Gå til innhold

Rånere - Et problem?


Anbefalte innlegg

Folk kjøper bil, jeg syns de må få lov å få gjøre det de vil med bilen. Grensen går ved liv og helse syns jeg. Man aksepterer ikke uansvarlig kjøring som kan føre til at liv og helse går tapt, eller at bilen ikke er i god nok stand.

 

Men å definere burning, dunkd dunk musikk, og rusing av motorer til noe som går på helsa løs - det er bare smålig og latterlig. Det er så lett å flytte i norge at folk vet det ikke engang. Flytt 100m eller 100KM, samma f det.

 

 

Det er dog vesentlig lettere å flytte en bil, enn å flytte et hus. Frøvrig er det godt dokumenterte helsemessige plager pga støy, så det er langt ifra latterlig og "smålig" å definere det slik.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dersom de bråker kan de vel anmeldes og må vekk fra plassen.

 

Ellers er jo veien en vei for alle.

 

Råning er patetisk, men så klart skal man få lov til det. Jeg "råner" når jeg kjeder meg, men ikke fordi jeg vil. Er egentlig ikke råning engang. Er bare kjøring.

9109425[/snapback]

 

Nå er det jo ingen som nekter rånere å være på veien i dette tilfelle, de gjør bare en vei om til gågate, ihvertfall såvidt jeg har fått med meg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hehe, et par ting jeg vil nevne.

 

Når man flytter til sentrum av en by må man regne med litt støy, sånn er det bare, om det er drita folk på vei hjem fra en sen bykveld i oslo eller raslende anlegg i en 240 synes jeg ikke folk gjøre forskjell ved. Nekt folk å gå hjem fra byen på en fredag og lørdag :p

 

Itillegg som andre skriver her, enkelte steder har faktisk ikke folka noe å gjøre, la ungdommen heller gjøre dette, finne mye værre ting å gjøre.

 

La meg ta med på slutt at jeg sier ikke ja til brenning av hus, dekk osv. Men saken dems, den skjønner jeg.

Lenke til kommentar

Slik som jeg har obsertvert det så virker det som at nesten alle som råner er folk med lavere utdannelse og sossial status. Det er i alle fall slikt i byen hvor jeg bor. Mange av disse har hatt trøbbel med politiet i en eller flere annledninger. En del kombinerer røningen med hasjrøyking også, noe som gjør det farlig og kriminelt.

 

Greit nok å like å kjøre bil, men slikt som jeg ser det (som er utrolig ensidig og fordomsfult) så kan det ikke være mye tilfredstillelse å kjøre rundt og rudt i storgata som en annen karusell.

 

Jeg kan nesten skjønne rånere i bygdene, men i byen blir det bare patetisk.

Lenke til kommentar

Bor selv i Notodden, har bodd i sentrum også. Det stemmer ikke helt at alle rånerne i Notodden er ålreite, lovlydige folk - det fins endel "svarte får" her og. Eneste gang jeg er blitt fysisk angrepet på byen var av en råner (uvisst av hvilken grunn, men jeg gjorde ikke motstand og kom heldigvis ifra det uten store skader). Ellers tror jeg at det å påstå at uten råning ville det blitt mer kriminalitet og narkotika, er helt på jordet - har større tillit til mine "naboer" enn som så.

Lenke til kommentar
Slik som jeg har obsertvert det så virker det som at nesten alle som råner er folk med lavere utdannelse og sossial status. Det er i alle fall slikt i byen hvor jeg bor. Mange av disse har hatt trøbbel med politiet i en eller flere annledninger. En del kombinerer røningen med hasjrøyking også, noe som gjør det farlig og kriminelt.

 

Greit nok å like å kjøre bil, men slikt som jeg ser det (som er utrolig ensidig og fordomsfult) så kan det ikke være mye tilfredstillelse å kjøre rundt og rudt i storgata som en annen karusell.

 

Jeg kan nesten skjønne rånere i bygdene, men i byen blir det bare patetisk.

