Gå til innhold

Rånere - Et problem?


Anbefalte innlegg

Jeg bor selv på Notodden, bildekk og brennende biler ruller nedover gatene, de har stengt storgata for trafikk i håp om å få en familievennlig gågate.

 

Ser at endel mennesker kommer med strålende kommentarer som "Få dere en jobb" , "Latsabber" , "Mongoer" , "Folk med for lite å finne på" og endel andre smarte kommentarer. Jeg er ingen råner selv, men skjønner godt hvorfor de er forbannet selv om jeg ikke støtter brenning av byen og andre aksjoner som skader.

 

Folka i Grønnbyen var veldig for å stenge storgata, det er greit nok i og for seg det, nå går råneruta igjennom Grønnbyen istedet for i storgata, taktisk valg kan man si, nå står de på gatehjørnene å klager på trafikken, mulig at dere burde tenkt litt på det før, eller hva?

 

Man hører mye negativt om råning, rånere, missbruk av bensin, vei og andre ting. Men man hører vedlig lite om de positive sidene, rånere flest, hvertfall på Notodden er sterkt imot narkotika, de gjør ikke brekk på lokale bensinstasjon for å få råd til neste sprøyte og gjør som regel kun en ting: Det de liker, kjøre bil, plukke opp damer og høre på musikk.

 

Faller råningen bort vil folk ha mye mindre å gjøre, mange vil nok friste seg selv til narkotika og i et ekstrem eksempel blir den fine gågata som kommunen lagde for familier en sammleplass for Narkomane, Plata, Versjon 2.0. - Sprøytespisser og kanyler, flott for barnehage barn.

 

Den fine gågata er forøvrig livsfarlig, det går en vei midt imellom gågata som alle kan kjøre på, samtidig som at Timebussen kjører i en helt usansynlig fart der sammen med taxier, kommunen sier at det skal være en trygg plass for barn og unge, jeg har selv sett flere nesten blitt kjørt ned på de 2 dagene gata har vært stengt og fortsetter det slik så er det ikke lenge før et eller annet barnelik blir klistret ut over den fine brosteinen de la i gata, hvor mange vil da nyte denne idylliske motorveien?

 

Faktum er uansett at råning sparer oss for en haug andre samfunnsproblemer som vi ellers hadde hatt, Tagging, narkotika, tyveri, hærverk og andre ting som det i dag er veldig lite av i Notodden, mye takket råning. Men selvfølgelig, mange nekter å se lengre enn sin egen hage.

 

Hva mener dere?

Endret av Snabben
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men man hører vedlig lite om de positive sidene, rånere flest, hvertfall på Notodden er sterkt imot narkotika, de gjør ikke brekk på lokale bensinstasjon for å få råd til neste sprøyte og gjør som regel kun en ting: Det de liker, kjøre bil, plukke opp damer og høre på musikk.

9100055[/snapback]

 

Folk fleste mao.?

 

 

 

Faller råningen bort vil folk ha mye mindre å gjøre, mange vil nok friste seg selv til narkotika og i et ekstrem eksempel blir den fine gågata som kommunen lagde for familier en sammleplass for Narkomane, Plata, Versjon 2.0.

9100055[/snapback]

Var det slik at før vi hadde råning, så var det mye narkotika og innbrudd?

 

Finnes sikkert en haug med andre plasser(les:parkeringsplasser+++) som de med senket bil og anlegg kan stå på.

Lenke til kommentar

Råningen kom til Notodden lenge før narkotika kom til landet/ble populært. Man ser at det finnes mye mindre narkotika i rånemiljøene enn i andre miljøer rundt om i byen (og landet i min erfaring).

 

Det er godt mulig at en parkeringsplass er flott å stå på, men råning handler om å kjøre, og storgata er det eneste stedet som er hensiktsmessige og forsvarlig å kjøre i med mindre man har lyst til å kjøre i boligfelt (Grønnbyen) hvor folk sover. Det er vel også begrenset hvor morro grunneiere syntes det er at asfalten/parkeringsplassen deres blir brukt til "Råneplass" med blå-røyk og svidd gummi.

