Gå til innhold

HTC Touch ble lansert i dag.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å flashe en rom er det et par skritt man må gå gjennom.

 

Denne guiden forutsetter at du tidligere har CID-unlocket telefonen. Dersom du ikke har det er det et par ekstra skritt du må gjennom. Tenker jeg oppdaterer guiden etterhvert som jeg finner tid (og lyst) :)

 

1. Ta backup av alle viktige filer. Bruk gjerne Sprite Backup som tar backup av mer eller mindre hele telefonen.

2. Ta backup av ROM'en som er på telefonen for øyeblikket: http://wiki.xda-developers.com/index.php?p...lf_HowtoDumpRom

3. Last ned ny IPL/USPL http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=408637. Siste er vel IPL 2.27.0002 & USPL 2.28.0000.

4. Last ned ROM'en du skal flashe til.

5. Fjern minnekortet fra telefonen. (Jeg har selv aldri gjort dette, men det kan oppstå problemer om man ikke gjør det).

6. Gjør en hard-reset av telefonen: Hold inne grønn og rød knapp mens du trykker inn resetknappen under telefonen. Fortsett å hold inne knappene til du får nærmere instruksjoner på skjermen.

7. Når telefonen er påslått koble den til maskinen og påse at ActiveSync er tilkoblet (På Vista påse at Windows Mobile Device Center er tilkoblet).

8. Når du laster ned en rom får du ofte en haug med filer i en mappe som heter RUU. I denne mappen er det to filer du må legge merke til: RUU_signed.nbh (Dette er innholdet du skal flashe til telefonen) og ROMUpdateUtility.exe (Dette er filen som gjør jobben).

9. Rename RUU_signed.nbh til f.eks. RUU_signed_rom.nbh.

10. Kopier RUU_signed.nbh fra IPL/USPL til denne mappen. Denne holder programvare som CID unlocker telefonen din dersom du har original ROM på telefonen fra før.

11. Kjør så ROMUpdateUtility.exe og følg instruksjonene. Dette fikser ting på telefonen så den er mottakelig for modifisert ROM.

12. Når pt. 11 er fullført kan du fjerne (evt. flytte tilbake) RUU_signed.nbh og rename RUU_signed_rom.nbh til RUU_signed.nbh.

13. Nå er du klar til å flashe telefonen med ny ROM. Kjør ROMUpdateUtility.exe med ROM filen i mappen som er kalt RUU_signed.nbh og følg instruksjonene. Selve flashingen kan ta noen minutter.

14. Hvis alt går etter planen er telefonen din nå flashet med ny ROM, og den vil starte for første gang. Da vil telefonen oppføre seg som om det er første gang du skrur den på, og det er noe konfigurasjon du må gjøre. Etter dette kan du ta i bruk din nye modifiserte telefon.

 

MERK: Hvis du får beskjed om at filen du prøve er å flashe er korrupt kan dette være fordi du ikke først har flashet til nyeste IPL/USPL og dermed CID unlocket telefonen. Dette medfører ikke fullstendig riktighet. Merk øverste oransje kommentar.

 

Jeg tror jeg har fått med alt i denne kjappe guiden. Det er iallefall slik jeg selv gjør det. Om jeg har glemt noe, gi meg beskjed så skal jeg legge det til/endre.

 

Igjen: Jeg tar inget ansvar for hva som måtte skje med telefonen din, da flashing er en risiko i seg selv. Mange gjør derimot vellykkede flashinger og dersom du gjør alt riktig burde alt gå bra.

Endret av AndyG
Lenke til kommentar

Puh, Andy!

Det var da en veldig lang liste da. Forsøker du å skremme folk fra å legge inn ny ROM eller? Det kan foresten være på sin plass, for det medfører fare for avhengighet og mulig død åsaket av overdose (Touch -RIP!).

 

Jeg gjorde det igjen i går, med den nye Onyx 2.2. Jeg kopier ikke noe ROM, jeg kjører bare på, men jeg har kontakter og kalender synket med Outlook, så det er ikke noe problem. Jeg synes også at det er kjekt å få tilbake ringe-logg og alle lagrede meldinger, til det har jeg instalert PPC Pim Backup på minnekortet(følger med den siste Onyx-ROM).

