Gå til innhold

Spinpoint når 1 TB


Anbefalte innlegg

musikk osv har jeg på et Raid5 array ja, så det ville kunn vært OS, kjørende programmer og applikasjoner som ble liggende på Raid0 arrayet.

 

En full differential vil også være greit, men det er om det blir ofte nok når kræsjen først kommer. Man kan jo styre mye av cache i spill osv til en annen disk, men da mister det noe av hensikten.

 

4 disker i Raid0+1 kunne dog vært en tanke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kunne aldri i verden tenkt meg å ha kritiske og umistbare data på 4 disker i Raid0. Et sånt array blir altså kun for ytelsens skyld. Brukerdata lagrer jeg likevel nesten aldri på OS-partisjonen og jeg har både et reserve-OS og flere reserve-PCer om noe skulle gå galt så jeg tror nok jeg skulle klart meg fint med en synkronisering annenhvert døgn eller kanskje ennå sjeldnere.

Lenke til kommentar

Jeg tror man kan forvente mye høyere ytelse i noen situasjoner: båndbreddeintensive situasjoner. Men for å dempe overoptimismen så vil jeg legge til at jeg ikke regner med høyere ytelse i en rekke vanlige programmer fordi de ofte er begrenset av aksesstid og ikke båndbredde. Aksesstiden er den samme på 4 stk 7200rpm-disker i Raid0 som aksesstiden alltid har vært på alle 7200rpm-disker siden de først dukket opp for et tiår siden.

Lenke til kommentar

en ting jeg føler at mange glemmer å tenke på er fragmentering.

selv bruker jeg raxco perfectdisk, og hvis jeg installerer dette på en datamaskin som har levd en måneds tid eller noe, så er det definitivt merkbar forskjell i oppstartstid av både windows, og applikasjonene man kjører.

 

så det er ikke sikkert man får så mye bedre ytelse med et raid0 oppsett hvis man uten et raid0 oppsett er flink å defragmentere.

(vanskelig å vinkle så det fremstår relevant i diskusjonen, men jeg føler det er relevant!)

Lenke til kommentar

Jeg kjører nattlig defragmentering både på server og pc.

 

Det er relevant det Simen1 sier. Applikasjonen må være båndbredde intensiv. Dvs. hvis den hele tiden skriver og leser til mange små filer så vil man ikke merke noen vesentlig ytelsesøkning med Raid0 med unntak av evt. noen ting i OS.

 

Derfor vil man oftest merke større ytelsesøkning med SSD(bedre aksesstid) kontra HDD Raid0(større båndbredde) er min gjetning.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Når man kommer til bilder som jeg holder på med på fritiden så er hvert bilder på rundt 7 MB anhenging av ISO verdi. Siden filene da er så store har de god nytte av høy båndbredde kontra aksesstid. Eks. RAID 5/6.

 

OS og programmer tror jeg er flere småfiler så er selvfølgelig aksesstiden å vektlegge.

Lenke til kommentar
Heisann !

 

Fikk sjekket tilgjengelighet gjennom Samsung Nordic :) Her er svaret jeg fikk fra dem:

****snip****

Ergo starter masseproduksjon (MP) i slutten av September, og diskene burde begynne å dukke opp i butikkene i begynnelsen/midten av Oktober.

 

|2mmy| - som venter (u)tålmodig :)

9464296[/snapback]

 

Ingen nyheter enda?

 

Blir helt tussete av å vente nå når eg har bestemt meg for å kjøpe nye disker. Nesten så eg bestiller Hitachi i ren desperasjon :wallbash:

Lenke til kommentar
Heisann !

 

Fikk sjekket tilgjengelighet gjennom Samsung Nordic :) Her er svaret jeg fikk fra dem:

****snip****

Ergo starter masseproduksjon (MP) i slutten av September, og diskene burde begynne å dukke opp i butikkene i begynnelsen/midten av Oktober.

 

|2mmy| - som venter (u)tålmodig :)

9464296[/snapback]

 

Ingen nyheter enda?

 

Blir helt tussete av å vente nå når eg har bestemt meg for å kjøpe nye disker. Nesten så eg bestiller Hitachi i ren desperasjon :wallbash:

9613432[/snapback]

 

Vel, jeg angrer ikke på at jeg kjøpte noen WDer for litt over en måend siden. Får heller kjøpe et sett av disse om neon måneder.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vel, testene av Hitachi sine 1TB disker har ikkje akkurat skremt meg fra å kjøpe det. Men eg har mange Spinpoint disker i PC-en no, og er veldig godt fornøyd med de. Og disse diskene ser ut til å bli både stille, kjølige og raske med 3 plater i forhold til Hitachi sine disker med 5 plater.

 

Og Samsung sitt arguement med større pålitelighet pga færre deler holder jo også absolutt vann.

Lenke til kommentar

Nå prises vel den disken rundt 1800 kr i Tyskland med dagens kurs. Sååååå mye mindre moms er det da heller ikke der nede (19%). Skal nok under 2000 kr når de billige(re) shoppene lister disken tror jeg. Noen som satser på litt for gode marginer i PS tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...