Lenke til kommentar

Må si jeg støtter rånerene, bedre at de er i storgata enn at de bryter seg inn i huset mitt(jeg har ikke store troa på dem).

 

Og det verste som kan skje er jo hvis rånerene reiser til tuven(handelsområde utenfor byen for de som ikke er kjent) og blokker for all trafikken inn til tuvensentret og kvantum (de 2 kjøpesentra på notodden).

 

Nei, rånerane var harmløse når de fikk kjøre i storgata. Vi skulle latt dem ha det, da storgata ikke er brukanes til noe annet(med unntak av i blueshelga)

Lenke til kommentar

Det er også viktig å huske på at om man presser ungdom inn på spor de ikke vil være så har man fort vekk en oppskrift på katastrofe. Etter endel jobbing med problemungdom og narkomane ser jeg hvor viktig det er for folk å ha noe å gjøre, noe de trives med, et sted å være. Mange av de narkomane jeg snakker med oppgir som grunn for å starte: "Jeg kjedet meg, passet ikke inn noen steder, så jeg fant dette miljøet..", Dette er ikke positivt.

Endret av Snabben
Lenke til kommentar
Faller råningen bort vil folk ha mye mindre å gjøre, mange vil nok friste seg selv til narkotika og i et ekstrem eksempel blir den fine gågata som kommunen lagde for familier en sammleplass for Narkomane, Plata, Versjon 2.0. - Sprøytespisser og kanyler, flott for barnehage barn.

Det er det dummeste jeg har hørt, skaff dere ett liv bønder. Og hva er forskjellen på sprøytespisser og kanyler tør jeg spørre?

 

SNUFS!! Det startet med at jeg tok 5 øre fra lommeboken til mor, også at de stengte Storgata da selvfølgelig. Og nå gjør jeg ikke annet enn å kaste kanyler rundt omkring i gågata....... DAHHH!

Endret av rawrabbit
Lenke til kommentar

Og akkurat her har vi et flott eksempel på de geniale menneskene som løper rundt med smarte kommentarer og liten/ingen innsikt i saken, men fremdeles er fulle av meninger.

 

At du engang greier å si at rånere er bønder sier litt om din kunnskap til miljøet. De fleste er bare bilintresserte ungdommer som har biler av mye høyere standar enn de fleste andre bilene i den norske bilparken (sjokkerende nok), de har alt fra Vovlo 240er som er ekstrem-moddet til Mercedes S-Klasse (Ikke akkurat bonde-bil?). Jeg hører hverken til bondeklasse eller de bilintresserte, men jeg har fremdeles god forståelse for deres sak. Si meg, "Skaff dere ett liv", kan du utdype slik at rånerne vet hva du mener?

 

Din innsikt i hvordan narkomane har det og hvordan ting skjærer ut er tydligvis ikke stor, utrolig synd. Du er vel kanskje en av de som tror narkomane er farlige mennesker du må passe deg for også?

Endret av Snabben
Lenke til kommentar

Råning er en hobby på linje med feks data og sport.

Det er vel på grensen til diskriminering noe av det vi har sett i notodden hvor politiet har bedt folk om å snu fordi de har wundebaum i ruta!

Det å ta ifra folk plassen å kjøre på, må være det dummeste de kan gjøre, ettersom folk kommer til å fortsette å kjøre i Notodden uansett, å da sannsyeligvis på veier/steder som egner seg dårlig til formålet!

Lenke til kommentar

Å gjøre gågate ut av Storgata er et prøveprosjekt som varer til november, da skal prosjektet evalueres og rånernes innspill er velkommen. Hva om rånerne heller la om ruta si og fortsatte dialogen med politikerne i prøveperioden og la frem sine synspunkter under evalueringen?

