Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg vil tro det er noe med at synssansen din blir satt ned når du er beruset, så da trenger øyet mer lys for å se tilnærmet likt, og da utvider den pupillen for å få inn det lyset.

...tror jeg.

Høres logisk ut, og med det kommer et nytt spørsmål; hvorfor blir vi nedsatt i evner o.l. av alkohol, hva er det som gjør det og hvordan skjer det?

Alkohol er jo en gift?

Men akkurat hvordan rent kjemisk sett osv aner jeg ikke, sikkert noen andre som vet hvis du maser nok/er heldig ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sorry for å skifte emne her, men nå var det virkelig en snedig ting jeg begynte å lure på. Hvorfor er det fjortiss fordi jeg mener det så bastant?

8816777[/snapback]

 

Det er ikke bare det som gjør det fjortiss, men det at du snakker som om du er mye smartere enn alle andre som tror på gud. Du tar deg liksom friheten å motsi noen tusen år med historie med en setning, hva med å stille seg litt mer ydmyk ovenfor slike temaer?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kan egentlig en gulvvifte/bordvifte kjøle ned rommet, eller vil det bare føles kaldere på grunn av luften i bevegelse? En vifte uten AC altså. Standard gulvvifte som snurrer rundt og gjerne oscillerer (snur litt på seg frem og tilbake).

 

Jeg kjøpte en stilig høy og slank modell i dag til 599,- som jeg har latt stå på full guffe på soverommt i 7-8 timer. Rommet er deilig kjøligere, men temperaturmåleren viser fortsatt 28 grader. Vil det kjølende effekten forsvinne en stund etter jeg har slått av viften, når luften har roet seg?

8816682[/snapback]

 

Etter det jeg har lært så burde egentlig rommet bli varmere, fordi varme er luft i bevegelse. Vifta øker jo bevegelsen, så hvorfor blir det ikke varmere?

 

Men slik jeg har forstått det så blir ikke lufta kaldere, bare at hastigheten i lufta leder varmen bedre bort fra kroppen, og det føles kaldere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jeg har fundert mye om en ting de siste dagene.

 

Som jeg har forstått ble jorda og/eller universet skapt av "TBB (The Big Bang)". For det første: Va var TBB og hva/hvem/hvordan ble TBB skapt? det må jo ha begynt med NOE. Og til dere som mener at Gud skapte dette; Gud skapte ikke mennesket, mennesket skapte Gud.

8816592[/snapback]

 

Er nok ingen som vet det, men det forskes veldig på det for tiden.

 

Gud er relativt ja, men å påstå det så bastant blir for fjortiss.

8816729[/snapback]

 

Sorry for å skifte emne her, men nå var det virkelig en snedig ting jeg begynte å lure på. Hvorfor er det fjortiss fordi jeg mener det så bastant?

8816777[/snapback]

Kan du bevise at gud ikke finnes?

8816799[/snapback]

 

Nei, egentlig ikke, men det finnes heller ingen bevis for at han finns så alt handler om det å tro. Man tror hva man vil, man mener hva man vil og man sier hva man vil. Dessuten om Gud finns, hvem skapte han?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sorry for å skifte emne her, men nå var det virkelig en snedig ting jeg begynte å lure på. Hvorfor er det fjortiss fordi jeg mener det så bastant?

8816777[/snapback]

 

Det er ikke bare det som gjør det fjortiss, men det at du snakker som om du er mye smartere enn alle andre som tror på gud. Du tar deg liksom friheten å motsi noen tusen år med historie med en setning, hva med å stille seg litt mer ydmyk ovenfor slike temaer?

8816825[/snapback]

 

Ja, greit nok -Det var litt ufint men hvorfor er det fjortiss? Det har da ingenting med det og gjøre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dessuten om Gud finns, hvem skapte han?

Hva skapte The Big Bang ettersom de etter sigende ikke skal ha fantes noe før det? ;)

Er ikke religiøs selv, men hvem sier at Gud trengte å bli "skapt" slik vi tenker oss?

