Gå til innhold

Flytte raid0 disker til ny pc ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg skal oppgradere pc'n med nytt hovedkort, skjermkort osv. Lurer på om jeg kan flytte de 2 harddiskene mine som kjører raid0 over i den nye pc'n uten å ødelegge raidoppsettet ??

Dvs : Putte de i den nye pc'n, sørge for å velge raid0 i bios, se at man ser hdd'ene, slette kun partisjon C, og beholde D, og E. Opprette ny C og formatere kun den, for så å installere winXP og drivere ++.

Jeg har så mye data på partisjon D og E som jeg vil beholde og ønsker derfor ikke å måtte kopiere dette til et annet medium..

Håper noen kan gi meg et sikkert svar på dette, og evt. hvordan man gjør det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei. Jeg skal oppgradere pc'n med nytt hovedkort, skjermkort osv. Lurer på om jeg kan flytte de 2 harddiskene mine som kjører raid0 over i den nye pc'n uten å ødelegge raidoppsettet ??

9282001[/snapback]

Du kan godt prøve, og det vil kanskje fungere. Men det er noe du må sjekke ut på det nye hovedkortet du skal kjøpe om det kan opprette et allerede eksisterende raid-oppsett.

Det du burde sjekke på forhånd er hvor store datablokker som vekselvis skrives/leses til det raid-oppsettet du har nå. Og så må du sjekke rekkefølgene på diskene, for jeg tror ikke raid-kontrollere greier å sjekke det selv.

Men du bør uansett ta backup av viktige filer, for sjansen er relativ stor for at filene dine går tapt.

Skrevet

Hvis jeg ikke husker helt feil, er vel dette kun mulig hvis du har en hardware raid kontroller som du flytter med samtidig.

Mye av dagens løsninger på hovedkort og billige kontrollere er vel software basert.

Og da fungerer det neppe ved å flytte diskene.

Men skyt meg ikke hvis jeg tar feil, det er en stund siden jeg holdt på med raid selv... :)

Skrevet

Det er forskjeller i måten kontrollere behandler data på diskene på.

Men om datablokkene har samme størrelse og diskene er satt i rett rekkefølge skal det gå an på RAID-0.

På RAID-3/5/6 etc. ville man være avhengig av at kontrolleren lagrer data på samme måte.

På RAID-0, er data lagret på en mye enklere måte, uten gjenopprettingsdata.

Jeg ville uansett skaffet meg en 500GB-disk eller hva du nå trenger, og kopiert alt over, for å være sikker.

Jeg tviler på at RAID-kontrollere på vanlige hovedkort klarer å opprette RAID-0, uten å slette data.

Men det er lov å prøve. :)

Skrevet

Hei, alle sammen. Takk for alle svar. Jeg er også ganske tvilende på at RAID-kontrollere på vanlige hovedkort klarer å opprette RAID-0, uten å slette data. Men jeg håper jeg tar feil.

Setter stor pris på flere innspill angående dette !! Må jo være noen her som har holdt på en del med raid0 oppsett..

Skrevet
Må jo være noen her som har holdt på en del med raid0 oppsett..

9288120[/snapback]

Hm skal vi ta en liten leksjon i statistikk ?

Hvor mange brukere på forumet har samme hovedkort som deg (hvilket hovedkort har du forresten å flytte diskene over til(link)? Og av den mengden brukere, hvor mange av dem har prøvd å flytte et raid-sett over til samme hovedkortet? Da helst fra samme hovedkort som ditt gamle.

Poenget er at du sansynligvis blir den første på forumet til å teste det ut :whistle:

Anyway, husk å poste resultatet når du får flyttet diskene over :yes:

Skrevet

"harddiskene mine kjører raid0"

"Jeg har så mye data på partisjon D og E som jeg vil beholde og ønsker derfor ikke å måtte kopiere dette til et annet medium"

Er du klar over at du allerede spiller russisk rullett med dataene dine?

Det er ille nok å ha alle dataene sine på én disk uten backup, men når du kjører raid 0 har du jo doblet sjansen for å miste de.

Støtter meg til resten her, erfaringen viser at sjansen for at dette går bra er mindre enn sjansen for at det går dårlig. Dette er et enormt risikoprosjekt uten backup i bakkant.