 

Hva det derre IPL/USPL-greiene er, aner jeg ikke, og bryr meg ikke (tror jeg). Jeg oppdaterer det atså ikke. Oi, foresten! Det gjør jeg vist alikevel. Jeg kjører http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=320155 Jeg trodde dette bare låste opp mobilen, men det oppdaterer vist også disse greiene, hva det nå enn er. Det er superenkelt og det følger med en liten tekstfil med noen linjer om hva du gjør.

 

Så tar jeg bare ut minnekort og SIM, og kjører igang ...

 

Så er det jobben med å legge inn favoritt-programene, lokal værmelding, PCM-keybord ol. Hele jobben er gjort unna på en times tid, tenker jeg.

 

Tobias

Lenke til kommentar

Lang liste ja. Jeg følger sikkert ikke halvparten av punktene selv. Tar ikke backup og kontakter er i Outlook. Tar ikke ut minnekort og tar heller ikke ut SIM-kort. Men punktene nevnt over er ment for nybegynnere, som vil være så sikre som mulig på hva som må gjøres før de setter igang. Etterhvert som de blir mer drevne gjør man ting på sin egen måte. Eksempelvis er hvordan du og jeg, Tobias, flasher IPL/USPL forskjellig.

 

Skulle jeg laget en quick'n'dirty guide måtte det blitt noe slikt:

 

1. Ta backup av det må måtte ønske; en flash nullstiller telefonen 100%.

2. Last ned siste IPL/USPL og flash til telefonen.

3. Last ned ROM'en du vil bruke og flash til telefonen.

4. Legg tilbake backup og installer programmer du trenger. Enjoy :)

Endret av AndyG
Lenke til kommentar

Nydelig stykke arbeid av dere begge to! Virkelig :thumbs::w00t: Skulle nesten lagt dette til i Superman sin liste! Takker og bukker, skal forsøke etterpå :)

 

 

Wooohoo :w00t: AndyG og Tobias gjør livet vært å leve føler jeg nå! Akkurat satt opp mobilen! Og akkurat der kom TouchFlow greiene opp, og alt er herlig! HJERTELIG!

Endret av spruddel
Lenke til kommentar
Forresten, MoDaCo NoData virker ikke på den nye ROMen? Er det noe med WM 6.1 å gjøre? Noen tips? Og får heller ikke til Action Screen med norsk oversetting og SoftKeyApplet. Ideer?

Jeg vet ikke med NoData for det har jeg aldri brukt. Når det gjelder Action Screen så tror jeg ikke det kan brukes med TF2D. Jeg savnet også Action Screen den første dagen, men etter hvert innså jeg at nye meldinger osv. ligger kjapt tilgjengelig på de forskjellige widgetene (menyene) du slider deg fram til med i TF2D.

 

Jeg tror ikke det går å låse noen av software-knappene når du bruker TF2D, for noe av vitsen er jo at software-knappene bytter funksjone på en "smart" måte til de funksjoner du trenger når du benytter deg av f.eks. mail-widgeten.

 

Det jeg savner mest ved bruk av TF2D er at jeg ikke kan kjøre Battery Status og overklokking av prosesoren.

 

Tobias

Lenke til kommentar

Okei, da satser jeg på at jeg vender meg til å gjøre det jeg også Tobias :) Har ikke vært noe stort problem. Forresten, vet noen om en av klokkene http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=425974 er sånn som blar likt som på Diamond? Bare selve klokka, vil ikke skifte hele skinnet ;)

 

superman: Du bør legge til "Can't Stop Solitaires Collection" i spillisten ;) Hadde registreringskoden før, men da jeg flashet forsvant meldingen hvor jeg hadde den :( Så hvis noen finner den er det jo bare å skrive ned :) Gjerne hvis noen har den fra før også ;)

 

Fikk lyst på ONYX V2.2 nå jeg.. Men må jeg da CID unlocke og sånt igjen? Eller er det bare å koble den til og starte ROMUpdateUtility?

Endret av spruddel
Lenke til kommentar
For alle TF2D elskere:

Manilla 2D Customizer (ser at denne er med i Onyx 2.2)

Det er desverre ikke helt riktig. Det som er med Onyx 2.2 er en aplikasjon som heter MD2DConfig. Det er et program med mindre funksjoner. Det som følger med Onyx 2.2 kan "bare" forandre ut/inn og rekkefølgen på widgetene, og en ekstra rad til program-widget og kontakter-widget.

