Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor går ut av NIX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er en meningsmåling på ITavisen og på VG - begge viser ca. 96% som er imot/uenig i Telenors strategi!

8902757[/snapback]

Det skulle også bare mangle.

 

Tenk om Posten plutselig skulle si: ”Fra og med i dag vil vi ikke sende ut brev fra disse selskapene: Skandiabanken, Nordea, DNB osv.”

Det ville aldri blitt akseptert. Telenor prøver nå å gjøre akkurat det samme, men siden majoriteten av befolkningen ikke vet hva det innebærer er det mulig de lykkes med det.

Skummelt!!

cWt0XUocViE

Lenke til kommentar
Nei sier jeg!

Vi som er telenor kunder må jo allerede betale 60kr måneden for vedlikehold og leie av linjekapasitet, eller har telenor kanskje glemt dette?

 

Ser nå ut som at Telenor nå ønsker betaling per bit som sendes over nettet, griske monopolister...

8902777[/snapback]

 

Det er ikke snakk om at forbrukerne skal måtte betale mer, men at de forskjellige aktørene på internett skal kunne betale for fortrinsrett i linjesystemet. Store selskaper kan da skvise ut de små. Hadde dette vært innført tidligere i USA, så hadde det vært stor sansynlighet for at Youtube ikke ville eksistert. Sider med stor trafikk som ikke har mulighet til å betale ISPne for all trafikken blir i praksis utradert. Dette er så klart et kjempeproblem for yttringsfriheten og potensiell verdiskapning på nettet!

Lenke til kommentar

Kjøper jeg ei linje fra en ISP på xMbit/s, så skal jeg ha xMbit/s ut til nettet, og den eneste flaskehalsen kan være at serveren jeg skal inn på har en lavere båndbredde enn meg selv.

 

Hvis jeg har forstått dette riktig da.

Hvis ikke, vær så snill og forklar :)

Lenke til kommentar

Graver ikke Telenor sin egen grav her? De får kanskje noen store selskaper til å kjøpe rettigheter hos dem, men hvis folk ikke kommer til å bruke dette fremfor andre alternativ vil ikke selskapene få noe utbytte fra det de betaler og slutte å betale Telenor, slik at Telenor sitter igjen alene?

Lenke til kommentar
Kjøper jeg ei linje fra en ISP på xMbit/s, så skal jeg ha xMbit/s ut til nettet, og den eneste flaskehalsen kan være at serveren jeg skal inn på har en lavere båndbredde enn meg selv.

 

Hvis jeg har forstått dette riktig da.

Hvis ikke, vær så snill og forklar :)

8902867[/snapback]

Du vil kun få xMbit/s hos de sidene som har betalt Telenor penger.

Lenke til kommentar

Det finnes alternativer til Telenor, og det jeg tror skjer om telenor faktisk setter planene sine ut i live er at folk bytter. For de vil oppleve at ikke alle innholdsleverandører er villig til å betale for båndbredde. NRK som er et god eksepel her i norge har nok ingen planer om å betale utpressingspenger til noe som kan sammenlignes med en Mafia virksomhet. Klarer ikke telenor å levere det de lover nå så får de heller sette ned hastighetene eller opp prisene, ikke ta dobbelt betalt for samme varen. De kan ikke gi lovnader de ikke klarer å holde. Og kanskje tenke på å trimme administrasjonen og ledelsen litt før de begynner å sette opp prisene. Vi kan vel ikke noe for at telenor er en stor bedrift med for mange BI mennesker og for få mennesker som klarer å tenke nytt og kreativt.

 

Selv har jeg konsekvent hold med unna ALT som heter telenor siden jeg var gammel nok til å kunne gjøre slike valg. Jeg har også oppfordret alle bekjente til å hvertfall se på andre alternativer når de har en mulighet. Jeg vet at det er en del mennesker som får gratis mobil gjennom jobben med telenor abb, og har fasttelefon gjennom telenor. Her kan du påvirke bedriften gjennom å be om å få et alternativ til telenor eller hvertfall benytte telenor så lite som mulig.

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar
Kjøper jeg ei linje fra en ISP på xMbit/s, så skal jeg ha xMbit/s ut til nettet, og den eneste flaskehalsen kan være at serveren jeg skal inn på har en lavere båndbredde enn meg selv.

 

Hvis jeg har forstått dette riktig da.

