Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog: BMW 320i E36 Turbo *Update 30/7-12*


Brian

Anbefalte innlegg

Se her ja! Kvalitetsarbeid dette gitt! Veit ikke om jeg hadde turt å lekt med kammer uten å vite 100% hva jeg måtte gjøre for å skru de av og på igjen. Er så sykt dyrt om noe går til helvette her!

 

Men ser ut som du har kontroll på alt, og håper ikke det skjer noe hårreisende når du vrir om nøkkelen! :)

 

Et lite tips til bildene, er å justere hvitbalansen riktig! De er en anelse gule eller varme, om du skjønner! Om du justerer denne slik at bildene blir like som i virkeligheten hadde det vært smooth! Man kan også korrigere dette i Photoshop med Auto Tone. Uansett, veldig bra bilder! Masse detaljer og spennede å se på. :)

 

Godt jobba! Nå er jeg spent på oppstart her! Husk å film den slik at vi er med også! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, blir fort mange lapper om noe går galt, så det er ekstremt viktig å få dette helt riktig. Er sinnsykt spent på om det stemmer nå da. Jeg mener iallefall at det skal stemme utifra egen logikk, samt hva jeg har lest på forum og blitt fortalt. Men finner vel ikke ut om det funker helt 100% før jeg starter opp. Litt nervepirrende, kommer iallefall til å ha ørene på stilk på første oppstart og være klar til å stoppe tvert ved minste ulyd.

 

Skal se litt mer på det, har ikke blitt helt enig med kameraet enda :p Blir bra noen ganger, mens andre ganger blir det pissgult. Skal se litt på photoshopsaken også etterhvert. Er også litt gult lys i bygget, så blir litt gult uansett, så er litt ekkel den der.

 

Hehe ja, begynner å nærme seg nå. Må bare få sveisa om flensen på oljereturen, så er nesten alt montert igjen.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Liten oppdatering på dagens timer med bilen.

 

 

 

Kabler nesten ferdig lagt. Kabelbro over motorn er på plass.

32-1.jpg

 

Plukka av innsuget igjen og kobla til to kjøleslanger og litt vakuumslanger.

33-1.jpg

34-1.jpg

 

Litt mer slanger og vakuumslanger på plass, pluss småting.

35-1.jpg

36-1.jpg

 

Rør, intercooler, catch-tank og oljekjøler samt følere til oljetrykk og temperatur montert.

37-1.jpg

38-1.jpg

 

To oversiktsbilder over hvordan det ser ut nå.

39-1.jpg

40-1.jpg

 

Så det som gjenstår er som sagt å få sveisa om flensen til oljereturen på turbo'n. Montere eksos og turbo, oljetilførsel og retur i bunnpanna, siste elektriske (bredbåndslambda, datasprut, ecu, og litt småtteri), eksosskjold, bakre eksosoppheng, rør fra turbo til intercooler, rør på innsugsside av turbo, peilepinne, deksler osv. Iallefall det jeg kom på nå, blir fort mye småting som skal på plass :) Håper inderlig jeg kan få fyra opp udyret i løpet av uka.

 

 

Skal prøve å ta film på oppstarten, blir da bare med mobilkamera (HTC Desire) desverre, har ikke tilgang på noe bedre kamera. Men det er jo bedre enn ingenting :) Må prøve å få til en film under kjøring etterhvert også.

Lenke til kommentar

Stemmer det, har ikke bestemt meg helt for nøyaktig ladetrykk enda da. Får se an litt på benken. Av og til kan det faktisk lønne seg og kjøre for eksempel 0,9bar med mindre redusert tenning enn 1 bar og enda mer redusert tenning. Spørs om det ekstra ladetrykket veier opp for effekttapet ved tenningsjusteringa. Så mellom 0,8-1bar tipper jeg.

Lenke til kommentar

Kommer til å lage et custom i alu eller prøve å skaffe ett om det ikke koster skjorta. Blir noe

SLIKT jeg setter inn da.

 

Et slik aluinnsug vil dessuten gi bedre flow til sylindrene, og gi bedre respons og kansje litt tidligere ladetrykk.

 

 

Hehe, innsuget og spylervæsketanken er vel snart det eneste orginale nedi der :p

 

 

Ellers har jeg ikke gjort en eneste ting med bilen. Har prøve på skolen i morgen, så har brukt de siste dagene på lesing. Så da må desverre bilen nedprioriteres i mellomtiden. Har innlevering igjen i morgen, så skal skrive som en tulling og prøve å få det ferdig før fredagen slik at jeg kan bruke litt tid på bilen igjen da. :) Vanskelig å jobbe med skole når jeg vet bilen står sååå nært ferdig til å startes opp :p

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Update!