9109701[/snapback]

 

Det hele handler vel om sammhold og verdier, vise frem bilene sine og spille musikk de liker, noen vil sikkert kalt det "å leve livet". Det er ikke stort mer patetisk enn å sitte inne 5-6 timer på datamaskinen hver dag, eller å drive med streetracing/tuning av biler... Det er smålig å dømme folk for interesse.

 

Selv driver jeg med hunden min for det meste og fotograferer, har fulltidsjobb, dette er det jeg liker, om noen andre liker biler så kan de godt få lov til det, ingenting er bedre.

Lenke til kommentar
Syntes det blir teit å sammenligne tyveri og råning, det er to vidt forskjellige ting.

Men uansett, man flytter ikke til det verste narkostrøket i Oslo for å starte familie.

 

Tingen med storgata er at det er der alle utestedene, barene er, de vil se hva som skjer og folk flest liker at det skjer ting i byen. Uten storgata i live sitter det noen få folk ute, nede på Carbiden Caffebar & Pub og resten av byen er helt død. Kebab butikkene sliter allerede.

9108728[/snapback]

 

Tror nok at de fleste som ikke er rånere (sist jeg sjekket så var de fleste noe annet enn en råner her til lands) Helst ser at det blir slutt på at det skal skje akkurat der i sentrum av "byen" deres. Grunneiere taper penger på at råningen skjer der, og ser vel helst at det blir flyttet til ett sted der husleiere og huseiere kan få være ifred. Skjønner at det ikke blir det roligste strøket uansett, men det blir helt feil mentalitet når man ikke skal flytte dit fordi rånere bestandig har bråket der. Det er sikkert mange som kunne tenkt seg å flytte dit hvis det ikke hadde vært for rånerne.

Endret av rawrabbit
Lenke til kommentar
Det hele handler vel om sammhold og verdier, vise frem bilene sine og spille musikk de liker, noen vil sikkert kalt det "å leve livet".

9109886[/snapback]

Helt greit...

 

Hvorfor må man "råne" midt i sentrum da? Hvis dere alle har bil kan dere vel dra et litt mer øde sted, og bråke i fred?

Lenke til kommentar

Det er mange bra poeng her!

Jeg mener at råning er en hobby på lik linje med feks fotball og data

Måten politiet har handlet på i notodden(og selvfølgelig rånernes handlinger også) er helt feil!

Nå handler vel denne tråden om råning generelt, men som mange andre i denne tråden bruker jeg det som eksempel

Det finnes jo såklart svarte får innenfor rånerkulturen også, men min oppfattning er at de aller fleste rånerne oppfører seg som folk, selv om de tar en liten burnout innimellom :)

Lenke til kommentar

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor råning skulle føre til noe positivt. Man har forurensning, bråk og irritasjon. Kan man heller ikke samles en plass og prate, spille fotball eller tennis, spille på LAN eller gjøre noe som er mer sosialt enn å bare sitte i en bil og kjøre? Jeg kan godt ta bilen og kjøre litt med noen venner, men når de samme gjør det hver eeeneste dag i mange mange timer, så skjønner jeg ingenting. Spesielt med tanke på hvor kjedelig det er å kjøre en bil. Jeg bodde i Verdal for noen år siden, som visstnok skulle være en av norges største rånesteder, og jeg fikk mer enn nok av å se råning der. Mye høy musikk og roping om kveldene. Jeg relaterer vel råning først og fremst med umodenhet, siden det er det jeg har sett mest av fra rånere

Lenke til kommentar

De fleste som råner har vel en bil interesse som overgår de flestes regner jeg med, så akkurat at de gjør noe som har med bil å gjøre det forstår jeg, men å stå utenfor en bensinstasjon e.n.s. og lage kvalm med høy musikk og burning det er harry og lavmål og ikke minst bak mål.... synes jeg.

Lenke til kommentar

AtW: Når du snakker om folk som får problemer pga støy, så er det folk som bor ved motorveier, flyplasser og slike ekstreme ting. Folk som blir syke av rånere, tipper jeg er selvpåførte fordi de går og irriterer seg over slikt - så jo - patetisk.

