Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor går ut av NIX


Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det finnes en norsk organisasjon som kjemper for nettnøytralitet?

Her er det absolutt behov for å informere samfunnet om faren vi står ovenfor og kjempe mot Telenor.

8903134[/snapback]

Geir Isene i EFN har jo uttalt seg til VG om saken, så EFN har nok tatt tak i saken. Jeg ser ikke noe om det på websiden deres, men det skal jo ikke mye til for å overse noe der, så ryddig som den siden er ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker ganske åpenbart at Telenor forsøker å fjerne IPTV som et alternativ til det digitale bakkenettet.

 

Blir jo umulig å tilby IPTV hvis man må betale Telenor for å få sende på nettet deres.

 

Dette må jo være konkurransehemmende.

Lenke til kommentar
Nei, slutt å mase om at staten må gjøre ditt og staten må gjøre datt - dette avgjør "markedet" best.

8903008[/snapback]

 

Ja, slik som det har gjort i USA...? Staten må så klart legge føringer for hvordan viktige ting skal styres og forvaltes i samfunnet. Elektronisk infrastruktur burde helt klart sidestilles med vanlig infrastruktur, og dermed finansieres av staten. Vi kunne ha gjort akkurat det samme som med veivesenet, private bedrifter bygger ut og drifter veinettet, men Staten eier det.

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om det finnes en norsk organisasjon som kjemper for nettnøytralitet?

Her er det absolutt behov for å informere samfunnet om faren vi står ovenfor og kjempe mot Telenor.

8903134[/snapback]

Geir Isene i EFN har jo uttalt seg til VG om saken, så EFN har nok tatt tak i saken. Jeg ser ikke noe om det på websiden deres, men det skal jo ikke mye til for å overse noe der, så ryddig som den siden er ...

8903189[/snapback]

Har lest litt på sidene deres og de virker relativt fornuftige. Lurer på om jeg skal melde meg inn.

 

(Angående nettsiden er jeg helt enig med deg. Det er hårreisende at en organisasjon som utelukkende jobber med IT spørsmål har en så horribel nettside. Får meg til å lure på om de fikk med seg like mye håndbagasje som resten av oss ved fødselen.)

Lenke til kommentar
Nei, slutt å mase om at staten må gjøre ditt og staten må gjøre datt - dette avgjør "markedet" best.

8903008[/snapback]

 

Ja, slik som det har gjort i USA...? Staten må så klart legge føringer for hvordan viktige ting skal styres og forvaltes i samfunnet. Elektronisk infrastruktur burde helt klart sidestilles med vanlig infrastruktur, og dermed finansieres av staten. Vi kunne ha gjort akkurat det samme som med veivesenet, private bedrifter bygger ut og drifter veinettet, men Staten eier det.

8903267[/snapback]

Men har ikke det toget gått? Istedenfor å privatisere Televerket og døpe det om til Telenor, burde staten ha beholdt teleinfrastrukturen i et "Televerk" og heller latt Telenor (og de andre) ta seg av "Hallo"-sakene?

(En fordeling a la NSB og Jernbaneverket?)

 

Kanskje. Men jeg tviler på at det er politisk mulig å få til i Norge i dag. Hvis AP ikke vil nasjonalisere Telenor, så tviler jeg meget sterkt på at H og FrP vil gå inn for det ...

 

Men så langt har Telenor "bare" vedtatt å gå ut av NIX. Det er først når/hvis de begynner å tukle med nettnøytraliteten at Post- og Teletilsynet, evt. også Konkurransetilsynet, bør begynne å stramme til grepet.

Straffen bør komme etter forbrytelsen, ikke før.

Lenke til kommentar
Telenor er så store at de kan gjøre hva de vil. Nå ser vi hva som skjer når staten privatiserer en monopolbedrift. Ikke bare tynet de siste rest ut av isdn, men nå skal de nok en gang lage problemer for andre tjenesteytere. Del opp Telenor i mange små bedrifter! Forbanna møkkabedrift!

8902376[/snapback]

 

Privatiseringen må gjøres komplett. Staten må selge de siste aksjene, og Telenor må miste eierskapet av kobbernettet. Situasjonen per i dag er absurd, og Telenor har urettmessig konkurransefortrinn. De har garanterte inntekter pga nettet. Her er det enten eller.

Lenke til kommentar

8903351[/snapback]

 

Det toget har nok gått desverre. At Telenor har tenkt til å tukle med nettnøytraliteten er det ingen tvil om, men hvis de gjør det til fordel for sine egne tjenester vil nok de to tilsynene du nevnte sette en stopper for det.

 

Jeg er vanligvis for markedsliberalisme og privatisering, men når staten har "gitt bort" et milliardforetak med tilnærmet monopol på formidlingen av det viktigste mediet vi har, så mener jeg staten og Telenor har et ansvar ovenfor samfunnet til å drifte dette i samsvar innbyggernes interesser og ikke Telenors.

Lenke til kommentar

Dette ble gjort feil i utgangspunktet, og det er vanskelig å fikse nå. Staten skulle eid selve kobbernettet, og telenor skulle blitt 100% privatisert, så de kunne drevet på lik linje med NGT, Tele2 og andre UTEN fordeler. Situasjonen nå er håpløs, og jeg ser ingen løsning på den heller.... Vi sitter fast i et monopolmareritt med en aktør som har enorme fordeler og garanterte inntekter. Noe selv ikke dagens regjering burde akseptere....

Lenke til kommentar

Lurer på en liten ting, har kanskje ikke så mye med det andre som diskuteres her, men spør alikvel.

 

Leser at det skal bygges nye NIX-punkter i Bergen, Trondheim og Tromsø.

 

Jeg bor i Tromsø og spiller endel på spillservere som ligger i Sverige. Det som skjer da er at jeg blir routa ned til Oslo (NIX) først, for så over til Sverige.

