Gå til innhold

Rånere - Et problem?


Anbefalte innlegg

Jeg mener at folk som bosetter seg midt i en storgate må forvente bråk, dessuten er det ikke så mange som bor der lengre heller, og de viste om råninga før de kom til plassen, den har tross alt vært i 50år+ :)

9102905[/snapback]

Det er litt forskjell på vanlig bilstøy, og lyden av rusing av motor, bass som er så sterk at karoseriet på bilen rister.

 

Når det gjelder storgaten på Notodden så regner jeg med at den forblir gågate. Rånerene har nok ødelagt alle de sjansene de hadde med det bråket de lagde.

 

"Man forhandler ikke med terrorister"

 

Det er egentlig en bra setning. Når man tyr til ulovlige virkemidler så bør man ikke forhandle med dem!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men igjen... Når det er så store uenigheter med tanke på rånere, og hvordan buss og taxi krysser veien nå og fare for barn. Så bør det heller være en avstemning i byen på hva folket vil istedenfor at noen politikere man har valgt skal plutselig gjøre en slik endring.

 

Største problemet er at når et slikt vedtak har tredd i kraft og blitt tatt i bruk så går man skjeldent tilbake.

Lenke til kommentar
Men igjen... Når det er så store uenigheter med tanke på rånere, og hvordan buss og taxi krysser veien nå og fare for barn. Så bør det heller være en avstemning i byen på hva folket vil istedenfor at noen politikere man har valgt skal plutselig gjøre en slik endring.

9105576[/snapback]

Traffikerte veier som krysser en gågate er ikke noe problem. Det er bare å ha fortjengerfelt og eventuelt lys. Bare å gå opp og ned Carl Johan i Oslo det, så ser du hvordan det fungerer i praksis.

 

Politikkerene er folkevalgte, så ser ikke poenget med noe avstemning for det. Det er jo valg til høsten, og da får rånerene finne seg et parti som ønsker å ha biltrafikk igjennom gata. Tror neppe rånerene har så mye sympati blandt folk flest, spessielt ikke etter måten de har oppført seg på de siste dagene.

Lenke til kommentar
Råningen kom til Notodden lenge før narkotika kom til landet/ble populært.

 

 

Så råning kom til notodden for noen tusen år siden?

 

 

Uansett, det du sier henger ikke på greip. Det er ikke en selvfølge at man blir narkoman eller kriminell selv om man ikke er råner. Folk flest er hverken råner eller narkoman. Uansett er jeg enig i det folk over meg sier, rånere er etter min erfaring ofte småkriminelle utkast.

9104991[/snapback]

 

Narkotika ble ikke populært/utbredt i Norge før på 60-70 tallet.

Lenke til kommentar

Ser at endel har fått veldig uheldige oppfattninger av rånere, mulig Notodden er unikt og tro til råningen sin sjel, men her brukes det hvertfall minimalt/ikke narkotika innen miljøet, brekk og tyveri har jeg fremdeles til gode å høre at noen av de gjør, og det er ikke bare gutter som "råner", tvert imot, det er mange damer og vinneren av "Kongen av Storgata" ble ei jente, riktignok ble hun Dronning.

 

Mulig at rånere lager noe bråk med musikken sin, men dette viste folk om når de flyttet inn, så det burde ikke være et tema. Det har vel heller aldri stått noe særlig på dette med bråk, men heller at kommunen vil lage en fin gågate for barn og familier, noe som er helt absurd med tanke på all tungtrafikken som går igjennom gågata. Det er dessuten blitt mye mer tungvindt å komme seg frem i byen, man må kjøre 1 kilometer lengre for å komme til apoteket eller kommunehuset, kebab butikken.

 

Jeg sier ikke at om de ikke får råne blir alle sammen narkomane, men det er en klar risiko til stede at når rånemiljøet blir oppløst og råne-verdiene forsvinner, deriblandt hatet mot narkotika, så er det vesentlig større sjangs for at folk lar seg friste, spesielt når de ikke har noe å gjøre.

