Gå til innhold

(K)Ubuntu server howto


Del

Anbefalte innlegg

Ikke så rart, du spesifiserer jo ingenting.
og likevel blir filen vesentlig større med elendig kvalitet.
http://ffmpeg.mplayerhq.hu/ffmpeg-doc.html

 

Anbefaler bare at du bruker FFMpeg til å dekode WMV, encode i MPEG4.

9600591[/snapback]

Du kunne ikke vært mer spesifikk enn MPEG4? Har du et eksempel du kan dele?

 

rEality, såvidt jeg forstår har du nå fått oppe en UPnP løsning på maskinen som oppdages av din xbox. Mens vi finner ut av codec issuet, så kan du laste ned denne filen:

http://spackfish.com/space/STS-99-outtake-...-30fps-X264.avi

den er kodet i H.264 som komprimerer video uten tap av kvalitet (og oppgis også ofte som MPEG4, men det var vel ikke det du tenkte på olear?), så får vi ihvertfall sjekket at du får til å se musikk/film i riktig format på xboxen din.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
og likevel blir filen vesentlig større med elendig kvalitet.

Som sagt, spesifiserer man ingenting får man ingenting(crap).

 

Du kunne ikke vært mer spesifikk enn MPEG4? Har du et eksempel du kan dele?

ffmpeg -i en_videofil -f avi -vcodec mpeg4 -b 1000k -g 300 -bf 2 -acodec libmp3lame -ab 128k test.avi

Gir en grei encoding, kan/bør modifiseres til å gi bedre resultat.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle begynne med å dele en mappe på Ubuntu maskinen slik at den kan åpnes på en annen maskin som bruker vista. Her helt grønn på dette.... :blush:

 

Mappen er opprettet og jeg kan se, men ikke åpne denne i windows. Stemmer det at jeg må være superbruker for å endre filrettighetene til denne mappen, jeg lurer for det er jo min bruker som står som eier?

 

I windows blir jeg bedt om brukernavn/passord; jeg har ikke opprettet noen. Men forstår at samba krever eget passord(og ikke det jeg har i Ubuntu). Kan jeg bare åpne smb.conf som superbruker, og lime inn det Langbein skrev i guiden sin(men da endre passord/brukernavn)? Er det alt liksom?

 

Ble bare usikker siden det ikke stemmer overens med det som står i filen fra før:

[Delt_mappe]

path = /home/sam/Delt_mappe

available = yes

browsable = yes

public = yes

writable = no

comment = Samba Server

 

Jeg ønsker også at printen som er tilkoblet Ubuntu maskinen min skal kunne brukes fra denne windows maskinene. Bør jeg bruke samba til det(siden den alt er inne), eller er det som heter cups bedre?

Lenke til kommentar
Mappen er opprettet og jeg kan se, men ikke åpne denne i windows. Stemmer det at jeg må være superbruker for å endre filrettighetene til denne mappen, jeg lurer for det er jo min bruker som står som eier?
Flott at du er i gang. Jeg har adressert dette punktet i howto'en, det er sannsynligvis det andre skjulte punktet under fildeling, altså sett sikkerhetsnivået til Samba på Ubuntu maskinen ned til "share", da skal du få tilgang fra Vista, du trenger ikke dette for å få tilgang fra linux bokser. Du trenger ikke passord med mindre du vil, les da eget punkt om dette. Alt angående dette temaet skal nå være dekket i guiden, så si ifra hvis du savner noe, eller noe ikke virker.
Jeg ønsker også at printen som er tilkoblet Ubuntu maskinen min skal kunne brukes fra denne windows maskinene. Bør jeg bruke samba til det(siden den alt er inne), eller er det som heter cups bedre?

9645381[/snapback]

Jeg har lagt til eget punkt om printer, med spesifikt hvordan jeg mener det i dag er enklest å få tilgang fra XP/Vista maskiner, og det er uten Samba. Med Gutsy blir dette visstnok enda lettere. Fra andre linux maskiner er det nærmest trivielt i "Sytem settings".

Lenke til kommentar

Beklager, kjipt å spørre om ting som står der!

 

Men nå gikk det :w00t:

 

I denne tekst filen står der «security = user" is always a good idea.» Byr det på noe sikkerhetsproblem at jeg ikke setter opp krav om brukernavn/passord? Det er ikke noe problem å ha brukernavn/passord, så det kan jeg godt lage til – men det jeg lurer på er om flere fysiske personer kan benytte en delt mappe/printer med samme brukernavn samtidig, eller må jeg opprette tre brukernavn?

