Gå til innhold

Samsung klargjør DisplayPort-skjerm


Anbefalte innlegg

Fra artikkelen:

 

Panelet fra Samsung er av S-PVA-typen, størrelsen er på 30 tommer og oppløsningen er på 2560 x 1600 piksler. Med seg på laget for å utvikle skjermen har Samsung hatt Genesis Microchip Inc. Genesis har utviklet en kontrollerbrikke med fire spor med 2,7 Gbit/s dataoverføring på hver av dem, for totalt 10,8 Gbit/s.

 

Fra Wikipedia om HDMI:

 

HDMI 1.3

 

Released 22 June 2006.[7][8]

Increases single-link bandwidth to 340 MHz (10.2 Gbit/s)

Optionally supports 30-bit, 36-bit, and 48-bit xvYCC with Deep Color or over one billion colors, up from 24-bit sRGB or YCbCr in previous versions.

Incorporates automatic audio syncing (lip sync) capability.

Supports output of Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio streams for external decoding by AV receivers.[9] TrueHD and DTS-HD are lossless audio codec formats used on HD DVDs and Blu-ray Discs. If the disc player can decode these streams into uncompressed audio, then HDMI 1.3 is not necessary, as all versions of HDMI can transport uncompressed audio.

Availability of a new mini connector for devices such as camcorders.[10]

 

Er vel ikke rare forskjellen på båndbredden mellom de to lengre? Kunne fint klart oss med HDMI ser det ut til...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det irriterende med HDMI er at man ikke vet hva slags utstyr som har HDMI 1.2 eller 1.3 eller en tidligere standard, og er de kompatible med hverandre?

 

Dog fint om man kunne få siste HDMI på alt multimedia utstyr som HDTV, avspillere, videokamera, digitale fotokamera osv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det som også hadde vært kjekt var om man kunne seriekoble skjermer for clone modus.

9145295[/snapback]

God idé. Seriekobling bør også være mulig å sette opp slik at hver skjerm bare henter ut sin porsjon av datastrømmen. F.eks at man seriekobler tre 19" skjermer med 1280x1024 til en utgang på skjermkortet og hver av de tre skjermene plukker ut sin tredjedel av datastrømmen. Så fremt summen av båndbreddene ikke er større enn det grensesnittet klarer. Da kan man få f.eks 3 skjermer per utgang på skjermkortet og mindre kabelrot bak på skrivebordet og under pulten.

Lenke til kommentar

HDMI er basert på DVI ja, men ganske utvidet med nyere versjoner.

HDMI 1.3 har høyere båndbredde og gir mulighet for opptil 48 bit farger. HDMI har og en slags aktiv signal-kompansering som gir mulighet for lengre kabler.

Lyden blir forøvrig multiplexet sammen med bildedata. Det er ingen egne ledere for lyd.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Hdmi

http://en.wikipedia.org/wiki/DVI

Lenke til kommentar

Er vel ikke rare forskjellen på båndbredden mellom de to lengre? Kunne fint klart oss med HDMI ser det ut til...

9145423[/snapback]

 

regner med at det er en del mer rom for utvidelse av båndbredden i DisplayPort enn i HDMI.

 

De største fordelene med DisplayPort er vel at man slipper ørten versjoner (foreløpig hvertfall) og at den er lisensfri (i motsetning til HDMI)

Lenke til kommentar
Lyden blir forøvrig multiplexet sammen med bildedata. Det er ingen egne ledere for lyd.

9145539[/snapback]

Der lærte jeg forhåpentligvis noe nytt i dag også :)

 

Ellers så kikket jeg litt på Wikipedias artikkel om DVI og fant ut noe interessant:

Extensions

In Radeon HD, audio signals are carried through DVI when the video card detects a connected HDMI display, which is connected via the HDMI adapter which is optionally supplied by the manufacturer (it appears that the 2400 Pro models do not come with the required adaptor).[1]

DVI kan altså også brukes til overføring av lyd.

Lenke til kommentar

DisplayPort 1.1 støtter HDCP 1.3 i tillegg til en sikkerhetsprotokoll fra Phillips, så autentisering/DRM er nok kommet for å bli også i skjermkablene. DP skal forøvrig også kunne formidle HDMI/DVI signal.

 

DP 1.1 har også 48 bit for farger, og garanterer minimum 1080p med 15 meter kabel (full båndbredde med 3 meter kabel).

 

Satser på at jeg får et supert AMD grafikkort med fullt fungerende linux-drivere og DisplayPort 2.0 koblinger på en AM3-plattform neste gang jeg oppgraderer :)

 

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=5359

http://en.wikipedia.org/wiki/Displayport

http://www.dailytech.com/DisplayPort+11+Ad...article4814.htm

Endret av tdzark
Lenke til kommentar

Ellers så kikket jeg litt på Wikipedias artikkel om DVI og fant ut noe interessant:

Extensions

In Radeon HD, audio signals are carried through DVI when the video card detects a connected HDMI display, which is connected via the HDMI adapter which is optionally supplied by the manufacturer (it appears that the 2400 Pro models do not come with the required adaptor).[1]

DVI kan altså også brukes til overføring av lyd.

9145746[/snapback]

Det er såvidt jeg vet ikke et offisielt tillegg til verken DVI eller HDMI standarden, men det burde kanskje vært det :thumbup:

 

 

Fant et par bilder av DisplayPort kontakten:

displayport-side-by-side-dvi-and-vga.jpg

displayport.jpg

Den låsemekanismen så ikke så dum ut, spørs bare hvor bra den fungerer i praksis.

