Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog: BMW 320i E36 Turbo *Update 30/7-12*


Brian

Anbefalte innlegg

Ja, jeg lager meg ikke noe skyhøye forventinger, men etter plana er det å kjøre på rundt 0,8-1bar ladetrykk. Dette vil i teorien gi 280-300 hk, men jeg sier 250 gode hk istedet. Har snakket med folk om dette som har kjørt 0,7bar og de kjører lett fra en 328, så det er målet mitt også. :)

 

Leste nettopp om noen svensker som benka min motor med org innmat med E85 og 400hk på hjula, men jeg har litt mer jordnære krav og kjører 98oktan av praktiske årsaker med tanke på bensinstasjoner. Mulig jeg etterhvert legger inn top map, en med E85 og en med 98oktan. Da kan jeg bruke E85 og en del mer effekt til vanlig, og svitsje over til 98okt ved langkjøring slik at jeg slipper og planlegge E85 stasjoner. Men dette blir etterhvert i tilfellet, nå i første omgang har jeg nok med å få det til å fungere.

 

For å få det godkjent må jeg muligens skaffe en donorbil da. Vise denne til biltilsynet med papir på at jeg henter deler fra en 325/328, og dokumenterer effekten disse skal tåle, evt leveres med orginalt. Deretter justerer jeg ladetrykket slik at det lander på rundt 200hk og godkjenner dette med E85 for å forhindre problemer med avgass. Deretter kommer jeg sikkert til å justere trykket litt opp igjen, men da er den i tilfellet godkjent med turbo og 200gamp. Men jeg lover ingenting, så det blir intresant å se. Spørs også litt på hvor kostbart dette evt vil bli å bygge om og godkjenne.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg vært på torshov og handlet litt ekstra deler som mangler:

 

- 2stk 2" 45ºC silikonbend

- 2stk 2,5" 90ºC silikonbend

- 2,5" flexiledd i flettet stål

- Reducer i stål fra 3" til 2,5"

- Reducer i stål fra 2,5" til 2"

- Silikonovergang fra 2,75" til 2,5"

- 10m 4mm vakuumslange

- 10m 6mm bensinslange

 

Silikonbend/koblinger er dyrt fant jeg ut.

 

I tillegg har jeg lagt inn bestilling på komplett datastyring, samt MAP sensor. MAP sensoren brukes for å fjerne luftmassemåleren.

 

Så i løpet av dagen skal jeg ta turen innom Tess og få de til å lage noen stålfletta slanger til oljekjøleren. Kommer da til å sette inn stykker slik at jeg får koblet til olje temp og trykk på samme linja.

 

Satser på å få gjort litt med bilen i dag, så flere bilder kommer vel i løpet av kvelden. :) Skal få montert manifoldet permanent nå da jeg er ferdig med utmålinger og justeringer, samt legge, kutte og ordne litt rør osv. Koble ferdig BTR osv ettersom hva jeg får tid til.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Har desverre ikke vært mye fremgang i går eller i dag. Har kommet til det punktet hvor mesteparten er tomannsjobb nå, og sistemann har ikke hatt muligheten til å stille. Håper han kan stille i morgen så jeg får gjort noe mer, er så å si umulig å få til akkurat disse leddene alene. Jeg må være på to steder samtidig og gjøre to ting samtidig, noe som er vanskelig med mindre jeg kloner meg selv :p Så det er ikke meg det står på for tiden, noe som også er litt frustrerende. Men har gjort litt småtteri selv, lagt opp ledninger til bredbåndslambda, koblet opp resten av BTR'n og litt småsnacks.

 

Kan ikke sisteman stille så må jeg bare ta et par telefoner og høre om noen uten ti tommeltotter kunne avsette litt tid til å hjelpe til på noen av tomannsoperasjonene. :p

 

Edit: Fikk forresten ordnet slanger og koblinger på oljekjøleren, så den er i boks nå. Tok en del bilder, men glemte kameraet nede på verkstedplassen, så de kommer sammen med neste porsjon med bilder.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Update 13/6

 

Ting tar tid :p Har møtt på litt problemer og derfor har det vært lite updates. Det største problemet var at motorfestet var for lavt slik at det ble alt for trangt å få på røret til sugesiden av turbo'n. Har derfor snakket med hele 4! sveisere som skulle sveise. Tre av disse brukte flere dager før de ikke ville gjøre det likevel, og ganget med tre, var det ganske mange dager som gikk med til ingenting. Nå derimot har jeg funnet en sveiser som er utrolig dyktig, som sveiste nytt motorfeste i aluminium. Så endelig går ting fremover igjen :)

 

 

Oljekjøleren med nye koblinger og overganger for oljetemp og trykk.

