Gå til innhold

Hva burde jeg gjøre med 10 000?


Snublefot

Anbefalte innlegg

Greien er som følger at selv etter betalte skolepenger og diverse utlegg for klær osv så vil jeg sitte igjen med ti tusen pluss etter mye jobb i sommer. Burde jeg da spare disse til jeg flytter ut, kjøpe bil eller investere dem i noe smart?

 

Jeg vil gjerne "bruke" dem på noe smart og ikke bare sløse dem vekk på alt mulig tull. Er det noen som har noen gode forslag til en ungdom som sliter med et luksusproblem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper at du ikke er alt for gammel(du burde kanskje oppgitt alder)...

Jeg tror at det er lurt å spare en god del av dem. Jeg sier ikke at du skal spare alt, men det er lurt å ha noen penger i bakhånd. 10 000kr høres kanskje ikke så mye ut i det store perspektiv, men hvis du er student eller skal studere kommer dem godt med. Hva om f.eks kjøleskapet blir ødelagt eller bilen må på reperasjon? Hva gjør du da? :roll:;)

 

Som en ekstra bonus vil banken vise godvilje hvis du eventuelt ønsker å ta opp et lån i framtiden. Det er mye enklere for banken å låne ut penger hvis du viser sparevilje.

 

Er selv i det samme "dilemmaet" som deg og har funnet ut at det vil lønne seg å spare det meste. :thumbup:

Lenke til kommentar
Greien er som følger at selv etter betalte skolepenger og diverse utlegg for klær osv så vil jeg sitte igjen med ti tusen pluss etter mye jobb i sommer. Burde jeg da spare disse til jeg flytter ut, kjøpe bil eller investere dem i noe smart?

9080962[/snapback]

Jeg mener definitivt du burde spare dem, det å legge seg opp en vane om å spare penger man ikke har bruk for der og da, er en svært god vane. Det finnes flere alternativer for hvordan du kan spare dem, personlig ville jeg råde deg til å spare i fond. Som du kan lese om i Den store fondstråden her på forumet:

8915211[/snapback]

 

Mulig at det å putte alt i aksjefond (f.eks Skagen Global), kan virke som en litt stor risiko, særlig siden børsen er ganske høy for tiden, men da kan du isteden putte pengene i et bra rentefond, eller en kombinasjon av disse to. Banksparing er også et alternativ, men med lavere avkastning.

Lenke til kommentar

hvis du klarer å alltid ha 10.000 kroner på konto så har du en konge sikkerhet hvis noe skulle skje og du plutselig får en uventet utgift. (det skjer fort og uventet)

 

 

Det er sinnsykt smart å spare opp en haug med penger til du flytter ut, for da er det ofte litt vanskelig å omstille seg til et mer økonomisk liv, plutselig så kommer det litt for mange regninger på litt for kort tid.

Skal du leie så kan det jo bli et stort depositum du skal betale pluss første månedsleia osv.

 

selv klarte jeg å spare opp 100.000 kroner, og hadde da råd til å kjøpe meg en leilighet uten å ta opp for stort lån. greit med en del egenkapital.

 

Se på disse pengene som penger du egentlig ikke har.

Lenke til kommentar

Hvis du tjente så mye at du må betale skatt, så bør du spare på BSU, slik at du får med deg denne skattefordelen (20% av innskudd tilbake på skatten, dvs. 3.000,- ved maksimalt innskudd 15.000,-). Noen bedre effektiv rente enn dette, det er det ikke mulig å få blant de tradisjonelle banksparingsmulighetene. Da ser man bort ifra fondssparing.

 

Her er det dog viktig å tenkte på: vil du få bruk for disse pengene i nær fremtid? Penger du sparer på BSU og som står på konto ved årsskifte, er sperret for alt annet enn boligformål. Du vil derimot ha muligheten til å ta ut disse pengene fra BSU'en uten problemer, så lenge dette skjer i det samme kalenderåret som innskuddet.

 

Å ha penger på BSU er også meget gunstig med tanke på rente og ved fremtidig boliglån.

Lenke til kommentar
Mange gode råd her. Men jeg vet ikke om jeg vil "binde" dem til hus, selv om jeg ser fordelene. Så bil er ikke noe å tenke på altså? Hmm, kan jo alltids bare ha dem på kontoen å. Som krisepenger. Er bare redd jeg ikke er sterk nok til å ikke bruke av dem.

9085807[/snapback]

 

Jeg tror ikke det er så lurt å tenke på å kjøpe bil i dette klimahysteriet som bare vil forsette og forsette. Bensin prisene vil stige og bil vil bare bli en ekstra stor utgitft. Inngå et kompromis med deg selv. Spar 6000 f.eks og bruk 4000. Det er ikke dumt :thumbup:

Lenke til kommentar
Er bare redd jeg ikke er sterk nok til å ikke bruke av dem.

Det er et problem jeg ikke har, heller tvert imot. Uansett kan det kanskje hjelpe å plassere dem et sted der de er vanskeligere tilgjengelig, f.eks. fondet Skagen Avkastning. Det gir jevnt over litt bedre avkastning enn bank, men med minimal risiko for tap, og skulle du plutselig få lyst til å impulskjøpe noe tar det noen dager å få dem ut igjen. Forhåpentligvis gjør det at du ombestemmer deg før du får brukt pengene.

Lenke til kommentar
Det er ikke lurt å spare penger, det er lurt å investere :) 10.000 er ikke veldig mye om du skal handle aksjer, men om du sitter langsiktig så er det nok ikke så dumt.

 

Hete tips; inmeta, golden ocean.

9086487[/snapback]

 

Du er vel bare en eller annen børsmegeler som prøver å selge sine lite lovende aksjer. ;)

 

Anbefaler deg ikke å invistere i aksjer. Sjansespill. Spar heller litt. :thumbup:

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt dilemmaet når det er snakk om 10 000 kr. Jeg ville absolutt ikke brukt dem på bil, men ser ikke helt poenget i å plassere dem langt vekke i et fond eller lignende. Nå vet jeg ikke hva du driver med, men det er greit å ha de lappene på en sparekonto som du kan benytte hvis laptopen pensjonerer seg, eller om du mister mobilen i sjøen. Jeg ville ikke gjort så mye ut av det for å si det sånn!

Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt i aksjenes verden så kanskje greit jeg venter litt med det.

9086571[/snapback]

 

Like greit å hive seg ut i det. Selv om du taper pengene vil du sannsynligvis lære mye av det og dessuten skape deg en sunn interesse du vil kunne glede deg over senere i livet. :)

Lenke til kommentar
Det er ikke lurt å spare penger, det er lurt å investere :) 10.000 er ikke veldig mye om du skal handle aksjer, men om du sitter langsiktig så er det nok ikke så dumt.

 

Hete tips; inmeta, golden ocean.

9086487[/snapback]

 

Du er vel bare en eller annen børsmegeler som prøver å selge sine lite lovende aksjer. ;)

 

Anbefaler deg ikke å invistere i aksjer. Sjansespill. Spar heller litt. :thumbup:

9086547[/snapback]

Nei var faktisk game å ga han et jevla hett tips her. Nå er det greit du dømmer med nor og ned skal vi se om ett år så står nok inmeta i langt over 10,- og Golden står nok i fint over 50. svong!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...