Gå til innhold

Trailer: Resident Evil 5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blir så forbanna iritert over idioter som tror alt handler om rasisme i dag. Vi lever i 2007, folk kunne ikke brydd seg mindre om hudfarge i et spill....

9174171[/snapback]

 

Hvis du leser litt nøyere, er det faktisk ingen som anklager utviklerne eller noen andre for å være rasister her. Man snakker i høyden om en viss ufølsomhet fra produsentene, men alt avhenger jo av hvordan spillet faktisk er.

 

For øvrig, har det falt deg inn hvor tomt dette "vi lever i ..."-argumentet er?

Virker det på deg som om verden virkelig går framover når det gjelder slike ting, altså utover rent tekniske ting? De siste åra har man vært vitne til etniske folkemord i stor skala, ikke minst i Afrika. (Her kan man faktisk med en viss rett bruke ordet rasisme.)

Og her hjemme: folk tror på spøkelser hvor man enn vender seg, vi har en statsreligion, med Den hellige ånd som hviler over det politiske Norge; vi lever i et monarki, en middelaldersk statsform, med prinsesser som tror på engler. Ser man på verden i større skala, er det religiøs krig, formelig korstog fra kristendommens høyborg mot islam og omvendt. "Vi lever i 2007". Hva betyr det i denne sammenheng? Er ikke det ganske tomt?

Lenke til kommentar

Det det betyr i denne sammenheng er at folk på slutte å henge seg opp i alt muglig som ikke har med saken å gjøre... De fleste i dag tenker ikke engang på rasisme, så hvorfor ta det opp bare fordi ett par "offer" i et spill er mørkhudet? Spillet er er for å underholde...

Lenke til kommentar

Herre, for en tåpelig diskusjon.

 

Jeg synes egentlig det er litt rasisme at folk mener man IKKE kan skyte mørkhudede. Skal man egentlig bare kunne skyte hvite mellomsklasse-menn i 40 årene? Det er vel det som er politisk korrekt.

 

Nå har jeg spillt alle RE-spillene (bortsett fra de rail-shooterne), og kan ikke akkurat huske å ha skutt mange sorte mennesker. Nå er faktisk sorte inkludert her også. Synes det er topp! Det må ikke bli slik at hvis man ikke kan sette sorte mennesker i et 100% hyggelig lys, så får man ikke ha de med i det hele tatt.

Slik tankegang er som snytt ut av amerikanske komi-serier fra 90-tallet. Du så nesten ingen sorte (eller homofile) i det hele tatt, fordi producer var redd for hva folk ville si. På denne måten fikk man inntrykk av at det nesten bare var hvite mennesker i USA. Bare tull.

 

Nei, det finnes faktisk sorte mennesker i verden, og de må man kunne behandle som alle andre.

Lenke til kommentar

Jeg må legge til en ting.

 

Dere som synes dette var rasistisk. Tror dere virkelig ikke bedre om mørkhudede? Er de sartere enn dere? Er de mentalt svakere?

 

Jeg er 100% sikkert på at de aller aller fleste mørkhudede ikke vil ha spesialbehandling. De vil bare bli behandlet på samme måte som hvite. Dette inkluderer at de faktisk må få lov til å være med i spill og filmer.

Lenke til kommentar

blir bare hærlig å lade gunneren og plaffe ned svarti.. eh zombiene.

(ok ironi, men noen av karakterene var som henta fra BlackHawkDown)

De bør bygge ei god historie rundt dette ja, i RE4 var det innavla bygdetullinger som fikk gjennomgå var det ikke?

Ser for meg addOn til RE5; "the chines Edition" etc. (vi må jo skyte asiater også) :D

Lenke til kommentar

Ingen av innleggene etter innlegget mitt ser ut til å ha lest det, de svarer i alle fall ikke på det jeg har hevdet. Jeg kan gjenta hovedpoenget til glede for nye lesere:

 

Den eventuelle rasismen ligger i at det gjøres et poeng at hudfargen til motstanderne i spillet. Traileren understreker og overdriver etniske trekk og bruker dem for å forsøke å skremme publikum.

 

Dette gir meg gåsehud, og ikke i positiv forstand.

 

Poenget er altså ikke at fiendene er svarte, men måten de fremstilles på.

 

 

Men værsåsnill å svar på det forrige innlegget mitt, jeg har forklart synet mitt bedre der. (siste på side 3).

Lenke til kommentar

de fremstilles helt likt som folka I RE4, men siden folka i RE4 var hvite så bryr ingen seg, men så fort de er et par nøyanser mørkere blir det helvete.

 

De har blitt tatt over av parasitter, da kan du ikke forvente at de går rundt i flosshatt og snakker med britisk aksang, mens de drikker te og diskutere børsen

Lenke til kommentar
Poenget er altså ikke at fiendene er svarte, men måten de fremstilles på.

9175338[/snapback]

 

Jeg skjønner det ikke. Skulle de gjort de mer europeiske? Kanskje vegetarianere også?

 

Det gjøres ikke et poeng av hudfargen. Handlingen er satt til Afrika, og det er som vi alle vet, fullt av afrikanere.

 

Edit: Og nå skyter han jo ikke akkurat sivile, ubevepnede heller da. Hvis du hadde satt deg inn i storyen, så hadde du sikkert skjønt det. Spill i allefall RE4 først. Mye likt, men der skyter de jo bare spanioler.

Endret av Darth Kjell
Lenke til kommentar
Man KAN se at de spiller på folks frykt for mørke, da du ser hvite øyer i kontrast i filmen.

9175422[/snapback]

 

igjne det blir ikke fremstillt på noe anderledes måte en folka i RE4,

selv er jeg ikke redd for afrikanere så kanskje man må være det for å merke det

9175575[/snapback]

 

Jeg mener at det at spilelt er mørkt flere steder, men øynene til alle afrikanerne oppfører seg nesten som glødelamper. Ellers blir de ganske likt framstilt ja, med fremmed språk, og at begge virker folka virker hissige. (og I res 4 var de også skitne :p)

Endret av gormers
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...