Gå til innhold

Rosa vannrett strek på alle bilder med D200


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nå helt plutselig begynt å få en rosa vannrett strek på alle bilder jeg tar. Trodde først det var objektivet, men etter å ha prøvd flere objektiver og fått den samme streken på eksakt samme sted på alle, har jeg konkludert med at det må være kameraet..

 

Tenkte først det må ha "limt" seg et lite hår etc på speilet, så jeg blåst det rent for støv, men uten hell. Nå er det er nå ikke så mye som et støvkort på speilet, men streken er kommer fremdeles på samme sted på alle bilder, og jeg skjønner ikke hva det kan være?

 

Når jeg tenker etter ser det egentlig ikke ut til å være rusk av noe slag da streken er i vater med bildekanten, ser ut som den er tegnet med linjal..

 

Noen som vet hva dette kan være?

 

 

Legger ved et bilde så kan dere se selv..

http://i167.photobucket.com/albums/u147/snasent/kamera1.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenkte først det må ha "limt" seg et lite hår etc på speilet, så jeg blåst det rent for støv, men uten hell. Nå er det er nå ikke så mye som et støvkort på speilet, men streken er kommer fremdeles på samme sted på alle bilder, og jeg skjønner ikke hva det kan være?

Nå er det uansett ikke speilet som tar bilder, sensoren sitter bak det speilet...

 

Men ut fra bildet ditt, ser det ut som det er en sensorfeil av noe slag...

Lenke til kommentar

Har prøvd å formatere minnebrikken og oppdatere frimwaren, men det hjalp lite..

 

Fotovideo mente det sansynligvis var sensorfeil, så jeg må sende inn til service.

 

Men jeg kom til å tenke på at første gangen jeg oppdaget denne streken var første gang jeg prøvde på batterigrepet. Så jeg testet nå uten grepet, og da oppdaget jeg at streken nå ble mye mindre tydelig. Og man ser ikke streken hvis ikke man vet den er der og hvor man skal se.. Men der ER jo fremdeles der, så må nok bare sende det inn. Synes bare det var litt rart med så stor forskjell med og uten batterigrep..

Endret av -Carina-
Lenke til kommentar
Men jeg kom til å tenke på at første gangen jeg oppdaget denne streken var første gang jeg prøvde på batterigrepet. Så jeg testet nå uten grepet, og da oppdaget jeg at streken nå ble mye mindre tydelig. Og man ser ikke streken hvis ikke man vet den er der og hvor man skal se.. Men der ER jo fremdeles der, så må nok bare sende det inn. Synes bare det var litt rart med så stor forskjell med og uten batterigrep..

Absolutt noe du bør fortelle når du leverer inn kameraet, og antakelig bør du også levere inn batterigrepet samtidig...
Lenke til kommentar
Jeg har nå helt plutselig begynt å få en rosa vannrett strek på alle bilder jeg tar.

9165409[/snapback]

Jeg har opplevd en tilsvarende rosa strek på et Fujifilm F30. Løsningen var å bytte bildebrikken. Det ble utført kostnadsfritt som reklamasjon.

 

Du bør nok levere inn kameraet ditt.

Lenke til kommentar
Men jeg kom til å tenke på at første gangen jeg oppdaget denne streken var første gang jeg prøvde på batterigrepet. Så jeg testet nå uten grepet, og da oppdaget jeg at streken nå ble mye mindre tydelig. Og man ser ikke streken hvis ikke man vet den er der og hvor man skal se.. Men der ER jo fremdeles der, så må nok bare sende det inn. Synes bare det var litt rart med så stor forskjell med og uten batterigrep..

Absolutt noe du bør fortelle når du leverer inn kameraet, og antakelig bør du også levere inn batterigrepet samtidig...

9178715[/snapback]

 

Registrerte servicen i går på nett, men rignte dem i dag og forklarte det med grepet, de mente det var rart, men at det ikke hadde noen sammenheng, og jeg trengt ikke sende med grepet.

 

Så da er det bare å sende og håpe det ikke tar så altfor lang tid.. Noen som vet hvor lang tid jeg må regne med å vente? Et par uker?

Lenke til kommentar
Tipper grunnen til at du får et annet resultat med batterigrepet på er pga. at du sikkert har hatt litt lite strøm igjen på batteriet da du prøvde uten grepet. Da synker spenningen litt. Med batterigrepet steg spenningen igjen og sensoren fikk et annet resultat.

9181950[/snapback]

 

 

Nope, hadde nyoppladet fullt batteri da jeg testet uten grepet ;)

Lenke til kommentar
Tipper grunnen til at du får et annet resultat med batterigrepet på er pga. at du sikkert har hatt litt lite strøm igjen på batteriet da du prøvde uten grepet. Da synker spenningen litt. Med batterigrepet steg spenningen igjen og sensoren fikk et annet resultat.

