Gå til innhold

(K)Ubuntu server howto


Del

Anbefalte innlegg

Bra link Del.

Etter litt lesing kom jeg til slutt over en link til Linux MCE. Hvis det funker på PS3 så er hele mediaserver/streming opplegget ivaretatt. Ser allikevel at Ubuntu sliter litt med HD video på PS3 i og med at det ikke er skjermdrivere. Men det er tydeligvis ting på gang, så vi får bare krysse fingrene. Jeg skal i alle fall dra frem min gamle pc og gi ubuntu en ny sjanse. Det skulle bare mangel etter innsatsen din med miniguiden.

God helg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bra link Del.

Etter litt lesing kom jeg til slutt over en link til Linux MCE. Hvis det funker på PS3 så er hele mediaserver/streming opplegget ivaretatt. Ser allikevel at Ubuntu sliter litt med HD video på PS3 i og med at det ikke er skjermdrivere. Men det er tydeligvis ting på gang, så vi får bare krysse fingrene. Jeg skal i alle fall dra frem min gamle pc og gi ubuntu en ny sjanse. Det skulle bare mangel etter innsatsen din med miniguiden.

God helg

9358523[/snapback]

Vent litt med Linux MCE. Jeg tror den blir helt rå når den er polert, men det vil vel ta noe tid ennå. I mellomtiden er det masse annet vi kan ha det moro med. Nå forstod jeg deg ikke dithen at du så for deg å gjøre transcodingen på PS3 uansett. Har du ubuntu med f.eks. VLC installert på din PS3, så er det en smal sak å ta inn en nettverksstrøm fra en annen maskin hvor HD materialet kan ligge på disk. Nå er det jo likevel spennende å se hva man kan få til med linux på PS3. Selv med krøplet grafikk, er det jo seks fullblods SPE'er tilgjengelig, og på papiret 50MB/s lynraskt minne. Burde gå an å konvertere HD material rimelig greit der ;)

 

LessThanJake, forslagene dine er meget gode. På et eller annet tidspunkt kommer jo guiden på et slikt nivå at leseren like lett klarer tilegne seg kunnskapen direkte fra ubuntuguide.org. Jeg føler vel at LAMP og GNUMP3d ligger farlig nær den terskelen. Føler du for det kan du jo skrive noen linjer i en post, så kan jeg manøvrere det inn i første post :)

Lenke til kommentar

Del.

Transcodingen var opprinnelig tenkt på filserver før mating til PS3. Det må i alle fall gjøres hvis man skal bruke PS3's egen browser. Det stiller seg muligens anderledes med PSUbuntu installert på konsollen. En god integrasjon mellom kommende Ubuntu Home Sever og PSUbuntu m/Linux MCE er vel kanskje drømmen :)

Uansett, skal følge oppfordringen din og starte ny tråd med PS3/mediastreming-relaterte ting. Så får vi rendyrke filserverspørsmål her, spesielt nå som den er sticky.

Lenke til kommentar
Vi setter " høy" pris på Linux-folket her i huset og denne tråden blir sticky.

Godt jobbet Del  :)

9366616[/snapback]

Takk, takk, alltid hyggelig med et klapp på skuldra :), visste ikke at jeg hadde så mye på hjertet før jeg satte i gang, men det var godt å få det ut.

 

Del.

Transcodingen var opprinnelig tenkt på filserver før mating til PS3. Det må i alle fall gjøres hvis man skal bruke PS3's egen browser. Det stiller seg muligens anderledes med PSUbuntu installert på konsollen. En god integrasjon mellom kommende Ubuntu Home Sever og PSUbuntu m/Linux MCE er vel kanskje drømmen :)

Uansett, skal følge oppfordringen din og starte ny tråd med PS3/mediastreming-relaterte ting. Så får vi rendyrke filserverspørsmål her, spesielt nå som den er sticky.

9368157[/snapback]

Drømmer er til for å bli virkelighet, så nå skjønner du kanskje den entusiasmen mange av oss har, vi har sett hvordan utviklingen har vært, og storkoser oss over alt som er på plass. Når det gjelder streaming, har jeg nå lagt til en egen bit, som muligens er alt du trenger for å kjøre HD og all annen media til din PS3.

 

Det eneste jeg kommer på nå, som jeg tenker på å tilføye, er en bit om ftp og ssh.

Lenke til kommentar

Hmm, står litt fast her. Tenkte jeg skulle bli litt mer kjent med delingsmulighetene, så laget en ny mappe som skal deles. Trykker share tab'en, og konfigurer deling, og root- passord, men så får jeg feilmelidingen at SMB og NSF ikke er installert. Ok'er feilmeldingen og får da opp fildelingskonfig, men alt er grått, og jeg mangler altså SMB og NFS står det.

