Gå til innhold

(K)Ubuntu server howto


Del

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for skryt Gaute og Snorre! Endelig tilbake til gamlelandet..

 

MEN, oppretting av mapper på andre området en hjemmeområdet har jeg ikke rettigheter til. Ei heller til redigering av samba configfila.

Hvorfor i all verden ønsker du å dele systemmapper? Vista begynner også å komme etter på dette punktet. Jeg har uansett lagt til noen linjer om dette i guiden.

Min svoger kom innom og fikk opprettet 'root' passord, men Ubuntu tillater ikke pålogging av root ved oppstart så da er det terminal som gjelder. Share-katalogen ble først tilgjengelig etter Langbeins how-to.

Forklar, hva var det du ikke fikk til? Du trenger ikke opprett rotpassord, og jeg ser ingen grunn til å kjøre hele session som rot.

 

-Ved sharing av katalog må man velge SMB eller NFS, ikke begge deler. Jeg skal dele både mot min hovedmaskin som er XP-basert, samt en fremtidig PS3 med PSUbuntu på. Kan jeg ikke få i pose og sekk?

Bruker du samba, så gjør gjerne det over hele linja, alle linux maskiner finne de katalogene enkelt.

 

ATI driverene ville ikke in, hverken de jeg hentet rett ned fra ATI eller via Envy. Jeg har riktignok et eldgammelst 9200SE kort og skal etterhvert kun fjernstyre serveren, så det er ingen krise, men det er i alle fall ikke uproblematisk. Får teste mere i morgen, fjernstyring fra XP er kritisk for serverens videre liv.

9407457[/snapback]

ATI problemene blir snart løst:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=827&num=1

 

Hvordan kan jeg sette opp serveren til å starte opp OG logge inn uten skjerm/tastatur/mus. Hele poenget er å kunne ha servern i boden uten noen ekstra, men jeg får ikke logget på via VNC før den er oppe. Og jeg får den selvfølgelig ikke opp uten å logge på, noe som er umulig siden jeg ikke engang er i samme rom.

På et eller annet tidspunkt må den restartes..

9414119[/snapback]

Det er lagt inn i guiden, og gjøres med museklikk fra "System Settings".

 

 

Men når et problem er løst, dukker det opp et annet ;)

Jeg er ikke kar om å få frem kcontrol uten å skrive kcontrol i terminalvinduet. Da kommer det først opp 30linjer med feilmeldingner før GUI'n åpner. Men da funker alt.

Igår klikka imidlertid kcontrol og etter restart kan jeg nå bare velge 800x600 eller 640x480 oppløsning, noe som blir litt lite på 22". Får håpe jeg slipper reinstall nå som basisfunksjonaliteten er på plass.

Vet ikke helt hva som skjedde med skjermen din, men oppløsningsproblematikken blir antagelig løst i Gutsy, så jeg vet ikke hvor mye jeg ønsker å legge inn på det. Du kan sette opp kcontrol knapp akkurat slik jeg beskrev i guiden (det er mye bedre), men da må du endre session til KDE (kubuntu), jeg tror du nå bruker Gnome (ubuntu).

 

Når det er sagt så skal jeg komme med en innrømmelse. Å sette opp en filserver uten noe ekstra dilldall med (k)ubuntu er relativt enkelt. Noen små hull i guiden til tross. Fint å se at vår lille diskusjon i WHS-tråden avstedkom med et så kontruktivt opplegg som denne guiden. Takk så langt til Del, Langbein og andre bidragsytere. :)

9415957[/snapback]

Takk, takk. Jeg vil gjerne vite hvilke hull det er snakk om dersom de fortsatt er der.

 

*System Settings er ikke å finne under hverken Applications, Places eller System etter oppdatering til kubuntu. Dette måtte legges til manuelt ved å høyreklikke på verktøylinjen på topp - Add to Panel - Custom Application Launcher - skrive inne kcontrol under 'Create Launcher' feltet. Da fikk jeg ikon på desktop.

Bruk KDE da vel, du kan kjapt gjøre ctrl-alt-backspace, så får du ny innlogging hvor du velger KDE som Session.

 

Da kom jeg litt lenger ikveld også, gruer meg imidlertid litt til å begynne på oppsett av mediastreaming i og med at jeg måtte redigere xorg.conf bare for å få mulighet til å ha en oppløsning på skjermen som ikke var helt banal..

9428261[/snapback]

Det er det ingen grunn til, medie streaming har ingenting med skjermoppløsning eller xorg å gjøre, den skjer inni VLC og går som en nettverkstrøm. Det er fullt mulig å sett oppløsning uten å gå inn i xorg.conf, men kan hende du sliter med ATI skjermkort, isåfall kommer redningen i god tid før jul :)

 

Jeg har innstallert kubuntu, men jeg klarer ikke innstallere Nautilus med samba... Jeg finner ikke Nautilus når jeg søker etter det i "Adept installer".

