Gå til innhold

Trailer: Resident Evil 5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er vel jeg som er gammeldags, men det føles helt feil å springe rundt som amerikansk superhelt og drepe fattige svarte sivile - menn, kvinner og barn - zoombifiserte eller ikke. Dette er selvfølgelig en slags "omvendt rasisme" fra min side, for hva er vel forskjellen på å drepe svarte og hvite. Men det er så mye ekstremt voldelig dritt som har skjedd i Afrika de siste tiåra, at jeg blir bare trist...

9151261[/snapback]

 

Jeg er faktisk enig i tankegangen din, og det slo meg litt også da jeg så traileren. Noe "føles" feil ved det, kanskje bare oss to som tenker slik men.... :hmm:

9151808[/snapback]

Denne diskusjonen er feil..? Så fordi de stakkarene i Afrika har opplevd mye drit, kan de ikke bli utsatt for et angrep?

 

Det blir mer rasistisk å utelukke svarte fra spill.

Lenke til kommentar
Det er vel jeg som er gammeldags, men det føles helt feil å springe rundt som amerikansk superhelt og drepe fattige svarte sivile - menn, kvinner og barn - zoombifiserte eller ikke. Dette er selvfølgelig en slags "omvendt rasisme" fra min side, for hva er vel forskjellen på å drepe svarte og hvite. Men det er så mye ekstremt voldelig dritt som har skjedd i Afrika de siste tiåra, at jeg blir bare trist...

9151261[/snapback]

Jeg er faktisk enig i tankegangen din, og det slo meg litt også da jeg så traileren. Noe "føles" feil ved det, kanskje bare oss to som tenker slik men.... :hmm:

9151808[/snapback]

Denne diskusjonen er feil..? Så fordi de stakkarene i Afrika har opplevd mye drit, kan de ikke bli utsatt for et angrep?

Det blir mer rasistisk å utelukke svarte fra spill.

9154608[/snapback]

 

Synes også det blir litt feil å si at spillet er rasistisk. Handlingen skjer i en fattig landsby i afrika. 99% av de fattige Afrikanere er svarte. Ergo er det stor sannsynlighet for at det er en svart person som faller hvis noen blir skutt i en fattig afrikansk landsby :).

 

Hvis spillet hadde foregått i en russisk kullgruve, hadde jeg forventet at zombiene som angrep spilleren var omkomne gruvearbeidere. Jeg synes likevel ikke dette blir diskriminerende ovenfor arbeiderklassen..

 

 

Men; disse "zombiene" er da for raske/smarte til å kunne være vanlige zombier (ie, gjenoppstått-fra-de-døde-zombier)? Her må det vel voodoo el lign. være innblandet.

Lenke til kommentar

Dama som våkner opp til slutt, kan det vere Alexia Ashford fra Resident Evil Code: Veronica? Ligner litt.

 

Stilig at dei går tilbake til Chris, men det er litt trist at Leon ikkje er main character. Satsa på at han dukke opp på et vis i spillet likevel. Forhåpentligvis kjem Claire tilbake og.

Lenke til kommentar
Hvorfor kan ikke folk bare ta et dataspill som et dataspill istedenfor å måtte legge så mye inn i det?

 

Det er et spill, ikke et politisk argument som er ment som rasistisk eller noe lignende.

9154028[/snapback]

Det er vel det som er problemet. Vi gamere skyter gjerne halvfulle autister og zombifiserte homofile så lenge de truer med å gi oss en Game Over skjerm, mens resten av verden skal være så korrekte, og i mange tilfeller får de gjennomslag for nettopp dette, og da går det gjerne ut over spillet. Ikke at jeg er en personlig tilhenger av Manhunt, men der har vi jo et "offer". I Carmageddon i sin tid måtte uviklerne gjøre om innbyggerne i byen til zombier med grønt blod fordi tyskerne syntes det ble for hard kost å kjøre ned gamle damer med gåstol. Det er nettopp denne politiske ukorrektheten jeg setter pris på i mange slike spill, og da er det trist om noen idealister skal ødelegge RE5 med de-sultne-barna-i-Afrika-mentaliteten.

Lenke til kommentar
Hvorfor kan ikke folk bare ta et dataspill som et dataspill istedenfor å måtte legge så mye inn i det?

 

Det er et spill, ikke et politisk argument som er ment som rasistisk eller noe lignende.

9154028[/snapback]

Det er vel det som er problemet. Vi gamere skyter gjerne halvfulle autister og zombifiserte homofile så lenge de truer med å gi oss en Game Over skjerm, mens resten av verden skal være så korrekte, og i mange tilfeller får de gjennomslag for nettopp dette, og da går det gjerne ut over spillet. Ikke at jeg er en personlig tilhenger av Manhunt, men der har vi jo et "offer". I Carmageddon i sin tid måtte uviklerne gjøre om innbyggerne i byen til zombier med grønt blod fordi tyskerne syntes det ble for hard kost å kjøre ned gamle damer med gåstol. Det er nettopp denne politiske ukorrektheten jeg setter pris på i mange slike spill, og da er det trist om noen idealister skal ødelegge RE5 med de-sultne-barna-i-Afrika-mentaliteten.

