Gå til innhold

Fusion tar form


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

[OFF TOPIC]

Innen den tid så vil 128/256GB SSD være rimelige, samt at SO-DIMM er rimelig som minne.

 

En kan jo håpe. Jeg har venta siden i fjor høst på at SSD skulle dukke opp i norske nettbutikker (til HTPC). Uansett pris. Har mast via email's noen ganger (til flere webshoper), men de ser ikke ut til å få inn noe SSD, triste greier. :(

 

[/OFF TOPIC]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Var det ikke en som sa at man nå fikk kjøp 8, 16, og 32GB SSD i flere norske nettbutikker? sjekker og mener det stemte.

 

Hvor ?

Sjekka komplett.no, alt de har (etter søk på "SSD") er "Lexar ExpressCard" som er mer et minnekort. Jeg er ute etter noe med SATA tilkobling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg liker løsningen med å kombinere på denne måten, skal du ikke spille, som jeg ikek skal på mange av maskinene mine, så er det bare bry å måtte kjøpe et ekstra skjermkort for å kjøre maskina.

 

Øhmm.. du veit vel like godt som meg at det finnes hovedkort med integrerte skjermkort allerede (f.eks G965). Så sånn sett er det jo ikke noe revulosjon dette.

Lenke til kommentar
Jeg liker løsningen med å kombinere på denne måten, skal du ikke spille, som jeg ikek skal på mange av maskinene mine, så er det bare bry å måtte kjøpe et ekstra skjermkort for å kjøre maskina.

 

Øhmm.. du veit vel like godt som meg at det finnes hovedkort med integrerte skjermkort allerede (f.eks G965). Så sånn sett er det jo ikke noe revulosjon dette.

9219506[/snapback]

 

Ja, men du vet like godt som meg at disse er få i tallet, og ikke akkurat bugner av funksjoner, det antas automatisk at man ikke trenger noe annen funksjonalitet om man vil ha innebygd skjermkort.

 

AtW

Lenke til kommentar
Får håpe på at det kommer noen gode løsninger for mediacenterpcer ut av denne fusjonen :) Ati A.I.W kort + en cpu, og om hele pakka hadde klart seg med passiv kjøling på et mini-itx kort så hadde det begynt å bli artige mediacenter løsninger rundt om kring.

9218700[/snapback]

Og 1 TB med integrert minne, slik at vi kunne sluppet HDer/minne også?

9218847[/snapback]

Innen den tid så vil 128/256GB SSD være rimelige, samt at SO-DIMM er rimelig som minne.

9218968[/snapback]

Det var ment litt ironisk fra min side da. Jeg kan se at integreringen har hensikt i visse innretninger, men på generell basis er jeg skeptisk til å integrere for mye. Selv foretrekker jeg separate komponenter som kan oppgraderes eller skiftes ut når de er utdaterte eller går i stykker. Det typiske eksempler er mikroanlegget med ødelagt CD spiller, da går hele ritten på dynga istedet for å reparere CD spilleren fordi ett nytt anlegg er omtrent like dyrt som ny CD spiller + rep. Selv synes jeg det er sløsing med ressurser og i disse miljøtider er det vel heller ikke miljøriktig....

Lenke til kommentar
Det var ment litt ironisk fra min side da. Jeg kan se at integreringen har hensikt i visse innretninger, men på generell basis er jeg skeptisk til å integrere for mye. Selv foretrekker jeg separate komponenter som kan oppgraderes eller skiftes ut når de er utdaterte eller går i stykker. Det typiske eksempler er mikroanlegget med ødelagt CD spiller, da går hele ritten på dynga istedet for å reparere CD spilleren fordi ett nytt anlegg er omtrent like dyrt som ny CD spiller + rep. Selv synes jeg det er sløsing med ressurser og i disse miljøtider er det vel heller ikke miljøriktig....

9220230[/snapback]

 

Tiltredes. Altfor mye utvikler seg mot "all in one box" med levetid 6 mnd (når svakeste komponent ryker). Kjøp og kast, i stedet for fornuftig modularitet. Hadde det vært bedre modularitet på min gamle bærbare, hadde nok den fremdeles vært i full bruk.

 

Men jeg ser allikevel noe fornuft i integrert CPU/GPU til små bærbare, embedded systems etc.

 

Og jeg tror Intel kommer til å komme med det samme etterhvert.

Lenke til kommentar
Spent på hvilket nivå GPU-kjernen ligger på. Tipper på linje med dagens low-end/mid-end DX10-kort.

9218451[/snapback]

Jeg vil tippe på linje med low-end skjermkort i 2009, altså omtrent 2-4 ganger så raskt som dagens low-end skjermkort eller omtrent på nivå med midt-end (~1200 kr) i dag.

 

Hmm... Såvidt jeg forstår er det fortsatt to prosessorer- altså omtrent som i dag. Forskjellen ligger i at de presses tettere sammen rent fysisk. Mon tro hvilken protokoll som benyttes mellom dem ? HTX eller PCIe ?

9218875[/snapback]

Anandtech er ikke enige med HW:

Contrary to popular belief, the first Fusion CPUs will be built of a single die. On this die you will find the following components: a shared memory controller, Bulldozer or Bobcat based CPU cores, a DirectX GPU core with UVD support, a shared cache (shared between the CPU and GPU), and a PCIe controller - all on the same die.

Jeg tror løsningen Anandtech skisserer vil gi mest mening.

 

Redigert: Jeg støtter kindings og Bolson i det med naturlig modularitet. Se bare på hva som har skjedd med bilteknologien de siste tiårene. Nå går det jo omtrent ikke an å skifte en lyspære selv. Miljøvennlig? :no:

Lenke til kommentar

Jepp, fysikk er en mulighet. Spesielle instruksjoner for akselerasjon av media som full-HD-video koding, dekoding, avanserte filter på Full-HD videostrømmer, akselerasjon av tallknusing som Folding@Home, Cinebench, adobe after effects er andre muligheter jeg tror vil passe med hvilke oppgaver som egner seg godt å kjøre på noe sånt. AMD har allerede snakket om instruksjonsutvidelser så jeg ser ikke bort i fra at x86-64 og "GPU-språk-instruksjoner" vil smelte sammen. Omtrent som x86 stadig blir utvidet med SSE-instruksjoner.

 

I HPC servermiljøer kan det gjøre ennå mer nytte for seg: Akselerasjon av sterkt parallelle beregninger. Men nå vil det nok ta tid å få støtte i server-programvaren til det, akkurat som med x86-64bit i sin tid så det vil i første omgang trolig bare bli en kuriositet på server-siden. På desktop og bærbare tror jeg derimot at det vil få nytte fra første dag.

Lenke til kommentar

Jeg håper at AMD tar høyde for behandling av ymse slag når de velger GPU-delen.

 

På min bærbare for eksempel sliter jeg med visning av DVD-filmer. Noe jeg mistenker den integrerte Intel GPU'en for. At det mangler skikkelig MPEG støtte.. Extreme Graphics 2 heter det. Her kan en bruke ordet ekstremt i Intels disfavør. :!:

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...