9446683[/snapback]

Sorry, guiden er nå oppdatert på det punktet, takk til Langbein :)

Endret av Del
Lenke til kommentar

Tusen takk, denne guiden begynner å bli ganske fantastisk =D

 

*løpe ned til testpcen*

 

edit: Jeg finner fremdeles ikke nfs-kernel-server. Det eneste jeg finner når jeg søker på "nfs" i KPackage er "LIBLOCKFILE1"

 

edit2: Den heter "synaptic package manager" og ikke "synaptics package manager" bare for å rette på det, kan fort føre til forvirring :)

 

Jeg fant nfs-kernel-server i synaptic =D

Endret av Snobjorn
Lenke til kommentar

Takk for stavingen, rettet nå. Joda KPackage har den også, bare prøv igjen.

 

Jeg endte dermed opp med å installere Kubuntu, so far so god. Men: jeg skulle gjerne hatt en "intranett-løsning". Er det mulig å få til?

Det er veldig enkelt å få til, husk at når du legger inn alias til IP slik som i guiden, er det ingenting i veien for å peke det domenenavn (www.dinbedrift.no f.eks., spiller ingen rolle om domenet eksisterer eller ikke hvis du kun skal bruke det internt) du måtte ønske (fin måte å blokkere nettsteder på også) mot den serveren hvor LAMP er installert (sjekk guiden for installering av LAMP), så kan du bruke apache som web-serveren om du ønsker, bare legg intranett siden din i /var/www som LessThanJake tipset om.

 

Vi er altså per i dag tre ansatte, men har ikke helt styr på hverandres møter og avtaler.

Hvordan går jeg fram for å lage dette?

9427279[/snapback]

Dette er jo et spørsmål om bedrift, så jeg er ikke sikker på om jeg bør ta det inn i guiden. Uansett, egroupware som olear tipset om er sikkert en meget god løsning. Det er en samlepakke, så du må bruke KPackage eller Synaptic for å finne den (uten terminal), installerer du den og LAMP, så har du alt du trenger. Du kan også sjekke opp en alternativ java basert løsning her:

http://www.buni.org/mediawiki/index.php/Me...r_Guide_v_1.0M8

Du kan bruke apache istedet for lighthttpd, men den sistnevnte finner du også greit blant pakkene med f.eks. KPackage.

 

Du kan jo også titte litt på siden her hvis du ønsker litt oversikt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Groupware

Endret av Del
Lenke til kommentar
Problemer med å dele:

 

Har fulgt guiden, men når jeg prøver å koble meg på maskinen med ubuntu får jeg beskjed om å oppgi brukernavn og passord, men ingen passord eller brukernavn ser ut til å hjelpe. Noen som har noen tips?

9470081[/snapback]

Høyreklikk på mappen du deler Properties->Permissions og gi "others" de rettighetene du ønsker (les og skriv eller bare les), f.eks. "Can View & Modify Content" for les og skriv, huk gjerne av "Apply changes to all subfolders and their contents". Det er nå lagt inn i guiden.

 

Ser noen spurte noe om å kunne legge til disker til en slags "volume pool". Dette er mulig ved hjelp av LVM. Har aldri prøvd å sette det opp selv, men vet at det går an, og den kan også brukes til oppsett av software raid.

9428896[/snapback]

Du setter opp både raid og LVM med EVMS som jeg linket til i en tidligere post, får se om jeg knoter ned noe om det i guiden. Det kan nok dessverre virke litt kryptisk for mange, skulle gjerne funnet en enklere GUI for formålet.

 

For alle andre, fantastiske ting kommer fra AMD/ATI om dagen, nå er det offisielt at ATI spesifikasjoner skal åpnes, og NDA løftes:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=831&num=1

Legg også merke til at neste to drivere fra AMD fortløpende gir enorm ytelsesforbedring, støtte til den nyeste HD2xxx serien og AIGLX støtte (slutt på problemer med desktop effects for ATI m.a.o.), alt i god tid før jul :)

Endret av Del
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mulig dette er et dumt spørsmål, men spør allikevel. Hvorfor klarer jeg ikke å få tak i og ta bakcup av filene på windowsmaskinen? i sbackup får jeg bare beskjed om at kan ikke gå til mappen fordi mappen ikke er lokal. Disse mappene liger delt i windowsnettvarket og jeg har ingen problemer med å lese/ se dem eller.

smb://namecomputer/folder

Lenke til kommentar
Mulig dette er et dumt spørsmål, men spør allikevel. Hvorfor klarer jeg ikke å få tak i og ta bakcup av filene på windowsmaskinen? i sbackup får jeg bare beskjed om at kan ikke gå til mappen fordi mappen ikke er lokal. Disse mappene liger delt i windowsnettvarket og jeg har ingen problemer med å lese/ se dem eller.

