Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog: BMW 320i E36 Turbo *Update 30/7-12*


Brian

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jau, gleder meg selv til det blir, når det da blir. Står fortsatt fast på elektronikken, så fortsatt ikke noe kjøring, damn it!

 

Kobla 12v rett på bensinpumpa i dag, og den gikk så det joma etter. Peisa på og prøvde å starte men den vil ikke starte fordi. Den "lugger" som om den nesten er i ferd med å starte, men nei. Slik holder den det bare gående hele tiden. Testa rele'et med et annet, men fortsatt samme feil. Det er stabil og fin 12v inn på sikringsboksen og inn på rele'et.

 

Så med andre ord, den har bensin og tenning (siden den nesten starter), men den starter ikke fordi. Skal dra en feit kabel rett i blokka og rett til jord for å sjekke om jordinga på motoren er dårlig eller ikke, bare så det er ute av verden en gang for alle. Utenom det er jeg litt usikker på hva jeg skal hive meg løs på. Tenkte å se på triggersensoren som er helt ny, om denne er gåen. Men må først finne ut hvordan jeg kan måle om den er herpa eller ikke.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Da har jeg kverrulert enda mer med bilen. Dro en feit kabel fra blokka og rett til jord, fortsatt samme møkka. Begynner å mistenke mer og mer at triggersensoren/veivsensoren er kølle, siden den omtrent går på starteren med stopper momentant når jeg slipper nøkkelen. Fant akkurat ut at den skal ligge på enten 200ohm eller 1kohm hvis den er i orden, så skal måle dette og sjekke om den er gåen. Kan også være kamakselsensoren, men da mener jeg den skal klare å starte fordi, bare at den skal gå helt forfedelig dårlig og ujevnt. Men vi får se hva det blir til etterhvert.

 

Elektriske problemer er morro!! :D

Lenke til kommentar

Har tatt en liten tenke/grublepause i dag.

 

Har friskmeldt veivsensoren, og kamsensoren skal ikke påvirke oppstarten, bare gjøre at den går dass og ujevnt på tomgang. Så dermed dropper jeg de som feilkilder foreløpig.

 

La plutselig merke til en lyd i dag, og det hørtes ut som om det kom poffelyder fra innsuget. Kinna i ca 10sek og kjente på innsugsmanifolden, og den var over kroppstemp. Dette kjentes ikke helt riktig ut, så det må være noe som ikke stemmer en plass. Virker som det er overslag inn i manifolden, enten pga feil timing eller tenningsfeil.

 

Skal sjekke plugger og coiler om den får gnist på alle seks. Er alt ok her, så plukker jeg ned toppen igjen og sjekker kammene og ØD på veiva. Dobbeltsjekke om det stemmer med merket på blokka, og se om kammene har flytta noe på seg som kan til overslaget. Skal også prøve å få fatt i et annet flattjern og måle kammene på, for å være sikker på at det flattjernet jeg brukte var helt 100% rett.

 

Kan fortsatt være andre el-problemer, men det virker som jeg får kontakt med hjernen, og dataspruten funker, ingen feilmeldinger. Bensinpumpa går på tvang, bare for å være sikker. Så da skal den i teorien starte, om alt med tenning er i orden mener jeg. Får masse bensin nå iallefall, lambda på 10.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hehe, ser du meg så ofte ellers da? :p

 

Nei, det har vært helt sinnsykt travelt på skolen de siste månedene, så jeg har lagt hele prosjektet på vent inntil videre. Har også planer om å flytte til et nytt verkstedlokale mot nyttår, hvor jeg får 50kvm plass for meg selv :D

 

Men når det gjelder bilen, så skjedde det først noe i dag. Har hatt lange diskusjoner med motorbygger, samt div tekniske bmw-forum og ingen skjønner hva som feiler bilen. Jeg har målt og målt og tenkt og tenkt, men skjønner ikke hva som er galt. Alt virker som det er i orden, men likevel kverrulerer den. Tok den inn på diagnose på verksted i dag, så får jeg dobbeltsjekket at hjernen og alt elektrisk er i orden iallefall. Så kan jeg evt utelukke dette helt inntil videre. Så håper jeg får svar i løpet av morgendagen hvordan det går.

