Gå til innhold

HTC Touch ble lansert i dag.


Anbefalte innlegg

Akkurat det med 230v står muligens skrevet fordi den er oversatt fra engelsk, hvor jeg mener de har 230v. De fleste ladere fikser vel dette til korrekt V så det skal ikke ha noe å si.

 

... TROR JEG!

Altså, 230v (vekselspenning) er det som er i kontakta i norske hus (og de i de fleste andre land). Den gjør om spenninga til +5,0v likespenning. Spennigen fra en usb-port i en pc er også på +5,0v (standardisert til +5,0v ±5%). Så spenningsnivået er likt.

 

Laderen man putter i kontakta takler imidlertid en strøm på 1A (ampere), en usb-port (2.0) er "definert" til å takle 100mA, altså en tidel av det nettladeren klarer.

(http://en.wikipedia.org/wiki/USB_port)

Hvor mye de faktisk takler i praksis er så sin sak, men den eneste merkbare forskjellen skal ikke være mer enn at det vil ta kortere tid å lade opp telefonen med laderen i kontakta enn med usb-kabel i pc'n, og telefonen skal tåle begge deler like bra, i hvert fall ikke ta skade av det.

Endret av Finholt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk Finholt for "irettesettingen". Jeg har virkelig ikke snøring på elektrisiet skjønner jeg. :)

Jeg går for øvrig el.ing., men tviler på at det var så godt forklart. For forståelsen sin skyld kan man bytte ut begrept "spenning" med "fallhøyde", og begrepet "strøm" (ampere/elektrisk) med vannstrøm i f.eks. en hageslang eller et rør.

(Spesielt interesserte kan jo tegne her, da ser man det bedre.)

 

Batteriet i mobiltelefonen kan man erstatte med f.eks. et litermål (sånn beger med streker på, bruker når man lager mat bl.a.). Litermålet holder da på vann, slik batteriet i mobilen holder på elektroner. Disse plasseres på bakken.

 

For å erstatte ladespenningen +5,0volt fra eksempelvis nettladeren eller pc'en, kan man tenke seg to badekar fyllt opp med vann plassert 5 meter over bakken.

 

Vi tenker oss at det ene badekaret representerer datamaskinen med usb-kabel. Fra sluken i dette karet lar vi det gå et sugerør ned til det ene litermålet. Vi kan la tverrsnittet i sugerøret være eks 1 kvadratmillimeter. Altså, hvis du ser inn i sugerøret, så vil arealet den sirkelen dekker være 1 kvadratmillimeter.

 

Det andre badekaret representerer da nettladeren i kontakta, og fra dette karet lar vi det gå et større rør med et tverrsnitt på 10 kvadratmillimeter, altså ti ganger så stort sammenlignet med sugerøret.

 

Dersom du nå starter med helt tomme litermål, og lar vannet strømme ned i de i f.eks. ett sekund eller noe, så skal det være ti ganger mer vann i litermålet under røret, enn i litermålet under sugerøret, nettopp fordi røret er større og kan transportere mer vann enn sugerøret kan.

 

Kunne nok forklart mer utdypende, men jeg er nok altfor langt off-topic allerede ;)

Poster senere om hvordan det går/gikk med telefonen.

Endret av Finholt
Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg kjøpte min htc touch cruise brukt av en kompis, det ligger derfor endel kontakter, bilder osv på mobilen..

 

Lurer derfor på 2 ting;

 

1. Er det en måte å resete telefonen til factory settings, vil dette medføre noen ulemper eller er dette smartest?

 

2. Hvis å resete til factory setings ikke er mulig, er det mulig å slette alle kontaktene i kontaktlisten, har lett men ikke klart å finne ut en metode..

 

Takker for hjelp! :!:

Lenke til kommentar

Hei, har da utført en vellykket oppdatering av min ROM :) Nye nå er ONYX Jr 4.2 :) Var en del som manglet i forhold til full-versjonen, men er deilig at den er stabil og raskere. Fungerer helt ypperlig til mitt bruk :) Veldig fornøyd! Takker for guiden AndyG :)

 

Men hvordan får jeg start-meny-ikonene til å bli små igjen? :)

Endret av spruddel
Lenke til kommentar

Jeg bruker selv Onyx Jr. Riktignok 4.1.4, men det fordi jeg ikke har fått somlet meg til å oppdatere.

