Gå til innhold

TEST: Skrivebordsmiljø i Linux


Anbefalte innlegg

se#: Det er ofte en fordel å lese seg opp på slike ting først ;)

 

Kunne på sett å vis ønska meg ein meir grundig gjennomgang av dei ulike Skrivebordsmiljøa, program, fordeler og ulemper med de. Artikkelen/testen er i grunn i overkant overfladisk.

 

Kjører sjølv Gnome, men føretrekkjer program som K3b og Amarok framfor Gnome sine alternativ (rettare sagt: alternativ for Gnome). Uansett, vi får se om KDE4 (Dolphin staden for Konqueror etc) klarer å lokke meg over i den andre leiren...

 

Edit: typos

Endret av Vid^r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

se#:

Jeg skiftet til Linux etter å ha brukt Windows xp i mange år, fremdeles er jeg nybegynner men stortrives med Linux :) Det ligger massevis av informasjon der ute til å dekke alle behov, herunder massevis av guider. Google blir raskt ens store venn. Linux brukere er også veldig hjelpsomme hvis en lurer på noe, og det finnes både norske og utenlandske forum. Som kommers skriver ovenfor er det bare å stille de spørsmål du måtte ha på linux biten her på diskusjon.no, det er sikkert noen som kan svare.

 

Ellers tror jeg at folk ikke bør lokkes over, man må nesten ha litt «ekte» motivasjon for å skulle sette seg inn i et nytt OS, ellers kan man fort miste tålmodigheten. Fordelene med Linux er mange, men emm. er det nok ikke for alle. Klassikeren er dem som spiller masse spill, de vil nok (foreløpig) trives best med Windows, ev. i dualboot med Linux.

 

Men før en kritiserer skribenten her for mye bør en også merke seg at de har postet andre innlegg tidligere, se her; http://www.hardware.no/linux Testen av Ubuntu er ganske så informativ for en som ikke har testet Linux selv enda. Eller hva med å laste ned en live-cd - da kan man starte det opp direkte fra cdplaten uten å installere noe som helst, noe som er en fin måte å bli bedre kjent med morgendagens OS :)

 

Ubuntu Linux kan du forøvrig laste ned eller bestille helt gratis fra her :thumbup:

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
selv om du skal ha oss til å tro noe annet, så finnes det en god del shellerstattere  (skrivebordsmiljø) til windowsOS.

 

for folk flest er det nok likevell en kuriositet i beste fall

 

se wikilink for liste

http://en.wikipedia.org/wiki/Desktop_shell_replacement

8941929[/snapback]

bump...

 

greit nok at det er lite substans i artikkelen, men direkte vranglære burde helst unngås.

Lenke til kommentar

Artikkelen var aldri ment å gå dypt inn i skrivebordsmiljøene. Artikkelen ble skrevet for Windows brukere som kanskje vurderer en overgang og blir forvirret av Ubuntu, Kubuntu og Xubuntu. Forhåpentligvis vil artikkelen gi et svar til brukere som ønsker å vite hvilket skrivebord som er raskest, hvilket som er mest lik Windows XP, hvilket som er mest oversiktlig osv.

 

Hvis en bruker først blir interessert vil han fort finne ut tingene han trenger å vite på egen hånd, enten det kommer av å spørre her i forumet eller av at han prøver ut en Ubuntu variant. Hvis dere ser rundt i forumet så pleier de fleste spørsmålene om skrivebordsmiljø være "Hvilket skrivebordsmiljø er raskest?" eller "Hvilket skrivebordsmiljø ser penest ut?" Hvor ofte ser du et spørsmål som "Hvilket skrivebordsmiljø har best vindusbehandler?" eller "Hvilken filbehandler er best?".

 

Og ja, PNG bilder er kanskje et dårlig valg, skal bytte over til jpeg i fremtiden. Har aldri tenkt over dette da jeg sitter på en ganske god linje selv, sorry folks!

 

Men apropos bildene, noen som klaget på at jeg ikke har tatt mesteparten selv. Telte akkurat nå og jeg kom til at ca. halvparten er tatt selv. At jeg har tatt bilder med forskjellig oppløsning kommer av at jeg bruker en annen maskin pluss at jeg ikke orker bruke tid på å sette opp xorg til 1920x1200 oppløsninga mi på andre distribusjoner enn main.

 

Bildene som ikke er mine er de det står er tatt fra wikipedia, det som er tatt fra Sabayon Linux og et bilde av KDE4 alpha (og logoene da, men de tells ikke synes jeg).

 

Bildet av KDE4 alpha prøvde jeg å ta selv, men KDE4 er veldig ustabilt ennå(ALPHA!) så det kræsjet før jeg kom inn i skrivebordet. Når det kommer til SabayonLinux hadde jeg ikke en ledig cd til å brenne det ut, og jeg venter ikke en hel dag for å kjøpe en cd og ta et bilde (ble ferdig med denne artikkelen på søndag).

