Gå til innhold

Nikon D300 og D3


Anbefalte innlegg

Jeg fikk også vite dette av Nikon representanten i dag, levering Desember. Antall kameraer osv som vil bi klare er helt uvisst.

Etter å ha klådd og sikla over både D300 og D3 i lang tid i dag, er jeg ikke i tvil om at jeg har gjrot det rette ved å bestille D300. (Måtte legge bort D3 etter en kjapp kikk, ellers hadde NAS tatt fullstendig overhånd, og det kunne jeg ikke tillate overfor lønnskontoen min.)

D300 var etter det lille jeg kunne bedømme der og da, akkurat litt bedre enn jeg kunne forvente. Søkeren var meget klar og lys, og all nødvendig informasjon tilgjengelig. Det var utrolig rask og enkelt og flytte fokuspunkter, og disse var veldig godt opplyst i søkeren.

Liveview prøvde jeg bare såvidt, men etter det lille jeg prøvde ser dette ut til å fungere bra.

Autofokusen som jeg er mest spent på virket til å være utrolig rask og presis, men det er klart at man får ikke prøvd den ut på noen måte bare ved en så rask titt og prøving som det der.

Nikon representanten kunne ikke gi meg noen forklaring på hvorfor alle 15 kryssensorene var i midten han heller, men var enig i argumentasjonen om at det hadde vært ok med noen på sidene. Han ville sjekke opp dette neste gang han fikk anledning.

Prøvde såvidt ut auto hvitbalansen, og etter det jeg kunne se har jeg ikke sett noe bedre noe annet sted. Jeg har riktignok ikke prøvd Canon sine proffmodeller, så disse kan jeg ikke sammenligne med.

Desverre var minnekortsloten sperret av, og det var så strengt fikk jeg beskjed om, at de ikke fikk lov til å gjøre egne tester heller.

Jeg tok et par bilder på HI1, tilsvarende iso 6400, og dette var imponerende etter hva jeg kunne se på skjermen.

Jeg tror også skjermen vil imponere de aller fleste der ute, den må bare prøves.

Etter min lille fingring på D300 kan ikke desember komme fort nok....

 

Ellers hadde de bare et kamera av hver type, sammen med en 24-70 2,8. Dette delte de med Sverige, så alt skulle dit i morgen. 14-24 2,8 var i Finland, som delte med Danmark, så denne fikk jeg desverre ikke sett.

Ellers kunne han fortelle at det hadde vært en del utprøving i Osaka nå, der fotografene hadde fått utlevert et gitt sett utstyr, med beskjed om å prøve ut. Selve resultatene fikk de ikke publisere, så derfor har det heller ikke kommet noe på nett fra Osaka.

 

Edit:

Til de av dere som finner 24-70 2.8 interessant, les hva Rørslett skriver om objektivet. Han avslutter med å definere dette objektivet som referanse objektivet for normal zoomer.

Endret av Cirrus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da fikk jeg vite at D300 er forsinket til desember  :cry: d3 er visst i rute som planlagt.. jaja... mer tid til å spare da.. :(

9471563[/snapback]

Ser man på forventningene og den overveldende populariteten til D300 og D3 nå, flere måneder før kameraet er på markedet, så kan det tenkes at Nikon vil slite med å produsere nok kameraer til å dekke etterspørselen de første månedene. Det kan videre tenkes at det er deler som de to kameraene har felles som er den store flaskehalsen i produksjonen, f.eks magnesiumshassiet. I så fall gjør nok bare Nikon smart i å utsette D300 for å få større mengder av D3 ut på markedet tidlig. Litt synd for oss som sikler etter D300, men når vi bare betaler 1/3 av prisen på D3 så må vi nok bare godta å få kølapp bakerst i rekka.

Lenke til kommentar
Æsj, dette var dårlige nyheter, men det var vel som forventet. Får vel kjøpe noe optikk i mellomtiden for å slukke tørsten litt :p

 

Er det kun fotovideo som har demoversjoner inne, eller kan det tenkes at det finnes flere kameraer rundt i norge?

9472054[/snapback]

Om jeg forsto Nikonrepresentanten korrekt, var dette de to eneste kameraene som fantes i Norge i dag, og disse skulle til Sverige i morgen da de delte disse mellom seg.

Söta bror må vel også få prøve :!:

Endret av Cirrus
Lenke til kommentar
Helt enig i det Simen1 sier, og vi må huske på at hadde det ikke vært for de kravene som stilles til utviklingen av proffkameraer ville vi aldri hatt et kamera som D300 til en sånn pris.