9181950[/snapback]

 

 

Nope, hadde nyoppladet fullt batteri da jeg testet uten grepet ;)

9182116[/snapback]

 

At batterigrepet kan innvirke på kameraet er ganske naturlig da det kan introduseres høyfrekvent støy som da vil spre seg i hele systemet som da består av både kamera og batterigrep. At du får beskjed om å ikke levere inn batterigrepet bekrefter bare at supportavdelingen har liten eller ingen forståelse for de komplekse feil som kan oppstå i digitale systemer som fotoapparater. Forøvrig har det vært tilsvarende feilsymptomer på Pentax K10D hvor batterigrepet har vært en medvirkende årsak. En høyfrekvensavkobling av batterigrepet ser ut til å løse slike problemer. Håper du får tilbake ditt D200 i reparert tilstand.

 

Mvh HAH

Lenke til kommentar
At du får beskjed om å ikke levere inn batterigrepet bekrefter bare at supportavdelingen har liten eller ingen forståelse for de komplekse feil som kan oppstå i digitale systemer som fotoapparater.

 

Snakket med direkte med Camera og Fototeknikk (som jeg fikk beskjed av fotovideo var det eneste autoriserte nikonverkstedet i norge), skulle jo tro de hadde greie på dette?

Lenke til kommentar
Lever det inn og de vil ta seg av saken. Hadde eksakt samme problemet selv, bare loddrett... og så var det en liten prikk øverst som linja startet på.

9183432[/snapback]

 

Når du sier du hadde samme problem, var det noe som var der fra dag en, eller kom det mer plutselig? Tok det lang til på rep?

 

Men det er vel igrunnen samme hva det er, bare det virker som det skal når jeg får det igjen :)

Lenke til kommentar
Tipper grunnen til at du får et annet resultat med batterigrepet på er pga. at du sikkert har hatt litt lite strøm igjen på batteriet da du prøvde uten grepet. Da synker spenningen litt. Med batterigrepet steg spenningen igjen og sensoren fikk et annet resultat.

9181950[/snapback]

 

 

Nope, hadde nyoppladet fullt batteri da jeg testet uten grepet ;)

9182116[/snapback]

 

At batterigrepet kan innvirke på kameraet er ganske naturlig da det kan introduseres høyfrekvent støy som da vil spre seg i hele systemet som da består av både kamera og batterigrep. At du får beskjed om å ikke levere inn batterigrepet bekrefter bare at supportavdelingen har liten eller ingen forståelse for de komplekse feil som kan oppstå i digitale systemer som fotoapparater. Forøvrig har det vært tilsvarende feilsymptomer på Pentax K10D hvor batterigrepet har vært en medvirkende årsak. En høyfrekvensavkobling av batterigrepet ser ut til å løse slike problemer. Håper du får tilbake ditt D200 i reparert tilstand.

 

Mvh HAH

9183190[/snapback]

 

Høyfrekvents støy fra hva i batterigrepet?

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar
Jeg fant igjen prikken og streken ned fra den på alle bildene jeg tok.

 

Enkelte så man med det blåtte øyet, andre måtte redigeres fram, men det var der.

 

Det kom veldig ann på hvordan bildet var, lyst eller mørkt. Prøv med levels for å fionne det på bilder du ikek kan se det på.

 

Hadde akkurat samme med en Olympus e-400. Og opplevde det samme som deg. Streken var der på samtlige bilder, men det var først på bilder inne i en mørk katedral at den ble synlig.

 

Fikk nytt hus fra Olympus på null komma swap. De mener de skal ha verdens beste service, og dette var i allefall ingen dårlig erfaring !

 

Noen som har et bra tips for å redigere vekk sånne streker ?

 

Goffen

Lenke til kommentar

At batterigrepet kan innvirke på kameraet er ganske naturlig da det kan introduseres høyfrekvent støy som da vil spre seg i hele systemet som da består av både kamera og batterigrep.

 

< snipp >

 

En høyfrekvensavkobling av batterigrepet ser ut til å løse slike problemer. Håper du får tilbake ditt D200 i reparert tilstand.

Høyfrekvents støy fra hva i batterigrepet?

Det skulle gjerne jeg også hatt en forklaring på...
Lenke til kommentar

At batterigrepet kan innvirke på kameraet er ganske naturlig da det kan introduseres høyfrekvent støy som da vil spre seg i hele systemet som da består av både kamera og batterigrep.

 

< snipp >

 

En høyfrekvensavkobling av batterigrepet ser ut til å løse slike problemer. Håper du får tilbake ditt D200 i reparert tilstand.

Høyfrekvents støy fra hva i batterigrepet?

Det skulle gjerne jeg også hatt en forklaring på...

9185232[/snapback]

 

Forklaringen er ganske enkelt at det er snakk om innstrålt høyfrekvent støy, fra f.eks. en mobiltelefon eller tilsvarende apparat med en internklokke eller en HF-sender. Andre kilder kan være internklokken i kameraet som da kan spre seg som støy pga. f.eks. et dårlig HF-messig avkoblet batterigrep. Dette er problemer som er velkjente i samband med elektronikk hvor det er innebygget internklokker/generatorer i en eller annen form. Generelt er dagens elektronikk bygget ihht. til spesifikke standarder for å unngå problemer relatert til EMC(Electro Magnetic Compatibility). Spesifikasjonene i denne sammenheng beskriver krav til maksimalt utstrålt støy (emitted) og følsomhet for innstrålt støy (susceptibility).

 

Var forklaringen god nok?

 

Mvh HAH

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...