Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Det er slik det ser ut nå, Olliver, men ettersom ingen har noen anelse om hva Mørk Energi egentlig er for noe, er det heller ikke mulig å si hva fremtiden vil bringe.

 

EDIT: På en annen side, hvis galaksene i universet kommer langt nok fra hverandre, er kanskje ikke gravitasjonen sterk nok til å trekke alt sammen igjen. Det vet ikke jeg noe om.

Endret av toro3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ren energi er det som laget all massen i universet. det er det som skapte the big bang. lys er ikke ren energi. ren energi er ikke noe og alt samtidig. det blir tettere masse i midten siden alt som treffer det ytterste laget presser mer på midten. det er som om du presser en snøball av kram snø. den blir bare hardere og hardere og mer og mer massiv.

Hvor har du dette fra? Jeg vil gjerne se noen kilder på at det finnes noe slikt som det du snakker om. For å være helt ærlig tror jeg at du er altfor skråsikker i dine påstander om kosmologi, og burde lese litt faglitteratur om saken. Steven Hawking har skrevet noen gode bøker om universet som er tilgjengelige for folk flest.

 

han mener siden du sa det sorte hullet trekker til seg mer og mer masse.

men det er en faktor han ikke tenkt på. og det er at sort energi er sterkere end tyngdekraften. det er derfor universet blir stør og stør.

En annen ting er at sorte hull ikke nødvendigvis sluker alt som er i nærheten av dem. Det er like mulig å gå i bane rundt et sort hull, som det er å gå i bane rundt solen eller en planet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det ikke også hypotetisk mulig å bruke et sort hull som energikilde? Mener å ha lest at man kan plassere avansert teknologi i bane rundt slik som Han far sier?

 

Og da mener jeg ikke å bruke et hull som motor til et romskip. Selv om prinsippene kanskje er de samme..

Endret av toro3
Lenke til kommentar

Er det ikke også hypotetisk mulig å bruke et sort hull som energikilde? Mener å ha lest at man kan plassere avansert teknologi i bane rundt slik som Han far sier?

 

Og da mener jeg ikke å bruke et hull som motor til et romskip. Selv om prinsippene kanskje er de samme..

 

Det er teoretisk mulig å bruke et sort hull som en slags gravitasjonsslynge, ved hjelp av Penrose-prosessen. Men Hawkingstrålingen, som såvidt jeg vet er det eneste et sort hull emitterer, er så utrolig liten at du ikke kan bruke den til noe som helst.

Lenke til kommentar

Det er noe med den gravitasjonen rundt som brått kan brukes til mer enn å slynge ting.. Blah, glem det, jeg husker ikke.

 

Men du undervurderer strålingen til Herr Hawking. Det fins ville planer om å plassere et lite sort hull bak et romskip for så å bruke strålingen til å drive doningen fremover.

 

For å utdype sies det at fordampingen blir mer intens jo mindre hullet er. Dette motorhullet vil altså være knøttlite, så da blir det mer fart på sakene.

Endret av toro3
Lenke til kommentar

hva skjer om noen slipper en atombombe nedi yellowstone vulkanen? si at atombomben er like kraftig som den over hiroshima

 

Underjordiske atomvåpen er detonert mange ganger. Dersom du gravde ned en atombombe på størrelse med den i Hiroshima (~20kilotonn) ville den knapt bevege noen jord i det hele tatt.

 

Flere underjordiske atomprøvesprengninger ble foretatt på bla. Amchitka, som er en tektonisk ustabil øy langt utpå spissen av Alaska. Blandt annet ble en bombe på 5 megatonn detonert, men ingenting spesielt skjedde.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Amchitka

 

"The ground lifted 20 feet (6 m), caused by an explosive force almost 400 times the power of the Hiroshima bomb.[38] Subsidence and faulting at the site created a new lake, over a mile wide.[3] The explosion caused a seismic shock of 7.0 on the Richter scale, causing rockfalls and turf slides of a total of 35,000 square feet (3,300 m2).[25] Though earthquakes and tsunamis predicted by environmentalists did not occur,[34] a number of small tectonic events did occur in the following weeks, (some registering as high as 4.0 on the richter scale) thought to be due to the interaction of the explosion with local tectonic stresses."

Endret av omnomnomnivore
Lenke til kommentar

jeg har et spørsmål. er det mulig at et sort hull blir "mettet"?

Nei, et svart hull blir ikke mettet, men det finnes en grense for hvor raskt svarte hull kan "spise". Materie på vei inn mot det svarte hullet vil kollidere med annen materie på vei inn mot hullet og dette forårsaker røntgenstråling. Hvis hullet spiser tilstrekkelig raskt vil strålingstrykket fra røntgenstrålingen blåse bort annet materiale i området.