Skrevet

Oppgraderer du til et nytt hovedkort med raid kontroller fra samme produsent så virker det vanligvis helt fint.

Dvs: har du Intel brikkesett og bruker onboard raid kontrolleren idag så vil raidet funke hvis du handler et nytt hovedkort med Intel brikkesett og raid (spiller ingen rolle om du går fra en gammel brikkesett versjon til en nyere utgave).

Samme gjelder for nForce til nForce brikkesett. Eller Silicon Image raid kontroller til Silicon Image kontroller, Promise til Promise OSV OSV! Dette forutsetter at ny kontroller støtter den type raid som harddiskene er satt opp til, men det er jo ikke noe problem så lenge du kjører raid 0.

Noen raid kontrollere takler også raid oppsett fra andre produsenters kontrollere, men jeg har opplevd flere ganger at den nye raid kontrolleren ikke finner noen array info på harddiskene som betyr at hvis man oppretter en ny array så blir all data slettet. Skal være ærlig å innrømme at jeg ikke husker eksakt hvilke varianter jeg har forsøkt, men jeg er 95% sikker på at å flytte en array fra en Silicon Image kontroller til en Intel kontroller ikke fungerte sist jeg forsøkte dette.

Skrevet

Ja og så var det en liten ting jeg glemte å nevne til trådstarter:

Raid0 er vel ikke hensiktsmessig å bruke for å lagre musikk, filmer (ok kanskje filmer som du redigerer mye på), dokumenter på. Skal du ha nytte av raid0 så skal du lagre windows-installasjonen der, spill og andre ting som du faktisk vil gi en bedre brukeropplevelse når lese/skrive-ytelsen går opp.

De filene som er kritiske og som du ønsker å ta vare på er sansynligvis filer som det ikke har noe hensikt å legge på et raid0 oppsett.

Skrevet (endret)

Hei, Ash. Takk for opplysningene. Godt at det er noen som har peiling.

geir__hk og KAS :

statistikk og sikkerhetsleksjonene kan dere legge på hylla...

"Dette er et enormt risikoprosjekt uten backup i bakkant. "

Nå er det faktisk ikke slik at dataene på diskene blir slettet, bare jeg tar de ut av den gamle pc'n. Har da flere ganger tatt de ut, lagt de på hylla, puttet inn en annen hdd jeg hadde, brent noe data jeg trengte, tatt de ut og puttet raid0 diskene inn igjen. Funker helt fint det.

Har forøvrig kjørt dette raid0 oppsettet i over 2.5 år uten et eneste problem med hdd'ene.

Kan jo også nevne at jeg selvfølgelig ikke velger "slett raid oppsett" eller "lag nytt raidoppsett" ol hvis det er de eneste valgene man kan velge når man skal sette opp raid0 i den nye pc'n som jeg ikke har kjøpt enda.

"Er du klar over at du allerede spiller russisk rullett med dataene dine?"

Sannsynligheten for at en av de to (eller begge) hdd'ene ender opp med uopprettelige feil, er nok myyyyyyye mindre, enn sannsynligheten på den slags gamlingvirksomhet. Sikkert langt faligere å ta med PC'n på tur til det lokale LANParty'et. Hehe..

"Det er ille nok å ha alle dataene sine på én disk uten backup, men når du kjører raid 0 har du jo doblet sjansen for å miste de."

ALLE data'ene har jeg ikke "bare" på hdd'ene i raid0. Har da en ekstern hdd med backup av det aller viktigste + litt til.

De aller fleste brukere har nok alle dataene sine på bare en hdd.. Både bedrifter og privatpersoner. Og de hadde fortsatt hatt det, selv om sannsynligheten for at det kan oppstå feil hadde vært det dobbelte.

Til og med på samme partisjon...

Nok om det.

Noen andre som har noen formening om dette med flytting av raid0 oppsett ??

EDIT : Skrive feil.

Endret av AndyMcnebb
Skrevet

Etter min egen erfaring har det aldri vært noen problemer med å flytte et raid oppsett mellom like kontrollere. Har dog ikke prøvd å flytte andre oppsett enn stripet (raid 0) og speilet (raid 1). Sjekk opp produsenten av kontrolleren på ditt gamle og ditt nye hovedkort. Kan desverre ikke komme med noen innspill mellom forskjellige kontrollere.

