Gå til innhold

Skal foreldrene kjøpe alkohol til barna sine?


Skal foreldrene kjøpe alkohol til barna sine?  

134 stemmer

  1. 1. Skal foreldrene kjøpe alkohol til barna sine?

    • Nei, absolutt ikke.
      59
    • Nei, untatt noen spesielle tilfeller og med full kontroll.
      41
    • Ja, hvis ungane drikker hjemme.
      10
    • Ja, fritt frem.
      23
    • Vi er avholdsfolk så det så...
      1


Anbefalte innlegg

13 er nok tidlig for en fyllekule ja. Men å smake på en øl eller noe sånt hadde jeg ikke nølt så mye med nei. Skal innrømmes at etter å ha tenkt litt på det høres det litt ille ut ja.

 

Når jeg vokste opp begynte de fleste å drikke i 8-9 klassen. Og jeg tror nok av mange på den tiden hadde hatt godt av å ha gjennomgått effektene av alkohol med foreldrene først.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hørte en reklame på radio'n her om dagen:

 

"Ikke kjøp alkohol til mindreårige, selv ikke dine egne barn. Det du kjøper kommer ofte bare i tillegg til hva barnet drikker uansett" (husker det ikke ordrett)

 

Jeg mener dette er feil.  Jeg syns at foreldre ikke kan stoppe (14år+ > ) barna sine til å drikke alkohol.  Fordi alle har en periode i livet der man har veldig trang for å prøve ut noe nytt.  Men om barna vil på ville fester ol. så kan man seffølgelig nekte dem det. Men en lukket fest med gjevnaldrene venner så syns jeg det er greit.

 

Vist du ikke kjøper alkohol til barna dine, er det jo tusen andre måter å skaffe drikke på, som kan være farlig drikke. eks. hjemmebrent . 

 

Så er det ikke bedre at foreldrene vet hva barna deres drikker?

8930776[/snapback]

 

Jeg er helt enig med deg. Det handler faktisk om gjensidig respekt. Mine foreldre kjøpte øl til meg da jeg var i "drikke-alderen" (les: 15-17), men det var kun ved spesielle anledninger sånn som nyttårsaften, bursdager osv osv. Siden dem var såpåss greie med meg, respekterte jeg å holde drikkinga til kun det som ble kjøpt til meg.

 

Hadde dem ikke gjort det, hadde jeg antageligvis skaffet drikke på andre måter.

 

Nå er jeg også fullstendig klar over at det her kan variere enormt fra person til person og fra familie til familie. I min, for eksempel, har det alltid vært et avslappa forhold til alkohol. Og jeg kommer nok til å gjøre det samme med mine barn.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg kjøper ikke alkohol til mine egne barn, og har kun etter de ble voksne tillatt meg å servere små mengder når vi sammen feirer div. høytider. Ser det som en naturlig måte å vise dem at alkohol passer meget godt sammen med god mat, og sosialt samvær.

Lenke til kommentar
Å kjøpe alkohol til ungene sine er å oppmuntre dem til å drikke. Finner du ut at de drikker så inndra lommpengene umiddelbart i noen uker. Problemet løst :)

8940755[/snapback]

 

Så du mener at det er bedre at de lyver for deg, og sier at di ikke skal drikke??

Lenke til kommentar
Å kjøpe alkohol til ungene sine er å oppmuntre dem til å drikke. Finner du ut at de drikker så inndra lommpengene umiddelbart i noen uker. Problemet løst :)

8940755[/snapback]

Husker når jeg var yngre og ikke fikk lov til å drikke så drakk vi helst sprit for det var lettere å gjemme vekk fra fattern. Nå legger jeg bare to eller tre sixpack ved siden av senga uten at noen tar notis av den.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ingen problemmer med å vente med å drikke til jeg ble 18 og jeg forventer ikke at det skal bli noe problem for guttungen heller. Synes det er for dumt å unnskylde seg med at "Dersom han ikke får sprit av pappa så kjøper han dårlig HB en annen plass"

Vel...hvis guttungen er så forbannet dum så håper jeg han får seg en dagen derpå kuppelhue han sent glemmer :)

Lenke til kommentar
Synes det er for dumt å unnskylde seg med at "Dersom han ikke får sprit av pappa så kjøper han dårlig HB en annen plass"

8943065[/snapback]

 

 

Nå tenkte jeg at faren skulle kjøpe noe annet enn sprit ... Sprit i så ung alder er jo ikke bra, så derfor mener jeg det bedre at faren/moren kjøper noe smirnoff ice eller øl som ikke er så sterkt. Altså holde barnet/ungdommen vekke fra sprit.