 

47652715.jpg

28469091.jpg

37878926.jpg

 

Flexiledd til eksosen slik at det blir mindre strekkbelastining på manifoldet. Bensinslanger og vakuumslanger kommer også greit med.

 

61663023.jpg

24410881.jpg

47327880.jpg

 

Festet intercooleren slik i toppen. Rørene inn og ut i bunn gjør at den blir mer stabil. Skal til slutt sette på ei metallplate på undersiden i bakkant av intercooleren for å støtte den opp enda mer. Prøvemonterte rørert mot innsuget, og som bildene viser går det marginalt, som alltid. :p

 

94843886.jpg

72906686.jpg

81626395.jpg

 

To oversiktsbilder igjen. Fortsatt mange deler som skal monteres.

 

96495481.jpg

37510247.jpg

 

Lurte oljekjøerslangene inn i mellom disse hullene som passet perfekt.

 

59066937.jpg

47344552.jpg

31851251.jpg

30192706.jpg

 

Del av midtkonsoll klar til støping.

 

84988621.jpg

 

Her ser dere problemet med det orignale motorfestet. Måtte til slutt innse at det ble for trangt, og alt måtte demonteres igjen. Fikk presset det på, men da ble det knekk på silikonkoblinga, samt at manifoldet var noe herk å få på plass da motorfestet presset imot.

 

62315108.jpg59239976.jpg

46408147.jpg

80098019.jpg

 

Bestilte et Perfect Power SMT6 piggy-back datasprut med 3bars map senosor.

 

64222080.jpg

26516335.jpg

13372359.jpg

63230980.jpg

 

Prøvemontering av målere, blir kun turbotrykksmåleren som står på stolpen. Resten skal i midtkonsollen. Har målt og funnet ut at det skal gå akkurat, med små marginer.

 

56882909.jpg

89550728.jpg

26164838.jpg

82058782.jpg

 

Midtkonsoll støpt ferdig, krysser fingrene for at det ikke sprekker når jeg begynner å borre hull i den.

 

25381935.jpg

81236723.jpg

 

Oppkobling av prog. BTR og boostcontroller samt elektronisk solenoid. Trangt som satan selv som vanlig, men fikk pressa det på plass etterhvert. Eneste forandringa som er gjort etter bildene er tatt er at Y-leddet er byttet til et i metall og stripsa bytta med slangeklemmer. Glemte å

ta bilde av dette før innsuget ble montert tilbake igjen.

 

26775184.jpg

78983060.jpg

30585113.jpg

82297168.jpg

78274017.jpg

58682496.jpg

88776037.jpg

64775142.jpg

70890977.jpg

84689506.jpg

 

 

Rot!!! :p

 

85315738.jpg

 

Gammelt motorfeste i støpt aluminum ble byttet ut i et nytt cutsom motorfeste laget i aluminium.

I motsetning til det gamle motorfestet buer dette oppover over røret på sugesiden til turbo'n slik at det blir plass uten at ting ligger i press. Dette festet er også en del sterkere enn det orginale.

 

17652917.jpg

82439374.jpg

46183588.jpg

57880610.jpg

77913551.jpg

25714265.jpg

 

Små marginer. Her er utløp fra turbo, kant i kant med motorfestet. Ligger også en slangeklemme presset sammen mellom silikonkoblinga og festet, hvis dere klarer å se det. :p

 

59972874.jpg

 

Manifold nesten ferdig montert, mangler bare å skru inn pinboltene skikkelig.

 

20526870.jpg

 

Kjøpte en catch-tank som skal kobles etter veivhusventilasjonen. Så ganske clean og pen ut i grunn. Må også ha et pustefilter på tanken som jeg skaffet i tillegg.

 

61857520.jpg

14569569.jpg

78428027.jpg

 

Etter at alt ble montert på nytt, kom enda et problem med wastegaten opp igjen. Har totalt modifisert denne sikkert fire ganger nå, så den var ikke enkel å ha med å gjøre. :p Som dere ser på bildene ligger niplene nesten klin inntil turbinhuset, noe som ikke er lurt med tanke på varme. Dette skjedde da wastegaten ligger så trangt at det kommer litt borti motorblokka på andre siden, noe jeg ikke oppdaget før at var skrudd helt på plass. Så da var det ut med den igjen, noe som gikk greit siden jeg hadde såpass mye trening :p Borra opp nye hull og snudde bare selve huset, og monterte tilbake igjen. Perfect!