 

Vinterbilder blir det lite av da jeg har bestemt meg for å gjøre bmw'n til sommerbil. I saltby nr.1 er det greit å ha to biler, så ikke alt ruster ihjel. Har en andrebil som jeg skal fikse litt på som jeg skal bruke om vinteren. Blir litt karosseriarbeid på denne samt bytte av regreim, så er den good to go.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Hehe, så deg avogtil før i tiden, men har ikke sett deg og bimmern på lenge nå. ;) Sweet, det blir bra da. Du får se etter en trondheimsregistrert mercedes c200 hvis du er på veien engang, hehe ;)

 

Hehe, ser du meg så ofte ellers da? :p

 

Nei, det har vært helt sinnsykt travelt på skolen de siste månedene, så jeg har lagt hele prosjektet på vent inntil videre. Har også planer om å flytte til et nytt verkstedlokale mot nyttår, hvor jeg får 50kvm plass for meg selv :D

Lenke til kommentar

Hehe, skal gjøre det:)

 

Fikk telefon fra verkstedet nå, og de sliter fælt med å finne feilen. Hele verkstedet har grubla og vært nedi og feilsøkt uten hell så langt.

 

 

Det som er sjekket er:

- Komp. Test - ok

- testa med annen styreenhet (hjerne) - ok

- testa coil og plugger, samt testet med flere plugger - ok

- justert bensintrykk, som var alt for høyt, som jeg påpekte. Justert ned fra 7bar til 3bar - ok

- sjekket timing av motor og kammer - ok

- sjekket oppkobling samt målt kam og veivsensor - ok

 

Tror dette var alt, iallefall det jeg husker. Som dere kan se så er alt av tenningssystemet sjekket utenom en ting. Den feiltenner ganske stygt enda. Eneste som kan testes nå er triggerhjulet. Det kan være mulig at triggerhjulet fra nymotoren ikke samarbeider med veivsensor og hjerne. De begynte å gå tom for ideer der også, så jeg skal ta med triggerhjulet nedover i morgen, så skal de bytte og teste dette gratis. Håper det løser problemet.

 

Men det det var iallefall gode nyheter at ingenting er montert feil, så da må jeg jo uansett gjort noe riktig:p

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Hehe er bortreist nå, så må desverre vente til over helga. Men den er i live iallefall. Skal prøve å få opp en film så snart det lar seg gjøre. Har mest lyst til å reise hjem igjen og kjøre, gleder meg som en liten drittunge:p

 

Joda, har tenkt på felger lenge. Men akkurat nå er ikke det prioritert. Men plana er 17" eller 18" felger med litt kant på, samt senkeskåler foran. :)

Lenke til kommentar

Hentet bimmern i dag, og herregud som jeg har savna å kjøre den en tur :D Blir litt skruing i kveld før den kommer på veien for fullt i morgen.

 

Har endret planene litt. Jeg er ikke helt fornøyd med piggyback sprutet og vuderer å kjøre 0,3bar med orginaldysene og org lmm mens jeg kjører inn motoren nå. Jeg husker ikke om jeg skrev noe om det her, men jeg slet litt med random fuelcuts på alt fra 1500rpm til turtallsperra, kunne komme når som helst. Dette skjedde ikke ofte, men ofte nok til at det irriterer meg. Det var også litt ujevn og "ruskete" gange til tider, da dette sprutet egentlig ikke er godt nok til mitt bruk. Jeg synes det blir for lav oppløsning på mappet, slik at "overgangene" mellom hver sekvens i mappen føles for godt. Har også lest og snakket med ppf, samt lest at mange som driver med seriøs trimming av bmw i sverige nærmest bannlyser piggyback, da de sliter fælt med å få de til å gå helt rent. Dette samsvarer da veldig godt med mine erfaringer også, det funker til middels oppgraderinger, eller orginalmotor, men skal du hente ut litt mer, så må du enten gå for et langt mer fancy piggyback, eller stand-alone.

