Gå til innhold

Tollberegning, et mareritt.


Anbefalte innlegg

Jeg skal handle noe spesialutstyr fra utlandet som er vanskelig å få tak i Norge og som customlages i utlandet.

 

Det ser ut for meg som, via sticky tråden om tollavgifter, at type Lipo batterivare har 0% tollsats og at jeg dermed kun må betale 25% moms hvis over 200,-?

 

 

Hva med deler til RC biler?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelt å greit ingen moms vist vareverdien er under 200kr uten frakt.

Vareverdi over 200kr så betaler du moms av vareverdien+frakt.

Toll er det få varer som har og er det toll så er det snakk om et par % bare.

 

Det er ingen toll på RC biler,bare moms <200kr

 

Kursen for å finne ut om varen er over/under 200kr finner du her.

http://www.toll.no/templates_tad/tolltarif...&epslanguage=NO

Det er denne som brukes når varen kommer til norge.

Endret av taz
Lenke til kommentar
vist vareverdien er under 200kr uten frakt.
Det er feil. Hele faktuasummen fra selger gjelder, dvs. inkludert frakt og alle avgifter.

Nei, det er ikke toll på elektronikk-relaterte varer. Det er kun 25% mva. som gjelder.

9081229[/snapback]

Han har nok rett. Dersom varen er verdt under 200kr, er det ingen mva uansett om frakten koster 10kr eller 10.000kr. dersom varens verdi overstiger 200kr, er det derimot mva på totalsummen av varen+frakt, slik taz korrekt sier i sitt innlegg.
Lenke til kommentar
Matvarer er laget av bomull som er et landbruksprodukt og er mat om du legger godviljen til :p

 

Så toll er det stort sett kun på landbruksprodukter ;) eller hur AtW? ;)

9081194[/snapback]

Vet ikke om noen matvarer som er laget av bomull, anbefaler deg å bytte kokebok :!:

Det er eller var toll for å beskytte tekstilindustri innenlands eller innen EU.

Men du har rett at de fleste tekstiller kommer fra landbruks prdukter,

Lenke til kommentar

Vel, jeg har et triks som kanskje fungerer.

Når du bestiller over nett i f.eks USA, så har de fleste et lite "rubrikk felt" som du kan legge inn dine egne kommentarer; bare skriv inn at de må sette verdien til F.eks 20$, selv om det koster mer. Da unngår man moms...

 

Har snakka med folk som har gjort det, og det fungerer visst kjempefint.

Lenke til kommentar

Var en som sa det er pakkens verdi med frakt som teller.

 

Desverre så nekter de jeg kjøper RC deler av å fake pakkens verdi. Hvistnok fordi de bruker et fraktselskap som forsikrer pakkens verdi basert på da oppgitt verdi.

 

atomicmods.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Dette er vanlig praksis. Firmaene du kjøper av må forsikre pakken når de sender den, sånn at dersom den blir borte i postgang så får de dekket verdien.

 

Når pakken totalt overstiger 200 kroner må du ut med MVA, enten det er vare til 1 krone eller til 199 kroner. Sånn er loven. EDIT: Sånn var i allefall loven, prøvde å finne link til dette nå, men klarte ikke å finne det. Kanskje det er endret, hadde en diskusjon på dette med tollvesenet på mail for en stund siden og de mente i allefall at loven var slik.

Endret av starks
Lenke til kommentar

Et triks kan være å få butikken til å sende varene som gave. Dog må verdien på pakken være under 1000 NOK og firmaer har ikke lov å gi gaver (behandles ikke som gave i prinsippet, men som et vanlig kjøp). Men så lenge det merkes med gave så går det som regel igjennom.

Lenke til kommentar
Dette er vanlig praksis. Firmaene du kjøper av må forsikre pakken når de sender den, sånn at dersom den blir borte i postgang så får de dekket verdien.

 

Når pakken totalt overstiger 200 kroner må du ut med MVA, enten det er vare til 1 krone eller til 199 kroner. Sånn er loven. EDIT: Sånn var i allefall loven, prøvde å finne link til dette nå, men klarte ikke å finne det. Kanskje det er endret, hadde en diskusjon på dette med tollvesenet på mail for en stund siden og de mente i allefall at loven var slik.

9082584[/snapback]

 

Når varens verdi overstigger 200, så må du betale moms både av frakt og varen, ihvertfall såvidt jeg husker, mao om varen koster 201 og frakten 200 så må du betale moms av 401. Koster varen 199 må du ikke betale moms av noe. Med forbehold om at jeg husker feil.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...