Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvorfor har vi negler? Virker ulogisk..

8817383[/snapback]

Ulogisk?

 

Du har ofte bruk for neglene.

 

Tenk på Colaboks eller kløe?

 

Mange andre ting også.

8817390[/snapback]

 

Men vi bruker jo bare neglene til ting som det, fordi vi har de... Hadde vi ikke hatt negeler hadde det vært andre måter.. Spørsmålet er hvorfor vi har det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Værmeldingen er bare en plugin til Firefox. Kjekt å ha. Jeg har en del andre plugins også, samt fikset litt på knapperadene øverst.

 

Det med IPen bør egentlig bare være betryggende. Den brukes bare i svært spesielle situasjoner, altså når noen lager virkelig mye kvalme på forumet og fortjener IP-ban.

 

Jeg kan forresten også forklare den nederste sensuren. Det er brukere som er logget inn som skjult.

8491975[/snapback]

Synes det er litt dobbeltmoral at dere har guider for anonym surfing på hardware.no, når det kun hjelper spammere kose seg med Internett-anonymitet.

8808807[/snapback]

Anonymiteten er viktig hvis man skal spørre om personsensitive ting. F.eks problemer av seksuell art i sex og samlivs-delen av forumet. De som misbruker sin anonymitet blir fort kastet ut. Det gir altså oss litt ekstra jobb, men dere får en ekstra mulighet.

 

Hvor har Simen1 tatt veien? Hvorfor poster han ikke lenger i tråden? Har han boikottet oss? Og er det tilfeldig at han stoppet å poste akkurat da han hadde fått 1000 innlegg i tråden?

8808747[/snapback]

Jeg var av nett noen dager på grunn av heimevern-øvelse og så at tråden hadde vokst med så mange sider at jeg ikke klarte å hente meg inn før til helga. Nå er jeg godt i gang med det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uten om hvis man nærmer seg lysets hastighet, da hadde vi vel begynt å gå i oppløsning (Trodde jeg, liker ikke helt å 'rette på' Simen1 sine svar ^^)

Hehe.. Det er fullt lov og nødvendig for å rette opp de feile svarene jeg av og til kommer med. :) Du har helt rett. Lysets hastighet i vakuum, c, setter en grense, men jeg tror ikke man går i oppløsning av c. Jeg tror det bare er uoppnåelig.

Husker ikke hvor, men mener å huske jeg hørte at et stort problem med å oppnå lysets hastighet er at 'ting' (...bah...) ville begynne å oppløses. 'Oppløses' er kanskje også feil ord, men noe i nærheten hvertfall.

Stemmer ikke dette i hele tatt med hvordan teoriene funker?

 

Edit: Ja feil skal rettes opp i. Men å gå opp i mot deg på et område jeg ikke har peiling på føles litt feil. Spesielt når jeg formulerer det som en påstand i stede for et spørsmål.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar
Hvordan fungerer lagringen på en harddisk eller en cd? Noen som har en kort og grei forklaring?

8816412[/snapback]

En kort ot grei forklaring:

CD: små huller og ikke-huller som ligger på rekke og rad representerer 1'ere og 0'er. En laser skriver (lager) disse hullene, og en svakere laser samt en lysdetektor leser av hullene. Platene med huller snurrer rundt og lesehodet beveger seg mellom innerste og ytterste spor for å lese på hele plata.

HD: Spoler lager små magneter tett i tett på en magnetisk plate. Magnetene har felt nord eller sør og dette representerer 1 og 0. Disse tallene representerer bokstaver, tall osv.

 

Finnes det et luftfilter som fjerner/nøytraliserer lukt?

8816769[/snapback]

Ja, kullfilter fjerner lukt ved å absorbere store (lukt-)molekyler. Elektrofilter kan også redusere lukt betraktelig siden det trekker til seg ladde molekyler og tilintetgjør de.

 

Hva kom virkelig forst? Hona eller egget? Jeg tror egget.

8817381[/snapback]

Det stemmer. Dinosaurer la egg lenge før arten høne utviklet seg fra fugledinosaurene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uten om hvis man nærmer seg lysets hastighet, da hadde vi vel begynt å gå i oppløsning (Trodde jeg, liker ikke helt å 'rette på' Simen1 sine svar ^^)

Hehe.. Det er fullt lov og nødvendig for å rette opp de feile svarene jeg av og til kommer med. :) Du har helt rett. Lysets hastighet i vakuum, c, setter en grense, men jeg tror ikke man går i oppløsning av c. Jeg tror det bare er uoppnåelig.

Husker ikke hvor, men mener å huske jeg hørte at et stort problem med å oppnå lysets hastighet er at 'ting' (...bah...) ville begynne å oppløses. 'Oppløses' er kanskje også feil ord, men noe i nærheten hvertfall.

Stemmer ikke dette i hele tatt med hvordan teoriene funker?

8817451[/snapback]

 

For å oppnå lysets hastighet må man vel også tilføre uendelige mengder med energi, noe som er umulig. Jeg er ganske sikker på at legemer med en hvilemasse ikke kan oppnå lysets hastighet.

 

Husker ikke helt hvordan vi gjorde det, men mener å huske at vi kan "bevise" dette ved hjelp av relativitetsteorien.