 

Kan/må jeg da installere dette på noe annen måte, eller hva er løsningen?

 

Kjører da altså Kubuntu, og det er laptop'en som jeg har eksperimentert en hel del med tidligere, så ikke umulig at jeg har rotet til noe... :whistle:

Nettverk er oppe å går, og utskrift virker også fra denne maskinen over nettverkt til skriver koblet til en Vista- maskin i lokalnett, dette er såvidt jeg skjønner noe som benytter SMB...?

Lenke til kommentar

Det er jo uansett en smal sak å installere Samba og/eller NFS fra f.eks Synaptic.

 

Pakkene du er ute etter heter "samba" og "nfs-kernel-server" :)

 

Hvis man kjører Kubuntu eller andre distroer som inkluderer KDE, fins kraftige konfigurasjonsmuligheter for både Samba og NFS i kcontrol (KDE's kontrollpanel).

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Takk takk, fikk det til, og nå er det konfigurasjonsmuligheter i fleng der alt var grått ja.

Det er kanskje like greit og fortsett som jeg har gjort hittil; å innstallere Ubuntu og så gå over til KDE etter at ting er installert. Men var greit å høre fremgangsmåte for KDE også syns jeg, siden jeg bruker/liker det mest/best...

 

Da skal jeg fikle litt videre på egen hånd, så langt kommer jeg ikke inn fra Vista, som ber om brukernavn/passord. Men det finner jeg nok ut av når jeg får sett litt mer på dette. :)

Lenke til kommentar

Det skal jeg gjøre Langbein, ser ved første øyekast ut til å både være enkelt og oversiktelig med hensyns til konfigurasjonsmuligheter rundt deling i KDE også syns jeg. Men også mye avanserte innstillinger som ligger langt over mitt hode, og jeg er jo rimelig grønn på rettighets-strukturer og denslag i Linux...

 

Men jeg skal benytte meg at Nautilus, og det som guiden omhandler til jeg får det til å virke som jeg ønsker, også får jeg heller sjekke ut forskjellene, og muligheter i KDE etterpå :)

Lenke til kommentar

Sånn, da har jeg lagt inn stort sett alt jeg følte for. Kunne vel ha tatt med mye mer, slik som sentralisert hjemmekatalog, oppsett av DNS-server, print-server, e-post server, applikasjon-server osv., men dette var jo ikke ment for profesjonelle, og jeg ser ikke det helt store poenget hjemme i stua. Da håper jeg mange vil gjøre et forsøk, og dele erfaringene sine her. Jeg stikker til Spania lørdag, så er det noe spesielt, så fyr løs nå.

Lenke til kommentar
Sånn, da har jeg lagt inn stort sett alt jeg følte for. Kunne vel ha tatt med mye mer, slik som sentralisert hjemmekatalog, oppsett av DNS-server, print-server, e-post server, applikasjon-server osv., men dette var jo ikke ment for profesjonelle, og jeg ser ikke det helt store poenget hjemme i stua. Da håper jeg mange vil gjøre et forsøk, og dele erfaringene sine her. Jeg stikker til Spania lørdag, så er det noe spesielt, så fyr løs nå.

9392651[/snapback]

 

Når det gjelder mulighet for raid i linux er jeg bare kjent med mdadm på komandolinje. Finnes det mulighet for enklere oppsett av raid i GNOME og KDE?

 

Vil tro at de fleste har interesse av høy kapasitet og retundans på filserveren sin!

Lenke til kommentar
Sånn, da har jeg lagt inn stort sett alt jeg følte for. Kunne vel ha tatt med mye mer, slik som sentralisert hjemmekatalog, oppsett av DNS-server, print-server, e-post server, applikasjon-server osv., men dette var jo ikke ment for profesjonelle, og jeg ser ikke det helt store poenget hjemme i stua. Da håper jeg mange vil gjøre et forsøk, og dele erfaringene sine her. Jeg stikker til Spania lørdag, så er det noe spesielt, så fyr løs nå.

9392651[/snapback]

 

Når det gjelder mulighet for raid i linux er jeg bare kjent med mdadm på komandolinje. Finnes det mulighet for enklere oppsett av raid i GNOME og KDE?

 

Vil tro at de fleste har interesse av høy kapasitet og retundans på filserveren sin!

9402116[/snapback]

Du vil få noe høyere throughput med striping, men litt høyere latency. Redundansløsningen med sbackup vil ikke medføre noen performance hit. Dessverre er det en viss terskel med Raid i linux. Hvis det er støttet i hardware på hovedkortet ditt kan du naturligvis teste det, hvis ikke kan du teste ut EVMS som gir deg en GUI vei til software raid, les også det som står her:

http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty#...l_software_RAID

 

EDIT: lavere->høyere

Endret av Del
Lenke til kommentar

Status så langt for min del er at Ubuntu er installert, mappe på hjemmeområde og er opprettet og delt.

