Gå til innhold

Tollberegning, et mareritt.


Anbefalte innlegg

Ok så man betaler ikke moms av det totale beløpet før varens verdi overstiger 200,-

9083037[/snapback]

Korrekt.
§ 5 nr. 2:

"Andre sendinger av verdi under kr 200,-. Fritaket gjelder ikke alkoholholdig drikk, tobakkvarer

(herunder sigarettpapir).”

Bestemmelsen ble endret den 16. desember 1998 (ikraft 1. mars 1999), hvor

avgrensningskriteriet ble endret til maksimum vareverdi kr 200 på sendingen, i motsetning til

tidligere hvor det samlede avgiftsbeløp på sendingen (kr 50), var det avgjørende.

Dersom sendingens vareverdi på kr 200. overstiges, skal det kreves opp merverdiavgift etter

tollverdireglene. Dette gjelder også i tilfeller hvor sendingen inneholder avgiftsfrie varer, for

eksempel bøker. En sending med en vareverdi på totalt kr 250, som inneholder en avgiftsfri bok

med vareverdi kr 150. og en avgiftspliktig CD med vareverdi kr 100, blir merverdiavgift å

beregne av på CD-ens tollverdi.

I samme dokument blir varens verdi definert som "detaljprisen på varen" - altså varens verdi, uten å ta hensyn til frakt.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

San nok, men det krever at a) Varen blir plukket ut for kontroll og b) Tolleren oppfatter varen som veldig underpriset og blir mistenksom. Sannsynligheten er liten, men den er der. Sjansen for å bli tatt vil jo alltids være til stede når man bryter loven. Er varen riktig merket, kan man jo bare fremlegge kvittering om den skulle bli stoppet.

Lenke til kommentar

Norsk tolltull, de kunne i det minste økt momsfri satsen noe, slik den er nå kunne den liksågodt vært 0,-.

 

Sett den til 2000,- slik at vi ikke har følelsen av at vi lever i et skattefengsel på absolutt alt vi gjør.

 

Det er nesten så jeg har lyst til å halvere nettolønn og slippe ALT som heter skatter og avgifter på varer man kjøper. Systemet vi har i dag fører til urettferdigheter og masse skjulte skatter og avgifter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Norsk tolltull, de kunne i det minste økt momsfri satsen noe, slik den er nå kunne den liksågodt vært 0,-.

 

Sett den til 2000,- slik at vi ikke har følelsen av at vi lever i et skattefengsel på absolutt alt vi gjør.

 

Det er nesten så jeg har lyst til å halvere nettolønn og slippe ALT som heter skatter og avgifter på varer man kjøper. Systemet vi har i dag fører til urettferdigheter og masse skjulte skatter og avgifter.

9102648[/snapback]

 

Det er vel ikke urettferdig at man må betale moms også når man kjøper fra utlandet? Snarere tvert imot, så er det mer rettferdig enn ditt alternativ, der butikker i norge måtte ha kjørt 20% lavere utsalspris for å matche de i utlandet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Atw:

Jeg vet at tollen er der for å passe på norske bedrifter og . Vi kan tildels kalle det "kunstig åndedrett".

 

Jeg tror dog ikke at vi hadde tatt livet av norsk økonomi om vi hadde økt grensen noe for kjøp til privat forbruk.

 

Jeg nevnte dog 2 vidt forskjellige ting. Toll, samt skatter og avgifter, sistnevnte er med å å drive utprisene opp for norske salgsbedrifter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Atw:

Jeg vet at tollen er der for å passe på norske bedrifter og . Vi kan tildels kalle det "kunstig åndedrett".

 

Jeg tror dog ikke at vi hadde tatt livet av norsk økonomi om vi hadde økt grensen noe for kjøp til privat forbruk.

 

Jeg nevnte dog 2 vidt forskjellige ting. Toll, samt skatter og avgifter, sistnevnte er med å å drive utprisene opp for norske salgsbedrifter.

9102697[/snapback]

 

Det er vel ikke "kunstig åndedrett" å ha samme momsregler for utenlandske bedrifter som norske? Norske bedrifter må like fullt som de utenlandske betale moms (dvs kundene må betale moms av det de kjøper)

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er minst like irriterende i USA og Canada hvor de ikke skriver fullpris på varer i butikker, men pris uten skatt. Jeg skjønner fortsatt ikke at de ikke klarer å prise 2 ganger siden de aller fleste betaler skatt på butikken der også..

 

Prisen for import skulle bli økt av et eller annet parti som vant valget nå sist. (lurer på om det var SV, eller om jeg bare antar det av helt andre politiske grunner..) Det ble iallefall nevnt 800kr, mener jeg. Det ville nok tatt knekken på en del norske nettbutikker. Ikke bare er det billigere å ha butikker/lager i utlandet, men i mange land er det også billigere å sende post fra..

 

Kunstig åndedrett blir det ikke, for som AtW sier, like vilkår bør det være. Det hadde kanskje vært kjekt om tollgrense ble satt til 2000,- mens du betalte moms på alle varer fra kr 0,-

Lenke til kommentar
Hvordan stiller saken seg om butikken i utlandet har satt lavere verdi på varen enn det den ble solgt for, uten at en har bedt om å få oppgitt fake pris på pakken ?

9101570[/snapback]

Man blir ikke "straffet" for det på noen måte. Bortsett fra økonomisk da, hvis det ligger faktura inne i pakken som viser vareverdi på over kr.200, som gjør at man må betale moms.

Lenke til kommentar
ATW:

 

Det er akkurat det som er poenget mitt, fjern momsen så kan også Norske butikker selge varer rimligere og konkurrere bedre.

9103414[/snapback]

 

Jeg håper du kødder nå... Hadde det ikke vært for momsen som er en stor inntektspost på statsbudsjettet hadde vi hatt store problemer.

Siden du klarer å ytre noe sånt bare tilsier at du ikke er voksen nok til å forstå systemet slik at du bare kan betale fakturaen du får fra posten for fortolling og bare være fornøyd...

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor noen skal lage diskusjon mot diskusjonen når de ikke har noe å komme med.

 

Hadde du i det minste sagt noe om hvorfor vi har moms etc..

 

Vi har så høy moms i dette landet fordi vi er et "velferdssamfunn", dvs at kriminelle alltid skal ha en ny sjanse til å komme på rett plan. Dvs at narkomane skal ha egne rom, helst statsstøttet bolig, og i det siste har noen snakket om gratis stoff. "Velferdssamfunnet" innebærer at noen av oss må jobbe. Idiotene av oss har ærlige og redelige jobber. De smarte tar 12 år på stortinget og pensjonerer seg.

At det ikke er mulig å komme på stortinget for vanlige folk har vel Bastesen, og til de grader en viss Simonsen, gått i spissen for å motbevise. Dessverre faller også disse utenfor den allmenne oppfatning av hva vanlige folk er. Beklager om noen ser på dette som personangrep. Det er heller ment som personifisering av et eksempel, slik at folk lettere skal skjønne poenget. Sett at det er et poeng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...