Ta uansett backup av det viktigste over på din eksterne disk. Lykke til :)

/espenah

Skrevet (endret)

Jeg flyttet et to disks raid-0 array fra nforce2 til nforce3 .

Ulike kontrollere - NF2 kortet hadde SIL3112 - NF3 nforce PHY integrert nvraid .

Lager selfølgelig ikke noe nytt array ved flytting - du bare enabler kontrolleren til raid mode og disk portene diskene står i som raid-enable .

Pass på at disk 0 blir disk 0 i den nye plasseringen , og samme med disk 1 når de koples til .

Endret av syar2003
Skrevet

Takk for erfaringene, espenah !! Veldig god info.

Siden hovedkortet mitt er så gammelt, vet jeg ikke om man finner et hovedkort med samme kontroller. SATA driver disketten jeg må putte i pc'n når jeg skal innstallere winXP Home heter silicon image 3112.

Jeg regner med dette er navnet på raidkontrolleren også ?

Finnes denne raidkontrolleren på noen 775 P35 kort ??

Hva med et hovedkort med silicon image 3114 kontroller. Kan den brukes, siden den er fra samme produsent ?

Må nesten få klarhet i dette før jeg kjøper nytt hovedkort. Får snart en C2D 6600 cpu for bare 500kr, så da oppgraderer jeg pc'n:)

Skrevet

Så ikke at du rakk å svare syar2003.

Dette hørtes bra ut. Virker som du har god peiling på ganske så mye, syar2003. Takk for at du kom med et så kokret og forstålig svar.

Bare en ting til :

Hvordan vet jeg at disk 0 blir disk 0 i den nye plasseringen , og samme med disk 1 når de koples til..?

Er det bare å sørge for at hdd'en jeg nå har i sataport 1, koples til sataport 1, og at den andre hdd'en på sataport 2 koples i sataport2 på det nye hovedkortet ?

Kan jeg f.eks sette hdd'en jeg nå har i sataport1 i port3, og hdd2 i sataport4, hvis jeg heller har lyst til å bruke de sataportene på det nye hovedkortet ?

Takker for svar.

Skrevet (endret)

Korta jeg har vært borti har sata portene i parr.

Dvs enable raid for sata 1/2 , enable raid for 3/4 .

Så ja det blir samme om du bruker 3/4 , eller 1/2 , som du nevner.

Bare sørg for at første disk fra gammelt oppsett blir første i nye oppsettet - lavest LUN nr (har selv hatt problemer med dette) . Er vel noe med at stripe dataene er lagret på første disk i raidet eller noe .

Jeg endte opp med å merke alle disker med dymotape på siden (disk1/disk2/disk3 osv)

Endret av syar2003
Skrevet

Ok. Høres bra ut dette. Takk for all hjelpen !!

Jeg merker denne tråden som løst, men dere må gjerne diskutere videre ved behov :)

God natt alle sammen !

Skrevet

Ehh. Litt flaut, men jeg fant ikke ut hvordan man merker tråden min som "løst"...

En ting til : Hva er et LUN nr, og hvordan finner jeg ut hvilken hdd som har det laveste LUN nr'et ??

Skrevet
Ehh. Litt flaut, men jeg fant ikke ut hvordan man merker tråden min som "løst"...

En ting til : Hva er et LUN nr, og hvordan finner jeg ut hvilken hdd som har det laveste LUN nr'et ??

9344933[/snapback]

Dersom du redigerer det første innlegget kan du også redigere tittelen på tråden, tror eg.

Fikk du til å flytte diskene til det nye kortet forresten? Eg hadde aldri vågd å gjøre det uten backup :ohmy:

Skrevet

Nei. Har ikke kjøpt/bygget den nye pc'n enda. Men syar2003 har gjort dette suksessfullt før. Virker også som at han har særdeles god peiling på pc/databruk generellt, så det går nok bra. Tar selvfølgelig backup av det aller viktigste, men håper jo på at jeg slipper å bruke det...

Takk for tipset ang. redigering tittelen. Jeg skal vente litt med å merke tråden som løst. Poster selvfølgelig resultatet når den tid kommer.

Nå trenger jeg bare svar på et siste spørsmål :

Hvordan finner jeg ut hvilken hdd som har det laveste LUN nr'et, og i hvilken Sataport den koplet til slik at jeg kan merke den ??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...