Endret av Road11
Lenke til kommentar

Hvorfor har bussene bilbelter? Er jo ingen som bruker dem (untatt en pansjonist eller 2). Hadde ikke politiet tjent en del spenn på å stoppe bussen og gi litt bøter til buss-selskapet pga bilbelte ikke er i bruk? Eller finnes det egene regler for busser som regulerer dette?

 

 

---

 

Er dette en av de lengste varme periodene oslo området har opplevd?

Kan ikke huske at de siste sommerne har vert så varme.

Lenke til kommentar
Hvorfor har bussene bilbelter? Er jo ingen som bruker dem (untatt en pansjonist eller 2). Hadde ikke politiet tjent en del spenn på å stoppe bussen og gi litt bøter til buss-selskapet pga bilbelte ikke er i bruk? Eller finnes det egene regler for busser som regulerer dette?

8818015[/snapback]

Det er ikke busselskapet som har ansvaret for at du bruker beltet, hvis politiet stopper bussen for beltekontroll, vil alle over 15 år måtte betale boten selv.

Lenke til kommentar
Hvorfor har bussene bilbelter? Er jo ingen som bruker dem (untatt en pansjonist eller 2). Hadde ikke politiet tjent en del spenn på å stoppe bussen og gi litt bøter til buss-selskapet pga bilbelte ikke er i bruk? Eller finnes det egene regler for busser som regulerer dette?

 

 

---

 

Er dette en av de lengste varme periodene oslo området har opplevd?

Kan ikke huske at de siste sommerne har vert så varme.

8818015[/snapback]

Anngående dette med politi og bøter. Jeg satt en gang på en standard rutebuss i Bergen med belter. Og bussjåføren var så vennlig og hintet oss om at politiet hadde kontrolert bussen hans tidligere på dagen og gitt bøter til alle som ikke hadde sele på. Så det var tydeligvis enkeltpersoner og ikke bussselskapet som fikk svi. Jeg kan ikke skjønne hvorfor bussselskapene skal betale npr kundene ikke gidder å bruke beltene.

Lenke til kommentar
Hvordan kan en laserskriver skrive i farger?

8817956[/snapback]

 

Arket kan for eksempel lades første gang, bli påført blå toner, ladet andre gang og påført rød toner, og ladet en tredje gang for gul toner.

8818110[/snapback]

Hæ? Jeg tenker på en standard laserskriver, som skriver fargebilder ut på..... 10 sekunder :)

Lenke til kommentar

En "laserskriver" virker slik som du ble forklart. Den lader arket slik at fargepartikler med en bestemt ladning tiltrekkes mot arket. Laserskrivere med kun svart/hvitt trenger bare å alde arket en gang så vidt jeg vet. Fargeskrivere må lade arkeet tre ganger, en for hver av de tre primærfargene (Rød, blå og gul).

Lenke til kommentar
Hvorfor har bussene bilbelter? Er jo ingen som bruker dem (untatt en pansjonist eller 2). Hadde ikke politiet tjent en del spenn på å stoppe bussen og gi litt bøter til buss-selskapet pga bilbelte ikke er i bruk? Eller finnes det egene regler for busser som regulerer dette?

 

 

---

 

Er dette en av de lengste varme periodene oslo området har opplevd?

Kan ikke huske at de siste sommerne har vert så varme.

8818015[/snapback]

Anngående dette med politi og bøter. Jeg satt en gang på en standard rutebuss i Bergen med belter. Og bussjåføren var så vennlig og hintet oss om at politiet hadde kontrolert bussen hans tidligere på dagen og gitt bøter til alle som ikke hadde sele på. Så det var tydeligvis enkeltpersoner og ikke bussselskapet som fikk svi. Jeg kan ikke skjønne hvorfor bussselskapene skal betale npr kundene ikke gidder å bruke beltene.

8818095[/snapback]

Det stemmer det. Akkurat samme som i bil. Pasasjerer over den kriminelle lavalder har selv ansvar for å bruke belte. Dersom man er under så er det foreldrenes ansvar.

Om jeg f. eks. sitter på med en kompis og ikke gidder å bruke belte er det jeg som får straffen, ikke kompisen som kjører.

Lenke til kommentar
Korleis er menneskekroppen fysisk sett no i forhold til då vi åt mammutta? Kor mykje sterkare/svakare er vi då forhold til no? Regna med vi er svakare no?

 

 

EDIT: Sett at vi tar 100 menneske no, som trena like mykje og jobba like mykje dei gjorde for x antal år sidan då vi var huleboara. (Kor lenge sidan var det egentlig?) Dei skal leve eit liv heilt prikk likt sånn dei gjorde før, med samme forutsetningane som dei hadde før. Så tar vi 100 menneske av dei som levde før.

 

Hvis vi då hadde sendt dei ut i slosskamp mot kvarandre, kven ville vunne?

 

Litt dårleg formulert kanskje, men det er vel forståeeleg.

8816660[/snapback]

Vil Quote meg sjølv her, og legge til ein ting.

 

Kvifor er vi sterkare/svakare no? Kva er forskjellane på notidsmennesket og oldtidsmennesket? (Både fysisk og psykisk)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...