 

95049720.jpg

78997762.jpg

94655213.jpg

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Hehe, nå har det seg slik at jeg faktisk har fibernett. :p Var litt stressa og tenkte ikke på det når jeg posta, skal laste de opp på nytt i redusert oppløsning senere i dag. Skal legge til litt flere bilder av ting jeg har gjort så langt i dag også.

Lenke til kommentar

Update del 2:

 

Først av alt har jeg nå redusert størrelsen på bildene med 60% i forrige innlegg, noe som burde hjelpe med tanke på lasting. :)

 

AnaXyd:

Ja, det er sinnsykt godt å ha en plass å holde på. Samtidig er det kjekt at jeg ikke lenger er avhengig av bare den bilen jeg bygger på i tillegg. Koser meg når jeg står og småpusler litt med den. :)

 

Ehm, ja budsjett ja :p Spørs om jeg har noe særlig kontroll over det selv i grunn :p Går fort litt her og litt der som man ikke husker på.

 

Ja, begynner å se målet nå etterhvert. Etter økten i dag mangler jeg bare å få kuttet og sveist ferdig eksosen, lagt ferdig siste rørbiten til intercooleren, samt innsuget. Sveise på dump og uttak til tomgangsregulatoren på siste rørbiten før innsuget, og borre olje-retur i bunnpanna. + litt anndre småfiksting selvfølgelig.

 

Så en liten update fra økta i dag:

 

Begynte på midkonsollen i dag som skal huse tre målere. Utgangspunktet var dette etter at den ble fylt med sparkel og pusset til.

 

85765566.jpg

81831592.jpg

 

Første hull borret, og som fryktet sprakk litt av sparkelet, men dette blir fikset senere. Prøvemonterte med en måler jeg ikke skal bruke for å sjekke passform. Brukte et 51mm hullborr og finpusset etterpå for å få hullet trangt og fast rundt målerne.

 

80249627.jpg

24375483.jpg

99047627.jpg

 

Hullborret var ikke dypt nok til å gå helt gjennom, så da var det til med vanlig borr, kombinert med hammer og skrujern for å pirke ut innmaten.

 

58114301.jpg

24606743.jpg

 

Prøvemontering med tre målere sånn halvveis på plass.

 

55681226.jpg

 

Gikk deretter over til glassfiber for å øke styrken på konsollen, og for å holde sparkelet mer sammen. La en glassfiberduk over i fronten på midtkonsollen, noe som fungerte meget bra. Alt ble knallhardt og utrolig sterkt til tross for at jeg kun brukte ett lag.

 

50937422.jpg

69826610.jpg

94955215.jpg

 

Så til slutt var det på med nok et lite lag finsparkel som ligger å tørker i natt. Starter sikkert med å pusse denne når jeg får tid i morgen.

 

70648792.jpg

 

 

Her er litt av trykkrørene lagt opp. Kom ikke lengre i dag da jeg mangler et par småting. Men her ser dere da rør lagt frem til innsug, mangler bare en liten bit hvor dumpen skal på, samt få svingt det inn på gasspjeldet.

 

43975952.jpg

 

Under på trykksiden av turbo'n, kommer røret inn nederst via 90º. 90º'n som ligger over skal gå litt opp hvor luftfilteret skal plasseres. Prøver å få dette litt opp fra veien, slik at det skjermes for den værste dritten, samt faren for at det drar vann inn i filteret og videre inn i motoren.

 

90448390.jpg

 

Her er trykkrørert fra trykksiden på turbo'n og frem til intercooleren fra undersiden av bilen. Trykkrøret vil gå litt under traversen, da dette er eneste mulighet da det er så trangt. Riktignok stikker det ganske lite ned, da det er et 2" rør i stål. Laget dette i stål slik at det evt skal tåle en liten trøkk i motsetning til alu. Knekker den deretter opp så tidlig som mulig rett etter traversen, og opp mot intercooleren, hvor dimmen øker til 2,5".