 

Gravitasjonskraft er ikke begrenset av romtiden eller c, men fungerer umiddelbart. Så jeg ville tro det.

Jo, alt vi vet om gravitasjonskraften tyder på at den utbrer seg med nøyaktig lyshastigheten. Dette er en grunnleggende antakelse i den generelle relativitetsteorien, og siden den teorien gir riktig svar tyder det på at antakelsen er riktig. Det finnes også direkte målinger av utbredelseshastigheten til gravitasjonskraften. Disse er riktignok ikke veldig presise, men gode nok til å sannsynliggjøre at antakelsen om at gravitasjon utbres med lyshastigheten er riktig.

Lenke til kommentar

Jeg begynner å få vondt i hodet så beklager hvis dette blkr et dumt spørsmål. Hvordan kan hastigheten være nøyaktig den samme? Gravitasjon er vel verken energi eller masse så hvorfor kan den ikke f.eks bryte fartsgrensen? Eller legge seg under for den saks skyld?

 

Edit: Jeg fant svar, iallefall delvis. Denne konstanten c er visst ikke bare for lys. Ingenting med fysiske egenskaper kan bryte den grensen.

 

Jeg trodde rett og slett at c var det beste lyset hadde krefter til.. Jaja..

 

Men for min del danner det seg enda et spørsmål. Forsåvidt sikkert umulig å svare på, men hvor fort kunne ting ha beveget seg hvis Gud ikke satt med lasermåler?

Endret av toro3
Lenke til kommentar

Har en liten snedighet eg har lurt på en stund.

 

I kjøkkenvasken når eg skrur på kaldt vann så kommer det selvsagt av og til lunket vann og man må vente på det kalde. Men noen ganger har det skjedd at vannet har blitt kaldt og godt og plutselig kommer det en ganske varm porsjon med vann. Da snakker vi alt fra lunket til godt og varmt.

 

Hva kan det komme av? Røret til kjøkkenvasken går nokså direkte fra VVB opp i tak og opp til kjøkkenvasken i etasjen over. Klarer ikke helt å se hva som evt. skal kunne varme opp en liten bit av røret såpass mye. Og skjønner heller ikke hvorfor det kun er kjøkkenvasken eg har opplevd dette.

Lenke til kommentar
jeg har et spørsmål. er det mulig at et sort hull blir "mettet"?

Et sort hull blir aldri mett men det kan gå tom for mat og gå i oppløsning. Den teoretiske grensen for hvor mye et sort hull kan spise er universets totale innhold, men det vil neppe skje. Universet utvider seg såpass raskt at det vil bli mange sorte hull rundt om kring som går tomme for mat og på grunn av ekstreme og stadig økende avstander vil ikke alle hullene møtes til slutt. Sorte hull uten mat går sakte i oppløsning grunnet hawkins-stråling. Det tar ekstremt lang tid før alle sorte hull har gått helt i oppløsning, men når det først skjer så er universet så gammelt og så stort at de fordampede elementærpartiklene som er igjen vil ha ekstremt stor innbyrdes avstand og neppe kunne danne nye objekter. Universert vil være så "utvannet" at det ikke klarer å samle masse til objekter lengre.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_far_future

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

http://www.nasa.gov/mission_pages/chandra/news/ultra_black_holes.html

 

Ting skjer fort.. Jeg skulle til å fortelle om det største sorte hullet vi vet om, som veier like mye som 18 milliarder soler og som ville fyllet ut Plutos bane rundt stjerna vår. Skulle bare dobbeltsjekke først.. Det jeg fant i stedet kan man jo lese om via linken over her.

Endret av toro3
Lenke til kommentar

Har en liten snedighet eg har lurt på en stund.

 

I kjøkkenvasken når eg skrur på kaldt vann så kommer det selvsagt av og til lunket vann og man må vente på det kalde. Men noen ganger har det skjedd at vannet har blitt kaldt og godt og plutselig kommer det en ganske varm porsjon med vann. Da snakker vi alt fra lunket til godt og varmt.

 

Hva kan det komme av? Røret til kjøkkenvasken går nokså direkte fra VVB opp i tak og opp til kjøkkenvasken i etasjen over. Klarer ikke helt å se hva som evt. skal kunne varme opp en liten bit av røret såpass mye. Og skjønner heller ikke hvorfor det kun er kjøkkenvasken eg har opplevd dette.

 

Jeg har hørt om jordfeil som har forårsaket at vannrøret blir et varmeelement. (en liten strekning) Men er jo relativt usansynlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...