Gå til innhold

HTC Touch ble lansert i dag.


Anbefalte innlegg

Last ned siste IPL/USPL herfra: http://forum.xda-developers.com/showpost.p...amp;postcount=5 . Ta den som heter "IPL_USPL_3.07.zip"

Last ned siste versjon av Onyx Ultimate eller Junior: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=426540

 

Følg guiden jeg skrev her: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=12082377 evt. en forkortet versjon 2 innlegg under.

 

Spør ivei hvis noe er uklart :-) Lykke til!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Last ned siste IPL/USPL herfra: http://forum.xda-developers.com/showpost.p...amp;postcount=5 . Ta den som heter "IPL_USPL_3.07.zip"

Last ned siste versjon av Onyx Ultimate eller Junior: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=426540

 

Følg guiden jeg skrev her: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=12082377 evt. en forkortet versjon 2 innlegg under.

 

Spør ivei hvis noe er uklart :-) Lykke til!

 

Den "IPL_USPL_3.07.zip" hvordan installeres den? Skal jeg unrar(unzippe) på dataen og kjøre noe program fra dataen eller skal noe legges inn på mobilen?

Lenke til kommentar

Her kommer en grundig forklaring på hva du skal gjøre. Er et par filnavn som går igjen her, men samtidig ikke er samme filer, så gjelder å holde tunga rett i munn. Anbefaler deg å lese gjennom hele innlegget før du setter i gang, så kan du følge innlegget samtidig som du gjør det som står her. Da er du sikker på å få det riktig :) Jeg har uthevet alle steder jeg nevner filnavn så det forhåpentligvis blir litt lettere å lese.

 

Igjen, som alltid, jeg vil ikke ta noe ansvar for ting som kan gå galt i denne prosessen. Vær klar over at ting kan gå galt og du fjerner effektivt garantien på telefonen ved å gjøre dette. Jeg flasher selv telefonen på denne måten og det har så langt gått fint for meg, så lykke til!

 

I den zip-fila finner du en fil som heter iplspl_307.nbh. Det er i utgangspunktet deler av en rom, som kun flasher over en bitteliten bit av rom'en du har på telefonen fra før. Bl.a. fjerner den en skrivesperre på telefonen så du kan legge inn en ny uautorisert rom, altså en uoffisiell rom slik som du finner flere av på xda-devs.

 

Når du lastet ned Onyx vil du se at i mappen vil det ligge to filer som er av spesiell interesse, nemlig RUU_signed.nbh og ROMUpdateUtility.exe. I dette tilfellet er RUU_signed.nbh selve ROM'en, Onyx. ROMUpdateUtility.exe er programmet som flasher .nbh-filen til telefonen. Henger du med, så langt?

 

Når du kjører ROMUpdateUtility.exe, vil den lete etter filen som heter RUU_signed.nbh, altså filen du vil flashe til telefonen.

 

I dette tilfellet vil du ikke flashe denne ROM'en først, men derimot IPL/USPL "ROM'en". For å få til det må man mekke litt. Du husker nå at programmet leter etter en fil som heter RUU_signed.nbh. Det betyr at IPL/USPL-fila må hete RUU_signed.nbh for at du skal få flashet den til telefonen, men det er jo allerede en fil som heter det, nemlig Onyx-ROM'en.

 

Det du da gjør er å endre navn på denne fila til noe annet, eksempelvis RUU_signed_onyx.nbh. Så kopierer du IPS/USPL-fila inn i samme mappen. Siden den i dette tilfellet heter iplspl_307.nbh vil ikke ROMUpdateUtility.exe finne den. For å omgå dette endrer du dermed filnavnet til RUU_signed.nbh slik at programmet finner fila.