 

For mindre startmeny-ikoner:

 

Start > Settings > TouchFLO > Enable large Start menu

 

Forøvrig vil jeg fraråde alle sterkt å innstallere HardSPL 3.x. Jeg gjorde det på min (Elf) og endte som en dyr brevvekt. Med litt hjelp klarte jeg å få liv i den igjen, og er nå på HardSPL 2.28. HardSPL 3.x er beregnet for Elfin!!!

 

Jeg vil også anbefale programmet FingerMenu. Det gjør "context-menyene" litt lettere å treffe med fingrene :)

Lenke til kommentar
Forøvrig vil jeg fraråde alle sterkt å innstallere HardSPL 3.x. Jeg gjorde det på min (Elf) og endte som en dyr brevvekt. Med litt hjelp klarte jeg å få liv i den igjen, og er nå på HardSPL 2.28. HardSPL 3.x er beregnet for Elfin!!!

Når du for en tid tilbake postet dine problemer ble jeg fristet til å prøve selv. Jeg vet at jeg tok en litt for stor sjanse, men det gikk bra. Jeg kjører HardSPL 3,07 på to stk. Touch! Jeg måtte lete lenge før jeg fant denne versjonen som er for ELF og ikke ELFIN. Det er superviktig å finne rett!

For å være ærlig så vet jeg ikke helt hva disse SPL-greiene er, og kan ikke si at det har utgjort noen forandring. Det kan være et godt tips å holde seg til 2.28 ...

Lenke til kommentar

Jeg fikk hjelp av cmonex, som er hun som har laget disse HardSPL'ene. Hun fortalte meg hvordan jeg kunne flashe tilbake til HardSPL 2.28. Så fortalte jeg at noen roms krever SPL 3.x og spurte hvorvidt det ville gjøre noen forandring å ha nyere versjon SPL. Hun svarte "Nei, ingen forbedring". Så da antar jeg at man kan holde seg til det man har. Hun kunne forøvrig heller ikke skjønne hvorfor 3.x er krevet for noen roms ettersom det ikke skulle ha noe å si.

 

Hun fortalte meg også at 3.x er beregnet for Elfin; jeg forstod det som alle 3.x SPL. Det er visst en bug i noen Elf telefoner (tilsynelatende random hvilke) som forårsaker problemer. Det er altså en sjanse å ta, og du var heldig :)

Endret av AndyG
Lenke til kommentar

Hvordan finner man ut hvilken HardSPL man har? :p

Har forøvrig litt småproblemer med min nye ONYX Jr ROM. Når jeg skal skrive melding, så skjer det ofte at den går ut fra meldingen og til homescreen, så må jeg gå inn igjen fra åpne programmer. Er irriterende egentlig. Hadde samme greia med min gamle ROM, men da forsvant hele meldingen tilogmed. Fler med samme problem? Ellers er jeg ganske fornøyd :) Har ikke stort behov for mer enn Junior ser jeg :D

Lenke til kommentar

For å finne ut hvilken SPL du har hold inne kameraknappen mens du trykker på reset. Fortsett å holde inne kameraknappen du får opp det såkalte "tricolor" bildet. Du kjenner det igjen når du ser det. Der vil det stå IPL og SPL versjon.

 

Det er ikke sikkert du har HardSPL. HardSPL vil si at man "hardflasher" SPL til telefonen, og betyr at den ikke kan skrives over av original SPL dersom du skulle flashe tilbake til original rom. Det er rett og slett for convenience.

 

Ang problemet ditt har jeg ikke vært borti dette. Umiddelbart ser jeg for meg at det er noe som skjer på telefonen en viss tid etter den skrus på. Hvis du har den i lomme går den i standby (normalt iallefall). Når du får melding går telefonen ut av standby, og kanskje den bruker lang tid på å starte M2D (TF2D) og når du endelig har fått opp meldingen, skjer dette og "I dag" vises. Dette er gjetning fra min side, jeg vet rett og slett ikke.

 

Jeg sverger selv til Junior. Med Junior kan du heller installere de tillegg du trenger, og slippe alt det du ikke trenger.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har et lite problem med denne telefonen.

Jeg må stadig kalibrere touch'en. Nå er den så ut avstilling at jeg ikke kommer til [start] knappen. Er det noen som vet hva kalibrerings programmet heter? og hvor jeg finner det?

Har prøvd å lete i Windows katalogen men klarer ikke å finne den.

 

Mvh

Jørn

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg fått igjen touchen min, er noen uker siden forsåvidt.

 

Første gangen skifta de mainboard, og det er nøyaktig det samme de har gjort andre gangen også, så spørs nok om de hadde gjort en feil eller at det nye mainboardet har feila et sted.

