Gå til innhold

Nikon D300 og D3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et lite spørsmål vedr. ISO, hva er grunnen til at D300 ikke har lavere ISO enn 200 som standard (vet at den kan reduseres til 100 vha. andre innstillinger)? Det kan være tilfeller der man ønsker lav følsomhet for å oppnå ønskede effekter, så hvorfor kan man ikke ha f.eks 50 som laveste ISO (så slipper man å bruke gråfilter ...)

Lenke til kommentar
Et lite spørsmål vedr. ISO, hva er grunnen til at D300 ikke har lavere ISO enn 200 som standard (vet at den kan reduseres til 100 vha. andre innstillinger)? Det kan være tilfeller der man ønsker lav følsomhet for å oppnå ønskede effekter, så hvorfor kan man ikke ha f.eks 50 som laveste ISO (så slipper man å bruke gråfilter ...)

9428643[/snapback]

Kan være at man har optimalisert sensoren til å yte maks ved 200 istedet for 100, for å få bedre ytelse ved høyere ISO.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg leste en lang forklaring på akkurat dette for litt siden, husker ikke hvor, men konklusjonen er at man ikke kan direkte sammenligne iso når det gjelder analogt vs digitalt, da det er to vidt vidt forskjellige teknologier.

9428841[/snapback]

De tekniske forklaringene kan jeg ikke gjengi fordi de forstår jeg rett og slett ikke.

Men enhver sensor har noe som kan kalles naturlig følsomhet. Det vil altså si noe sånt som den mengde lys den trenger for å levere en gitt mengde strøm. Omsatt til fotospråk betyr det noe sånt minimum støy.

 

Når ISO økes fra f.eks 100 til 200 ISO i en gitt sensor, da forsterkes rett og slett signalene elektronisk. Altså utgangspenningen fra kretsløpet dobles. Med en optimal forsterking vil da støy og nytte signal forsterkes like mye. Men optimal forsterking er praktisk umulig, så derfor øker andelen støy mer enn nyttesignalene. Det oppstår bla tilfeldig støy, som er svært skjemmende. For å kompensere dette brukes det støyreduskjonsalegoritmer i konverteringen. Alt det jeg har sagt er sikkert grove foreklinger, men sånn er det jeg har forstått prinsippet. Bootom line så er det mulig og firdoble signalene, før støyen blir uaksepabelt skjemmende med gårsdagens teknlogi. Dvs fra 100 ISO til 1600 ISO.

 

Hvis du da vil ha en høyere maksgrense, så må du øke den naturlige følsomheten tilsvarende. Altså med naturlig følsomhet på 200 ISO, får du akseptable resultater på 3200 ISO.

 

Det er også mulig og gå den motsatte veien, altså svekke signalene fra en sensor med naturlig følsomhet på 100 ISO. Hvis du f.eks halverer utgangssignalet så kan du oppnå 50 ISO. Men i likhet med ved forsterking, så gir dette støy. Så derfor velgerde fleste produsenter og ha en følsomhet som tilsvarer skalaen fra naturlig følsomhet og fire trinn opp.

 

Om Nikon har greid å bryte disse barierene med bedre støyreduksjonsalegoritmer vil vi vel få svaret på etterhvert. Det vi har sett til nå, gir grunnlag for forsiktig optimisme :)

-----

Når det gjelder forskjellene på analog og digital teknologi som Cirrus er inne på, så er den viktigste forskjellen nok støyreduksjonen i digitalteknologien. Med film øker støyen mer proposjonalt med følsomheten. Ser du bort fra støyreduksjonen, så har også en film det vi kan kalle naturlig følsomhet.

-----

Dette har jeg egentlig ikke greie på, så jeg burde hold kjeft :blush:

La oss si at denne forklaringa forhåpentligvis er bedre enn ingen forklaring :thumbup:

 

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Ok. Hvor mange D200 fikk butikken din i første leveranse da det ble lansert da? Er det snakk om 5, 10 eller 20?

9427777[/snapback]

Husker jeg ikke, men det var jo store leveringsproblemer med det kameraet... så det var nok neppe så mange som fem. Nikon er muligens noe bedre forberedt nå, så det kan være snakk om et større antall denne gangen. Som sagt... I knåw nåååthing.

Lenke til kommentar

Quote fra Bjørn Rørslett, klippet fra http://nikongear.com/smf/index.php?topic=5...g40862#msg40862

 

Still not have had the opportunity to run comparisons directly, but my impression is that 6400 on D3 is cleaner than 800 on the D2X, and 25600 looks more or less as 1600. All of this will be tested throroughly later, of course. For the D300, my guess at this time is that 3200 is on the level of 800 for D200, but take this statment with a big pinch of salt. Since we now use cameras with embargo on the jpgs and  no RAW converter is currently available, too much remains speculative.
Lenke til kommentar

Innlegg nr 500 i denne tråden!

Noen som kan forklare hvorfor Nikon har Crosstype-sensorer bare i midten og ikke noen på sidene på multicam 3500? Er det noen som kan forklare hvorfor dett er sånn, er det noen teknisk begrensning (det finnes jo på andre modeller) eller hva er egentlig grunnen? Alle 15 er jo samlet i midten! Skulle gjerne hatt ihvertfall en på hver side i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...