Kanskje han er den første livsformen i en annen dimensjon som ble til leeenge før vårt univers ble til?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du virker som en typisk fjortiss med alt for mange spørsmål og alt for mange "svar". Men syntes det blir litt for mye OT nå..

 

 

Har det blitt forsket seriøst på hvilke drikker (ol, sprit, vin ol.) det er best, rent helsemessig, for kroppen å drikke når men er på fylla? Eventuelt noen som har noen svar, bortsett fra personlige erfaringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jupp. Her for eksempel: http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP.enf...alogCategoryID=

8802754[/snapback]

Blir luften fuktigere eller noe med en slik?

Tror jeg må ha en i sommervarmen :)

8802868[/snapback]

 

 

Angående klima anlegg som står på gulvet; hvordan virker den?

Vanligvis står den varme delen utenfor veggen så den ikke varmer opp rommet.

 

Noen som vet om noen tester av slike?

8812722[/snapback]

Jeg lurer fortsatt på hvordan klima anlegget som står på gulvet i stuen virker, om noen vet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter det jeg har lært så burde egentlig rommet bli varmere, fordi varme er luft i bevegelse. Vifta øker jo bevegelsen, så hvorfor blir det ikke varmere?

 

Men slik jeg har forstått det så blir ikke lufta kaldere, bare at hastigheten i lufta leder varmen bedre bort fra kroppen, og det føles kaldere.

 

 

Altså, varme er ikke luft i bevegelse, det blir feil å si. Temperaturen i et stoff kommer helt ann på hva slags stoff det er snakk om. Temperaturen i et stoff øker fordi den termiske energien øker. Den termiske energien er det samme som den indre kinetiske energien.

 

I gass kommer vel temperaturen fra at molekyler kolliderer med hverandre i stor fart. Jo kjappere molekylene beveger seg, desto mer kolliderer de, og det blir en høyere temperatur.

 

I fast stoff kommer temperaturen ann på hvor sterke svingninger molekylene har omkring likevektsstillingene sine.

 

Jeg skal se om jeg klarer å ordlegge meg bedre i morgen. Kjenner at jeg er litt trøtt nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan A/C-anlegg fungerer kommer veldig ann på hva slags A/C-anlegg du har. Varm luft kan holde på mer fuktighet enn hva kald luft kan. Noen anlegg fjerner denne fukten, som igjen vil føre til at luften som kommer ut er vesentlig kaldere.

 

Andre A/C-anlegg fungerer akkurat som kjøleskap, uten isolasjonen. Det kommer som sagt helt ann på hva slags A/C-anlegg du har. Mulighetene er "endeløse".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å nei, ny tråd :( Det gjør det vanskeligere å søke frem gamle svar på spørsmål som går igjen)

 

Lurer på hvor raskt er det egentli fysisk mulig for et menneske å bevege seg? Eller er det kanskje ingen begrensning på det? Tenker på at en lizm skal overleve også ;)

8800032[/snapback]

Det er ingen grenser for det. F.eks beveger vi oss alle med en hastighet på ~29.658 km/s rundt sola.

 

Det raskeste et menneske har beveget seg i forhold til jorda er 36.000 km/t om jeg ikke husker feil. (På en romferd)

 

Innen atmosfæren er vist rekorden 7274 km/t i et hypersonisk forsøksfly 3. oktober 1967.

 

Hvis jeg har et stort fat med vann staende pa rommet mitt. Da tar det varmeenergi vekk fra luften for a fordampe vannet sant?

Det stemmer. Det kreves 2259 kJ for å fordampe 1 kg vann. Eller sagt på en annen måte: ca 0,63 kWh for å fordampe 1kg vann.

 

Og hvor stor luftfuktighet er skadelig for en PC?

8797738[/snapback]

Relativ luftfuktighet: 100% (kondenserende vanndamp), men dette skjer i praksis nesten aldri siden lufta rundt PCen alltid er kjøligere enn komponentene i PCen.

 

og er det mulig a regne ut HVOR stor effekt det har? Om noe?