Hvis ikke, vær så snill og forklar :)

8902867[/snapback]

 

Med systemet som Telenor vil ha, så vil du få den hastigheten du har krav på, MEN bare til de sidene som betaler Telenor. Du vil nok få det du har bestillt mot andre sider også, men hos de sidene med stor trafikk som ikke betaler Telenor vil det gå tregere.

Lenke til kommentar

Ååå, så det først nå!

 

Dette er jo kanontiltak for det digitale bakkenettet. Altså hvis P2P basert nett tv eller annen IP basert tv sending skulle vise seg å utkonkurrere dette det digitale bakkenettet?

 

kan da Telenor/TV2 - NRK avgiftbelegge disse tjenesten. Da forsvinner jo konkurrentens forutsetninger for fortjeneste. Man sikre sin egen investering! + At en kan tjene mer penger på kjøpet! Ha ha ha ha.

Endret av Bofur
Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om at forbrukerne skal måtte betale mer, men at de forskjellige aktørene på internett skal kunne betale for fortrinsrett i linjesystemet. Store selskaper kan da skvise ut de små. Hadde dette vært innført tidligere i USA, så hadde det vært stor sansynlighet for at Youtube ikke ville eksistert. Sider med stor trafikk som ikke har mulighet til å betale ISPne for all trafikken blir i praksis utradert. Dette er så klart et kjempeproblem for yttringsfriheten og potensiell verdiskapning på nettet!

8902827[/snapback]

Det er forbrukerne som må betale uansett. Selskapene som da får økte kostnader må jo hente det inn igjen et sted ellers vil jo de stakkars aksjonærene grine på nesa igjen. Alt-i-alt vil forbrukerne måtte betale mer for et langt dårligere tilbud når det kommer til valgfrihet.

Lenke til kommentar
Det er en meningsmåling på ITavisen og på VG - begge viser ca. 96% som er imot/uenig i Telenors strategi!

8902757[/snapback]

Omtrent som når SV'ere protester foran Stortinget, altså.

96 med plakater, og 4 personer som står hoderystende og ser på dem.

 

Hovedmengden av Telenors kunder allerede har eller kan/vil få et alternativ - og NGT, Lyse, osv. vil nok ikke miste lysten til å bygge ut videre dersom Telenor skulle begynne å opprette noen "bomringer" i systemet sitt.

 

Nei, slutt å mase om at staten må gjøre ditt og staten må gjøre datt - dette avgjør "markedet" best.

Lenke til kommentar
Dette er jo kanontiltak for det digitale bakkenettet. Altså hvis P2P basert nett tv eller annen IP basert tv sending skulle vise seg å utkonkurrere dette det digitale bakkenettet?

 

kan da Telenor/TV2 - NRK avgiftbelegge disse tjenesten. Da forsvinner jo konkurrentens forutsetninger for fortjeneste. Man sikre sin egen investering! + At en kan tjene mer penger på kjøpet! Ha ha ha ha.

8902940[/snapback]

Det var faktisk et utrolig godt poeng. Telenor eier 1/3 av RiksTV aka Norges Televisjon som skal starte sendinger på det digitale bakkenettet. Og ved å ta betalt fra IP/Web-tv leverandører så blir det plutselig prisene der høyere, og folk vil se på det digitale bakkenettet som det beste alternativet. Folk velger plutselig å betale for å se kanaler som tidligere har blitt sendt gratis på det analoge bakkenettet, og det finnes ikke noe alternativ siden telenor tar blodpris fra IP-tv leverandører. Velkommen til BI land, finn måter å tjene mer på ting som folk allerede betaler for mye for.. hurra for telenor.

Lenke til kommentar

jeg kjøpte meg for første gang en mobil med telenor i mai, nå har tanken om å betale meg fri fra telenor blitt enda kraftigere hos meg :)

go chess!

 

btw, rart telenor ikke har greid å få til pris på bluetooth overføring av filer mellom mobiltelefoner!

tenk på den stakkars nerden som bor hjemme hos mor, langt oppe på i en fjellheim med 128kbits linje fra telenor, som ikke har andre muligheter enn telenor som isp :p -haha, da må han flytte fra mor og det kan bli svært så vanskelig sikkert.

 

 

(nei jeg er ikke et eksempel om det var det :p)

Endret av viiite
Lenke til kommentar

Husker Telenor prøvde seg med betaling for det du lastet ned over så og så mye. Dette tapte de nok en del på, flere valgte dermed andre leverandører.

 

Håper de tar til vett og unngår dette. Blir sint og provosert jeg og. Har aldri likt det monopol firmaet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...