 

25161059.jpg

30860319.jpg

41809654.jpg

28232419.jpg

50447806.jpg

 

Koblet også opp catch-tank'en. Var vanskelig å finne plass til denne. Skulle av og til ønske at jeg hadde motorrommet til en stor amrikaner, men jeg prøvde så godt jeg kunne å skvise inn noe i det lille tyskerrommet. :p Borret hull i toppen av spylervæsketanken og satte på gjennomgående bolt med stoppskiver og mutter. Sitter som fjell, og funker fint. Går på håret klar av panseret også, så da var alt bare velstand.

 

81863988.jpg

52204167.jpg

87408707.jpg

 

Oppkobling av elektronisk solenoid. Fant en fin liten plass til den hvor den stod litt skjermet.

 

81065453.jpg

96117900.jpg

83021707.jpg

16691769.jpg

49609389.jpg

 

Så over til et lite "problem" med plassering av turbotrykksmåleren. Kverrulerte litt med meg selv om mulighetene, og slik jeg ser det er det to muligheter her som vist på bildene under. Første mulighet fjerner riktignok en luftesak, men den bruker jeg ikke uansett. Jeg heller mer mot løsning to på stolpen, men her vil det da logisk nok bli en del mer jobb. Så hva tror folket?

 

46568902.jpg

97235283.jpg

53296158.jpg

49826083.jpg

 

Boostcontrolleren koblet til inne i bilen. Kjekk sak som jeg kan justere trykket med mens jeg sitter på rævva i førersetet. :p

 

85924373.jpg

38006955.jpg

 

Så til slutt et lite oversiktsbilde over hvordan det ser ut så langt.

 

94666106.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig bra arbeid må jeg si! :) Ser ut til å gå rett vei dette. Må være greit å ha en plass hvor bilen kan stå i 1000 biter over lengre tid. Synes måleren burde stå i stolpen.

 

Takker. Ja det er helt klart et must. Må være slitsomt å mekke dette uti en random gate kan jeg tenke meg. Var det jeg regnet med, og derfor jeg aldri begynte uten en plass å holde på. Angrer ikke på at jeg venta for å si det slik. :)

 

Wow! Dette ser skikkelig bra ut. Må si at jeg blir litt misunnelig når jeg ser hva du får til :p

 

Synes turbotrykkmåleren passer best i stolpen.

 

Joda, men dette er også mitt første turbobygg, og det aller meste jeg gjør er første gang jeg gjør det. Så det er også litt læring inne i bygginga her. Holder på selv og må lære meg til å tenke ut og fikse ting selv. Lærer utrolig mye og fortere på den måten.

 

Ser ut til at du har samme turbokit som jeg monterte på min M50B25. På denne motoren var wastegaten på turboen ALT for liten til å holde trykket nede. Ladet ubegrenset over ca 4000 rpm..

 

Mulig det går bra på B20, men ha det i bakhodet når du skal begynne å testkjøre :)

 

Mulig det, er samme turbo'n som a-dekk solgte for en liten tid tilbake. Har hørt om en annen som også hadde det problemet og fikk over 1bars trykk når plana var 0,5 :p Men det går greit med de aller fleste. Har lest om mange b25 med den wastegaten som funker. Men så klart må man holde et ekstra øye med trykkmåleren på første turen.

 

--------------------

 

Så over til updaten i dag. Har vært travelt så fikk ikke gjort voldsomt mye, men noe ble det jo. Forresten så har jeg glemt å si at oljetempgiveren knakk for ingenting, slik at jeg ble nødt til å kjøpe ny måler. Stakk da på biltema i dag og kjøpte en måler i deres eksklusive serie :p Ser ganske ok ut faktisk.

 

Tok midtkonsollen til slutt i dag, så den rakk jeg ikke å bli helt ferdig med. Men den er godt på vei. Her er litt bilder av prøvemontering etter en pusserunde, må fortsatt pusse litt til for å få det enda bedre.

 

71626718.jpg

14922001.jpg

97493488.jpg

 

Prøvemontering inne i bilen, passet fint inn slik som den er nå faktisk. Mangler bare noe lakk på den etterhvert nå, så blir det bra.

 

71712909.jpg

13752622.jpg

 

Tilpassing av trykkrør fra turbo til intercooler. Som dere ser går den litt under traversen, og knekker så tidlig som mulig opp igjen og til intercooleren. Ble litt kutting og skjøting for å få det fleksibelt nok til å passe på intercooleren. Og ja, det stygge brunrøret fant jeg liggende, passet perfekt da det er en overgang fra 2" til 2,5" :) Ser ikke så pent ut, men det funker fjell.