 

På dette stadiet har du gjort to navneendringer:

 

RUU_signed.nbh -> RUU_signed_onyx.nbh

iplspl_307.nbh -> RUU_signed.nbh

 

Nå skal du kjøre ROMUpdateUtility.exe, som da finner RUU_signed.nbh som jo er IPL/USPL-fila. Denne flashes så til telefonen. Vi bruker altså oppdateringsprogrammet som kommer med Onyx til å flashe IPL/USPL fila til telefonen.

 

Når det er gjort og flashingen var vellykket har du flashet telefonen med siste IPL/USPL og den er da opplåst og såkalt CID-unlocked. Mange hevder også at nyere IPL/USPL skal gi økt ytelse, bedre batteritid osv, men jeg har selv ikke lagt merke til vesentlige forskjeller.

 

Nå kan du altså slette RUU_signed.nbh (som er IPL/USPL-fila). Neste steg er å endre navn på den gamle rom'en fra RUU_signed_onyx.nbh til RUU_signed.nbh, fordi som du husker må filen hete det for å bli flashet til telefonen.

 

På dette stadiet har du altså gjort to ting:

 

RUU_signed.nbh -> Slettet

RUU_signed_onyx.nbh -> RUU_signed.nbh

 

Da er det klart for å kjøre ROMUpdateUtility.exe igjen, så den kan flashe Onyx til telefonen. Når det så er gjennomført og vellykket kan du gratulere deg selv med nyeste versjon av Onyx kjørende på telefonen :)

 

 

Her kommer en kortversjon av denne "guiden":

 

1. Pakk ut Onyx-zip-fila.

2. Rename RUU_signed.nbh -> RUU_signed_onyx.nbh

3. Pakk ut IPL/USPL-fila iplspl_307.nbh til mappen hvor ROMUpdateUtility.exe ligger.

4. Rename iplspl_307.nbh -> RUU_signed.nbh

5. Kjør ROMUpdateUtility.exe og følg instruksjonene. Når flashing er ferdig går du videre til punkt 6.

6. Slett RUU_signed.nbh

7. Rename RUU_signed_onyx.nbh -> RUU_signed.nbh

8. Kjør ROMUpdateutility.exe og følg instruksjonene. Når flashing er ferdig har du Onyx på telefonen.

9. Det anbefales å gjøre en hard reset av telefonen når flashing er fullført. For å gjøre dette holder du inn grønn og rød knapp mens du trykker inn resetknappen under telefonen. Fortsett å holde inne grønn og rød knapp til en melding kommer opp på skjermen som ber deg bekrefte at du vil resette telefonen. Trykk på hovedknappen på telefonen for å godta. Resten gjør seg selv.

 

 

Denne fremgangsmåten er det samme som er forklart i guiden min her: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=12082377

Endret av AndyG
Lenke til kommentar

Hei!

Har lastet opp film til lagringskortet (mp4-format). Fantastisk kvalitet på skjermen, men den har en tendens til å "hakke" ved avspilling. Spiller da av filmen gjennom programmet Album. Har også innstallert TCPMP for å prøve det videoavspillingsprogrammet. I det programmet "hakket" ikke filmen, men skjermbildet på den samme filmen var langt fra så bra som på orginaleprogrammet i telefonen - Album.

Ønsker derfor helst å bruke Album som videoavspillingsprogram. Hvis det er mulig å øke bufferminnet/størrelsen til programmet, og evt satt opp lagringskortet som bufferområde, tror jeg "hakkingen" blir borte.

Er det noen som vet om det er mulig, og evt kan gi en oppskrift på hvordan det skal gjøres?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Lagt inn Windows 6.1 og no går mobilen veldig tregt. Hva kan jeg gjøre med det?

Forskjellige uautoriserte ROM har forskjellige karakteristika og egenskaper. Jeg vet ikke hva du har lagt inn på Touch'en din men vil annbefale deg å legge inn Onyx JR, eller Ultimate som jeg kjører.

 

Tobias

 

Lagt inn Windows 6.1 og no går mobilen veldig tregt. Hva kan jeg gjøre med det?