 

Gågate er et forsøk på å revitalisere sentrum i Notodden, noe som vil glede mange. Jeg kjenner ikke til geografien i Notodden, men det er vel ikke noe problem for rånerne å legge om ruta si?

Lenke til kommentar
Og akkurat her har vi et flott eksempel på de geniale menneskene som løper rundt med smarte kommentarer og liten/ingen innsikt i saken, men fremdeles er fulle av meninger.

 

At du engang greier å si at rånere er bønder sier litt om din kunnskap til miljøet. De fleste er bare bilintresserte ungdommer som har biler av mye høyere standar enn de fleste andre bilene i den norske bilparken (sjokkerende nok), de har alt fra Vovlo 240er som er ekstrem-moddet til Mercedes S-Klasse (Ikke akkurat bonde-bil?). Jeg hører hverken til bondeklasse eller de bilintresserte, men jeg har fremdeles god forståelse for deres sak. Si meg, "Skaff dere ett liv", kan du utdype slik at rånerne vet hva du mener?

 

Din innsikt i hvordan narkomane har det og hvordan ting skjærer ut er tydligvis ikke stor, utrolig synd. Du er vel kanskje en av de som tror narkomane er farlige mennesker du må passe deg for også?

9101465[/snapback]

 

Ehem... Er selv metadon bruker og har vært en såkalt gatenarkoman i 10-11 år, og ikke skjemmes jeg over det heller... så feil går det an å ta! Skal være enig i at det var å ta i litt det jeg skrev i sted, men det må jeg si at det du skrev var også. Dessuten er det narkotika i de fleste miljøer, klasser og samfunn idag. Jeg kjenner folk som har drevet egne firmaer for så å bli gatenarkoman og så har man de som har hatt en dårlig barndom. Det finnes ingen fasit der.

Endret av rawrabbit
Lenke til kommentar
Å gjøre gågate ut av Storgata er et prøveprosjekt som varer til november, da skal prosjektet evalueres og rånernes innspill er velkommen. Hva om rånerne heller la om ruta si og fortsatte dialogen med politikerne i prøveperioden og la frem sine synspunkter under evalueringen?

 

Gågate er et forsøk på å revitalisere sentrum i Notodden, noe som vil glede mange. Jeg kjenner ikke til geografien i Notodden, men det er vel ikke noe problem for rånerne å legge om ruta si?

9101804[/snapback]

 

Det er ikke så veldig mange steder man kan legge om ruta desverre, Grønnbyen er det eneste alternativet og det blir litt dødt, samtidig som at Grønnbyen sine beboere allerede har sagt seg lei etter to netter og truer med å legge ut spikermatte (Flott for taxi sentralen som ligger i samme gata).

 

En annen ting er at kebab butikkene og andre steder taper penger som en sil, folk gidder ikke være i sentrum lengre, dette har skjedd før. Uansett hva rånere og butikkeierne sa i saken når den var oppe for høring hjalp det ikke, de ble ignorert, og jeg forstår da godt frutstrasjonen til både rånere og butikkeiere.

Lenke til kommentar

Tror jeg kan være enig i at ungdom kan finne på å dope seg av kjedsomlighet ... men det er litt drøy påstand. Kan jo være andre ting man kan finne på i notodden ...

 

Kirkebrenning, satanistritualer, gravsteinsvelting, bare henge et sted og digge satanmetal ... jeg har mange forslag :)

 

For/imot rånere ... tja ... greit de har et sted å børne på, men så lenge de ikke plager meg så driter jeg i det. Men det er vel noen som føler seg plaga da ...

 

Men sånn er det med alt "bråk". I oslo så er det kun sjenkebevilgning etter kl 23.00 kun innenfor ring 1. Så vi har mengde med vold og drit midt i sentrum. Seff de uttafor vil sove i fred, men det hadde vært bedre med større spredning mener jeg. Men nå finnes det ikke en ledig purk i hele byn så ingenting hadde funka sikkert. Bedre å samle alt på 1 sted, så får du 1 purk til å passe på - økonomisk :)

Lenke til kommentar

De brukte vel godt over halv milion kroner i går for å passe på ungdom, politiet, ikke akkurat økonomisk nei.

