Gå til innhold

Komplett - utrolig lang leveringstid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
@Bolson:

Fint at du repeterer det jeg tidlig skrev i tråden.

Om at "Ola" generelt er veldig lite kreativ når det gjelder å endre vaner/holder seg til sin favoritt-webshop (alternativt den ene de veit om). :)

KompLotto spekulerer neppe i det, men jeg tror nå mere at de for leeeeenge siden passerte "point of no return" mtp å eventuelt sparke "Terminator 4". :D

Nå må de bare satse på at kundemassen deres er så treeeeig som de selv er mtp å få ekspedert ordrene.

9485762[/snapback]

"Point of no return" ble vel passert den dagen kontrakten med leverandør ble skrevet.

 

Men hadde jeg vært toppsjef/styreleder i KompLotto hadde det vært noen ansatte som hadde hatt noen tøffe dager, og muligens måtte sett seg om etter ny arbeidsplass. Det må ha blitt gjort noen fundamentale feil i planleggingen og gjennomføringen av denne lageromleggingen.

 

Kundelojalitet har alltid forundret meg, selv om jeg også kan være en lojal kunde. Men det er primært knyttet til lokale fysiske butikker som jeg har en betydelig egeninteresse i at overlever. Når det gjelder nettbutikker gir jeg jevnt blanke, og handler konsekvent der prisen er best (når det gjelder seriøse shopper) med fornuftig leveringstid og service.

 

For sterk kundelojalitet er også konkurransehindrende, og medfører høyere priser enn nødvendig.

 

Etterservice er nesten uinteressant, da sannsynligheten for feil i løpet av 2 - 4 år på PC-deler er relativt liten og det derfor er ulønnsomt å betale 5 - 10 % mer pga "rykte" om god service på retur/reklamasjon. I tillegg er det meste av det som er dyrere (f.eks en bærbar PC) fra "produsenter" som har egne prosedyre for "garanti/reklamasjon". Og forbrukerens rettigheter i Norge er uansett så sterk at dette er et mindre problem. Selv om jeg bygger betydelig mindre enn du gjør, har jeg skrudd i hop 4 PC-er siden 2003 og kjøpt 2 bærbare. Jeg har hatt reklamasjon på en skjerm og 1 skjermkort (DOA). Og så har jeg personlig drept et HK.

Lenke til kommentar

Det er rystende å se hvor lang tid dette tar, og at noe sånt kan ramme en av Norges størst databedrifter. Håper for all del ledelsen i Komplott/Noherk sover dårlig om natten, for det de driver med er ikke en gang ledelse.

 

De driver stadig og endrer på de ukenumrene som står i beklagelsen på forsiden, og hevder at de jobber 24 timer i døgnet for å få dette opp å gå. Det er faktisk ikke bra nok Komplett! De burde kjøre tredoble skiftlag 24 timer i døgnet, leie inn det de klarer av folk, og pelle varer for hand det de makter! Jobbe, jobbe, jobbe! Å klage på økt salg imponerer ikke heller stort, det burde de tatt høyde for. En hver bedrift som ikke klarer julerush 52 uker i året, har et stort problem!

 

Jeg er dypt, dypt rystet over den slette oppfølgingen som gis. Som en kompensasjon burde de kjøre gratis frakt resten av året også for dem eksisterende ordrer som ligger inne.

 

Man kan ikke bare ta seg til rette å gjøre som man vil, selv om man er stor og mektig.

Endret av FrilanserBob
Lenke til kommentar
Det er rystende å se hvor lang tid dette tar, og at noe sånt kan ramme en av Norges størst databedrifter. Håper for all del ledelsen i Komplott/Noherk sover dårlig om natten, for det de driver med er ikke en gang ledelse.

9486282[/snapback]

Jeg vet ikke hvor mye ledererfaring du selv har, men det er ikke alltid slik at ledelsen alene kan bestemme om et system skal fungere eller ikke. Shit happens, og det er da ledelsen står overfor valget mellom pest eller kolera.

 

Stå på for å komme i land med roboten sin, eller gå tilbake til "steinalderen" der jegere og samlere fylte opp esker og sendte dem til kundene.

 

Og jeg tror ikke nødvendigvis den etter hvert så vanlige norske definisjonen av å "ta ansvar" - dvs. gå av og overlate ansvaret til noen annen - vil løse problemene noe raskere.

 

Komplett erfarer vel nå omtrent det som mange har opplevd hjemme; det er ikke så enkelt å drive med omfattende oppussing i en bolig samtidig som du skal fortsette å bo der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det er rystende å se hvor lang tid dette tar, og at noe sånt kan ramme en av Norges størst databedrifter. Håper for all del ledelsen i Komplott/Noherk sover dårlig om natten, for det de driver med er ikke en gang ledelse.

9486282[/snapback]

Jeg vet ikke hvor mye ledererfaring du selv har, men det er ikke alltid slik at ledelsen alene kan bestemme om et system skal fungere eller ikke. Shit happens, og det er da ledelsen står overfor valget mellom pest eller kolera.