 

Forøvrig har vel de fleste rånerne her på byen jobber eller går på skole, Notodden er ikke den trygdebyen den engang var, vi ligger nå midt på treet blandt alle byer i telemark.

Endret av Snabben
Lenke til kommentar
Man hører mye negativt om råning, rånere, missbruk av bensin, vei og andre ting. Men man hører vedlig lite om de positive sidene, rånere flest, hvertfall på Notodden er sterkt imot narkotika, de gjør ikke brekk på lokale bensinstasjon for å få råd til neste sprøyte

Dette er ikke positive sider, dette er hva man skal kunne forvente av alle individer og grupper i et samfunn. Det blir vanskelig å forsvare rånekulturen ved å trekke frem slike ting; "vel, de bråker kanskje, og forstyrrer vanlige mennesker, men de dreper iallfall ingen."

Lenke til kommentar
Man hører mye negativt om råning, rånere, missbruk av bensin, vei og andre ting. Men man hører vedlig lite om de positive sidene, rånere flest, hvertfall på Notodden er sterkt imot narkotika, de gjør ikke brekk på lokale bensinstasjon for å få råd til neste sprøyte

Dette er ikke positive sider, dette er hva man skal kunne forvente av alle individer og grupper i et samfunn. Det blir vanskelig å forsvare rånekulturen ved å trekke frem slike ting; "vel, de bråker kanskje, og forstyrrer vanlige mennesker, men de dreper iallfall ingen."

9105962[/snapback]

 

Tullete skrevet, dine eksempler hører ikke hjemme i saken. Dette er positive sider, hva man kan forvente av folk og hva som er realiteten er to vidt forskjellige ting, desverre.

Lenke til kommentar
Tullete skrevet, dine eksempler hører ikke hjemme i saken. Dette er positive sider, hva man kan forvente av folk og hva som er realiteten er to vidt forskjellige ting, desverre.

9106393[/snapback]

 

Litt sånn som notodde-rånerne mener du? :roll:

 

Synes det litt lavmælt(typo?) å svare med dekkbrenning som mobiliserer sykebil og brannvesen bare fordi politikerne stenger en gate.

Lenke til kommentar
Tullete skrevet, dine eksempler hører ikke hjemme i saken. Dette er positive sider, hva man kan forvente av folk og hva som er realiteten er to vidt forskjellige ting, desverre.

9106393[/snapback]

 

Litt sånn som notodde-rånerne mener du? :roll:

 

Synes det litt lavmælt(typo?) å svare med dekkbrenning som mobiliserer sykebil og brannvesen bare fordi politikerne stenger en gate.

9106437[/snapback]

Det sier jo litt om hva slags verdi denne gata her for enkelte folk... Så "bare en gate" blir jo litt drøyt. Det kommer jo ann på øyet som ser.

Lenke til kommentar

Mulig at rånere lager noe bråk med musikken sin, men dette viste folk om når de flyttet inn, så det burde ikke være et tema. Det har vel heller aldri stått noe særlig på dette med bråk, men heller at kommunen vil lage en fin gågate for barn og familier, noe som er helt absurd med tanke på all tungtrafikken som går igjennom gågata. Det er dessuten blitt mye mer tungvindt å komme seg frem i byen, man må kjøre 1 kilometer lengre for å komme til apoteket eller kommunehuset, kebab butikken.

9105809[/snapback]

 

Så det er ikke så mye vits å bry seg med tyver heller? De som bor i byen visste jo innbruddsstatistikken før de flyttet inn? Når folk insisterer på å støye så mye med bilene sine, så lurer jeg på hvorfor de absolutt skal gjøre det i sentrum? De har bil, et fint redskap for å komme seg rundt. Rånere hadde møtt mindre problemer om de i større grad møttes på en mer eller mindre øde bensinstasjon, slik de gjord der jeg kommer fra.