 

Noen som klagde på at jeg ikke tok mine egne bilder av skrivebordsmiljøene. Hvorfor skulle jeg? Dette var en kort artikkel om Gnome, Xfce og KDE. Hvorfor skal jeg da bruke timene det tar å laste ned en liveCD med et system som bruker Looking Glass eller CDE. MacOS har jeg ikke engang, og Vista fikk jeg akkurat i posten fra Hardware. Det jeg prøver å si her (litt irritert) er at det ikke er nødvendig å gå gjennom bryet (hvis det virkelig er et bry, noe det ville vært i dette tilfelle) å ta sine egne bilder hvis andre sine duger.

 

Og til de av dere som lurer på en mer fyldig "Linux Overgang fra Windows XP" artikkel, den kommer. Men jeg trenger tid. Jeg har en artikkelserie på "Spill dine spill i Linux" og "En guide til Arch Linux" som må fullføres, pluss en DEL tester. Den skal komme, men det kan bli litt sent. Jeg har og en annen jobb og kjæreste som krever litt oppmerksomhet.

 

@Hernil: Din j**la du** av en m***amann! Hehe, neida, bare tuller ;) Du har selvfølgelig helt rett i at det er en leif, har fiksa det nå :)

 

Og artikkelønsker tar jeg gjerne imot. En god del av dere har skrevet i diskusjonstråden "Vi samler Linux på et sted" (link nederst) og det er de ønskene jeg prøver å oppfylle ved denne artikkelen (var noen som ønsket seg en artikkel om dette). Men husk på at jeg er kun èn som skriver om Linux, og jeg har nok å gjøre som det er, tro meg, den dagen jeg ikke har noe å skrive om skal jeg skrive en tråd i GNU/Linux forumet.

 

Nå hadde jeg helt sikkert noe mer å skrive her, men har glemt det... Nå skal jeg installere Vista og en rekke spill for oppfølgeren av "Spill dine spill i Linux". Håper på å bli ferdig før helga, men lover ingenting. Det er veldig hektisk for tiden :(

 

P.S: Hvis noen lurer så er jeg i litt dårlig humør, har vært en dårlig dag. Så hvis dere føler dere litt truffet så ikke ta det personlig.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=780990&hl=

Lenke til kommentar
Men før en kritiserer skribenten her for mye bør en også merke seg at de har postet andre innlegg tidligere, se her; http://www.hardware.no/linux Testen av Ubuntu er ganske så informativ for en som ikke har testet Linux selv enda. Eller hva med å laste ned en live-cd - da kan man starte det opp direkte fra cdplaten uten å installere noe som helst, noe som er en fin måte å bli bedre kjent med morgendagens OS :)

 

Ubuntu Linux kan du forøvrig laste ned eller bestille helt gratis fra her :thumbup:

8943801[/snapback]

 

Takk Govassa, du måtte selvfølgelig plukke ut den artikkelen jeg ikke har skrivd selv :p

Lenke til kommentar
@Hernil: Din j**la du** av en m***amann! Hehe, neida, bare tuller wink.gif Du har selvfølgelig helt rett i at det er en leif, har fiksa det nå smile.gif

hehe, *pirke pirke* :p

er jo tross alt ganske viktig selv om man skjønte det mer eller mindre ved å lese nøye og se på bildet. ;)

 

anyway, keep up the good work. linux artikler er spennende, særlig for en som er akkurat i den lesergruppa du sikter deg inn på (en Windows bruker som planlegger å (delvis) bytte til linux, altså meg :) ).

Lenke til kommentar
Er svært sjeldent at jeg kommer med negative kommentarer om artikler ute på hw.no (tror faktisk dette er første gangen), men er det ikke flere der ute som føler at dette var en utrolig dårlig skrevet artikkel?

8941232[/snapback]

Nei det synes jeg absolutt ikke. Jeg vil også oppfordre folk til en litt høfligere tone, det funker vanligvis bedre.

 

Kjempebra arbeid Robin, akkurat nok dybde til å nå målgruppen. De som allerede kjenner miljøene ville uansett ikke blitt fornøyd. Du dekket alt som burde dekkes, skjermbildene var absolutt passende, ser ingen grunn til at du skulle svidd av timer på å lage alle selv. Jeg har faktisk ingenting å utsette på artikkelen.

 

Fortsett å gi oss slike artikler!

Lenke til kommentar
selv om du skal ha oss til å tro noe annet, så finnes det en god del shellerstattere  (skrivebordsmiljø) til windowsOS.

 

for folk flest er det nok likevell en kuriositet i beste fall

 

se wikilink for liste

http://en.wikipedia.org/wiki/Desktop_shell_replacement

8941929[/snapback]

bump...

 

greit nok at det er lite substans i artikkelen, men direkte vranglære burde helst unngås.

8943914[/snapback]

Shellerstattere er ikke skrivebordsmiljø, men vindusbehandler. Veldig stor forskjell på disse to. Artikkelen er derfor korrekt.

Lenke til kommentar
selv om du skal ha oss til å tro noe annet, så finnes det en god del shellerstattere  (skrivebordsmiljø) til windowsOS.

 

for folk flest er det nok likevell en kuriositet i beste fall

 

se wikilink for liste

http://en.wikipedia.org/wiki/Desktop_shell_replacement

8941929[/snapback]

bump...