 

MEN, oppretting av mapper på andre området en hjemmeområdet har jeg ikke rettigheter til. Ei heller til redigering av samba configfila. Min svoger kom innom og fikk opprettet 'root' passord, men Ubuntu tillater ikke pålogging av root ved oppstart så da er det terminal som gjelder. Share-katalogen ble først tilgjengelig etter Langbeins how-to. Dette er ikke bare en dans på roser, men litt motstand får man tåle. Syntes allikevel det er litt rart at som eier av hele systemet ikke har tilgang til engang å opprette kataloger utenfor hjemmeområde..

 

-Ved sharing av katalog må man velge SMB eller NFS, ikke begge deler. Jeg skal dele både mot min hovedmaskin som er XP-basert, samt en fremtidig PS3 med PSUbuntu på. Kan jeg ikke få i pose og sekk?

 

RealVNC koster penger og det bør kanskje opplyses om i guiden. Har ikke fått testet om den funker enda.

ATI driverene ville ikke in, hverken de jeg hentet rett ned fra ATI eller via Envy. Jeg har riktignok et eldgammelst 9200SE kort og skal etterhvert kun fjernstyre serveren, så det er ingen krise, men det er i alle fall ikke uproblematisk. Får teste mere i morgen, fjernstyring fra XP er kritisk for serverens videre liv.

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
Share-katalogen ble først tilgjengelig etter Langbeins how-to.

Takk :p

Syntes allikevel det er litt rart at som eier av hele systemet ikke har tilgang til engang å opprette kataloger utenfor hjemmeområde..

Når du logger inn er du bare en ordinær bruker, ikke root (administrator).

 

For å for bli root/superuser bruker man 'su' eller 'sudo'. Førstnevnte er den tradisjonelle måten å gjøre det på, og finnes på alt av unix og linux-systemer. Men Ubuntu har isteden standardisert på 'sudo', som fungerer litt annerledes. Du blir root med sudo også, men istedenfor å skrive inn root-passord (som faktisk er disablet i ubuntu!), så må du skrive inn din egen brukers passord. Det høres i utgangspunktet veldig usikkert ut, men det er ikke slik at alle brukere kan gjøre dette uten videre. For å kunne bli root på denne måten, man man være medlem i admin-gruppen, og Ubuntu legger automatisk inn første bruker på systemet som admin. Andre brukere du oppretter får ikke denne rettigheten med mindre du manuelt melder dem inn i 'admin'.

 

Litt av vitsen med sudo er finere tilgangskontroll, og at man oppfordrer brukere til å ikke kjøre som root hele tiden, som er totalt unødvendig og ugunstig mtp. sikkerhet.

 

Skal du kjøre en kommando som krever root-rettigheter:

 

$ sudo kommando

 

Du kan også starte GUI-programmer, men da er det lurt å bruke gksudo isteden, f.eks for å starte filbehandleren Nautilus:

 

$ gksudo nautilus&

-Ved sharing av katalog må man velge SMB eller NFS, ikke begge deler. Jeg skal dele både mot min hovedmaskin som er XP-basert, samt en fremtidig PS3 med PSUbuntu på. Kan jeg ikke få i pose og sekk?

Trodde du kunne krysse av begge deler :hmm:

 

Det er hvertfall ikke noe i veien for å bruke både samba og NFS på samme maskin, har gjort dette mange ganger. NFS er faktisk enda enklere å sette opp enn samba - så lett at jeg aldri har giddet å bruke noe GUI, siden det nesten garantert vil ta lengre tid å gjøre det i et GUI ;)

 

Forøvrig kan du fint dele ut samba-shares til linux-maskiner også. I blandede maskinparker er det kanskje enklest å bruke bare samba, men det er vel litt smak og behag også. Men du trenger altså ikke bruke NFS om du ikke vil.

RealVNC koster penger og det bør kanskje opplyses om i guiden. Har ikke fått testet om den funker enda.

Den vanlige utgaven av realvnc er gratis - jeg bruker den selv ;)

 

Derimot fins det noen 'enterprise' versjoner som koster penger. Denne inkluderer bl.a. full kryptering av hele forbindelsen, men ulempen er at den er proprietær og koster penger :( Hvis du ønsker ekstra sikkerhet uten å bruke den kommersielle varianten, kan man fint kjøre VNC over SSH.

 

Søk i Synaptic så finner du gratisversjonen av vncserver.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...