Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor kan man bli brun i solarium når alt glass stopper UVB-strålene totalt? Er det plastikk-lysrør eller?

8818454[/snapback]

Trodde det pleide å være ett tynt filter som stopper dem, i solbriller feks :/

8818463[/snapback]

Det er nettopp det jeg også har trodd hele tiden (hvorfor ellers skulle man reklamere med "100% UVB beskyttende" solbriller osv.)

 

Greit nok at du ligger oppå pleiksiglass i solarium, men glassrørenen er nok fortsatt glass (pga. varmen)

Lenke til kommentar
Soling

 

Man kan sole seg bak tynne glass, det må være enkeltglass, av typen fargeløst, men det vil ta lang tid å bli brun..

 

4mm float slipper gjennom ca. 60 % av UV-strålene og 85 % av lyset og SF er 0,84

 

4mm fargeløst glass slipper gjennom ca. 82 % av UV-strålene og 92 % av lyset og SF e r0,92

 

Det finnes også spesialprodukter av mineraler og av plast som slipper igjennom UV-lys.

 

Det var vanskelig å google det, men jeg fant det til slutt! :)

 

(float er et spesialglass tror jeg)

Endret av Andreaz_
Lenke til kommentar
4mm fargeløst glass slipper gjennom ca. 82 % av UV-strålene og 92 % av lyset og SF e r0,92

Så hvis jeg setter opp 12/13 fargeløse glassplater på 4mm på rad så vil det til slutt ikke kommer lys igjennom? :ermm:

 

(Tok bare utgangspunkt i at hver glassplate fjernet 8% av lyset...)

Lenke til kommentar
Hvorfor har bussene bilbelter?

Har de det? Jeg trodde de hadde bussbelter :p

 

Er jo ingen som bruker dem (untatt en pansjonist eller 2).

Er det ikke først og fremst ungdommen som bruker det? Pensjonister er jo de største unnasluntrerne på bilbelter i bil siden de ikke ble vant til det i oppveksten. Jeg bruker i hvert fall beltene når jeg skal sitte på bussen lenge. Det er særlig på langkjøring (les: høye hastigheter) at beltene reduserer fare for passasjerene.

 

Hadde ikke politiet tjent en del spenn på å stoppe bussen og gi litt bøter til buss-selskapet pga bilbelte ikke er i bruk? Eller finnes det egene regler for busser som regulerer dette?

8818015[/snapback]

Som nevnt mange ganger før: Det er passasjeren selv som har ansvaret for å bruke beltet, akkurat som i bil. For barn under 15 år er det den som har ansvaret for barna som kan bøtelegges. Dersom det ikke er foreldre med bussen, f.eks på skolebuss, så tror jeg det er sjoføren som har det ansvaret og kan bøtelegges.

 

Men merk at det ikke er på grunn av faren for bøter man bør bruke beltene, men på grunn av faren for skader i eventuelle trafikkulykker. Bøter deles jo ikke ut for morroskyld.

Lenke til kommentar
4mm fargeløst glass slipper gjennom ca. 82 % av UV-strålene og 92 % av lyset og SF e r0,92

Så hvis jeg setter opp 12/13 fargeløse glassplater på 4mm på rad så vil det til slutt ikke kommer lys igjennom? :ermm:

 

(Tok bare utgangspunkt i at hver glassplate fjernet 8% av lyset...)

8818583[/snapback]

 

100% -> 92% -> 84.6% -> 77.9% -> 71.6% -> 65.9% -> 60.6% -> 55.8% -> 51.3% -> 47.2% -> 43.4% -> 40% -> 36.8% -> 33.8%

 

13 fargeløse glassplater vil da slippe igjennom 33.8% av lyset?

Lenke til kommentar
Er det mer skadelig å bruke CRT skjerm enn LCD skjerm?

8818487[/snapback]

Å bruke ordet "skadelig" er nå å ta hardt i. Det er snakk om "skader" som hodepine, tørr hud og en svak økning i risikoen for å få astma. Men ja, CRT er verre enn LCD. Grunnen er at CRT gir statisk elektrisitet som trekker til seg støv og øker faren for astma. Man blir også tørrere i huden av mer støv. I tillegg så er CRT varmere enn LCD. Varme i hodehøyde kan gi hodepine. Akkurat som f.eks varme fra stråleovner i takhøyde. (Sånn man kunne finne på de fleste bad for 20-30 år siden.)