 

Har sklidd mer over på stand-alone datasprut, da dette vil bli en langt langt langt bedre løsning. Jeg har sett på noen megasquirt-kit som bruker det orginale ledningsnettet, så da trenger jeg kun å koble meg innpå motorkontakten hvor orginalstyreenheten står. Ulempen med dette er at jeg må bruke den orginale lmm, som er en flaskehals. Denne måler en spenningsverdi basert på luftmengden som går inn. Problemet er at denne vil nå maks, slik at den "holder" igjen styringa når jeg kommer opp i litt trykk. Typisk vises dette ved at man kun får dradd ut rundt 260-270hk, før den ikke vil henge med lengre. Dette må jeg finne en løsning på før jeg evt går for en slik løsning, for 260hk er jo aaallt for lite :p Tenkte litt på tanken med å bruke lmm fra en større motor, 2,5l eller m3'n, men jeg vet ikke hvordan dette vil funke opp mot dette, men det må jeg undersøke.

 

Så det som skal gjøres før innkjøringa begynner i morgen er:

- Sveise litt eksos

- Koble fra piggyback

- Lodde sammen ledningsnettet og ordne opp i det som er kutta opp til piggyback'en

- Forlenge ledninger og flytte lmm på sugesiden

- Kappe og ordne rør med hensyn på lmm flyttes

- Stremme eksosflens på turbo

Lenke til kommentar

Var ute å kjørte litt tidligere, gikk fint det :D Litt småting måtte man regne med, slik som slangen til tomgangsregulatoren blåste av når ladetrykket kom osv :p Men fungerte fint hele tiden. Kjørte med orginaldysene og org styreenhet, så ladetrykk over 0,25bar ville den ikke være med på. Men gikk nå greit fremover fordi. Prøvde å ta en film, men ble vanskelig å filme mens man kjører, vil helst ha øynene på veien. Må prøve å få med noen som kan ta film når jeg får alt skikkelig på plass.

 

Når det gjelder styringa, så tenkte jeg å prøve piggyback'en en gang til etterhvert, men jeg holder på å lese mye om alternative systemer nå. Finner jeg noe bra, så hopper jeg på å bytter. Noe som jeg har kommet over nå som virker veldig lovende er en såkalt W.A.R chip. Denne installeres som en helt vanlig chip i orginalhjernen, men forskjellen er at du kan legge inn flere map i samme chip, samt mappe og modifisere den når man måtte ønske. Dette virket veldig interessant, da alt som trengs er chippen, og da har jeg full tilgang på å justere hva jeg vil, man omprogramerer orginal ecu'en på en måte. Vanlige chipper svis og har kun ett oppsett, skal dette forandres så må man svi ny chip. Dette skal visstnok ikke være nødvendig med W.A.R chippen, som justeres som et hvilket som helst datasprut med pc. Skal snakke mer med firmaet som lager dette, ang hvilke muligheter/begrensninger dette måtte ha.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Etter mye omfattende lesing har jeg igjen tatt litt avstand fra W.A.R chippen, den har mange fordeler men mangler et par veldig viktige punkt som jeg er avhengig av. Dette kan jukses til, men vil aldri bli helt bra.

 

Derfor har jeg snakket med litt tuningfirma og hørt etter hva som anbefales. Fikk høre mye godt om Vipec, litt dyrere, men funker veldig veldig bra. Så ikke helt enkelt dette her. Billige datasprut har som regel rævva oppsett og tungvindt mapping, mens dyrere er som regel mye bedre på dette. Dette gjør igjen at et billig sprut krever mer tid i benken enn et dyrt. Så da blir ikke prisforskjellene så sinnsyk likevel.

 

Skal gruble litt mer på dette denne uka, og bestemme meg etterhvert. Finkjemmer også bruktmarkedet for evt billige brukte.

Lenke til kommentar

Jaja, da ble det litt endringer i planene. Kommer til å kjøre med chip inntil videre. Satser på datasprut når jeg er mer ferdig med skolegangen. 20k er litt vel mye å legge ut med i tillegg til alt det andre når man er student.

 

Skal begynne å programere chippen i morgen. Så i løpet av neste uke håper jeg den er her. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...