smb://namecomputer/folder

9549948[/snapback]

Ingen av spørsmålene så langt har vært i nærheten av dumme, heller ikke dette. For det første er sbackup dessverre ment som en lokal løsning, dvs. filene du tar backup av skal være montert lokalt. Du kan naturligvis montere opp dine delte foldere på filserveren, og på den måten få tak i dem som om de lå lokalt, det burde fungere for ditt problem. For det andre virker det som om at sbackup har en noe umoden implementering av samba for å ha selve backup'en på en fjern mappe via samba. Dvs, at det ikke er rett frem å lagre backup til delte samba foldere med sbackup uten at de enten ligger lokalt på serveren, eller er montert opp på serveren. Jeg skal prøve å flette inn noe fornuftig om dette i første post.

 

Får du nå til å dele mapper fra (K)Ubuntu maskinen din?

 

Ellers har jeg revidert store deler av første post de siste ukene, så det hadde vært morsomt med flere tilbakemeldinger fra dere alle. Hva med deg Mozze, nå har du fått streaming til PS3 inne i howto'en, som du utfordret til.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Jeg har vel som sagt allerede gitt deg linker til hvordan man kan både transcode og sende til xbox fra linux v.h.a. VLC.

9357847[/snapback]

 

Er dette snakk om den gamle Xboxen, eller Xbox 360?

9561469[/snapback]

Det var Xbox 360. Løsningen var ikke veldig elegant, så jeg ville vel helst pusset litt på den. Nå har jeg dessverre ingen Xbox å teste med, så hvis noen andre bidrar der er det fint. Her er linken:

http://daledietrich.com/imedia/2006/11/23/...to-my-xbox-360/

Lenke til kommentar
Eg kan gje ein rapport visst eg får det til å fungere.  Går det ikkje an å lage eit alias som ordner alt då?  Men sida eg ikkje har peiling på slikt så treng eg litt hjelp.  Må eg lage ei linje for kvart ":" som står i den setninga?

9561798[/snapback]

OK, da har jeg lagt inn en løsning som jeg tror virker i guiden. Dessverre ser det ut som om jeg har dultet borti en eller annen grense, posten blir nå spist opp nedenifra, så det betyr vel at den ikke blir større.

 

OOOps, da blir den visst dobbelt så stor :) Tusen takk Simen. Sorry Sokkalf.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Eg kan gje ein rapport visst eg får det til å fungere.  Går det ikkje an å lage eit alias som ordner alt då?  Men sida eg ikkje har peiling på slikt så treng eg litt hjelp.  Må eg lage ei linje for kvart ":" som står i den setninga?

9561798[/snapback]

OK, da har jeg lagt inn en løsning som jeg tror virker i guiden. Dessverre ser det ut som om jeg har dultet borti en eller annen grense, posten blir nå spist opp nedenifra, så det betyr vel at den ikke blir større.

9565011[/snapback]

Fryktelig synd den begrensningen der!

 

To løsninger jeg kommer på; du kan lage en ny tråd hvor du kopierer over alt fra post 1, samt okkuperer post 2 og 3 for mulig fremtidig oppdatering. Denne kan sikkert bli sticky i stedet for den som er nå. Ev. kan du slette og fortsette på post 8 i den opprinnelige tråden din, og heller informere om dette ved slutten av post 1. Litt rotete kanskje, men det ville være synd om denne glimrende posten skulle stoppe her. Mener å huske at HavarN fikk samme problemet i sin fordelslisten som også er sticky.

 

Har ikke fått tid selv enda til å sette opp en server, men så snart jeg får det skal jeg uten tvil følge din guide. Det ser veldig bra ut sett fra en som ikke kan noe om dette – og det settes stor pris på slike. :)

Lenke til kommentar
Anngåande format som Xbox 360 støtter:

Den støtter ikkje kun WMV, men også h.264 og Mpeg 4 part2 visst eg ikkje husker feil i farta.  Eg veit ikkje kva av dei tre som er å anbefale visst du må konvertere?

9571536[/snapback]

Takk for informasjonen, rettet opp nå. Jeg vil tro wmv er et greit valg blant disse, med forbehold om at jeg ikke kjenner Mpeg4 så godt.

 

Har du testet da?

Lenke til kommentar
Hmm, eg trur ikkje at du kan bruke samba til å dele filer til Xbox 360. Eller tar eg feil no?
Neida, helt riktig. Flott at du tester ut. Den bruker UPnP akkurat som PS3, jeg har oppdatert dette nå.
Kva må eg instalere for å få wma og wmv codecane? For når eg prøver å konvertere så får eg beskejd om at den ikkje finner dei codecane.

9583936[/snapback]

Jeg har lagt til informasjon om installering av codecs + forenklet konvertering. Jeg er litt usikker på om wmv er noe særlig bra løsning. Olear, på tide du hiver deg inn her, dette er ditt domene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...