.l. Det eneste jeg har gjort i tillegg til alminnelig fildeling er å opprette et software Raid 5 arry. En får dermed noe retundans. I skrivende stund er dette en svært gunstig løsning ettersom ferdigløsninger fra Promise og intel ligger på rundt 5000 kroner eks. disker. Da får en langt mere bang for buck her!

 

Etter sigende skal dette være ganske enkelt.

 

Etter installasjon har jeg gjort følgende:

 

1. Installere OpenSSH for fjernstyring sudo apt-get install ssh

 

Bruk putty på Win maskin for å logge på. (etter step 4)

 

 

2. Oppdatere Ubuntu

 

sudo apt-get update

 

sudo apt-get upgrade

 

 

3. Restarte

 

sudo reboot now

 

4. Strippe maskinen for unødvendige ledninger.

 

Gå inn i bios og still "halt on" til "nothing". Dette kan variere fra kort til kort. Poenget er at en får maskinen til å starte selv om vga, mus og tast ikke er tilkoblet.

 

5. Installere mdadm

 

Logg inn via Putty. Bare å skrive inn den lokale ipen til linux serveren din.

 

sudo apt-get install mdadm

 

6. Partisjonere diskene du skal bruke i arryet ditt.

For min del bruker jeg i dette tilfellet 4 stk. 250Gb disker. Følgelig må det gjøres for hver enkelt disk som skal være med i arryet.

 

For oversikt kan du skrive:

sudo fdisk -l

 

Så legger du inn fd (linux raid) partisjon på

sudo fdisk /dev/sda (der sda er eksempel på en harddisk)

 

Bare å følge instruksjonene og velge blant alternativer. Ganske lett.

 

7. Bygge arryet

 

sudo mdadm --create --verbose /dev/md0 --level=5 --raid-devices=4 /dev/sda1 /dev/sdb1 /dev/sdc1 /dev/sdd1

 

Med pentium 166 tar dette ca 12 timer vil jeg tro!

 

for detaljer og status skriv:

sudo mdadm --detail dev/md0

 

8. Restart

sudo reboot now

 

9. synce diskene

 

sudo watch cat /proc/mdstat

 

Dette tar også lang tid! I alle fall på mitt råskinn på 166Mhz!

 

10. formatere

 

sudo mkfs -t reiserfs /dev/md0

 

Bruk alternativt ext3. (Jeg vet ikke hva som er best her!).

 

11. mount

 

sudo mount -a

 

12. samba

 

sudo apt-get install samba

 

13. Webmin

 

Webmin er et GUI for serveren din, som gjør at du styrer alt fra firefox på klientmaskinen din.

 

Installasjon:

 

sudo pico /etc/apt/sources.list

 

så legger du til denne linjen nederst, og trykker enter etterpå:

 

deb http://download.webmin.com/download/repository sarge contrib

 

Så tar du ctrl+x og velger j eller y for å lagre (j om det står på norsk og y om det står på engelsk)

 

så skriver du:

 

sudo apt-get update

 

og deretter:

 

sudo apt-get install webmin

 

Webmin vil så installeres.

 

Deretter er det bare til å lene seg tilbake med flott web gjensnitt og gjøre sine konfigureringer ved å skrive inn https://"serverens ip":10000/

 

Mer info: http://www.webmin.com/deb.html

 

Det er imidlertid fult mulig å kjøre uten webmin. Jeg kan fint lite om samba, og mounting. Hadde vært fint om noen kunne kommet skrevet litt om automatisk mounting ved oppstart, mounting av usb harddisk og oppsett av samba, uten bruk av webmin siden mine kunnskaper er ganske skrale på det.

 

Det er vanskelig å finne noen step by step guide til "komandolinje filserver". Hadde det vært lett å finne, tror jeg langt ferre hadde kastet bort kalorier på WHS og win 2003.

 

Edit: Lagt til litt om webmin

 

Edit2: Jeg skal prøve å forbedre denne posten litt med tiden (i løpet av 08).

Endret av masterboy
Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg sette opp serveren til å starte opp OG logge inn uten skjerm/tastatur/mus. Hele poenget er å kunne ha servern i boden uten noen ekstra, men jeg får ikke logget på via VNC før den er oppe. Og jeg får den selvfølgelig ikke opp uten å logge på, noe som er umulig siden jeg ikke engang er i samme rom.