 

 

 

 

Husker når jeg var yngre og ikke fikk lov til å drikke så drakk vi helst sprit for det var lettere å gjemme vekk fra fattern.

Hadde ikke vært mye bedre om din far hadde kjøpt mindre sterk alkohol til deg? så kunne du ikke trenkt å lyve for din far?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt mine erfaringer. Og synes absolutt at foreldre burde kjope til barn.

 

Men at 14 aringer skal drikke er jeg ikke LITT med pa engang. Det far vaere nok med at de skal whine i CS. Fjortiss + vaere kul og drikke er ikke sa kult egentlig.

 

Men fra 16 og oppover. Og kanskje ikke begynne pa 40% (som jeg gjorde xD)

Lenke til kommentar
Synes det er for dumt å unnskylde seg med at "Dersom han ikke får sprit av pappa så kjøper han dårlig HB en annen plass"

8943065[/snapback]

 

 

Nå tenkte jeg at faren skulle kjøpe noe annet enn sprit ... Sprit i så ung alder er jo ikke bra, så derfor mener jeg det bedre at faren/moren kjøper noe smirnoff ice eller øl som ikke er så sterkt. Altså holde barnet/ungdommen vekke fra sprit.

 

 

 

 

Husker når jeg var yngre og ikke fikk lov til å drikke så drakk vi helst sprit for det var lettere å gjemme vekk fra fattern.

Hadde ikke vært mye bedre om din far hadde kjøpt mindre sterk alkohol til deg? så kunne du ikke trenkt å lyve for din far?

8944499[/snapback]

Jo det hadde vel det, men det skjedde aldri.

Lenke til kommentar
Hørte en reklame på radio'n her om dagen:

 

"Ikke kjøp alkohol til mindreårige, selv ikke dine egne barn. Det du kjøper kommer ofte bare i tillegg til hva barnet drikker uansett" (husker det ikke ordrett)

 

Jeg mener dette er feil.  Jeg syns at foreldre ikke kan stoppe (14år+ > ) barna sine til å drikke alkohol.  Fordi alle har en periode i livet der man har veldig trang for å prøve ut noe nytt.

8930776[/snapback]

 

 

 

Her snakker du litt rund deg selv. Radioen sier: det foreldrene kjøper kommer itilegg til det de får tak i selv. Du sier: hvis foreldrene kjøper vet de hva ungene drikker.

 

Det er to veldig forskjellige ting.

 

Synes du du at foreldrene skal kjøpe alkohol til 14 åringer og oppfordre dem til å løpe fulle rundt og gjøre dumme ting?

 

Hvorfor må du drikke alkohol hvis du skal prøve noe nytt? Går det ikke ann å gjøre andre ting?

Lenke til kommentar

Nei, nei og nei. Skjønt jeg har ikke nektet noen av mine å smake på det hjemme, under passende omstendigheter. Man behøver ikke kjøpe alkohol til sine barn for å lære dem å drikke med måte.

 

Mine foreldre gjorde det samme: Lot meg smake hjemme hvis jeg ville, men bare når anledningen tilsa det (champis på nyttårsaften og så videre) for å vise meg "at alkohol passer meget godt sammen med god mat, og sosialt samvær" som PencilCase sier det.

 

Jeg drakk ikke noe mer på fester av den grunn, før jeg var gammel nok til å kjøpe det selv. De som drakk mest hadde foreldre som lot ungene ha fest hjemme med barskapet ulåst og en tydelig "bare forsyn dere"-holdning.