 

Om råning ikke er å "bare kjøre litt bil" når man har lite å finne på så vet ikke jeg. Det er ingen råneknapp i bilen .. nå skal vi råne litt *klikk* åsså råner man.

 

Råning oppstår ikke plutselig. Det er ikke plutselig dødsmye folk med biler som bråker et sted. Råning har vært tilstede i alle år. Ergo så er det betydelig lettere å bare flytte til en litt roligere del av byn/bygda. Folk har alltid noe å klage over.

 

Råning har heller ikke med ekstreminsteresse for bil, men ja de liker kanskje spesielt å råne. Finns ikke noe opptakskrav til råning slik jeg vet. Aldri hørt en råner bli beskyldt for posing heller. Alt du trenger er et kjøretøy, og cruse litt sammen med andre, eller bare samle seg på et vis.

 

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor råning skulle føre til noe positivt. Man har forurensning, bråk og irritasjon.

Oj. Dette vet du best om hører jeg. For siden råning == forurensing så er det garnatert fælt. Genial logikk der. Liker ikke du det så er det fælt, og de som driver med det er teite. Jeg spiser mye kjøtt, pc'en min er unormalt kraftig fordi jeg spiller, sløser med strøm, flyr mye - så jeg er en skikkelig teit møkkamann da.

 

Jeg relaterer vel råning først og fremst med umodenhet, siden det er det jeg har sett mest av fra rånere

Ja for du er garantert moden. Du har jo aldri rånet, så du skjønner jo ikke greia. Det er jo bare bråk og søl. Ikke liker du å råne heller, og helst vil være for deg selv?? ... du er moden du. wow. Alle fra landet er vel bønder også, og teite?

En moden person er en person som kan sette seg inn i andres situasjoner og forstå hvorfor de gjør som de gjør, enten det er galt eller riktig. Du setter deg kun inn i din egen, du liker ikke dette, ergo så er det galt. For jeg tror jeg la frem et par gode poeng i hvorfor folk råner i min forrige post, og om du ikke skjønte det så er det helt greit, men da får du svar deretter. Bredbånd er det dårlig med på landet, ikke alle har PC eller bryr seg med det. Tennis?? fytterakkern, alle bygder har såklart en tennisbane. Fotball er for drittunger, og ikke alle liker fotball. Hva har du da? Skolekorpset? Som 18-25åring? comon....

 

Jeg kommer fra landsbygda *gosj*, har opplevd og bedrevet råning - Jeg klarer overhode ikke å relatere til det som blir sagt og det jeg har sett, og som helt klart fortsetter på bygdene. Noen ganger er det greit å vite hva man snakker om før man trykker en eneste tast (noen untak seff, men de ser ikke jeg).

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar
AtW: Når du snakker om folk som får problemer pga støy, så er det folk som bor ved motorveier, flyplasser og slike ekstreme ting. Folk som blir syke av rånere, tipper jeg er selvpåførte fordi de går og irriterer seg over slikt - så jo - patetisk.

 

 

En moden person er en person som kan sette seg inn i andres situasjoner og forstå hvorfor de gjør som de gjør, enten det er galt eller riktig. Du setter deg kun inn i din egen, du liker ikke dette, ergo så er det galt. For jeg tror jeg la frem et par gode poeng i hvorfor folk råner i min forrige post, og om du ikke skjønte det så er det helt greit, men da får du svar deretter. Bredbånd er det dårlig med på landet, ikke alle har PC eller bryr seg med det. Tennis?? fytterakkern, alle bygder har såklart en tennisbane. Fotball er for drittunger, og ikke alle liker fotball. Hva har du da? Skolekorpset? Som 18-25åring? comon....

 

Nei, det er snakk om alle typer støy, mye støy fører til plager. Det er bare tåplig å framstille det som patetisk å bli plaget av støy.

