Gå til innhold

Tollberegning, et mareritt.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm. Sist jeg bestilte noe som gikk over landegrensen, riktignok da bare fra Sverige til en verdi av over 1000kr fikk jeg den rett ut uten å måtte fikse noe fortolling før mottak. Jeg fikset fortollingen selv via Internett-tjenesten til Tollvesnet med pakken liggende uåpnet bak meg, og betalte inn de 250 kronene de skulle ha. Da var den med korrekt oppsatt tollseddel også (markert med korrekt verdi, og ikke markert som "gave").

Lenke til kommentar
Hm. Sist jeg bestilte noe som gikk over landegrensen, riktignok da bare fra Sverige til en verdi av over 1000kr fikk jeg den rett ut uten å måtte fikse noe fortolling før mottak. Jeg fikset fortollingen selv via Internett-tjenesten til Tollvesnet med pakken liggende uåpnet bak meg, og betalte inn de 250 kronene de skulle ha. Da var den med korrekt oppsatt tollseddel også (markert med korrekt verdi, og ikke markert som "gave").

9108374[/snapback]

 

Når Posten sender deg et sånt skjema om fortolling;

Krysser du da av på fortolle pakken selv ved nærmeste tollsted (for oss som er registrete på tvinn; tvinn.no)?

Lenke til kommentar
Problemet er ikke moms, men de faens satsene posten tar for å fortolle varene dine. Posten burde ikke hatt lov å røre varene dine. Man burde fått dem hjem, slik at man selv kan gå til tollvesenet og ordne opp etter seg.

9107725[/snapback]

 

Så man skal la det være opp til hver enkelts samvittighet om lovlige produkter importeres og fortolles korrekt?

 

Noen må kontrollere, så hvorfor ikke Posten ...

9107908[/snapback]

 

Jeg synes ikke Posten skal få den lukerative nytelsen det er å tjene gebyr penger fordi Posten ikke er en offentlig instutisjon, men et aksjeselskap laget for å tjene penger. Riktignok eier staten 100%, men det er jo ikke sikkert at fremtiden blir slik.

 

Et alternativ til å sende dem hjem vil være å sende dem til riktig avdeling hos tollvesenet, slik at du kunne hente det på riktig tollkontor.

Lenke til kommentar
Hm. Sist jeg bestilte noe som gikk over landegrensen, riktignok da bare fra Sverige til en verdi av over 1000kr fikk jeg den rett ut uten å måtte fikse noe fortolling før mottak. Jeg fikset fortollingen selv via Internett-tjenesten til Tollvesnet med pakken liggende uåpnet bak meg, og betalte inn de 250 kronene de skulle ha. Da var den med korrekt oppsatt tollseddel også (markert med korrekt verdi, og ikke markert som "gave").

9108374[/snapback]

 

Når Posten sender deg et sånt skjema om fortolling;

Krysser du da av på fortolle pakken selv ved nærmeste tollsted (for oss som er registrete på tvinn; tvinn.no)?

9108397[/snapback]

Posten sendte aldri noe skjema. Dette var en A-postpakke (el. tilsvarende i svensk postsystem). Jeg fikk vanlig brevpakkelapp (type for stor til postkasse) fra posten i postkassen, og ikke noe mer. Gikk på postkontoret (post i butikk-greie) og hentet ut pakken (det var ikke egentlig jeg som gjorde det, fordi postal gidder ikke å spesifisere hvem som står som mottaker på pakken eller hvem som sendte den når de lager slike lapper her, så den første som gidder må hente disse. Dette er btw. ganske irriterende). Med pakken liggende puttet jeg inn informasjonen de ville ha på toll.no (uoppfordret) og fikk senere bekreftelse både i posten (med stempel) og e-post på den.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Hm. Sist jeg bestilte noe som gikk over landegrensen, riktignok da bare fra Sverige til en verdi av over 1000kr fikk jeg den rett ut uten å måtte fikse noe fortolling før mottak. Jeg fikset fortollingen selv via Internett-tjenesten til Tollvesnet med pakken liggende uåpnet bak meg, og betalte inn de 250 kronene de skulle ha. Da var den med korrekt oppsatt tollseddel også (markert med korrekt verdi, og ikke markert som "gave").

9108374[/snapback]

 

 

Hm. Sist jeg bestilte noe som gikk over landegrensen, riktignok da bare fra Sverige til en verdi av over 1000kr fikk jeg den rett ut uten å måtte fikse noe fortolling før mottak. Jeg fikset fortollingen selv via Internett-tjenesten til Tollvesnet med pakken liggende uåpnet bak meg, og betalte inn de 250 kronene de skulle ha. Da var den med korrekt oppsatt tollseddel også (markert med korrekt verdi, og ikke markert som "gave").

9108374[/snapback]

 

Når Posten sender deg et sånt skjema om fortolling;

Krysser du da av på fortolle pakken selv ved nærmeste tollsted (for oss som er registrete på tvinn; tvinn.no)?

9108397[/snapback]

Såvidt jeg vet er det nå slutt på muligheten å fortolle pakker med verdi over kr.1000,- selv via Tollvesenets internettjeneste. (Jeg er sjøl registret på TVINN systemet, men er etpar år siden jeg fortolla ei pakke der til kr. 1800). Ifølge nettsidene til tollen gjelder egenfortolling via internet nå kun varer mellom 200 til 1000 (og det kan man spare seg for, siden Posten skal ha kr.90 i gebyr for å utlevere pakken uansett)

 

jonpet, er det lenge siden eller nå nylig?

Lenke til kommentar
Jeg kunne heller tenkt meg høyere inntektsskatt og at man fjernet alle tåpelige skatter og avgifter som er både synlige og mindre synlige for forbrukere.

 

Noe alla Danmark sitt system uten å være helt likt, siden Danmark også har sine feil og hårreisende elementer i sitt system.

 

Der er ikke så viktig for selve tråden, men siden jeg arbejder i DK kan jeg like greit informere at Toppskatt slår inn på ca DKK318000, og at alt over det blir beskattet ca 60%. Det inden blir beskattet ca 36%. MVA er 25%, og tollsatser er veldig like Norges, dog med den fordel at du kan handle fra EU uten den bekymring. Biler er dyrer, og bensin koster det samme. Lege f.eks er gratis, alltid.

 

Men jeg håper at Norge får NOK1000 som grense snart, for det koster sikkert like mye som det smaker å håndheve det.

Lenke til kommentar

Biler vet jeg at er bevist meget dyrt i DK. Men matmoms osv er vel ikke så drøy, er den? Jeg jobbet og bodde i københavn i 8mnd rundt 94-95.

 

At dere har høy inntektsskatt er jeg klar over, og noen av årsakene til det var jo for å ha mindre avgifter og skatter på varer man trenger for å leve.

 

Gratis lege er jo helt suverent.

 

1000NOK som mva grense hadde vært suverent. Det er mange spesielle små ting man ikke får kjøpt eks. i Norge.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...