Forskjellige uautoriserte ROM har forskjellige karakteristika og egenskaper. Jeg vet ikke hva du har lagt inn på Touch'en din men vil annbefale deg å legge inn Onyx JR, eller Ultimate som jeg kjører.

 

Tobias

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå har jeg driti på draget, og trenger hjelp fra dere Touch-kjennere.

 

Jeg flashet til siste HardSPL (3.07.cmon) og er nå stuck i "smart mobility" bildet. Telefonen kommer dit, og restarter. Gang på gang. Det hjelper ikke å hard-resete telefonen eller ta ut batteriet i lang tid. Jeg kan ikke flashe ny SPL, siden jeg er nødt til å starte telefonen og koble til WMDC for å gjøre det. Jeg kan starte bootloader, men that's pretty much it.

 

Noen som har noen tips?

Endret av AndyG
Lenke til kommentar
Nå har jeg driti på draget, og trenger hjelp fra dere Touch-kjennere.

Jeg flashet til siste HardSPL (3.07.cmon) og er nå stuck i "smart mobility" bildet. Telefonen kommer dit, og restarter. Gang på gang. Det hjelper ikke å hard-resete telefonen eller ta ut batteriet i lang tid. Jeg kan ikke flashe ny SPL, siden jeg er nødt til å starte telefonen og koble til WMDC for å gjøre det. Jeg kan starte bootloader, men that's pretty much it.

Noen som har noen tips?

Jeg har ikke forsøkt å legge inn 3.07 fordi det ikke har sett en sikkelig enkel "ettrykk" cab så jeg kjører 2.8 eller no'. Det er også noe 3.10 greier der ute, men det tror jeg kun er for ELFIN, og vi med ELF må holde oss unna dem. Kan det være det du har gjort feil? Forsøkt å flashe noe som egentlig skulle vært til ELFIN?

 

En gang jeg satt fast så mye at jeg kjøpte meg en brukt Touch fikk jeg liv i den gammle igjen ved å kobble den opp mot en annen PC! Kan være du skulle sjekke om det kan hjelpe deg?

 

Tobias

Lenke til kommentar

Jeg har flashet til "riktig" SPL, 3.07.cmon for Elf. 3.10.cmon forstår jeg også er kun til Elfin.

 

Flashingen ble vellykket, tilsynelatende og jeg fulgte alle instrukser, men det ser altså ut som noe har gått galt nå. Virker som det er flere enn meg som sliter med akkurat samme problemet etter denne SPL'en. Desverre var jeg litt for ivrig og satte igang før jeg leste hva andre skrev.

 

Problemet nå er at det hjelper ikke å koble til en annen PC, ettersom telefonen aldri starter, og kan dermed ikke kobles til via ActiveSync/WMDC. En evt. løsning må antakelig gjøres via bootloader eller via minnekortet. Her er jeg rådløs :-S Deprimerende å være tilbake til SE k700i.

Lenke til kommentar
Jeg har flashet til "riktig" SPL, 3.07.cmon for Elf. 3.10.cmon forstår jeg også er kun til Elfin.

 

Flashingen ble vellykket, tilsynelatende og jeg fulgte alle instrukser, men det ser altså ut som noe har gått galt nå. Virker som det er flere enn meg som sliter med akkurat samme problemet etter denne SPL'en. Desverre var jeg litt for ivrig og satte igang før jeg leste hva andre skrev.

 

Problemet nå er at det hjelper ikke å koble til en annen PC, ettersom telefonen aldri starter, og kan dermed ikke kobles til via ActiveSync/WMDC. En evt. løsning må antakelig gjøres via bootloader eller via minnekortet. Her er jeg rådløs :-S Deprimerende å være tilbake til SE k700i.