På et eller annet tidspunkt må den restartes..

9414119[/snapback]

Det fins løsninger på alt ;)

 

Spørsmålet er vel om du egentlig ønsker dette på en server. Trenger du egentlig å ha et fancy GNOME/KDE grensesnitt gående konstant? Selv Microsoft har jo etterhvert som smått begynt å skjønne at GUI ikke alltid er nødvendig på servere.

 

Stort sett er det greiere å administrere servere gjennom SSH, evt. noe webgrensesnitt. Det går selvsagt også an å fjernstyre med fullt GUI, f.eks. via SSH m/X-forwarding eller VNC (sistnevnte er nok greiest til fjernstyring fra Windows, siden Windows ikke støtter kjøring av X11 programmer).

 

To alternative muligheter jeg kommer på i farta hvis du vil kjøre VNC:

- Enten sette opp vncserver til å starte ved oppstart, ved å slenge inn i /etc/rc.d/ eller /etc/rc.local, og få opp en ønsket windowmanager.

 

- Eller skru på auto-login i KDM/GDM (det grafiske innloggingsvinduet) slik at brukeren din altså blir logget inn automatisk. GNOME har i hvertfall en innebygd (og veldig enkel) vncserver som deler din eksisterende gnome-session. Dette til forskjell fra når man normalt starter vncserver, som oppretter en ny ren vnc-session.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

*edit*

Posten er totalt omredigert.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
To alternative muligheter jeg kommer på i farta hvis du vil kjøre VNC:

- Enten sette opp vncserver til å starte ved oppstart, ved å slenge inn i /etc/rc.d/ eller /etc/rc.local, og få opp en ønsket windowmanager.

 

- Eller skru på auto-login i KDM/GDM (det grafiske innloggingsvinduet) slik at brukeren din altså blir logget inn automatisk. GNOME har i hvertfall en innebygd (og veldig enkel) vncserver som deler din eksisterende gnome-session. Dette til forskjell fra når man normalt starter vncserver, som oppretter en ny ren vnc-session.

9415417[/snapback]

Innlogging løst.

Eget valg i menyen på kcontrol.

 

Men når et problem er løst, dukker det opp et annet ;)

Jeg er ikke kar om å få frem kcontrol uten å skrive kcontrol i terminalvinduet. Da kommer det først opp 30linjer med feilmeldingner før GUI'n åpner. Men da funker alt.

Igår klikka imidlertid kcontrol og etter restart kan jeg nå bare velge 800x600 eller 640x480 oppløsning, noe som blir litt lite på 22". Får håpe jeg slipper reinstall nå som basisfunksjonaliteten er på plass.

 

Når det er sagt så skal jeg komme med en innrømmelse. Å sette opp en filserver uten noe ekstra dilldall med (k)ubuntu er relativt enkelt. Noen små hull i guiden til tross. Fint å se at vår lille diskusjon i WHS-tråden avstedkom med et så kontruktivt opplegg som denne guiden. Takk så langt til Del, Langbein og andre bidragsytere. :)

Endret av Mozze
Lenke til kommentar

Hei,

 

Tusen takk til Del og Langbein for flotte guider og forståelige svar. Jeg ble henvist til denne tråden fra en tråd jeg laget tidligere i dag.

 

Jeg endte dermed opp med å installere Kubuntu, so far so god. Men: jeg skulle gjerne hatt en "intranett-løsning". Er det mulig å få til?

 

Vi er altså per i dag tre ansatte, men har ikke helt styr på hverandres møter og avtaler. Det hadde dessuten væt fint med intern portal, altså "intranett" som vi eksempelvis kunne ha som startside.

 

Hvordan går jeg fram for å lage dette?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Et par småjusteringer:

*Skjermoppløsningen min falt tilbake til 800x600 etter jeg tok vekk skjermen og satt burken i boden. Dette måtte løses ved å legge til en fiktiv skjerm og parret det med skjermkortet ved redigering av /etx/X11/xorg.conf (dette fikk jeg hjelp til av naturlige årsaker)

*System Settings er ikke å finne under hverken Applications, Places eller System etter oppdatering til kubuntu. Dette måtte legges til manuelt ved å høyreklikke på verktøylinjen på topp - Add to Panel - Custom Application Launcher - skrive inne kcontrol under 'Create Launcher' feltet. Da fikk jeg ikon på desktop.