 

Stå på for å komme i land med roboten sin, eller gå tilbake til "steinalderen" der jegere og samlere fylte opp esker og sendte dem til kundene.

 

Og jeg tror ikke nødvendigvis den etter hvert så vanlige norske definisjonen av å "ta ansvar" - dvs. gå av og overlate ansvaret til noen annen - vil løse problemene noe raskere.

 

Komplett erfarer vel nå omtrent det som mange har opplevd hjemme; det er ikke så enkelt å drive med omfattende oppussing i en bolig samtidig som du skal fortsette å bo der.

9486497[/snapback]

 

Innlegget til "FreelanserBob" var engasjert og tankevekkende.

Ditt innlegg "nebrewfoz" var derimot enda en patetisk forsvarstale for KompLotto.

Ledererfaring?

Styring?

En bedrift av KompLotto's størrelse må ha en *plan*, dvs en styrt atktivitet for å gå fra "manuell" lagerstyring/ordresystem til "Terminator 4 crashtest dummies".

Analogien med pusse opp ditt eget bosted viser jo med all tydelighet at ditt spørsmål om ledererfaring bør returneres dit det kom fra. :!:

Man må jo selvsagt kjøre en slik omlegging av rutiner styrt, med "fallback/backup-løsninger" som ikke medfører nærmest "produksjonstans".

Det kan godt hende at KompLotto har en slik styrt overgang, men det kan jo virke som en litt for stor andel av ordreinngangen helt og holdent er overlatt til "Terminator 4". :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Komplett erfarer vel nå omtrent det som mange har opplevd hjemme; det er ikke så enkelt å drive med omfattende oppussing i en bolig samtidig som du skal fortsette å bo der.

9486497[/snapback]

 

 

Sant nok det. Men omlegging av et slikt massivt system krever svært mye planlegging. Gjerne år i forveien. Måten komplett har utført denne omstillingen og hvilke konsekvenser det har fått for kundene er LANGT fra tilfredstillende.

 

Av egen erfaring har jeg vært gjennom installering av sorterinsanlegg i Tollpost Globe.

 

Under omleggingsprosessen ble det naturlig nok forsinkelser, men dette var tatt høyde for og midlertidige løsninger og rutiner var allerede planlagt i forkant for å minimere konsekvensene av omleggingen.

 

Her feiler Komplett grundig og begrunnelsen som baserer seg på at juli salget har eskplodert er temmelig tafatt. Tilnærmet maksproduksjon skal fremdeles være mulig under omstilling!

 

Og ja, jeg har som flere andre kansellert min ordre fra komplett p.g.a dette :/

Lenke til kommentar
Ditt innlegg "nebrewfoz" var derimot enda en patetisk forsvarstale for KompLotto.

9486749[/snapback]

Forsvarstale? Hva slags briller ser du det jeg skrev med, egentlig?

 

Jeg har ikke handlet fra Komplett siden slutten av mai, og vil ikke anbefale noen å handle der før leveringstidene er tilbake til "normalen". (OK, jeg anbefalte en fyr som hadde ventet 2 uker å holde ut noen dager til ...)

 

Men det er vel ingen som tror at ledelsen i Komplett har gått inn i denne problemsituasjonen med åpne øyne? At de ikke har hatt en plan?

 

Det er bare det at det ikke hjelper å ha en plan hvis planen er dårlig eller hvis man ikke følger planen.

 

Jeg vet ikke hva Komplett har gjort/ikke gjort for å havne i det uføret de er i nå, men nå er det for sent å unngå det. De sitter i saksa, og da er spørsmålet hva de gjør videre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ditt innlegg "nebrewfoz" var derimot enda en patetisk forsvarstale for KompLotto.

9486749[/snapback]

Forsvarstale? Hva slags briller ser du det jeg skrev med, egentlig?

9487060[/snapback]

 

Sikkert dårlige briller ihvertfall, men du må lese innlegget ditt en gang til kanskje for å se at det kunne oppfattes som det ble (av meg). :)

 

Tror jeg overreagerte litt på det jeg oppfattet som om "tilsnakk" til forrige innlegg om "bedriftsledelse".

Å sammenlikne det KompLotto gjør med å bo i ett hus man pusser opp er vel også litt i kontrast til å vite noe om hvordan lede en bedrift i en slik omstillingprosess?

 

I tillegg er det jo litt "flåsete" og kalle tildligere rutiner for ordrebehandling for "steinalder".

KompLotto har jo vært en av de kjappere webshops mtp på effektuering av ordre (og er det fremdeles for noen utvalgte? kunder).

 

Da var det kanskje ikke så dumt at det for ikke lenge siden ble opprettet en "Kaos kontroll" linje her i Norge. Kanskje Komplett kan få inn noen studenter herfra til å skrive doktoroppgavene sine?

 

He-he... kanskje jeg skal sende stesønnen en tur ned til KompLotto for å rydde opp (han er en av de som studerer til Kaospilot).

 

@Wickedsick:

Ja det finnes ett alternativ - D - E - L - L - har en like god/dårlig løsning for de som vil "bygge" PC via "webshop" (og få den levert ferdig satt sammen).. på døra.