 

Men en annen ting, programvaren er jo oppdatert også nå, med den siste tilgjengelige sikkert. Men nå maser den om for lite minne og at jeg må avslutte programmer for å frigjøre, når jeg KUN er inne på meldinger og skal skrive. Er dette noe å klage på? Den ligger på 9MB ledig minne når jeg ikke har noen programmer oppe. Jeg veit ikke hva dette var tidligere, men jeg kunne lett ha oppe en bildebehandler og meldinger og kabal uten noe kluss.

Endret av Finholt
Lenke til kommentar
Da har jeg fått igjen touchen min, er noen uker siden forsåvidt.

 

Første gangen skifta de mainboard, og det er nøyaktig det samme de har gjort andre gangen også, så spørs nok om de hadde gjort en feil eller at det nye mainboardet har feila et sted.

 

Men en annen ting, programvaren er jo oppdatert også nå, med den siste tilgjengelige sikkert. Men nå maser den om for lite minne og at jeg må avslutte programmer for å frigjøre, når jeg KUN er inne på meldinger og skal skrive. Er dette noe å klage på? Den ligger på 9MB ledig minne når jeg ikke har noen programmer oppe. Jeg veit ikke hva dette var tidligere, men jeg kunne lett ha oppe en bildebehandler og meldinger og kabal uten noe kluss.

 

Legg inn Onyx Jr. så slipper du dette problemet med lite minne :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det noe liv her fortsatt? :p

 

Ny har jeg endelig fått finger'n ut og flashet nye IPL/SPL. Kjører for tiden IPL: 2.27 og Hard-SPL: 2.28. Jeg fikk ikke så mye tid til å teste dette ut, men jeg synes telefonen virket litt raskere på enkelte områder.

 

Windows Mobile 6.5!

Flashet nemlig ny ROM like etter; Onyx Jr 5.0 beta24 WM 6.5. Nå som WM 6.5 har kommet i RC-fasen tenkte jeg det ikke ville være så buggy. Jeg kjører for tiden dette themet, ser ganske bra ut. Er dog litt usikker på brukervennligheten. Mengden informasjon i hvert panel begrenses litt av plassen, spesielt hvis man sammenligner med f.eks. TF2D/3D som bruker en hel side til hver funksjon. Det føles til tider litt klønete å bruke, spesielt hvis man bruker paneler som er høyere enn normalt som jeg gjør. Når det er sagt har WM 6.5 mange andre visuelle forbedringer, så det føles ikke som om man kjører Windows 3.11 når man går litt inn i menyene. Det er fremdeles mange områder som ser ut som før, men et klart steg i riktig retning for fingervennligheten.

 

ROM'en reagerer raskt ved bruk, og en del menyer - som f.eks innstillinger - dukker opp med én gang, i motsetning til WM 6.1. Jeg bruker BatteryStatus til overklokking (som jeg mener er helt essensielt i denne telefonen) ved å bruke SecondToday, men da blir teksten på høyre softkey til rare tegn. Desverre er det en del småfeil her og der, men det tror jeg har en del med at diverse programmer ikke er skrevet for WM 6.5, og dermed lager litt krøll. Det skjer av og til at telefonen henger seg, og bruker veldig lang tid på noen operasjoner.

 

Jeg får se om jeg bytter tilbake til WM 6.1. I øyeblikket virker 6.5 litt uferdig, men moddingen av grensesnittet har akkurat begynt. Vi får se hva tiden bringer. Det fikses også flittig på ROM'en. Det er en del ting jeg liker, man trenger jo heller ikke kjøre Today-programmet som følger med.

 

Link til Onyx med WM 6.5

 

Windows Mobile 6.5 Themes

Lenke til kommentar
Er det noe liv her fortsatt? :p

He-he, den orginale Touch er etter min menig en skikkelig klassiker, og den holder fortsatt med i svingene, selv om nye modeller frister veldig ...

 

Så du har kommet deg videre til WM 6.5 du også. Jeg har kjørt dette en stund, og mine erfaringer er at det kjører stabilt nå. Forbedringene i opplevelsen av OS er markant, men heller ikke jeg er fornøyd med Today-skjermen. HTC har skjemt oss bort med Manilla! Jeg har testet ut den nye til SPB, og den har mye bra, men jeg savner Manilla. Jeg tror at jeg kommer til å forsøke å kjøre Manilla oppå WM 6.5 ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...