Jeg vet at jeg er litt gal, men insperert av deg oppgraderte også jeg til hard SPL 3.07! Det gikk bra! Jeg føler med deg AndyG - et liv uten Touch er er fattigere liv. Som sakt den gangen jeg trodde jeg hadde drept min venn, kjøpte jeg en ny på Finn.no! Kan være at også du skal sjekke dde mulighetene, eller oppgradere til en HD! Jeg er av oppfattning av at Daimond er en miss - den orginale Touch er bedre på det meste (untatt HW).

 

RIP ..?

 

Tobias

Lenke til kommentar

Satt og skikket litt på XDA-forumet her om dagen, og kom over noen programmer som er verdt å nevne:

 

- TouchResponse (Vibrering ved berøring av skjerm. Til forskjell fra det programmet som vi prøvde omtrent når Touch kom ut, fungerer dette! Man kan stille hvor lenge den skal vibrere, og om den bare skal gjelde for SIP eller enkelte programmer. Anbefales!)

 

- FingerMenu (Erstatter de kjedelige menyene med fingervennlige menyer. Ikke mange argumenter for å bruke stylusen lenger! Må installeres på telefonminnet.)

 

- VAlert (Skreddersy vibreringen til ringetonen. Har ikke prøvd programmet selv, men virker morsomt)

Lenke til kommentar

Spørsmål angående HTC Touch (vanlige):

 

Når man kjøpte/kjøper denne mobilen ny, følger det med nettlader? Altså, nettlader som man putter i kontakta i veggen?

 

Jeg kjøpte min brukt, og da fulgte det ikke med noen nettlader. Selger sa at man bare brukte usb-kabelen til pc'en, og det er det jeg har gjort. Fikk den akkurat igjen fra verksted (for spesielt interesserte) der de hadde skiftet mainboard. (Hvorfor ikke bare gi meg en ny en?) Uansett, det stod også skrevet følgende:

"Husk å lade apparatet med 230v strømadapter."

Derfor jeg spør..

Endret av Finholt
Lenke til kommentar
Spørsmål angående HTC Touch (vanlige):

 

Når man kjøpte/kjøper denne mobilen ny, følger det med nettlader? Altså, nettlader som man putter i kontakta i veggen?

 

Jeg kjøpte min brukt, og da fulgte det ikke med noen nettlader. Selger sa at man bare brukte usb-kabelen til pc'en, og det er det jeg har gjort. Fikk den akkurat igjen fra verksted (for spesielt interesserte) der de hadde skiftet mainboard. (Hvorfor ikke bare gi meg en ny en?) Uansett, det stod også skrevet følgende:

"Husk å lade apparatet med 230v strømadapter."

Derfor jeg spør..

Det følger med nettlader. Hvorfor man absolutt skal lade via veggkontakten skjønner jeg ikke, lader ofte mobilen via USB-kabelen selv. Ikke at jeg er noen ekspert på mobillading da...

Lenke til kommentar
Spørsmål angående HTC Touch (vanlige):

 

Når man kjøpte/kjøper denne mobilen ny, følger det med nettlader? Altså, nettlader som man putter i kontakta i veggen?

 

Jeg kjøpte min brukt, og da fulgte det ikke med noen nettlader. Selger sa at man bare brukte usb-kabelen til pc'en, og det er det jeg har gjort. Fikk den akkurat igjen fra verksted (for spesielt interesserte) der de hadde skiftet mainboard. (Hvorfor ikke bare gi meg en ny en?) Uansett, det stod også skrevet følgende:

"Husk å lade apparatet med 230v strømadapter."

Derfor jeg spør..

Det følger med nettlader. Hvorfor man absolutt skal lade via veggkontakten skjønner jeg ikke, lader ofte mobilen via USB-kabelen selv. Ikke at jeg er noen ekspert på mobillading da...

Ja, jeg syns det var rart det ikke fulgte med, men så lenge man har muligheten til å lade via pc'n, så skal det jo ikke være noe problem. Nå har jeg midlertid brukt en universal usb-lader i bilen, som det virka som ikke klarte å levere så mye strøm (tok lang tid å lade opp), så kan hende det er noe der. I så fall er det ikke sikkert telefonen er så godt sikret mot feillading.