 

Da kom jeg litt lenger ikveld også, gruer meg imidlertid litt til å begynne på oppsett av mediastreaming i og med at jeg måtte redigere xorg.conf bare for å få mulighet til å ha en oppløsning på skjermen som ikke var helt banal..

Lenke til kommentar

Bra guide, og absolutt noe som er verdt å jobbe med. Driver selv for tiden mye å leker meg med Linux-servere, og har det mye gøy med kernel-hardening og apf.

 

Ett par momenter først:

mange snakker om grafiske grensesnitt. Selv mener jeg at det er like greit å lære å bruke terminalen for det den er verdt uansett. Pga. at jeg har tatt meg tiden å lære meg det, kan jeg legge til tjenester, overvåke logger, overvåke og endre skript, diverse vedlikehold, etc. via mobilen (PuTTY på Symbian). Gjør man det grafisk, går det kanskje fort å lære seg, men man forstår aldri skikkelig hvordan og hvorfor det fungerer. Å sette opp en server kun ved hjelp av terminalen kan kanskje virke forvirrende første gangen, men når man har konfigurert ett par tjenester, og lært seg de gode rutinene, tør jeg påstå at det går minst like raskt som grafisk. Uten å måtte stresse med båndbredde pga RDP, VNC, citrix eller andre lure løsninger.

 

Men selvsagt, dette er smak og behag. Er man oppvokst med å administrere windows-nettverk gjennom management console vil det nok virke rart å måtte skrive kommandoer. Personlig sliter jeg med det motsatte; bash og SSH er mitt ultimate verktøy, men gir du meg MMC og CMD får jeg hjemlengsel :p

 

Ser noen spurte noe om å kunne legge til disker til en slags "volume pool". Dette er mulig ved hjelp av LVM. Har aldri prøvd å sette det opp selv, men vet at det går an, og den kan også brukes til oppsett av software raid.

 

Resize volume groups online by absorbing new physical volumes (PV) or ejecting existing ones.

 

Uansett, lykke til med serveroppsettet :)

Endret av bepe86
Lenke til kommentar
Hei,

 

Tusen takk til Del og Langbein for flotte guider og forståelige svar. Jeg ble henvist til denne tråden fra en tråd jeg laget tidligere i dag.

 

Jeg endte dermed opp med å installere Kubuntu, so far so god. Men: jeg skulle gjerne hatt en "intranett-løsning". Er det mulig å få til?

 

Vi er altså per i dag tre ansatte, men har ikke helt styr på hverandres møter og avtaler. Det hadde dessuten væt fint med intern portal, altså "intranett" som vi eksempelvis kunne ha som startside.

 

Hvordan går jeg fram for å lage dette?

 

Takk for svar!

9427279[/snapback]

En slags "exchange"-løsning er mulig ved hjelp av Zimbra. Dette er en slags kontakt/epost/kalender-server med ett velfungerende brukergrensesnitt, og den kan kobles opp mot epost og kalenderklienter.

 

Hva mener du med "intranett"?

Ett forslag jeg har her er f.eks. en liten HTTP-server (f.eks. lighthttp) med PHP, som kjører en wiki, og sette denne wiki'en som startside. Da kan jo dere alle endre denne ved hjelp av nettleseren, og er dermed både brukervennlig, og fleksibel. Har selv hatt bra suksess med å sette opp wiki som intern portal, da det gjør det enkelt å legge til viktige meldiger, url'er, etc.

 

Møter og avtaler kan planlegges ved hjelp av Zimbra-web-ui'et, eller synkes opp mot en kalenderklient (f.eks. Evolution eller Outlook) ved hjelp av CalDAV. Da vil dere kunne ha en felles "kalender", i tillegg til deres egen private, og raskt få oversikt over egne og andres avtaler.

Endret av bepe86
Lenke til kommentar
Har selv veldig god erfaring med eGroupWare.

9429761[/snapback]

 

Hei,

 

Takk for fint tips; vil gjerne gå videre med denne.

Nå er jeg helt ny med Linux, men har fått Kubuntu opp å kjøre. Hvordan går jeg videre for å få innstallert eGroupWare?

 

Denne skal altså da være tilgjengelig for alle i nettverket, og - hvis det er mulig - være en "startside".