 

Da blir neste å få i gang printerne – takk for hjelpen :)

 

(Edit; ser du skriver om sikkhert...)

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Men nå gikk det :w00t:
Kjempebra!
I denne tekst filen står der «security = user" is always a good idea.» Byr det på noe sikkerhetsproblem at jeg ikke setter opp krav om brukernavn/passord?

9645704[/snapback]

Det betyr at alle som har tilgang til nettet ditt kan få tak i mappen, f.eks. hvis du har usikret trådløst så kan naboen koble seg på å få tilgang. Utover dette så må portene som delte mapper bruker være åpen helt ut til internet for at utenforstående skal få tilgang. Det ligger inn link hvor du kan sjekke etter åpne porter under den delen, samt informasjon om hvilke porter delte mapper bruker.

Lenke til kommentar

Veldig fint å ha deg her Govassa, for du spør om alle de tingene jeg også lurer på :D

Jeg syns guiden var bra i begynnelsen også, men nå har den jo blitt enda bedre, og rett og slett helt super er den Del :thumbup: .

 

Men jeg lurer på en liten generell ting igjen; når det jo nå snart kommer ny versjon, Gutsy og jeg har Feisty, oppdaterer man da til nyeste versjon, eller hvordan gjør man lettest dette i praksis?

Lenke til kommentar

Nå må jeg innrømme at jeg ikke forstår en dritt. I går fungerte deling av en mappe til vista helt utmerket, filmer og musikk gikk unna uten problem til min store glede.

 

Når jeg i dag slo på disse to så er den delte mappen borte fra windows, om jeg restarter samba, endrer på instillinger og tilbake så endrer det ikke på seg(brannmur er slått av på windows maskinen).

 

Jeg forsøkte så og opprette enda en delt mappe, og nå dukket den nye og den gamle opp hos Windows?

 

Videre; i går så fjernet jeg kravet om brukernavn/passord ved å endre user til share, slik at det så slik ut:

# in the samba-doc package for details.
;   security = share

 

Men når jeg opprettet delt mappe 2 så ville den igjen ha passord? Så jeg fjernet ; og da var det løst?

 

Tipper det er jeg som roter - men klarer noen å se hva?

Lenke til kommentar
Veldig fint å ha deg her Govassa, for du spør om alle de tingene jeg også lurer på :D

Jeg syns guiden var bra i begynnelsen også, men nå har den jo blitt enda bedre, og rett og slett helt super er den Del :thumbup: .

Så bra, takk skal du ha. Begynte forresten å se litt nærmere på LinuxMCE, den kom ut for Kubuntu i august, så jeg lurer på om jeg skal ta en prøvetur på den. Demonstrasjonsvideoen på Google er ihvertfal helt rå:

http://video.google.com/videoplay?docid=21...905109829&hl=en

 

Men jeg lurer på en liten generell ting igjen; når det jo nå snart kommer ny versjon, Gutsy og jeg har Feisty, oppdaterer man da til nyeste versjon, eller hvordan gjør man lettest dette i praksis?

9648977[/snapback]

Dette gjøres automatisk over nett med en kommandolinje.

 

Nå må jeg innrømme at jeg ikke forstår en dritt. I går fungerte deling av en mappe til vista helt utmerket, filmer og musikk gikk unna uten problem til min store glede.

 

Når jeg i dag slo på disse to så er den delte mappen borte fra windows, om jeg restarter samba, endrer på instillinger og tilbake så endrer det ikke på seg (brannmur er slått av på windows maskinen).

 

Jeg forsøkte så og opprette enda en delt mappe, og nå dukket den nye og den gamle opp hos Windows?

Aner ikke, det har jo vært rapportert mye merkelig med Vista og nett, hvem vet.

 

Videre; i går så fjernet jeg kravet om brukernavn/passord ved å endre user til share, slik at det så slik ut:

# in the samba-doc package for details.
;   security = share

 

Men når jeg opprettet delt mappe 2 så ville den igjen ha passord? Så jeg fjernet ; og da var det løst?

Jepp, det var ; som var kommentartegnet., så det må bort, ellers blir linjen ignorert. Hvis andre programmer har vært inne og rotet i konfig filen, så må du kryssjekke at ikke den linjen opptrer flere ganger.

 

Tipper det er jeg som roter - men klarer noen å se hva?