 

Du kan altså ikke forandre skin med MD2DConfig! Ønsker du det kan du laste ned en og en og overskrive filene i wondows-mappa, eller Installere Mannilla 2D Customizer som Superman linker til. Da kan du altså forandre skin på samme måte som vi bytter theme på standard Windows Mobile.

 

Tobias

Lenke til kommentar
Forresten, vet noen om en av klokkene http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=425974 er sånn som blar likt som på Diamond? Bare selve klokka, vil ikke skifte hele skinnet ;)

 

Fikk lyst på ONYX V2.2 nå jeg.. Men må jeg da CID unlocke og sånt igjen? Eller er det bare å koble den til og starte ROMUpdateUtility?

 

Klokke:

Har ikke testa, men jeg tror ikke det. Det er nettopp dette som er en av forenklingen i 2D (tror jeg).

 

CID unlocke:

Vet ikke sikkert, prøv uten å "unlocke". Funker det så er det kult, men det er ikke mange timers arbeid å låse den opp igjen, er det vell?

 

Tobias

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen og specen på Pro og HD?

Har du sjekket hardwareguiden:

https://prisguiden.no/

 

Eller f.eks: Idedata:

http://www.idedata.no/

 

Det er neppe noen som har specene i hodet, så folk må søke opp info for å svare deg. Jeg har brukt tid til å lete opp to linker, og nå kan du sjekke opp selv. Neste gang leter du selv før du spør ... :realmad::lol:

 

Tobias

Lenke til kommentar
Fikk lyst på ONYX V2.2 nå jeg.. Men må jeg da CID unlocke og sånt igjen? Eller er det bare å koble den til og starte ROMUpdateUtility?

 

I utgangspunktet er det ikke nødvendig å CID unlocke telefonen dersom du ikke har flashet tilbake til en såkalt shipped rom (altså en som kommer direkte fra HTC) siden sist du CID unlocket. Likevel har jeg gjort det til en vane selv å alltid gjøre det, av to grunner. 1. Da er jeg iallefall helt sikker. 2. Da er jeg sikker på at jeg har siste IPL/USPL (hvis du gjør det på metoden jeg beskrev over iallefall). Dette skal visstnok gi noe ytelsesforbedring.

 

Ang. msn. Jeg er usikker på hva som er siste versjon, men v10.6.0034.0800 ble linket til i en post på XDA 11/8. Du kan jo prøve denne :)

 

Edit: Jeg er veldig usikker på om jeg har lov til å legge denne opp som vedlegg, men det burde vel gå greit, da MSN jo er gratis. Gi meg beskjed om det ikke er lov :)

Windows_Live_10.6.0034.0800__Fixed_.zip

Endret av AndyG
Lenke til kommentar

Manilla på speed!

Jippi! Endelig har jeg fått til å overklokke Touch med Battery Status og kjøre TF2D! Jeg forsto ikke hele guiden, men jeg fiklet litt og fikk det til ...! Her er guiden:

http://forum.xda-developers.com/showpost.p...p;postcount=940

 

Jeg maxser på 273 Mhz og Booster på 286!

Forskjellen er enorm! Dere vet hvordan det tar litt tid å lase Word, SMS-verktøyet osv? Nå åpnes det med et smell! Programmet bare er ferdiglastet, BOOM!

 

OK, jeg vet at dette inlegget har mange utropstegn, men dette er verd ennå flere !!!!!!!

 

Tobias

Lenke til kommentar

Oi, dette så litt spennende ut :) Har aldri turt å prøve Battery Status, men er det enkelt å fikse? Er det ikke 247 Mhz som er den "garantert virker" hastigheten? Gidder ikke satse på noe mer enn dette ;)

 

Prøvde forresten å aktive cube i AdvanceConfig og da jeg dro fingeren over skjermen fikk jeg noe sånn BioTouch feilmelding om at programmet ikke virket.. Så nedtur.. :p

 

 

Også, jeg klarte selvfølgelig å velge lagre alle msn-kontakter i kontaktlisten.! :wallbash: Hvordan fjernet vi dette igjen? :)

 

Og hvordan får jeg bare vist SIM eller bare telefonkontakter i kontaktlisten?

 

Huff sorry for så masse spørsmål nå :(

Endret av spruddel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...