 

Jeg har rundt 29-31ms ned til Oslo, og til de svenske serverene har jeg ifra 40ms til 50ms.

 

Viss det da kommer en NIX i Tromsø ville jeg jo sluppet bomturen innom Oslo, og bli routa ned igjennom Sverige isteden, dette må vel føre til endel bedre ping, værtfall viss spill serveren ligger i nord Sverige.

 

Noen synspukter på det ?

 

Bare synd at Telenor velger å vrake NIX løsningen. SÅ blir nok ny ISP på meg også iogmed at jeg ikke bare er for et nøytralt nett, men også god ping :)

 

Rett på meg viss jeg tar feil, har ikke så god greie på dette :blush:

Lenke til kommentar
Dette er jo kanontiltak for det digitale bakkenettet. Altså hvis P2P basert nett tv eller annen IP basert tv sending skulle vise seg å utkonkurrere dette det digitale bakkenettet?

 

kan da Telenor/TV2 - NRK avgiftbelegge disse tjenesten. Da forsvinner jo konkurrentens forutsetninger for fortjeneste. Man sikre sin egen investering! + At en kan tjene mer penger på kjøpet! Ha ha ha ha.

8902940[/snapback]

Det var faktisk et utrolig godt poeng. Telenor eier 1/3 av RiksTV aka Norges Televisjon som skal starte sendinger på det digitale bakkenettet. Og ved å ta betalt fra IP/Web-tv leverandører så blir det plutselig prisene der høyere, og folk vil se på det digitale bakkenettet som det beste alternativet. Folk velger plutselig å betale for å se kanaler som tidligere har blitt sendt gratis på det analoge bakkenettet, og det finnes ikke noe alternativ siden telenor tar blodpris fra IP-tv leverandører. Velkommen til BI land, finn måter å tjene mer på ting som folk allerede betaler for mye for.. hurra for telenor.

8903035[/snapback]

 

Epp satt i lunsjen og forbannet meg over dette, men så falt alle brikken liksom på plass med en gang. Tenkte herregud at jeg ikke så dette før ;)

Lenke til kommentar

Nei, slutt å mase om at staten må gjøre ditt og staten må gjøre datt - dette avgjør "markedet" best.

8903008[/snapback]

 

Ble strømmen billigere for deg? etter det norske kraftmarkedet ble privatisert og man gikk over til europeisk markedspris for kraftmarkedet?

 

Mulig bare meg, men for min del ble størmmen dyrere! Etter at kommunene solgte e-verkene (linjenettet/arvesølvet) og fylkeskommune og staten solgte kraftstasjonene har vel prisen gått opp.

 

La staten ta seg av primærnæringene som post/vei/kommunikkasjon/strøm/kolektiv tr. sier nå jeg. :thumbup:

Endret av Bofur
Lenke til kommentar

Ta det rolig.

 

Hvis/når det blir begrensninger vil dette skape nye markeder for andre og det vil være mulighet for å bytte.

 

Så hvis Telenor skaper situasjoner så bytter man vekk Telenor og til noen som har det man trenger.

 

Penger er makt.

Lenke til kommentar
Ta det rolig.

 

Hvis/når det blir begrensninger vil dette skape nye markeder for andre og det vil være mulighet for å bytte.

 

Så hvis Telenor skaper situasjoner så bytter man vekk Telenor og til noen som har det man trenger.

 

Penger er makt.

8903683[/snapback]

 

Joda, det er ikke det at jeg ikke tror på markedet. Men hele poenget er at markedet fungerer ikke når noen jukser. Staten har satt Telenor i en posisjon der de er dømt til å dominere markedet fordi de eier kobbernettet og har garanterte inntekter, fra andre ISP'er. Det er blodig urettferdig og ødelegger for oss kundene.

Lenke til kommentar

Det er helt rett at penger er makt, men bedriftene har mye mer penger enn forbrukerne. Bedriftene er ikke så interessert i et nøytralt nett.

 

Uten at jeg er for sikker så regner jeg med at en god del av netttrafikken i norge er mellom bedriftene. Så om du tror Telenor bryr seg om at du bytter til NGT så tror jeg du tar feil.

Lenke til kommentar
Tenk om Posten plutselig skulle si: ”Fra og med i dag vil vi ikke sende ut brev fra disse selskapene: Skandiabanken, Nordea, DNB osv.”

Det ville aldri blitt akseptert. Telenor prøver nå å gjøre akkurat det samme, men siden majoriteten av befolkningen ikke vet hva det innebærer er det mulig de lykkes med det.

Skummelt!!

8902794[/snapback]

Det er ikke snakk om å sperre ute trafikk, men å prioritere trafikk. På slik måte blir det jo nøyaktig slik som med posten idag. Dersom man øsnker at posten skal raskere frem, så må man betale ekstra. Ethvert firma står fritt til å betale mer for at sin post skal komme fortere frem. Hvorfor klager ingen på dette?

 

Personlig liker jeg ikke utviklingen heller, men som tidligere nevnt, når markedet skal styres av kapitalinteresser er dette en naturlig vei å gå i et forsøk på å øke gevinsten.

Lenke til kommentar

Hadde vert morsomt hvis alle de andre isp'ene boikottet telenor. Slik at alle som har telenor f. eks. ikke får tilgang til spillservere (eller 200ms++ i ping) eller at vg trunker hastigheten til telenor til 1kb/s. Så skal det sikkert ikke så mye til før telenor skjønner teiningen.

 

Btw. De som har telenor, BYTT isp og ikke glem å informere naboene dine. Gjerne bytt isp til en som har et eget stamnett slik som ngt eller dataguard (i oslo).

Endret av Kurume
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...