 

Hva med å følge ditt eget råd, og sette deg inn i andres situasjon, folk bor ikke i byen fordi de liker brå, det er en negativ bieffekt ved å bo i byen. Det er forsåvidt greit nok at folk råner, men hvorfor skal de på død og liv råne i sentrum?

 

AtW

Lenke til kommentar

Et sted samler man seg - sentrum er altid naturlig valg. Der er det ofte burgesjapper og like langt til alle steder ... Hvorfor drar du til sentrum?

 

En ting er at støy kan være plagsomt, og føre til plager. Men jeg mener det er et klart stykke fra motorvei 24/7 - og råning som har sin kjernetid noen timer på kvelden, noen timer over midnatt i helgene.

Ungdom er ungdom.

 

Ingen råner 24/7. Er støy fra råning så plagsomt at du blir syk av det, så er det garantert bare en del av problemet, ikke selve problemet. Men motorvei eller flyplass klarer fint å være hele problemet siden det foregår hele tiden.

Folk bor ved t-baner, toglinjer, nødsentraler med blålys i hytt og pine, jeg har da aldri hørt at folk blir særlig syke av det. Man flytter ikke ambulansen heller. Men rånere kan man flytte visstnok.

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar
Et sted samler man seg - sentrum er altid naturlig valg. Der er det ofte burgesjapper og like langt til alle steder ... Hvorfor drar du til sentrum?

 

En ting er at støy kan være plagsomt, og føre til plager. Men jeg mener det er et klart stykke fra motorvei 24/7 - og råning som har sin kjernetid noen timer på kvelden, noen timer over midnatt i helgene.

Ungdom er ungdom.

 

Ingen råner 24/7. Er støy fra råning så plagsomt at du blir syk av det, så er det garantert bare en del av problemet, ikke selve problemet. Men motorvei eller flyplass klarer fint å være hele problemet siden det foregår hele tiden.

9110540[/snapback]

 

Men når man bråker og plager omgivelsene, så bør man tenke seg om før man benytter sentrum som arena, man har biler, det er lett å flytte på seg. På bygda er det jo vanlig å henge rundt bensinstasjoner, kanskje noe å tenke på for de i notodden også?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det snakkes om støy og at en må akseptere det, joda da jeg var 15-20 år så mente også jeg det.

MEN så stifter en famile,får barn,har lange dager på jobben, da er det greit med ro og fred,iallefall den roen og freden en kan få uten at unødig støy og bråk forplanter seg.

Det blir helt feil å anntyde at da får folk flytte,jeg nekter å tro at slike argumenter er gjennomtenkt før de serveres.

For ingen kan vel mene at beboerne skal flytte slik at rånerne skal kunne kjøre fritt,desuten om alle flyttet så ville jo nettop rånerne komme etter.

For det er jo nettop dær folk bor eller i sentrum de ferdes og flyttes dette ville jo rånerne flytte etter.

For om noen mener det ikke stemmer så kan jo rånerne enkelt finne seg steder å kjøre der de ikke er til sjenanse.

Men sannheten er den at en råner ønsker å kjøre nettop der folk er for å om ikke vise seg selv frem så iallefall bilen og småripsen i baksetet :)

Lenke til kommentar

Darkslayer: Når du snakker om å være umoden og å sette seg inn i andres situasjon, så bør du ta en titt på ditt eget innlegg. Den dagen du blir plaget av noen som feks spiller fotball som du tydeligvis hater hele natten utenfor ditt hud når du skal opp på jobb neste morgen, da kan du komme med "å sette seg inn i andres situasjon".

 

Man flytter ikke ambulansen heller. Men rånere kan man flytte

visstnok.

Godag mann økseskaft!

Endret av rawrabbit
Lenke til kommentar
Men sannheten er den at en råner ønsker å kjøre nettop der folk er for å om ikke vise seg selv frem så iallefall bilen og småripsen i baksetet  :)

9110655[/snapback]

 

Ja og det som er så patetisk er at det er ingen som vil ha dem der (eller se på dem), utenom dem selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...