Men det visste du sikkert? :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Rart at så mange har hatt erfaringer med lang leveringstid fra komplett. Jeg må si at jeg er en av deres mest fornøyde kunder. Gikk igjennom ordre loggen min derfra og det ligger en ca 16 ordre der av ulik verdi (alt fra 300kr - 40.000kr) og alle ordrene har vært levert innen 4 dager (sett at varene har vært på lager når jeg bestilte)

 

De gangene det er vært noe feil på varene har de erstattet alt eller skaffet et nytt produkt uten noe problemer.

Lenke til kommentar

La ordre på en Nokia telefon

 

Bestillt: 2007-09-05T21:45

 

Ferdigpakket: 2007-09-13T17:24

 

Jeg sendte mail til komplett support og fortalte at telefonen skulle være en gave til min samboer og at de måtte kjappe seg om den skulle komme fram til bursdagen hennes. Nå kan samboeren min glede seg over ny telefon til bursdagen sin :)

 

Så det er vel bare å være tolmodig. Mange av dere som har ventet i flere uker, og dette må være veldig pinelig for komplett.

 

Jeg spekulerer på om de kanskje setter en del varer på tilbud når roboten deres fungerer slik som den skal, slik at de kan kapre flere kunder og eventuelt trekke kunder de har mistet i løpet av denne perioden.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvor mye ledererfaring du selv har, men det er ikke alltid slik at ledelsen alene kan bestemme om et system skal fungere eller ikke. Shit happens, og det er da ledelsen står overfor valget mellom pest eller kolera.

9486497[/snapback]

 

Uansett om de kan eller vil bestemme alt, det er ledelsens ansvar når det går galt. Og det er ledelsens fordømrede plikt og ansvar å se til at "shit not happens". Klarer du ikke det, da bør du ta konsekvensene

 

Sant nok det. Men omlegging av et slikt massivt system krever svært mye planlegging. Gjerne år i forveien. Måten komplett har utført denne omstillingen og hvilke konsekvenser det har fått for kundene er LANGT fra tilfredstillende.

 

Av egen erfaring har jeg vært gjennom installering av sorterinsanlegg i Tollpost Globe.

 

Under omleggingsprosessen ble det naturlig nok forsinkelser, men dette var tatt høyde for og midlertidige løsninger og rutiner var allerede planlagt i forkant for å minimere konsekvensene av omleggingen.

 

Her feiler Komplett grundig og begrunnelsen som baserer seg på at juli salget har eskplodert er temmelig tafatt. Tilnærmet maksproduksjon skal fremdeles være mulig under omstilling!

9486780[/snapback]

 

Helt korrekt og glimrende punkt. Hadde Tollpost Globe tabbet seg ut under den prosessen hadde det gått knallhardt ut over antall kunder.

 

Trolig har de glemt hele (eller store deler av) risikoanalysen knyttet til omleggingen. Kortversjonen av den er at "Alt som kan gå galt, går galt, og det på det verst tenkelige tidspunkt". Poenget er at enhver mulig situasjon/feil som kan oppstå må beskrives, og det må lages "krisealternativer" for disse. Noen ganger sier man også at dette avviket er for dyrt å ha alternativer på.

 

Men ofte velger de som har ansvaret for innføring av nye systemer å la være å fortelle ledelsen om risikoen, rett og slett fordi innføringen da blir for dyr eller oppfattes å ha for stor risiko.

 

Ellers finnes det mange case på store bedrifter som faktisk har gått på enorme tap knyttet til slike prosesser. Nå vil ikke dette vises for Komplett, i og med at de av andre grunner har hatt betydelig omsetningsøkning.

Lenke til kommentar

Komplett har problemer.

 

Har tidligere fått levert mine varer fra Komplett i løpet av en dag eller to .

Slik er det ikke nå for tiden.

 

Jeg bestilte varer fra Komplett.no den 27.8 og den 29.8.

I dag er det den 13.9, og det er ikke antydninger på "min side" at ordren er sendt, eller under arbeid.

 

Jeg ringte for et par dager siden, og da sa de at de har hatt omlegginger på lageret, og at de derfor er forsinket. Men de jobber nå med ordre fra nevnte datoer.

 

I dag har jeg sendt klage pr. mail, så får vi se om noe skjer.

Heldigvis har jeg denne gangen ikke forhåndsbetalt, og kan lett avbestille hvis jeg ikke gidder å vente lenger.

 

Hvor lenge bør jeg vente??

Lenke til kommentar

hvorfor blå skrift?

 

anyway. har selv en bestilling inne, lagt inn den 01.09, og står fremdeles åpen. var vel en her inne som hadde hatt sin åpen i 22 dager. da begynner det å bli ille. men om du må vente enda en uke, så ikke bli overrasket. kommer også ann på hva du har bestilt. mange data deler eller bygging av data tar vel minst 3 uker ser det ut som.

 

å sende en klage mail hjelper vel heller lite, du får bare "vet ikke" og standard svaret "lageret er under ombygging"

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...