 

Noen som kan gi meg en kjapp "guide" på dette (hvilken av pakkene jeg skal laste ned, pakke ut/plassere, installere etc.).

 

EDIT: Jeg ser nå i manualen for eGroupWare at jeg må ha php, mysql etc. installert. Prøvde meg som bepe86 anbefalte å legge inn lighthttp (d?). Men sliter litt med dette.

 

Fant en guide her, men får det ikke helt til....

Endret av orjansen
Lenke til kommentar
Har selv veldig god erfaring med eGroupWare.

9429761[/snapback]

 

Hei,

 

Takk for fint tips; vil gjerne gå videre med denne.

Nå er jeg helt ny med Linux, men har fått Kubuntu opp å kjøre. Hvordan går jeg videre for å få innstallert eGroupWare?

 

Denne skal altså da være tilgjengelig for alle i nettverket, og - hvis det er mulig - være en "startside".

 

Noen som kan gi meg en kjapp "guide" på dette (hvilken av pakkene jeg skal laste ned, pakke ut/plassere, installere etc.).

 

EDIT: Jeg ser nå i manualen for eGroupWare at jeg må ha php, mysql etc. installert. Prøvde meg som bepe86 anbefalte å legge inn lighthttp (d?). Men sliter litt med dette.

 

Fant en guide her, men får det ikke helt til....

9430486[/snapback]

 

Kan ikke hjelpe deg med installasjon av pakker, det får noen som har erfaring med Ubuntu gjøre.

 

Jeg hoster flere eGroupWare-sider, dette har jeg på serveren av programvare (som er verdt å nevne):

lighttpd

openssl

mysql-client

mysql-server

php (med fast-cgi)

php5-mysql

php5-imap

php5-pear

php5-pear-Net_Socket

php5-pear-Net_Sieve

php5-gd

unzip

 

Når dette er installert er det bare å konfigurere LightTPD.

 

Dette er en basic config for lighttpd med php:

server.modules                                  =       ( "mod_access", "mod_fastcgi", "mod_accesslog" )
server.document-root                            =       "/home/www/pages/"
accesslog.filename                              =       "/home/www/logs/access.log"
server.errorlog                                 =       "/home/www/logs/error.log"
server.username                                 =       "wwwrun"
server.groupname                                =       "wwwrun"
index-file.names                                =       ( "index.php", "index.html", "index.htm", "index.xml" )
url.access-deny                                 =       ( "~", ".inc" )
static-file.exclude-extensions                  =       ( ".php" )

fastcgi.server                                  =       ( ".php" => ( "localhost" => ( "socket" => "/tmp/php-fastcgi.socket", "bin-path" => "/usr/local/libexec/cgi-bin/php" ) ) )

$SERVER["socket"] == "0.0.0.0:443" {
 ssl.engine  = "enable"
 ssl.pemfile = "/usr/local/etc/lighttpd/server.pem"
}

Se på denne som et eksempel.

 

Pakk ut eGroupWare i /home/www/pages (eller der du valgte at pages skal ligge) og følg installeren i nettleseren din.

 

Anbefaler på det sterkeste at du bruker SSL. Lag et med følgende kommando:

openssl req -new -x509 -keyout server.pem -out server.pem -days 365 -nodes

Lenke til kommentar
Fant det jeg.. "aptitude install egroupware" i terminal, eller søk etter "egroupware" i Adept bør funke..

 

Ser ut som den pakken automatisk legger inn apache2, PHP osv om du ikke har det allerede, så ser ikke ut som det skal være så tungvindt.

9434332[/snapback]

 

Hei,

 

Gikk fint å laste ned. Fikk denne beskjeden til slutt:

101776.jpeg

 

Men når jeg går til http://odin/egroupware/setup skjer ingenting.

 

Altså: jeg åpner "odin" og der ligger ikke egroupware. Den ligger imidlertid under brukeren min "orjan" med følgende bane: /home/orjan/egroupware/egw-pear/setup/. Der ligger kun fila setup.inc.php.

 

Jeg er, som sagt, helt ny i Linux/Kubuntu, og ikke fortsatt "filhiarkiet" ennå. Men når jeg i konsoll får beskjed om at den skal ligge i banen som bildet viser, så er det vel rart at den ikke ligger der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...