8797973[/snapback]

Ja, det har en del å si. Det kan regnes ut fra varmekapasiteten til luft (~1 J/g*'C) og tettheten til luft ved romtemperatur og atmosfærisk tykk: ca 1,3 kg/m^3.

 

Med andre ord: For å få en kjøleeffekt på 100W må 1kg vann fordampe i rommet på 6,3 timer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lurer på hvor raskt er det egentli fysisk mulig for et menneske å bevege seg? Eller er det kanskje ingen begrensning på det? Tenker på at en lizm skal overleve også ;)

Det er ingen grenser for det. F.eks beveger vi oss alle med en hastighet på ~29.658 km/s rundt sola.

Det raskeste et menneske har beveget seg i forhold til jorda er 36.000 km/t om jeg ikke husker feil. (På en romferd)

Innen atmosfæren er vist rekorden 7274 km/t i et hypersonisk forsøksfly 3. oktober 1967.

Uten om hvis man nærmer seg lysets hastighet, da hadde vi vel begynt å gå i oppløsning (Trodde jeg, liker ikke helt å 'rette på' Simen1 sine svar ^^)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvordan er rabarbra for kroppen? Merker det svir i ganen etter å ha spist rå. Og er det noe usunt med tanke på kosthold?

8797268[/snapback]

Det er usunt for tennene siden PH-verdien er ganske lav og høyt syrenivå tærer på tennene. Rabarbra er anslagsvis nesten like surt som sitron og sitron har PH=2,4.

 

Og er rabarbra en frukt eller grønnsak? :)

8797653[/snapback]

Grønnsak. Frukt er per definisjon frøkapsler til en eller annen plante.

 

er det sant at hvis man salter jorda, så vokser det aldri noe der igjen? hørte det på The Simpsons.... :)

8800635[/snapback]

I og med at store deler av flatbygdene i Norge (og sentrale deler av Kanada) engang var under saltvann og idag er fruktbare jordbruksområder, vil jeg være forsiktig med å si aldri. Siden salt er svært løselig i vann, vil det raskt vaskes ut av jordsmonnet.

8801021[/snapback]

Enkelte strandplanter kan vokse i svært saltholdig jord.

 

280px-Salicornia_europaea.jpgstrandrug1.jpg

 

Redigert: Det var vist svart på av Codename_Paragon selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uten om hvis man nærmer seg lysets hastighet, da hadde vi vel begynt å gå i oppløsning (Trodde jeg, liker ikke helt å 'rette på' Simen1 sine svar ^^)

8817314[/snapback]

Hehe.. Det er fullt lov og nødvendig for å rette opp de feile svarene jeg av og til kommer med. :) Du har helt rett. Lysets hastighet i vakuum, c, setter en grense, men jeg tror ikke man går i oppløsning av c. Jeg tror det bare er uoppnåelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uten om hvis man nærmer seg lysets hastighet, da hadde vi vel begynt å gå i oppløsning (Trodde jeg, liker ikke helt å 'rette på' Simen1 sine svar ^^)

8817314[/snapback]

Hehe.. Det er fullt lov og nødvendig for å rette opp de feile svarene jeg av og til kommer med. :) Du har helt rett. Lysets hastighet i vakuum, c, setter en grense, men jeg tror ikke man går i oppløsning av c. Jeg tror det bare er uoppnåelig.

8817346[/snapback]

 

Teoretisk sett tror jeg det er mulig å overskride lysets hastighet.

 

Fysikklæreren min nevnte noe om dette:

 

Group velocity

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Huff, det er ikke akkurat abc som blir tatt opp i denne tråden =)

 

Jeg lurer på et par enkle ting:

 

Når var slaget på stikklestad?

Når ble grunnloven stiftet?

 

Jeg tror jeg blander de to  :hmm:

8817384[/snapback]

 

Kanskje ikke de snedigste tingene å lure på :p

 

Slaget på stiklestad var i 29. Juli 1030.

 

Grunnloven ble vedtatt 16. mai 1814, og underskrevet neste dag. Altså 17. mai 1814.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...