9649383[/snapback]

Roter med hva da? Det høres ut som om alt er på stell nå.

 

Ellers tenkte jeg å tilføre en del om sikkerhet for web-serveren apache, det virker veldig aktuelt, men det blir neppe tid i helga.

Lenke til kommentar

Ok det var godt å høre at oppdateringen tydeligvis er en meget grei sak Del.

Men hvis MCE nå altså har kommet seg ut av beta er jeg svært spent på hvordan det fungerer i praksis, om tv guide og alt annet fungerer like bra og enkelt som i Videoen, er det veldig interessant. (He he, jeg vart jo litt skræmt av Mythtv... :blush: )

 

"Man" vil jo både på en hjemme- server og mediasenter- maskin, gjerne ha flest mulig konfigurasjonsmuligheter, men samtidig ikke være nødt til å konfigurere en hel masse, hvis du skjønner ;)

 

Men skal ikke snakke mer om det her, har jo en "tråd på is" om mediacenter, og har fått svar på dette med oppgradering til Gutsy på servermaskin.

 

@Govassa, du har startet din Vista maskin på nytt før du feilsøker?

Det eldste trikset i boka løser i alle fall fortsatt en del litt "tilfeldige" problemer i Vista. Jeg opplever også at jeg på random blir bedt om bruker/passord for å komme INN på en Vista maskin. He he, i steden for å plage alle som vil inn, blir det altså tatt stikkprøver, ganske snedig :thumbup: .

Hvis du har mer enn to maskiner kan du jo kanskje eliminere deg frem til hvilken maskin som sliter?

Lenke til kommentar
@Govassa, du har startet din Vista maskin på nytt før du feilsøker?
he he selvsagt, det er vel det første man gjør med en win maskin :D Jeg tør å satse penger på at i går var ; tegnet på plass og alt fungerte, mens i dag måtte jeg fjerne det for at det skulle virke, ev. holder jeg på å bli gal..

Men den er oppe å går nå, får både kontakt med en xp og vista; veldig kjekk måte å overføre filer på saml. med usb penn osv. Dette burde jeg fått for lenge siden!

 

Men lurer på om jeg ikke burde skaffe meg raskere nettverkskort, for det går ikke raskt nok til å spille av avi filer, det hakker fra tid til annen, og visning av bilder var litt tregt. Men trodde egentlig at en 100mb kort skulle være tilstrekkelig på et lan - hva sier dere som kan dette?(jeg har alt av nedlasting osv lukket når jeg har testet).

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Men lurer på om jeg ikke burde skaffe meg raskere nettverkskort, for det går ikke raskt nok til å spille av avi filer, det hakker fra tid til annen, og visning av bilder var litt tregt. Men trodde egentlig at en 100mb kort skulle være tilstrekkelig på et lan - hva sier dere som kan dette?(jeg har alt av nedlasting osv lukket når jeg har testet).

9652683[/snapback]

Selvfølgelig trenger du ikke mer, med brøkdel av hastigheten over trådløst går det som smør her. Det er såvidt jeg vet et kjent problem med Vista at nettverksytelsen går i bøtta når du spiller av media. Dette burde vært bedre kjent, men det går jo nærmest ikke an å kritisere Vista uten å få huden full..

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått opp brukernavn/passord også, og det fungerer fint :) Er på kablet nettverk så det er ikke noe behov for det(alle her skal kunne få tilgang), men hadde lyst å se om det fungerte.

 

Kanskje du kunne ha satt inn nummer i guiden din, da blir det lettere å henvise til den(for forslag, problemer osv).

 

Som alt nevnt så går det tregt, og jeg aner ikke hvorfor. Som du sier så er det ikke noe feil med nettverkskortet.

Har koblet til en maskin med xp nå for å se om det hele lå hos vista, men igjen gikk det tregt. Det tok f.eks. over 15min å skulle overføre en avi fil på 300mb til xp.

Er det noen mulighet i *Ubuntu å teste nettverket, altså få beskjed hvor raskt det er? Jeg mener ikke at det er noe feil med Samba, i tilfelle er det garantert noe jeg har rotet til. En feilkilde kan jo være nedlasting av torrent filer, det krever jo sitt, men ikke noe slikt står på. :cry:

Lenke til kommentar
Kanskje du kunne ha satt inn nummer i guiden din, da blir det lettere å henvise til den(for forslag, problemer osv).
Da er det gjort.
Som alt nevnt så går det tregt, og jeg aner ikke hvorfor. Som du sier så er det ikke noe feil med nettverkskortet.