9157056[/snapback]

 

Tror vi må se på den lyse siden... De blir ihvertfall ikke sultene mye lengre i RE5...

Lenke til kommentar

liker det jeg ser.

 

personlig så er jeg stor fan av nr 4 pga det nye gamplayet siden det som var før var litt rart og sikte osv helt udugelig mener da jeg men dette ser helt rått ut :D

 

kanskje kjøpe 360 i stede for ps3 hmm

 

får liksom ikke bestemt meg siden jeg vill ha mgs4 og :( kommer det på ps3??

Lenke til kommentar

Jeg ser egentlig ikke poenget til de som klager på fattige, svarte zombier. Hadde de klaget like mye for like fattige østeuropeere? Eller asiater? I alle Vietnamkrigs-spill skyter man haugevis med vietnamesere, og jeg tviler på om de var mangemillionærer akkurat.

Lenke til kommentar

Ingen som har tenkt den tanken at Capcom gjorde det at alle "zombiene" i traileren bare var negere? Kanskje for å lage oppspinn og diskusjoner? ;)

 

Jeg tipper på at historien kommer til å handle om noe sånt at de fattige i Afrika får "giftig" medisin av Vesten, som gjør de "zombiserte" og at han hovedpersonen må få stoppet dette.

 

Syns forresten at dette ser bra ut! :w00t:

 

Men er det bare meg, eller har nesten alle spillutviklerere satset mer og mer på grafikk, og mindre og mindre på gameplay? Ikke at jeg fikk den ideen av denne traileren, men har bare grubla litt på det....

Lenke til kommentar

Jeg synes det er vanskelig å anklage spillet for rasisme uten å ha sett noe mer enn bare traileren, men jeg synes i alle fall den kommer veldig nære grensa for hva jeg ser som akseptabelt. Om man bruker unnskyldningen med zombier eller ikke: traileren forsøker imho ganske åpenbart å spille på publikums eventuelle frykt for svarte. Det som gjør zombiene skumle er det samme som gjør kanibaler skumle i 1800-talls underholdningslitteratur: de har sort hud, de opptrer i stor grupper (slik at de utgjør en fare for helten til tross for hans overlegenhet), og de har ikke (forståelig) språk.

 

Selv om man kan hevde at hvite (zombier) har blitt presentert på samme måte mange ganger tidligere i spill, har de da, så vidt jeg har oppfattet, blitt forsøkt gjort skremmende ved å understreke hvor forandret de er fra hvordan de var som mennesker (øyne uten iriser eller pupiller, masse (størknet) blod overalt, blekere eller misfargede ansikter, gapende sår, osv). I denne traileren understrekes nærmest hvor skumle de svarte er _før_ de blir zombifisert ved å fremstille oppførselen deres veldig lite forskjellig fra etter (menneskemengdens steinkasting mot galgen), og ved å gjør veldig få forandringer på modellene etter at de har blitt zombifisert. Jeg tror dette er gjort med åpne øyne. Jeg tror de har forsøkt å gjøre spillet skumlere ved å la motstanden være svarte.

 

I tillegg kommer momentene som har blitt tatt opp tidligere, det problematiske ved å skape underholdning av å skyte store mengder sivile ubevepnede landsbyboere i områder hvor masseslakt på sivile, etnisk utrenskning og tilsvarende fortsatt foregår.

 

Det blir som sagt vanskelig å dømme hele spillet på grunnlag av en trailer, men om den skulle vise seg å være representativ, og inntrykket jeg har basert på momentene jeg har nevnt ikke forandres av resten av spillet skulle jeg helst sett at spillet ble forbudt så mange stedet som mulig.

 

Jeg har alltid avskydd sensur i alle former, jeg irriterer meg blå over at familiepressgrupper har makt nok til å få stortingspolitikere til å bruke tiden sin til å uttale seg på tv om at navngitte dataspill er skrekkelige greier, jeg mener det er galskap at staten skal kunne bestemme hva som er skadelig for den enkelte innbygger ved å forby visse former for underholdning; men å forsøke å bruke publikums frykt for svarte ansikter som et virkemiddel for å gjøre et dataspill skummelt er å tråkke så langt over grensen at jeg, som sagt, gjerne skulle se det forbudt. Og å anbefale at noen tar seg en alvorsprat med utviklerne.

 

(Når det er sagt, utfra hva jeg har sett er det mulig at spillet som helhet retter opp dette inntrykket. Jeg håper det, for gameplaymessig virket det interessant).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...