 

Tror non burde komme og oppklare dette med glass og UVB stråler og brunhet en gang for elle :p

 

Simen1?  :innocent:

8818566[/snapback]

Da får jeg gjøre et forsøk :) Det finnes mange typer glass. De hindrer UVB, men i ulik grad. Det er sikkert spesialglass som slipper gjennom det meste av UVB i lysrør til solarium. Vinduer lages nok med vilje av en helt annen type glass siden UV skader tekstiler, fargestoffer, plast og treverk.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
4mm fargeløst glass slipper gjennom ca. 82 % av UV-strålene og 92 % av lyset og SF e r0,92

Så hvis jeg setter opp 12/13 fargeløse glassplater på 4mm på rad så vil det til slutt ikke kommer lys igjennom? :ermm:

 

(Tok bare utgangspunkt i at hver glassplate fjernet 8% av lyset...)

8818583[/snapback]

Nei, det første glasset slipper gjennom 92% av lyset. Det andre slipper gjennom 92% av det resterende lyset (altså 84,64% av det opprinnelige lyset) osv. Man kan altså ikke bare trekke fra 8% av det opprinnelige lyset for hver gang.

 

Den korrekte formelen for regne ut hvor mye lys som er igjen etter 13 glass er:

0,92^13 = 0,338 = 33,8%.

Etter 50 glass er det igjen 0,92^50 = 0,0155 = 1,55%.

Lenke til kommentar

LUrer litt på hvor mange grader ett kjøleskap skal stå på?

 

Har ett gammelt her, som fungerer fint. (Det er kaldt i det, altså)

Men føler den ødlegger smaken på drikke! Har jeg en cola i kjøleskapet så blir smaken helt tam og forferdelig. Kullsyren forsvinner også.

 

Kan det være noe med gradene på kjøleskapet?

Lenke til kommentar
LUrer litt på hvor mange grader ett kjøleskap skal stå på?

 

Har ett gammelt her, som fungerer fint. (Det er kaldt i det, altså)

Men føler den ødlegger smaken på drikke! Har jeg en cola i kjøleskapet så blir smaken helt tam og forferdelig. Kullsyren forsvinner også.

 

Kan det være noe med gradene på kjøleskapet?

8818721[/snapback]

Mellom 1 og 4 celsius er anbefalt. Dog er det mange som har 5 som kan bli i det varmeste laget. Spesielt for melkeprodukter.

Lenke til kommentar
Har menneske virkelig bare 5 sanser? Jeg mener å ha hørt om at det skulle finnes en til, og jeg tenker ikke på filmen nå :p

8816746[/snapback]

Dette temaet er av fast traver på disse trådene.

 

Mennesker har en begrenset form for naturlig varmesyn. Jeg har ikke møtt noen som ikke hadde dette, heller ikke noen som ikke var istand til å bruke det når det ble påpekt. Synes selv dette er en grei kandidat til nr. 6.

 

Det er skrever MYE om dette i tidligere tråder, bruk søk for å finne alle detaljene.

Lenke til kommentar
Hvem er det som har bestemt at bokstavene på tastaturet skal ligge akkurat slik de gjør?

8816764[/snapback]

http://en.wikipedia.org/wiki/Qwerty
QWERTY (pronounced / kwərti/) is the most common modern-day keyboard layout on English-language computer and typewriter keyboards. It takes its name from the first six letters seen in the keyboard's top first row of letters. The QWERTY design was patented by Christopher Sholes in 1868 and sold to Remington in 1873, when it first appeared in typewriters. The QWERTY keyboard is also a commonly used nickname to name the English language keyboard.
Lenke til kommentar
jeg har fundert mye om en ting de siste dagene.

 

Som jeg har forstått ble jorda og/eller universet skapt av "TBB (The Big Bang)". For det første: Va var TBB og hva/hvem/hvordan ble TBB skapt? det må jo ha begynt med NOE. Og til dere som mener at Gud skapte dette; Gud skapte ikke mennesket, mennesket skapte Gud.

8816592[/snapback]

Er nok ingen som vet det, men det forskes veldig på det for tiden.

 

Gud er relativt ja, men å påstå det så bastant blir for fjortiss.

8816729[/snapback]

Sorry for å skifte emne her, men nå var det virkelig en snedig ting jeg begynte å lure på. Hvorfor er det fjortiss fordi jeg mener det så bastant?

8816777[/snapback]

Spørsmålet om det er noen Gud er tatt opp i boken A Brief History of Time, skrevet av den anerkjente forskeren og professoren Stephen Hawking. Spørsmålet er derfor snedig nok til at det engasjerer de skarpeste hodene i verden.

 

Hva som menes med "Gud er relativ" er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...