Har koblet til en maskin med xp nå for å se om det hele lå hos vista, men igjen gikk det tregt. Det tok f.eks. over 15min å skulle overføre en avi fil på 300mb til xp.

Merkelig, har du prøvd mellom to linux bokser? Jeg tok en kjapp test her. Fikk 1.9MB/s med Samba over trådløst, med 100Mb tråd lå begynnelsen og slutten av en stor fil på oppunder 6MB/s med topp på drøyt 7MB/s i midten. Teoretisk maks for 100Mb er som kjent 100/8=12.5 MB i sekundet. Dvs. selv med trådløst får jeg overført 300MB på ca. 2.5 minutter, og med tråd godt under minuttet med bruk av Samba.
Er det noen mulighet i *Ubuntu å teste nettverket, altså få beskjed hvor raskt det er? Jeg mener ikke at det er noe feil med Samba, i tilfelle er det garantert noe jeg har rotet til. En feilkilde kan jo være nedlasting av torrent filer, det krever jo sitt, men ikke noe slikt står på. :cry:

9655448[/snapback]

Du har jo allerede en helt grei sjekk, flytt over en fil. Om du kun har linux på en boks, så fyr opp en av de andre med en live CD. Ellers kan du naturligvis både kontrollere, og redusere, nettverkshastigheten med ethtool i linux som nevnt under punkt 4.2 i guiden :) Endret av Del
Lenke til kommentar

Til punkt 1.4; her er en fin video guide som viser hvordan man kobler seg til samba fra Ubuntu, og setter opp hurtig link til den. Ser andre som har lurt på dette, så synes du den er ok så kan den jo legges til. Jeg vet det er lett når man vet det - men før man vet så kan man jo lure :blush:

 

Hvis noen ønsker fysisk Ubuntu server guide så får man det her. Prisen er bare for transport og utskrift, ingen fortjeneste. Kan tenke meg det finnes dem som kunne tenke seg det, de får det ikke med ms he he :)

 

Merkelig, har du prøvd mellom to linux bokser?
Både ja og nei, jeg forsøkte med en Ubuntu livecd på en bærbar(den som ellers har xp). Men dette gikk så tregt i seg selv at det gir et svært dårlig bilde på hastigheten for overføring. Lastet over et jpg bilde og det gikk betydelig tregere enn med tidligere forsøk på vista.

 

Jeg tok en kjapp test her.
Vil du kunne spille av største versjonen av denne her uten hakk? http://orange.blender.org/download
Lenke til kommentar
Vil du kunne spille av største versjonen av denne her uten hakk? http://orange.blender.org/download

9656062[/snapback]

Den er lastet ned, og spilte silkeglatt over trådløst nett med Samba og kaffeine. Filen er HD materiale, og på XP/Vista vil ingen gratis codec gi så god ytelse som det du opplever i linux. Flytt filen over til XP/Vista maskinene og sjekk om den fortsatt hakker.

 

Linkene er lagt inn :)

Endret av Del
Lenke til kommentar

Takk for at du tok deg tid til å sjekke. Artig at filmen er laget på Ubuntu :)

 

Flytt filen over til XP/Vista maskinene og sjekk om den fortsatt hakker.
Det må være noe gale her, for det å overføre fra Samba til windows en 300mb fil tar 15min ++(jeg stopppet den da). Forsøker jeg derimot og overføre filer via msn mellom to windows maskiner så går det svært fort. Hva som er feil vet jeg ikke, får heller komme tilbake hvis jeg finner ut av det.
Lenke til kommentar
Det må være noe gale her, for det å overføre fra Samba til windows en 300mb fil tar 15min ++(jeg stopppet den da). Forsøker jeg derimot og overføre filer via msn mellom to windows maskiner så går det svært fort. Hva som er feil vet jeg ikke, får heller komme tilbake hvis jeg finner ut av det.

9657187[/snapback]

Jeg tok en liten målerunde med min favoritt, ssh, når jeg først var i gang. Der gikk overføring av stor fil nesten stabilt på 2.7MB/s trådløs, og stabilt 10.6MB/s tråd 100Mbit, det er vel så nære teoretisk maks man kan ha lov å håpe på. Kom plutselig på at jeg kjørte TV stream kontinuerlig på nettet mens jeg gjorde alle målingene, så hvis jeg slår av TV-strømmen blir vel tallene enda høyere. Testet for moro skyld å montere med sshfs over trådløst nett en installasjon jeg har av Quake4-demo. Tok ulidelig lang tid å laste over all grafikken trådløst naturligvis, men faktisk var spillet helt glatt å spille.