Lenke til kommentar

Er låsemekanismen/taggene i plast vil den fort kunne knekke, ellers kurrant nok. Og jeg likte dimensjonene på den, da blir den solid nok samtidig som den er smal.

 

Fool proof er den også.

 

Den er omtrent med størrelse på en USB eller eSATA kontakt, noe større muligens. Men samme fasong og konsept som jeg håpet på.

 

Det som er viktig er at kontaktflaten som skal inn i midten her ikke er skjør samt at mottakeren har en stiv ramme.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Man trenger ikke HDMI for å bruke HDCP, DVI funker også (ihvertfall finnes det mange skjermkort uten HDMI kontakt men med HDCP støtte)

 

Fikk inntrkk av at noen her mente noe annet.

 

Ellers har jeg vanskelig for å se at vi trenger slike kabler. HDMI med sine små kabler og bedre hastighet er nok fint, men derfra er jo ikke dette veldig mye bedre.

 

Men det er klart, skal man kjøre WQUXGA (Kan de ikke komme på bedre navn?) i 48 bit blir vel HDMI litt lite, men med tanke på at det har fantes en HDMI dual layer, høres egentlig det bedre ut.

Lenke til kommentar
Er ikke HDMI egentlig det samme som DVI, bildemessig sett? Vet jo at HDMI også sender lyd og har annen funksjonalitet i tillegg

9145064[/snapback]

DVI og HDMI er signalmessig helt like. Adaptere mellom de to gjør absolutt ingen signalbehandling. De er bare omkobling av ledninger. Ellers så er det som du sier noen ekstra ledninger for lydsignaler i kabelen til HDMI.

 

HDMI kan godt kalles TV-varianten av DVI.

 

HDMI har også langt strengere sikkerhetsmodell, og er helt nødvendig dersom du vil se Blu-Ray eller HD-DVD.

9145138[/snapback]

Å kalle det "sikkerhet" i et forum for brukere blir helt feil. Fra en brukers ståsted har ikke dette noe med sikkerhet å gjøre. Forbrukeren kan ikke føle seg sikrere på noe som helst, men ordet sikkerhet har jo positiv klang i seg og selger sikkert. Problemet er bare at den såkalte sikkerheten er et problem for brukeren. Den setter begrensninger for hva brukeren kan se på. Kall den gjerne et brukerhinder.

 

 

 

 

HDMI er bakoverkompatibel med DVI og kan derfor sende signalet direkte, men ikkje motsatt. Sikkerheita eller HDCP som det er kjent som, er uavhengig av kabeltypen signalet overførast med. Det er hovedsaklig en chip som krypterer signalet mellom PC og Skjerm slik at det ikkje skal bli mulig å lage perfekte digitale kopier ved å largre signalet til skjermen. Det er dermed ikkje snakk om DRM sjøl om man bruker lignende teknikker for å oppnå signalkryptering.

 

Dette forhindrer bokser som kan lagre en film ifra skjermsignalet, og er meint for å stoppe piratkopiering. For forbrukerane er det liten forskjell, einaste at signalet går ned frå HD til DVD kvalitet viss enten sendar eller mottager ikkje har denne chippen.

 

Desverre er det ikkje alle skjermkort som har denne chippen, men viss produktet er merka HD-Ready så har den det.

Lenke til kommentar
Det som også hadde vært kjekt var om man kunne seriekoble skjermer for clone modus.

9145295[/snapback]

God idé. Seriekobling bør også være mulig å sette opp slik at hver skjerm bare henter ut sin porsjon av datastrømmen. F.eks at man seriekobler tre 19" skjermer med 1280x1024 til en utgang på skjermkortet og hver av de tre skjermene plukker ut sin tredjedel av datastrømmen. Så fremt summen av båndbreddene ikke er større enn det grensesnittet klarer. Da kan man få f.eks 3 skjermer per utgang på skjermkortet og mindre kabelrot bak på skrivebordet og under pulten.

9145502[/snapback]

 

God idé det også. Jeg så for meg at man "daisy chain'et" dem når jeg først leste om å "seriekoblet" skjermene. (I tillfellet med en daisy chain vil man vel egentlig parallellkoble dem?)

Hadde spart meg for mange vga-splitere på jobb i alle fall ;)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Har forsatt ikke sett noe til denne skjermen.
Den eneste skjermen som visstnok har displayport-inn er en 30" som selges hos Dell New Zealand.

Jeg tok tak i denne tråden igjen fordi jeg tenker å gå til anskaffelse av ny skjerm snart. Valget var falt på Eizo FlexScan S2431W, når jeg måtte få råd, men det hadde vært greit å fått med seg den nyeste standarden.

På digi.no står det Dell denne uken lanserte sin 30" med DP, men dell.no selger ingen 30". Noen som har annen snacks info rundt når det faktisk kommer? Lanseringsguiden går ikke så langt frem i tid hva angår skjermer...

Finner heller ikke noe særlig med info ang hvilken versjon man er på el. som kommer. Litt skuffende å lese at de i senere versjoner planlegger støtte for full 480mb/usb2 i sidekanalen, de kunne vel bare pressa det inn med en gang? =)


edit:

Ettersom skjermkortet må støtte det, og da blir det vel først ved R700/G100 dette vil ta plass. Men all fersk informasjon er velkommen ^^

Der har Nvidia nok en måte å melke G80/92 på... nå med DP utgang! xD

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...