 

AtW

Lenke til kommentar

Mulig at rånere lager noe bråk med musikken sin, men dette viste folk om når de flyttet inn, så det burde ikke være et tema. Det har vel heller aldri stått noe særlig på dette med bråk, men heller at kommunen vil lage en fin gågate for barn og familier, noe som er helt absurd med tanke på all tungtrafikken som går igjennom gågata. Det er dessuten blitt mye mer tungvindt å komme seg frem i byen, man må kjøre 1 kilometer lengre for å komme til apoteket eller kommunehuset, kebab butikken.

9105809[/snapback]

 

Så det er ikke så mye vits å bry seg med tyver heller? De som bor i byen visste jo innbruddsstatistikken før de flyttet inn? Når folk insisterer på å støye så mye med bilene sine, så lurer jeg på hvorfor de absolutt skal gjøre det i sentrum? De har bil, et fint redskap for å komme seg rundt. Rånere hadde møtt mindre problemer om de i større grad møttes på en mer eller mindre øde bensinstasjon, slik de gjord der jeg kommer fra.

 

AtW

9107028[/snapback]

 

Syntes det blir teit å sammenligne tyveri og råning, det er to vidt forskjellige ting.

Men uansett, man flytter ikke til det verste narkostrøket i Oslo for å starte familie.

 

Tingen med storgata er at det er der alle utestedene, barene er, de vil se hva som skjer og folk flest liker at det skjer ting i byen. Uten storgata i live sitter det noen få folk ute, nede på Carbiden Caffebar & Pub og resten av byen er helt død. Kebab butikkene sliter allerede.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror det finnes en sovende lov mot "uhensiktsmessig bruk av kjøretøy" og råning kommer definitivt under den kategorien.

Det er ingen miljømessige positive sider med råning da hele aktiviteten baserer seg på å slippe unødvendige CO2-gasser ut i atmosfæren og slite ned asfalt.

 

Jeg er for å ta denne loven i bruk og forby råning eller å pålegge rånere med ekstra miljøavgifter siden de helt klart forurenser mer en resten av befolkningen.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror det finnes en sovende lov mot "uhensiktsmessig bruk av kjøretøy" og råning kommer definitivt under den kategorien.

Det er ingen miljømessige positive sider med råning da hele aktiviteten baserer seg på å slippe unødvendige CO2-gasser ut i atmosfæren og slite ned asfalt.

 

Jeg er for å ta denne loven i bruk og forby råning eller å pålegge rånere med ekstra miljøavgifter siden de helt klart forurenser mer en resten av befolkningen.

9108783[/snapback]

 

Hva med folk som driver med:

- modelfly

- rally

- Trail

- båtsport

ja... generell motorsport og motorinteresser?

 

Du er vel kanskje ikke klar over at vi betaler denne avgiften allerede i årsavgifta og for hver kr bensin vi fyller?

 

:thumbdown::thumbdown:

Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror det finnes en sovende lov mot "uhensiktsmessig bruk av kjøretøy" og råning kommer definitivt under den kategorien.

Det er ingen miljømessige positive sider med råning da hele aktiviteten baserer seg på å slippe unødvendige CO2-gasser ut i atmosfæren og slite ned asfalt.

 

Jeg er for å ta denne loven i bruk og forby råning eller å pålegge rånere med ekstra miljøavgifter siden de helt klart forurenser mer en resten av befolkningen.

9108783[/snapback]

 

Hva med folk som driver med:

- modelfly

- rally

- Trail

- båtsport

ja... generell motorsport og motorinteresser?

 

Du er vel kanskje ikke klar over at vi betaler denne avgiften allerede i årsavgifta og for hver kr bensin vi fyller?

 

:thumbdown::thumbdown:

9108903[/snapback]

 

De fleste får ikke lov til å drive med dette i sentrum, og har repsekt nok for andre til å drive på på steder som er beregnet fra dette, og som har relativt liten naboplage-faktor.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hva med folk som driver med:

- modelfly

- rally

- Trail

- båtsport

ja... generell motorsport og motorinteresser?