 

Kirkebrenning, satanistritualer, gravsteinsvelting, bare henge et sted og digge satanmetal ... jeg har mange forslag

Jepp, her har vi flotte fritidsaktiviteter, kirka i grønnbyen må jo være ideelt.

 

Jeg mener at folk som bosetter seg midt i en storgate må forvente bråk, dessuten er det ikke så mange som bor der lengre heller, og de viste om råninga før de kom til plassen, den har tross alt vært i 50år+ :)

Lenke til kommentar

Nå snakker jeg utifra min egen bygd, og ikke Notodden, men jeg synes råning er et stort samfunnsproblem.

Hver eneste kveld plasserer de seg utenfor den samme kiosken, tar seg en lang prat (noe som er greit) helt til de ruser motoren noe fælt og kjører en liten runde rundt bygda i 120 km/t der det er 50 km fartsgrense.

Jeg kan også nevne at de fleste jeg kjenner som er inne i dette miljøet har blitt arrestert for hytteinnbrudd, rasisme, vold osv. Mange har også sittet i fengsel.

 

Nei, jeg liker ikke rånere i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvordan rånerne i Notodden er, men min erfaring fra min bygd er att det er netopp disse som er arbeidsledige og har lite fornuftig å finne på.

Narkotika er noe vi stort sett hører om i nyhetene, de få som bruker slikt hører til i rånemiljøet, han som har tilbakelagt flest timer sittende i bilen foran kiosken har prøvd det meste og har aldri før nå hatt fast jobb (jobber i en vekstbedrift).

En stor andel har ikke utdannelse av diverse grunner bl.a. orker ikke, utkastet fra skolen, stryk i alle fag o.l.

 

Uansett kunne rånerne i Notodden fått beholdt råneplassen sin synes jeg, men når de demonstrerer på måten de gjør og driver vandalisme mister de all respekt og bør derfor ikke få viljen sin.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Jeg misliker rånere. I min hjembygd består rånemiljøet av utskudd og småkriminelle. Flere av dem har gjerne droppet ut av skolen. Disse folkene kjører rundt i sine gamle vrak og plukker fjortisjenter, nettopp fordi de ikke greier å skaffe seg andre. Jentene, som oftest er under den seksuelle lavalderen, blir skjenket fulle og utnyttet. Det har vært flere tilfeller hvor rånere har blitt kastet i fengsel på grunn av seksuelt samkvem med mindreårige jenter. Ellers er råning ødeleggende for omgivelsene. Søppel flyter rundt de tradisjonelle samlingsstedene, og hver helg holdes man våken av kappkjøring, burning og høy musikk.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
Det er vel også begrenset hvor morro grunneiere syntes det er at asfalten/parkeringsplassen deres blir brukt til "Råneplass" med blå-røyk og svidd gummi.

9100067[/snapback]

 

Er det slik rånerne er?

 

Lager store merker i asfalten og kanskje ødelegger den med burnigen sin.

 

 

Hvorfor kan de ikke heller kjøre i kolonne fra et sted til et annet, benke seg foran en kro som selger hamburgere og slå seg ned og prate bil mens colaen er plassert i den ene handa, og burgeren i den andre?

 

Hvis det er så at disse bilene de bruker lager en usannsynlig bråk, så sier det selv at å kjøre rundt i en by får innbyggerne til å bli irritert.

Lenke til kommentar
Råningen kom til Notodden lenge før narkotika kom til landet/ble populært.

 

 

Så råning kom til notodden for noen tusen år siden?

 

 

Uansett, det du sier henger ikke på greip. Det er ikke en selvfølge at man blir narkoman eller kriminell selv om man ikke er råner. Folk flest er hverken råner eller narkoman. Uansett er jeg enig i det folk over meg sier, rånere er etter min erfaring ofte småkriminelle utkast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...