Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Om jeg projiserer sollys via et speil og på et solcellepanel i tillegg til direkte sollys, vil jeg få mer effekt da, og i så fall hvor mye effekt kan man regne med?

 

Hvis speilet sender videre 100% av hva det mottar fra solen(som som ikke er reelt) så vil du få dobbel mengde sol ;)

Ja, men vil et vanlig solcellepanel kunne utnytte hele den økningen til å gi dobbel effekt? Hvor mange speil kan man da sette opp før kretsene på panelet ødelegges?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om jeg projiserer sollys via et speil og på et solcellepanel i tillegg til direkte sollys, vil jeg få mer effekt da, og i så fall hvor mye effekt kan man regne med?

Et speil reflekterer ca 90% av lyset så du vil få økt lysmengden med 90%. Det betyr dessverre ikke 90% mer effekt ut av solcellepanelet. Solcellepanelet omdanner bare ~15% av sollyset til elektrisk kraft. Mye av det resterende blir til varme. Varme er en av de største fiendene for solcellepanelenes effektivitet. Hvis solcellepanelet har et godt kjølesystem som holder temperaturen stabil kan man få bortimot 90% økt effekt ved 90% økt lysmengde. De aller fleste vanlige solcellepanel har ikke kjøling og vil dermed miste effektivitet ved økt lysmengde. En vill gjetning fra min side er at 90% økt lysmengde enn fullt sollys vinkelrett på panelet gir ~50% mer effekt. Ytterligere økninger vil gi ennå mindre bidrag. Med en viss mengde speil (vill gjetning: 5 stk) vil effekten begynne å avta pga at for høye temperaturer.

Lenke til kommentar
Hvor lang tid bruker Family Guy crewet å lage en episode? Det kommer nye episoder hver uke. Jobber de i flere dager til den går på tv, og deretter jobber med en ny en igjen?

 

Jeg er ikke helt sikker på hvordan DE gjør det, men The Simpsons crewet bruker iallefall tilnærmet 12 måneder på en episode. Men de jobber med flere samtidig, og passer på at episoder er klare til å bli sluppet hver uke. Hvis nye popkultur-referanser de kan bruke kommer i løpet av de 12 månedene det tar å lage episoden, adder de ofte spøker om det etterhvert som det skjer. Som britney's shava hode, etc etc

Lenke til kommentar
[...]Andre dyr adapter eller hva det kalles... Er det sant at vi er dna-feil?[...]

 

Hvordan skulle det kunne være en DNA-feil?

 

Det er forresten massevis av dyr som tilpasser omgivelsene for å få de til å passe seg selv bedre, f.eks bevere som bygger dammer som oversvømmer store områder eller "selvmordstrær" som starter skobranner for å sikre egen arts overlevelse

Lenke til kommentar

Hva skjer dersom man tar en bachelor i noe og får "minstekarakter" - bacheloren er "like" god som en annen bachelor så lenge man har bestått? Man kan naturligvis ikke kanskje gå videre til en master, fordi det kreves noen ganger C eller bedre, men man får stillingen "bachelor"? Og hvis man har dårligere enn C, men har lyst til å gå videre til master, kan man ta opp noe fag, så gjennomsnittet blir på C og man deretter kan søke på master?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...