 

Jeg skal sende mail og spørre om hva som menes, poster svar her.

 

Er det forresten en slik lader som medfølger?:

335258.jpg

Endret av Finholt
Lenke til kommentar

Hvis du tar en kikk i første innlegget i tråden er det linket til Supermans post på side ørten i denne tråden. Der er det listet opp endel must-haves og bør-haves :-)

 

Jeg tror ikke det finnes en Google Earth til WM enda, men det er vel nettopp kommet til iPhone, så det kommer kanskje noe snart.

 

Gratulerer med valg av en god telefon, forresten!

 

Edit: Supermans liste finner du her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry10127228

Endret av AndyG
Lenke til kommentar

Fikk en PM fra Jihadinmymind, han spurte om jeg kunne liste opp noen anbefalte programmer. Tok en kjapp titt gjennom listen min og skrev opp noen av de programmene jeg bruker mest. Legger det ut her i steden for å sende det som PM:

 

Pocket CM Keyboard

SIPChange

PIM Backup (backup av meldinger, kontakter, anropslogg...)

Pocket CM Contact

HTC Album (bildealbum)

TCPMP (videoavspiller)

Slide2Play (musikkavspiller)

HTC Action screen (snarveier)

FingerMenu

Opera Mobile/Mini

TouchRespons (vibrering ved berøring av skjerm)

Advanced configuration tools (mange innstillinger samlet på ett sted)

 

I tillegg er det mange som bruker Touch Flo 2D, en enklere variant av grensesnittet i de nyere HTC-telefonene. Selv bruker jeg UltimateLaunch, da jeg kan tilpasse telefonen mer som jeg ønsker.

 

Den største (og beste?) forandringen får man derimot ved bytte av ROM. Dette sparer deg for tilpassing og innstallering av mange programmer, og du vil få en raskere telefon. Det er dog en viss risiko forbundet med dette, så vil ikke anbefale det før man har fått litt peiling.

Lenke til kommentar

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=12986836

Jeg sendte mail til multicom og spurte hva som mentes med "Husk å lade apparatet med 230v strømadapter." Fikk da til svar at:

Vi kjenner dessverre ikke bakgrunnen for denne teksten. Det er ført i pennen av mobilverkstedet, Deltaservice, sine egne teknikere.

 

Hvis du kun har originalt tilbehør til å lade med, og bruksanvisningen forteller at dette kan benyttes slik du gjør det, ser jeg ikke at det kan være noe problem her.

Og i bruksanvisningen står følgende:

Lad batteriet

Nye batterier blir levert delvis ladet. Før du begynner å bruke enheten, anbefales det at du lader batteriet. Noen batterier virker best etter flere fullførte ladings-/utladingssykluser. Du kan lade batteriet på to måter:

• Lading av enhetens batteri ved å koble til batterieliminatoren.

• Koble enheten til en PC via den medfølgende USB-synkroniseringskabelen.

Da satte jeg den til lading med usb-kabelen. Ladelampa lyste etter noen sekunder, og jeg lot den lade i ca 6 timer. Da jeg tok ut usb-kabelen fortsatte lampa å lyse.. Prøvde å slå på teleofnen, ingen respons. Tok ut batteriet (da slokka ladelampa) og satte det inn igjen. Prøvde å slå på igjen, ingen reaksjon. Satte inn igjen usb-kabelen, men ladelampa lyste ikke nå. Prøvde å slå på, ingen reaksjon.

 

Så fikk jeg lånt laderen til en i klassa (fra touch hd), men heller ikke da lyste ladelampa, og batteiet blir ikke varmt, så ser ikke ut til at det funket heller.

 

Den er nå sendt inn for andre gang, kun én mnd siden sist..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...