 

Det er en betydelig forskjell på dommedagsprofetier av typen "Kjøper ikke dere til meg så ..." og realitetene i denne sammenhengen. Spør deres egne foreldre, de sa sikkert det samme når de var unge. Men det var nok ikke sånn. Det gjelder på så mange av livets områder. Man kan ikke la barna kjøre bil for at de ikke skal stjele andres, eller sende dem til prostituerte for at de ikke skal ha sex med fremmede. Smaksprøver gir bare mersmak.

 

Å skulle sende med dem en kasse øl for at de ikke skal drikke dårlig smuglersprit høres bakvendt ut for meg. Jeg vil heller at de skal være edru når de dunken sendes rundt, da er de kanskje klare nok i toppen til å si nei.

 

All forskning viser at tilgjengelighet og drikking hører sammen. Det er ingen grunn som foreldre til å være behjelpelig med tilgjengeligheten.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Du har helt rett. Alle kommer til å drikke en gang uansett, hvorfor ikke bare få alle gravide til å drikke som noen russiske gruveludder óg, slik "alle fjortissene", gjør, så får de det gjennom morsmelken?

 

Foreldre bør ikke kjøpe alkahol til sine barn. Mine kan, om jeg skal på en 'sikker fest', til nøden stikke ned og kjøpe en six-pack til meg, men det er og siste løsning. (Kozedrikkekultur i familien, nyter gjerne ett glass eller to med mine brødre ved fredags pizzaen.)

 

Sprit er fyfy, øl kan man uansett ikke drikke segihel på, om vi ser bortifra vannforgiftning og sprent blære.

 

Edit: Jarmo, kom med en utalse om at 16åringer kan få alkahol av foreldrene, da slipper jeg å lange til D :D

Endret av J@cob
Lenke til kommentar
Å kjøpe alkohol til ungene sine er å oppmuntre dem til å drikke. Finner du ut at de drikker så inndra lommpengene umiddelbart i noen uker. Problemet løst :)

8940755[/snapback]

 

Så du mener at det er bedre at de lyver for deg, og sier at di ikke skal drikke??

8942734[/snapback]

 

Ja.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fra fyllte 16 år: øl og vin. Sprit fra fyllte 18.

 

Jeg fikk selv øl og vin av foreldrene mine. 6 halvlitere eller en flaske vin dersom jeg skulle på fest fra jeg var 16 år. Dette var etter jeg hadde kommet drita hjem fra spritfylla. Siden det har jeg ikke drukket meg sanseløs på sprit siden jeg har hatt øl.

 

Jeg hadde ingen problemer med å kjøpe øl selv i butikk fra jeg var 15. Etter jeg ble 16 ble jeg ikke spurt om legitimasjon før jeg ble 18. Så å supplere med mere alkohol enn det jeg fikk hjemme var aldri noe problem. Men dette gjorde jeg ikke da jeg fikk nok hjemme til å få en bris.

 

Hadde jeg ikke fått drikke hjemme ville jeg dratt med vennene mine for å kjøpe drikke. 16-åringer samlet for å kjøpe drikke ender alltid opp i fyllemengder.

 

Etter mine egne erfaringer vil jeg si at det å få drikke av foreldrene sine er positivt.

Lenke til kommentar
Men hvordan vet du da at han kun drikker det du kjøper til han, og ikke det du kjøper i tillegg til det han ville drukket hvis du ikke kjøpte? For å ikke snakke om at det nå plutselig er alkohol nok til å drikke oftere.

 

Ørjan...

9091284[/snapback]

 

Det vet han jo såklart ikke, men det går litt på gjensidig tillitt, som jeg nevnte tidligere i tråden. Jeg mener at den "risken" er verdt å ta. Gir ungdommen en sjangs til å vise seg litt voksen og.

 

Når det er sagt så har man aldri noen form for garanti at ens barn ikke kommer til å oppføre seg hverken sånn eller slik. Og skulle det komme fram at min tillitt var brutt på en eller annen måte hadde selvfølgelig nevnte privilegier utgått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...