Gå til innhold

BSD/UnixHjelp en nybegynner i Solaris 10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg kom ikke videre før jeg skrudde på DHCP. Nå har jeg fått valgt disker og prøver å installere.

9243519[/snapback]

Du skal da kunne gå videre uten å velge DHCP. Men ser at du nå har kunnet velge systemdisk. Selv prøvde jeg Solaris 10 på mitt Core2-system med et MSI 975X Platinum PowerUp Edition som bruker ICH7DH sørsiden. Det fungerte alldeles utmerket, installasjonsprogrammet fant systemdisken uten at jeg trengte å løfte så mye som en finger. Og jeg valgte å fortsette uten DHCP i og med at jeg da direkte kan velge hostname.

Lenke til kommentar
Jeg kjører nå på et AMD X2 4200+ system, fant ut at det var like greit å beholde AMD64 4000-CPUen i spilleboksen, da Windows egentlig ikke har noen intelligent måte å utnytte flere kjerner på enda.

9243572[/snapback]

Det har derimot Solaris 10. Standard-utgaven av Solaris 10 støtter 128 prosessorer. Og nå går alt som det skal?

Lenke til kommentar

stigfjel: Hvis man har en maskin med Intel-chipset (f.eks. ICH8R), ville du da kjørt diskene i IDE-modus istedenfor AHCI?

 

Ytelsen blir vel noe bedre med AHCI, eller er det bare neglisjerbar forskjell?

 

Jeg kjører AHCI for tida, men irriterer meg voldsomt over at det tar så lang tid å boote opp pga Intel AHCI-greiene bruker evigheter på å initialiseres og oppdage diskene ved boot. Går mye kjappere om man kjører god gammel IDE. Jeg får heller ikke kommet inn i BIOS før etter denne initialiseringen :(

 

 

(Mulig jeg skal spørre et annet sted isteden, siden det strengt tatt gjelder uavhengig av OS)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

I andre OS enn Windows kjører jeg diskene i IDE-modus for maks kompatibilitet, ikke RAID. Ytelsesforskjellen tror jeg ikke har så mye å si, egentlig.

 

Edit:

@Heilage: Lastet du ned CD-image? Hvorfor ikke DVD? Det virker en del lettere. Jaja, du har i hvert fall CD'ene, så det er like greit å bare fortsette med det. Men det er bra at du i hvert fall er i gang med installasjonen. Grattis, du er et steg videre.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
@Heilage: Lastet du ned CD-image? Hvorfor ikke DVD? Det virker en del lettere. Jaja, du har i hvert fall CD'ene, så det er like greit å bare fortsette med det. Men det er bra at du i hvert fall er i gang med installasjonen. Grattis, du er et steg videre.

9243663[/snapback]

 

Jeg hadde ingen DVDer tilgjengelig, men en haug med CDer. Brukte da likesågodt det.

Lenke til kommentar
I andre OS enn Windows kjører jeg diskene i IDE-modus for maks kompatibilitet, ikke RAID. Ytelsesforskjellen tror jeg ikke har så mye å si, egentlig.

9243663[/snapback]

Er ikke snakk om RAID, for det kjører jeg aldri i hardwae.

 

Snakker om AHCI-modus for SATA-diskene ( http://en.wikipedia.org/wiki/AHCI )

9243670[/snapback]

Av gammel vane har jeg kjørt diskene i IDE-modus. Skiftet nettopp til ACHI, og det gikk fint det. Ingen problemer med Core2-systemet (975X + ICH7DH) i OpenBSD.

Lenke til kommentar
Av gammel vane har jeg kjørt diskene i IDE-modus. Skiftet nettopp til ACHI, og det gikk fint det. Ingen problemer med Core2-systemet (975X + ICH7DH) i OpenBSD.

9243732[/snapback]

Nei, dette er nok blitt godt støttet i nyere versjoner av både *BSD og Linux. Derimot kan det føre til ubehagelige overraskelser i Windows :whistle:

 

Men jeg irriterer meg som sagt over at BIOSen bruker en del lengre tid på å boote pga. ekstra initialisering. Dette spiller jo såklart ingen rolle på en 24/7-maskin.

 

Derimot funker det utmerket ellers.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Nei, dette er nok blitt godt støttet i nyere versjoner av både *BSD og Linux. Derimot kan det føre til ubehagelige overraskelser i Windows  :whistle:

9243765[/snapback]

Som om jeg bryr meg om det :tease: .

 

Uansett, på mitt Core2-hk tok det ikke lengre tid å boote med AHCI aktivert fremfor bare IDE-modus. Av det jeg har sett vil jeg heller si at det tok kortere tid, uten at målingen på noen måte var høytidelig. Men det er mitt inntrykk.

 

Edit: skriveleif

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Uansett, på mitt Core2-hk tok det ikke lengre tid å boote med AHCI aktivert fremfor bare IDE-modus. Av det jeg har sett vil jeg heller si at det tok kortere tid, uten at målingen på noen måte var høytidelig. Men det er mitt inntrykk.

Systemet bør jo bli raskere etter du bytter fra IDE til AHCI.

 

Men som sagt, på mitt system får jeg opp et ekstra skjermbilde (når jeg har på AHCI) etter det vanlige BIOS-skjermbildet. Det er altså dette som tar ekstra tid når den initialiseres og skal detektere harddiskene mine. Og det skjer selvsagt ikke med IDE-modus. Harddiskene blir tydeligvis også skrudd av, og skrus på igjen under denne detektering, som gjør at det tar enda lengre tid. :hrm:

 

Ingen big deal altså, men jeg irriterer meg alikevel :p

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Skjønner problematikken. Men på mitt hovedkort går POST akkurat på samme måte med AHCI som om jeg bare skulle benyttet IDE-modus. Prøvde å aktivere AHCI på min gamle P4-boks. Men jeg vet ikke om ICH5R (sørsiden på P4-hovedkortet Asus P4C800-E Deluxe) støtter AHCI.

 

Edit: jeg kjører Enhanced Mode på begge hk sine SATA-kontrollere.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Tilbake til tema, hvorfor kan ikke skrive inn passord under login?

9243959[/snapback]

Du skal ha skrevet inn et root-passord. Skriv inn brukernavn root, trykk enter, og så skal du skrive inn passordet i login-vinduet. Det er ingen * som angir hvor langt passordet er.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...