 

greit nok at det er lite substans i artikkelen, men direkte vranglære burde helst unngås.

8943914[/snapback]

Shellerstattere er ikke skrivebordsmiljø, men vindusbehandler. Veldig stor forskjell på disse to. Artikkelen er derfor korrekt.

8944535[/snapback]

 

Hvis helle skrivebordsmiljøet kunne endres i Windows så hadde jo KDE, Xfce og Gnome vært mulig å kjøre i Windows da de er plattform uavhengige(KDE blir det med versjon 4). KDE har tidligere utalt at det ikke er mulig å gjøre dette noe som er grunnen til at kun KDE programmer blir portet og ikke KDE i seg selv.

 

@del: takk for støtten, betyr mye... :)

Lenke til kommentar

Bra gjennomgang av miljø, og jeg håper vi får flere brukere over på Linux nå!

 

Ikke vits og krangle om hva som er best etc etc etc.

 

Smak og behag. Jeg har brukt KDE siden jeg gikk over til Linux så det er rett og slett en vanesak for meg!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Fin artikkel! Einaste eg lurar på er

KDE ble utviklet med bruk av Qt-biblioteket som utvikles av norske Trolltech. Problemet var at Qt ikke var lisensiert under en åpen lisens, noe som skapte hodebry for en del åpen kildekodefantaster som igjen, førte til at Gnome-skrivebordsmiljøet kom i utvikling.

 

Så KDE er ikkje 100 % open source eller har eg mistyda?

Lenke til kommentar
Og ja, PNG bilder er kanskje et dårlig valg, skal bytte over til jpeg i fremtiden. Har aldri tenkt over dette da jeg sitter på en ganske god linje selv, sorry folks!

8944042[/snapback]

JPEG er vel ubrukelig til screenshot, eller?

Komprimeringen lager ufrivillig "anti-aliasing" på mange linjer (og fonter), og gjør hele bildet blurry. Dette merker man ikke på fotografier, men vanvittig godt på screenshots (hvor nesten alle linjer er rette og harde).

Lenke til kommentar
Og ja, PNG bilder er kanskje et dårlig valg, skal bytte over til jpeg i fremtiden. Har aldri tenkt over dette da jeg sitter på en ganske god linje selv, sorry folks!

8944042[/snapback]

JPEG er vel ubrukelig til screenshot, eller?

Komprimeringen lager ufrivillig "anti-aliasing" på mange linjer (og fonter), og gjør hele bildet blurry. Dette merker man ikke på fotografier, men vanvittig godt på screenshots (hvor nesten alle linjer er rette og harde).

8945134[/snapback]

 

Enig - synes png var et bra valg for screenshots. Gir en god følelse av hvordan skrivebordet ser ut IRL uten stygge komprimeringartifakter. Har man treg linje, så bare åpner man bildene i en ny tab og lar de laste i bakgrunnen.

 

Forøvrig en god artikkel.

Endret av olekrst
Lenke til kommentar
Når du ser på bildet over så kan du sikkert se den skremmende likheten Xfce har med Gnome. Med unntak av menyen og vindusdekorasjonene...

 

Ehm...

Hva gjenstår av likhet, om menyen og vindusdekorasjonene ikkje er like? :p

^_^

 

Ellers så er artikkelen helt ok, men du kunne også visst link til f. eks gnome-look, xfce-look og kde-look, slik at folk kan sjekke kor stilig man faktisk kan få de forskjellige skrivebordsmiljøene...

 

Bruker både kde og xfce på to maskiner nå, men kunne aldri fallt meg inn å bruke standard utseendet på de... Det ser jo direkte stygt ut. Men bare pittelitt triksing så ser det jo fantastisk ut.

Lenke til kommentar
Når du ser på bildet over så kan du sikkert se den skremmende likheten Xfce har med Gnome. Med unntak av menyen og vindusdekorasjonene...

 

Ehm...

Hva gjenstår av likhet, om menyen og vindusdekorasjonene ikkje er like? :p

^_^

8946259[/snapback]

 

Panelene (at det er to av dem), plassering av varslingsområdet (der klokka ligger), selve fargen på panelet...

 

Ikke for å være dust men :p hehe...

 

Har fått en en del forespørsler om en ny artikkel for de litt mer interisserte og joda, kan hende at det kommer en gang til høsten. Da vil jeg ihvertfall gå mye dypere til verks :) Men vi får se hva det ender på...

Lenke til kommentar
Er svært sjeldent at jeg kommer med negative kommentarer om artikler ute på hw.no (tror faktisk dette er første gangen), men er det ikke flere der ute som føler at dette var en utrolig dårlig skrevet artikkel?

8941232[/snapback]

Jeg synes også artikkelen var dårlig skrevet, men ikke fordi den ikke dykker dypt nok i stoffet, men fordi den inneholder skremmende mange skrivefeil; særlig orddelingsfeil. Et seriøst nyhetsnettsted som HW.no burde ha bedre kontrollrutiner på slike ting, synes jeg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...