 

96287320.jpg

57276250.jpg

91746838.jpg

47600905.jpg

 

Så med alt montert trodde jeg alt var bare i skjønneste orden, før jeg sled frem fra undersiden av bilen. Bet meg merke til at intercooleren i grunn ble stående litt vel skjevt. Og som den perfeksjonisten jeg er, la jeg meg ned og gjorde alt om igjen.

 

92881323.jpg

 

Var iallefall ikke noe plass å hente på motsatt side for å jevne ut skjevheten. Her var marginene tynt til det ytterste.

 

15120994.jpg

 

Slik så det ut før jeg begynte på undersiden.

 

81442433.jpg

 

Tok et 2,5" 180º trykkrør jeg hadde liggende og kuttet det ca midt i svingen. Deretter målte og kutta jeg et par ganger og justerte det så det ble perfekt. Passet ekstra godt på at intercooleren stod bent denne gangen :p Kutta også til 45º'ne litt for å få ting til å passe godt, uten å få bøy eller knekk på silikonkoblingene samtidig som intercooleren beholdt plassen sin.

 

50996918.jpg

51808201.jpg

68529903.jpg

10662182.jpg

 

Så etter litt om og men var alt på plass igjen.

 

84187910.jpg

39459617.jpg

45704447.jpg

50486518.jpg

14294081.jpg

 

Når det gjelder plasseringa av turbotrykksmåleren så heller også jeg mot stolpen. Blir litt jobb med dette da det er litt former og kurver å ta hensyn til der. Tenkte støpe form av dashbordet først, for deretter å støpe en holder etter denne. Har planen klar, så dere for se så snart jeg begynner med dette. :)

Lenke til kommentar

Nei :p Går all in på at det går. Er litt fleksibilitet i koblingene som er der. Husker ikke hvor mye det flytter seg når den står på bakken, har ikke tenkt over å sjekke hvor mye i grunn.

 

Jeg har såpass mye å gå på på silikonkoblingene at jeg tror jeg kan dra og forskyve de litt så de havner rett utenfor "buen" på staget også.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Er bortreist for tiden og har ikke hatt tilgang på nett før nå. Kommer til å bli bortreist til søndag, så da blir det ikke mye aktivitet frem til den tid.

 

Men status så langt er at jeg har løsnet alle boltene på bunnpanna for å borre oljeretur til turbo'n. Fikk løsnet alle etter litt overtaling, utenom en resterende som sitter bom hakke fast. Har slitt bort nesten hele hodet på bolten så langt da den er så sprø og oppspist at koppen bare gravde ut hodet på bolten. Har prøvd mye varme, slå og herje og alt mulig av tenger og alt jeg kan finne, men den nekter å flytte seg en millimeter. Så når jeg kommer tilbake er jeg fristet til å prøve å sveise på en mutter på bolthodet og prøve å dra den ut med med det. Hvis ikke det funker heller så må jeg vel til med grispik, noe som vil bli litt mer jobb.

 

Men så snart bunnpanna er nede er det neste å borre hull og skru i returnippelen, for deretter å montere den tilbake. Så er det sveiseing av en halvmeter eksos som gjenstår. Skal også få sveiset dump og uttak til tomgangsregulatoren på innsugsrørert, så er alt klart til å kjøres med. Det som gjenstår etter dette er innvending med målere og finish.

 

Begynner virkelig å se enden på dette nå, gleder meg helt sykt. Men har regnet med at clutchen ryker ganske fort etter hvert da :p Blir ganske mye moment på den i forhold til orginalt, så det kan fort bli litt sluring. Men bytter denne når jeg merker det begynner å bli problemer. Håper bare den holder på benken i det minste slik at jeg får justert den først. :) Har senket kravet bittelitt, og tror jeg mest sannsynlig kommer til å satse på 0,9bar med 98okt nå i første omgang. Så får vi se om jeg hiver meg på en kombinasjon med E85 etterhvert. :)

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Høres knallbra ut! Jeg er omtrent like spent som deg føler jeg, virkelig morsomt å følge med på noe slikt. Smud at du tør å gå på noe slikt, Brian! Virkelig spent på(og ikke minst håper) om alt funker slik det skal når du skal ta første turen.

 

Du skal kjøre så lavt trykk som mulig før du mapper den?

 

Clutchen kommer vel sannsynligvis til å få litt mer pågang ja, så dette er vel neste oppgradering! Heldigvis er det vel ikke så vanskelig å bytte på RWD biler(?), da girkassa går under bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...