Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva ville skjedd hvis alle planetene som Merkur, Venus osv var nærmere oss, la oss si de oppholdt seg rundt jorden i en kjede hvor det var like lang avstand fra jorden til planeten.

Planetene vil trekke på hverandre og formodentlig bli en stor klump av en planet som går i samme bane som de gjorde før. Litt avhengig av hvor langt den er fra jorden kan den påvirke jordens bane.

Lenke til kommentar

Du kjenner ikke mine begrensninger...

 

Mer seriøst formulert; hvorfor kan man våkne med angst selv om man vet 100% sikkert at man ikke gjorde noe dumt?

ting i hjernen som styrer lykke og lignende jobber i høygir når man drikker, morgenen etterpå er det tomt for de stoffene og funksjonene som jobbet i høygir på kvelden jobber knapt på morgenen.
Lenke til kommentar

Det klarer jeg ikke å se for meg at skal være tilfelle. Hull har mye høyere effektiv masse enn elektroner, så de har mye lavere mobilitet. Dessuten har alle gode ledere en delokalisert elektronsky, som mer eller mindre utelukker muligheten for å ha hull.

 

Tusen takk! :)

Lenke til kommentar

Noen som kan bekrefte/avkrefte disse påstandene?

 

Bilistene er svært glade i å kun se på statsbudsjettet og statens direkte bevilgninger til vei. Ser man på kommune- og fylkeskommunebudsjettene i tillegg (og her kommer bilavgiftene inn via rammeoverføringer fra staten) ser man at nærmere 65-70 % av bilavgiftene går direkte tilbake til vegvedlikehold og -bygging.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

.22 LR ammo er som kjennt ikke akkurat det mest pålitelige man kan skyte (eller randtennings ammunisjon generelt er vel ganske upålitelig i forhold til sentertenning). Spesiellt i halvauto pistoler har jeg ofte opplevd at skuddet ikke går av på tross av et tydelig merke etter tennstempelet på patronen når man undersøker den etterpå.

 

Spørsmålet: Det er vel .22 LR man bruker i skiskyting. Så har det hendt mange ganger i Vm og OL at man har hatt ammo som ikke har fyrt av? Eller er det ekstra tennstempel, hardere fjær, el på en skiskytterrifle for å være sikker på at man ikke risikerer å ikke fyre av patronen?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Bilistene er svært glade i å kun se på statsbudsjettet og statens direkte bevilgninger til vei. Ser man på kommune- og fylkeskommunebudsjettene i tillegg (og her kommer bilavgiftene inn via rammeoverføringer fra staten) ser man at nærmere 65-70 % av bilavgiftene går direkte tilbake til vegvedlikehold og -bygging.

 

Ok det er jo også bare deler av kostnadene som biltrafikk fører meg seg.

 

Så konklusjonen er vel at påstanden er sann i seg selv, men misvisende.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet: Det er vel .22 LR man bruker i skiskyting. Så har det hendt mange ganger i Vm og OL at man har hatt ammo som ikke har fyrt av? Eller er det ekstra tennstempel, hardere fjær, el på en skiskytterrifle for å være sikker på at man ikke risikerer å ikke fyre av patronen?

 

8.4.2 Use of Magazine

 

The five rounds required in each bout of shooting may be loaded with the

use of a magazine. If, after the first shot is fired, rounds are lost from

the magazine or fail to fire, a new magazine may not be inserted into the

rifle. Such rounds must be loaded individually. However, if a magazine

is lost or proves to be defective before the first shot is fired, it may be

replaced with another magazine, provided no live round remains in the

chamber.

Det settes inn ny om den ikke fyres av. Ikke ofte det skjer, men har sett det noen ganger.

 

Hvor vidt det er innretninger som minimaliserer sjansen for blindgjenger vet jeg ikke.

Dog kan utøverne velge ammo selv, så lenge det er .22 LR. Da vil du kunne øke påliteligheten.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Nei. All masse som blir trukket inn i et sort hull blir en del av hullet. Hullet blir bare større og kraftigere.

 

men du sier at "hullet" bare blir stør og kraftigere. det betyr jo at massen i milten blir enda mer kompakt. men masse kan bare bli så kompakt. så når det sorte hullet trekker til seg nok masse blir den intens kompakte massen i midten bli til ren energi ( masse kan bli ren energi og omvendt) men ren energi tar over 1000 ganger mer plass, ren energi er også så kraftig at den kommer til og lage en hypernova. og siden da massen i midten er borte har den rene energien nok kraft til og sprenge det sorte hullet?

Lenke til kommentar

men du sier at "hullet" bare blir stør og kraftigere. det betyr jo at massen i milten blir enda mer kompakt. men masse kan bare bli så kompakt. så når det sorte hullet trekker til seg nok masse blir den intens kompakte massen i midten bli til ren energi ( masse kan bli ren energi og omvendt) men ren energi tar over 1000 ganger mer plass, ren energi er også så kraftig at den kommer til og lage en hypernova. og siden da massen i midten er borte har den rene energien nok kraft til og sprenge det sorte hullet?

 

Hva mener du med at det blir til ren energi? Lys er f.eks energibærende partikler, men lys kan ikke unnslippe det sorte hullet. Og hvor har du det med at energi tar 1000 ganger mer plass enn masse fra? Det har jeg aldri hørt før.

 

Forøvrig vokser det sorte hullet i størrelse, dvs, det blir ikke nødvendigvis tettere. Hva som faktisk foregår på innsiden av et sort hull kan jeg ikke svare på.

 

Så hvorfor er ikke universet et stort sort hull nå?

Fordi ikke all masse i universet har blitt trukket inn i et stort sort hull. Hvorfor skulle hele universet vært et sort hull?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En gang i tiden før the big bang kan universet ha vært nettop det, men det vet vi selvfølgelig ikke enda. Men universet har ikke gått tilbake tkl det stadiet enda fordi det er en mystisk kraft av noe slag som presser det utover. Mørk Energi er det noen som kaller det..

 

Forøverig er Neward over her ganske genial. Det kan godt hende at vi får et Big Crunch om en god stund.

Endret av toro3
Lenke til kommentar

Hva mener du med at det blir til ren energi? Lys er f.eks energibærende partikler, men lys kan ikke unnslippe det sorte hullet. Og hvor har du det med at energi tar 1000 ganger mer plass enn masse fra? Det har jeg aldri hørt før.

 

Forøvrig vokser det sorte hullet i størrelse, dvs, det blir ikke nødvendigvis tettere. Hva som faktisk foregår på innsiden av et sort hull kan jeg ikke svare på.

 

 

Fordi ikke all masse i universet har blitt trukket inn i et stort sort hull. Hvorfor skulle hele universet vært et sort hull?

 

ren energi er det som laget all massen i universet. det er det som skapte the big bang. lys er ikke ren energi. ren energi er ikke noe og alt samtidig. det blir tettere masse i midten siden alt som treffer det ytterste laget presser mer på midten. det er som om du presser en snøball av kram snø. den blir bare hardere og hardere og mer og mer massiv.

 

han mener siden du sa det sorte hullet trekker til seg mer og mer masse.

men det er en faktor han ikke tenkt på. og det er at sort energi er sterkere end tyngdekraften. det er derfor universet blir stør og stør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...