 

Da er bilen ferdig. Har både positive og negative nyheter om dette. Kan først ta litt bilder, tok ikke så mange da jeg var mer ivirig på å montere enn å ta bilder, spørs om jeg ikke må leie fotograf neste gang :p

 

 

Oversiktsbilde, begynner å ligne en komplett motor igjen.

111.jpg

 

Støpte også lyktesenker til andre lykta, disse skal jeg gjøre ferdig etterhvert. Må sparkles, pusses og lakkes etterhvert.

112.jpg

 

Oljereturen montert igjen. Er kun en forandring her. Sveisa om til større dimm på returstussen på flensen til turboen. Glemte å ta bilde før jeg monterte, men nå måtte slangen krangles på, så da er det akkurat passe trangt. Før var denn litt i underkant liten, slik at slangen ble litt løs på stussen.

113.jpg

114.jpg

 

Oversiktsbilde igjen.

115.jpg

 

Bytta til nye plugger mens jeg var i gang.

116.jpg

117.jpg

 

Så etter at pluggene var bytta, var det bare å fylle olje og kjølevæske. Ingen lekkasjer! Ble nesten litt imponert over meg selv da :p Her er motoren klar til oppstart, har plukket av coilene som dere ser. Plana var at jeg skulle kinne litt uten å starte med vilje for å bygge opp oljetrykk.

118.jpg

 

 

Så det var altså det positive, alt har kommet på plass, utenom finpussen på ting. Men iallefall mer enn klar til å kjøres en tur. :) Girkassa kjennes tight og fin ut, clutchen virker til å ta og fungere som den skal, og motoren går fint rundt når jeg vrir den for hånd. Ingen lekkasjer eller noe, så det virker lovende.

 

Så over til det negative. Skulle starte den i stad. Sjekket alt en million ganger for å sjekke om jeg ikke hadde glemt noe, satte meg i bilen og turte nesten ikke å prøve å starte :p Sjekka at batteriet var tilkoblet skikkelig og satte på tenninga. Alt helt i orden så langt, vrei om tenninga og blir møtt av et eneste stort "klikk" og ingenting skjer. Prøver flere ganger og fortsatt samme greia.

 

Problemet er mest sannsynlig starteren. Må prøve å feilsøke litt i morgen, men i verste fall må denne byttes. Frister lite å bytte denne nå, da det er tidenes drittjobb. Trangt trangt, trangt, og atter trangt. Skal prøve med 12v rett på starteren i morgen, samt måle litt mer. Prøve å dra bilen litt frem i gir for å få flytta posisjonen på inngrepet på starteren osv. Banka litt på den i dag, men det hjalp ingenting.

 

Så slik er altså saken, litt glad for at det er så godt som ferdig, men fortsatt litt skuffa når starteren plutselig bestemte seg for å kverrulere når jeg skulle ta første prøveturen.

Lenke til kommentar

Oppdatering igjen.

 

Kobla forbi startsperra men det var fortsatt samme opplegget, så jeg plukka av innsuget, igjen! Begynner å bli noen ganger nå. Fant ut etter litt testing at det virker som den får styrestrøm men ikke konstant +12v av en eller annen grunn. Kobla en ny ledning på, og vrei om nøkkeln, og jammen meg så funka det ikke da. Så blir litt feilsøking på dette. Først må jeg finne ut hvor andre enden er koblet, noe som er enklere sagt enn gjort da den forsvinner inn i ledingsnettet. Alternativet er å drite hardt i den ledinga og legge opp en ny selv, noe som frister akkurat nå.

Lenke til kommentar

Alternativet ble og drite hardt i den og legge opp en ny. Kinner så det jomer etter nå iallefall. Skal vente litt utpå kvelden til det er mindre trafikk, så blir det ut å kjøre inn motoren en tur hvis det går så bra. Må iallefall få start på den først, og alt må være tett, blir spennende å se :D

Lenke til kommentar

Jauda, og problemene bare fortsetter :p Starteren fungerer fint nå, kinner og alt er bare velstand bortsett fra en ting. Den får ikke bensin av en eller annen grunn. Tok opp pumpa og målte på ledningsnettet inn til pumpa, og der var det helt dødt, så problemet er mest sannsynlig ikke selve pumpa. Må studere litt koblingsskjemaer i kveld og prøve å måle litt og se om jeg finner feilen i morgen. Vanskelig å si hva det kan være, kan være sikring som er gåen uten at det synes, skal derfor måle alle for å være sikker, eller det kan være releer etc. Problemet er iallefall at det ikke går noe strøm når det skal videre. Mistenker rele'ene, men må finne ut hvilke alternativer jeg har først. Sta bil dette her, det skal den ha :p

 

 

Wizzlee:

Usikkert hvor mye enda, men hadde tenkt rundt 0,8-1bar ladetrykk, som vil gi ca 270-310hk ish. Orginale stempler og råder. Nedfreste orginalstempler fra 11,5:1 til 8,5:1 komp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...