9472039[/snapback]

En tilleggsopplysning: Støpeformer til slike magnesiumrammer er ekstremt dyre å lage. Det er snakk om millioner av kroner, så det lønner seg kun å lage to ulike magnesiumrammer hvis det er store fordeler ved å ha to forskjellige former og det er stort produksjonsvolum av begge. Nikon har valgt å bruke den samme ramma på begge kameraene, trolig på grunn av kostnad og liten vits i å lage ulike rammer.

 

Blant annet droppet Sony Ericsson å bruke magnesiumrammer i mobiltelefonene sine på grunn av at det ga lite fleksibilitet med tanke på design og kostnaden ikke svarte seg selv i produksjonsvolumer på over en million eksemplarer. (Jeg ignorerer for et øyeblikk at mobiltelefoner og speilrefleks er i to ulike prisklasser og mobiltelefoner trolig er langt mer presset på pris enn speilrefleks)

Lenke til kommentar

Var nettopp innom Fotovideo selv, og fikk ikke akkurat noe mindre lyst på D300.

 

Jeg fikk et par minutter med D300 og 24-70 f/2.8, samt D3 med 16mm fisheye (og vice versa).

 

Med skjermen bakpå D300 kunne jeg bare se luminansstøy ved ISO 6400, men det så helt brukbart ut. Knappene virket logisk plasserte og søkeren var fin (men ikke på langt nær så fin som på D3. Herregud!). 24-70'en hadde en enorm solblender, men veide ikke så mye i seg selv. Bildet så ganske skarpt ut på skjermen, men selv om skjermen er kjempeskarp er det vanskelig å si noe uten å sitte med bildet foran seg på PCen.

 

Fotovideomannen sa første uke i desember for D300. Han sa de regnet med å få inn 500 før jul, og at det foreløpig var 110 som sto på venteliste.

Lenke til kommentar

Jeg har også hatt gleden av å være på fotovideo i dag, og jeg tenkte kanskje en liten rapport kunne være interessant for enkelte..:-)

 

Ettersom D300 er den som er aktuell for meg prøvde jeg naturligvis denne mest, og som andre har sagt: dette ser lovende ut.

For det første: skjermen er det mest vanvittige jeg har sett; det er så utrolig mye lettere enn før (har D50 nå) å sjekke dybdeskarphet/bokeh og detaljer i bildet, og den er detaljert nok til å få et godt inntrykk av støy etc. når man zoomer inn.

 

Apropos dette, kan jeg jo gi min subjektive vurdering. Jeg tok endel bilder på 3200-6400 (D300) og 3200-25600 (D3). På D300 så i alle fall 3200 veldig bra ut for mine øyne. Det blir selvsagt kornete når man zoomer endel inn, men veldig jevnt og pent. 4000 var også ok, men over dette syntes jeg i hvert fall at det var vel mye. Likevel: dette er snakk om en helt annen klasse enn hva jeg i hvert fall er vant med.

Når det gjelder D3, må jeg si at støyegenskapene var - såvidt jeg kunne se - helt utrolige. 6400 så veldig fint ut selv med endel zooming, og fargestøyen var betydelig mindre sjenerende her ved 6400 på D300. 25600 gir selvsagt ganske mye støy, men selv her ser den utrolig jevn og fin ut - ganske film-aktig, egentlig..:-)

 

Ellers var autofokus, i hvert fall under lysforholdene i butikken svært rask (med 85mm 1,8), i hvert fall med søkeren.

Jeg fikk også demonstert fokus med live view, og tripod-varianten var litt artig: man kan flytte fokuspunktet hvor som helst over hele skjermen, og så bruker den fargegjenkjenning for å fokusere. Man kan også zoome inn underveis.

 

Levering er nevnt tidligere, men jeg fikk oppgitt at de får 500stk. D300 i begynnelsen av desember, og de er nok snart forhåndsbestilt bort alle sammen. Levering etter dette er usikkert.

 

Hva mer kan jeg si..? Løp og kjøp!

Lenke til kommentar

For min del tror jeg at jeg venter til produksjonsmodellene er i butikkene, slik at jeg får ta med mitt eget minnekort. Er egentlig kun interessert i å teste D3, siden en overgang til Nikon uansett ikke er aktuelt for tiden.

Tror sannelig jeg skal ta med meg 105/2,5 også. Det skal bli deilig å få prøve det objektivet på et FX-kamera.

Lenke til kommentar
For min del tror jeg at jeg venter til produksjonsmodellene er i butikkene, slik at jeg får ta med mitt eget minnekort. Er egentlig kun interessert i å teste D3, siden en overgang til Nikon uansett ikke er aktuelt for tiden.

Tror sannelig jeg skal ta med meg 105/2,5 også. Det skal bli deilig å få prøve det objektivet på et FX-kamera.

9473759[/snapback]

Da er det jo fort gjort at du må selge bilen, bikkja til naboen og huset nede i gata!

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...