 

Du er vel kanskje ikke klar over at vi betaler denne avgiften allerede i årsavgifta og for hver kr bensin vi fyller?

 

:thumbdown::thumbdown:

9108903[/snapback]

Jeg er fult klar over det og irriterer meg over at folk som driver med motorsport ikke må betale ekstra. Det samme gjelder for folk med båt som har over en hvis størelse på båtmotoren og ikke kan bruke båten til noe vettig som fiske, eller annen næring. De som "råner" med båt slipper billig unna spør du meg.

 

Men loven gjelder uhensiktsmessig kjøring og det var det jeg tok for meg, råning kan da på ingen måte kalles motorsport.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror det finnes en sovende lov mot "uhensiktsmessig bruk av kjøretøy" og råning kommer definitivt under den kategorien.

Det er ingen miljømessige positive sider med råning da hele aktiviteten baserer seg på å slippe unødvendige CO2-gasser ut i atmosfæren og slite ned asfalt.

 

Jeg er for å ta denne loven i bruk og forby råning eller å pålegge rånere med ekstra miljøavgifter siden de helt klart forurenser mer en resten av befolkningen.

9108783[/snapback]

 

Det er en rein definisjonssak. Dersom en person får stor glede av nettopp å kjøre bil er ikke dette uhensiktsmessig i den forstand. Hvem skal avgjøre det hensiktsmessige? Politiet? Nå veit ikke jeg hvordan det direkte lovsitatet lyder, men om det er noe i retning av hva du antyder så kan det vris fryktelig på.

 

Skal man dra miljø- og CO2debatten inn i bildet er det helt andre ting som bør taes tak i før det kortet blir kastet inn. Vel har det gått litt over stokk og stein på Notodden, men som noen før meg kommenterte - det sier jo litt om hvor mye den vesle snutten betyr for dem involverte.

Lenke til kommentar

Folk kjøper bil, jeg syns de må få lov å få gjøre det de vil med bilen. Grensen går ved liv og helse syns jeg. Man aksepterer ikke uansvarlig kjøring som kan føre til at liv og helse går tapt, eller at bilen ikke er i god nok stand.

 

Men å definere burning, dunkd dunk musikk, og rusing av motorer til noe som går på helsa løs - det er bare smålig og latterlig. Det er så lett å flytte i norge at folk vet det ikke engang. Flytt 100m eller 100KM, samma f det.

 

Råning handler ikke om blod, vold, dop, kriminalitet eller annen negativ oppførsel. Råning er bare en handling eller aktivitet om du vil, som innbefatte å kjøre bil eller vise frem sin bil.

Om man vil definere at råning er "formålsløs kjøring med bil" så har man misforstått hardt og brutalt. Men det er jo typisk norsk å se ting på slik måte, og viser atter en gang at nordmenn er i verdenstoppen på idioti.

 

I bygdenorge så finnes det ingen aktiviteter. Det er lange avstander. Råning, eller å lufte bilen sin, blir en metode for å treffe folk (sosialisere seg fremfor å sitte hjemme og bli idiot som mange velger å bli). Siden det er lite å snakke om, så er det lett å preike mye om bilen sin og andres sin bil. Kanskje mekking og modding av bil er interessangt, eller bare kjøre litt rundt, vise seg for damene, kanskje også invitere damene på en liten runde .... woohoo ...

 

Råning kan like gjerne være et resultat av kjedsomlighet. Det er like mye råning i Oslo. Carl Johan der bilene kan cruse mot slottet, eller rundkjøringen ved Aker Brygge ... der er det mye "formålsløs kjøring", men oftere gjort av de som har noe å vise frem. Høyere standard med andre ord, enn i bygdene.

 

Det at noen vil Råning til livs og stemple det som a-sosial oppførsel er ingenting annet enn menneskeforrakt, manglende innsikt, og kan stemples som et resultat av å bedrevet aktiviteter som gjør en selv til idiot. Det er lov å tenke liiiiiiiit lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...