 

MSN er vel en annen protokoll enn delte mapper, så jeg regner med at du også sjekket delte mapper mellom MS maskinene?

Endret av Del
Lenke til kommentar
Takk for at du tok deg tid til å sjekke. Artig at filmen er laget på Ubuntu :)

 

Det må være noe gale her, for det å overføre fra Samba til windows en 300mb fil tar 15min ++(jeg stopppet den da). Forsøker jeg derimot og overføre filer via msn mellom to windows maskiner så går det svært fort. Hva som er feil vet jeg ikke, får heller komme tilbake hvis jeg finner ut av det.

9657187[/snapback]

Ja det var ekstremt tregt, jeg har også prøvd filmen her, og nettverksmessig går den fint, også trådløst (54mbs). Men jeg har testet en del her nå, og jeg har faktisk også noe dårligere nettverksytelse mellom Kubuntu/XP, Kubuntu/Kubuntu, enn XP/Vista :hmm:

Med ledning (via GB switch og GB LAN) får jeg med denne elefantfilmen ca 23MB fra XP til Vista, samme maskin men Kubuntu får jeg fra XP- Kubuntu ca 16MB.

Trådløs får jeg fra Kubuntu til Kubuntu ca 1,5MB, mens det blir 2,1MB fra XP til Vista. Det skal i rettferdighetens navn sies at Vista bruker lenger tid på å komme i gang, men totaltiden er likevel kortere.

Akkurat dette var litt skuffende syns jeg, selv Windows farten er vel ikke akkurat imponerende til å være Gb nett (ligger på ca 20% står det).

Jeg håper det er tilfeldig, eller skyldes noe som vil bli bedre. (Som feks at jeg har gjort noe jeg ikke burde på mine Ubuntu- maskiner. De er alle foreløpig hva jeg vil kalle eksperimenterings - apparater med diverse issues, og de vil få seg en fresh install før permanent bruk :) )

 

Det som var veldig positivt var avspillingskvaliteten. Ser jeg veldig nøye kan man spesielt i starten av den filmen (Intro'en som ”siger” nedover) se at det ikke flyter 100% jevnt hos meg. Denne ”hakkingen” syns jeg var mindre fremtreende, og nesten ikke synlig med Kubuntu på mediasenter maskinen. Dette fenomenet gjelder altså ikke bare over nett, men fra fil, og i litt forskjellig grad med "alle" avspillere i Windows.

Lenke til kommentar
Men jeg har testet en del her nå, og jeg har faktisk også noe dårligere nettverksytelse mellom Kubuntu/XP, Kubuntu/Kubuntu, enn XP/Vista :hmm:

Tallene dine er gode nok til å spille av over nett uansett løsning, så du vil neppe merke stort til forskjellene på trådnett. Jeg er usikker på om de trådløse tallene dine er sammenlignbare, det fordrer samme maskin, samme signalstyrke, samme overføringsretning (mot eller fra laptop). Kubuntu-Kubuntu (som er alt jeg har) ga som tidligere nevnt 1.9MB/s, det var til laptop, fra fikk jeg 2.2MB/s, og dette var mens stasjonær PC streamet TV-kortet ut på nettet (får ikke testet uten TV akkurat nå :) ).

Med ledning (via GB switch og GB LAN) får jeg med denne elefantfilmen ca 23MB fra XP til Vista, samme maskin men Kubuntu får jeg fra XP- Kubuntu ca 16MB.
Med Gb er normalt harddisk flaskehalsen. Hvilket filsystem brukte du på Kubuntu maskinen, og hvilken hardware hadde den? Mulig litt tweaking med hdparm kan øke spruten i den disken,
Det som var veldig positivt var avspillingskvaliteten. Ser jeg veldig nøye kan man spesielt i starten av den filmen (Intro'en som ”siger” nedover) se at det ikke flyter 100% jevnt hos meg. Denne ”hakkingen” syns jeg var mindre fremtreende, og nesten ikke synlig med Kubuntu på mediasenter maskinen. Dette fenomenet gjelder altså ikke bare over nett, men fra fil, og i litt forskjellig grad med "alle" avspillere i Windows.

9658327[/snapback]

Hvis du har slikt HD materiale, kan du prøve å spille det av med mplayer, den er meget gjerrig på ressurser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...