Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er likt i Vista. Men jeg ser ikke problemet. Det er jo ikke dedikert numpad, det er "Fn-numpad". For om du har numlock av, holder Fn og forsøker å bruke numpad'en skjer det ingenting. Så det du savner et Fn-lock. ;)

 

Joda, det skjer forsåvidt noe. Når numlock er av og du holder Fn-tasten nede blir {U4} til venstre piltast, {K2} til nedover piltast, {O6} til høyre piltast, og, yup, dere gjettet det...{(88[} blir til oppover piltast.

 

 

Jeg har nå hatt min XPS M1330 i ca. 4 mnd om jeg husker riktig. Usikker på nøyaktig når den ankom - det kan sjekkes ca. 100 sider tilbake i denne tråden =P Uansett, tenkte det kunne være interessant å fortelle hvordan den har oppført seg over såpass (relativt) lang tid. Det kortet svaret er: eksemplarisk.

 

Jeg har ikke hatt noen av problemene som har vært nevnt før, som f.eks. CPU-piping, spesielt varm/pipende lader, manglende evne til å gå i hvilemodus eller lignende. Jeg har beholdt Vista og er meget godt fornøyd med det.

 

Jeg fikk bluescreen én gang, ganske tidlig. Det antar jeg var som følge av en litt for kjapp installering av en "kritisk oppdatering" fra Windows Update som jeg kort tid etterpå leste at det var problemer med. Rakk ikke å avinstallere før etter bluescreen. Siden da har jeg ikke hatt noe bluescreen.

 

Jeg kan se litt mellomrom mellom venstre ende av den svarte stripen over tastaturet (den med knappene) og den sølvfargete biten den er festet i, samt at jeg har den lille hevelsen på tastaturet fra F7- til F10/F11-knappene. Ingen av delene har forårsaket noen problemer eller plager.

 

Støt får jeg en sjelden gang (da snakker vi sjelden - kanskje tre-fire ganger totalt), men det skulle jo bare mangle med et metallkabinett kombinert med ullsokker og tepper og det som verre er.

 

Det eneste problemet jeg kan tenke på som jeg har hatt er at en gang iblant (ikke veldig ofte, men ofte nok til at jeg blir irritert) slår skjermen seg av (som den jo skal gjøre etter en stund), men den nekter å gå på igjen uansett hva jeg gjør. Eneste løsningen har vært å slå av PC-en "hardcore" (altså holde inne knappen til PC-en slukner). Opplever det nå og da på en eldre laptop jeg har også (med XP) - om noen har en genial løsning på det problemet tas det imot med stor takk og stående ovasjon (ikke "The Producers"-typen (de som ikke tok den får søke opp "standing ovation" på filmens sitatside)).

 

PC-en står på i alt fra noen dager til et par uker i strekk. Har dog tenkt til å roe ned det (både av hensyn til strømforbruk og av hensyn til batteriet så ikke det slites ut fortere enn nødvendig), men maksinen klager i hvert fall ikke.

 

Bruker ofte PC-en uten strøm koblet til, med skjermen på full styrke og diverse programmer kjørende. Da varer den som regel i nær to timer - selv når jeg spiller NFS:C deler av den tiden. Med skjermen på lavere styrke varer den selvsagt en god del lenger.

 

Humm, skal vi se, var det noe mer...PC-en blir ikke nevneverdig varm, i min erfaring. Viften trår til nå og da, men nå har jeg det litt varmere her nede på sydligere breddegrader.

 

Specs inkluderer 2GB RAM, GeForce 8400M GS 128 MB, Intel PRO/Wireless 3945ABG, T7250 @ 2.00GHz, 120GB 5400RPM, ikke fingeravtrykksleser, og LED-skjerm (vel verdt pengene). I tillegg har jeg altså beholdt Vista, ikke fjernet nevneverdig med bloatware (men noe, dog husker ikke hva - vinninga gikk sikkert fort opp i spinninga ettersom jeg har installert annet tull), og jeg har brukt skjermkortdriver fra laptopvideo2go.com.

 

Når det gjelder varierende ventetid for diverse maskinvarekonfigurasjoner gjaldt det også for fire måneder siden. Noen bestilte et par uker før meg og fikk levert et par uker etter. Min kom rimelig kjapt. Til gjengjeld droppet jeg de to tingene som Dell meddelte ville forårsake treghet i leveransen, nemlig N-kort og fingeravtrykksleser. Det var derimot en del på forumet som hadde fått motstridende meldinger om hva som forårsaket forsinkelser, så jeg ville tatt hva enn en selger hos Dell sier med et par klyper salt. Virker som det er mye hipp som happ hvem som får treg leveranse og hvem som ikke får det, noe uavhengig av maskinvare.

 

For å oppsummere: jeg er ekstremt fornøyd med min vakre, kjappe, lette, herlige XPS M1330 :dribble: Om det er noen problemstillinger jeg ikke har adressert er det bare å spørre, men jeg lover ikke svar =P

 

 

-foudre

Endret av foudre
Lenke til kommentar
Flott altså...

 

Beregnet leveringsdato Feb 21 2008

Endret leveringsdato Mar 10 2008

 

Jeg fikk samme beskjed på lørdag, men når jeg igår gikk inn på dell sin status siden var PC-en plutselig satt i produksjon og nå idag er den slik jeg forstår det overført til transport firmaet. Med andre ord, sjekk status siden og hold motet oppe.

Skulle selv til å avbestille, men sjekket status siden i ett siste desperat håp :-)

Lenke til kommentar
Jeg fikk samme beskjed på lørdag, men når jeg igår gikk inn på dell sin status siden var PC-en plutselig satt i produksjon og nå idag er den slik jeg forstår det overført til transport firmaet. Med andre ord, sjekk status siden og hold motet oppe.

Skulle selv til å avbestille, men sjekket status siden i ett siste desperat håp :-)

Heh.. Sykt. Samme greia hos meg faktisk. Link til pakkseddel t.o.m.

 

Edit: Ser jeg ligger en fase etter deg. Fase 4.

Endret av knutaj
Lenke til kommentar
Flott altså...

 

Beregnet leveringsdato Feb 21 2008

Endret leveringsdato Mar 10 2008

 

Jeg fikk samme beskjed på lørdag, men når jeg igår gikk inn på dell sin status siden var PC-en plutselig satt i produksjon og nå idag er den slik jeg forstår det overført til transport firmaet. Med andre ord, sjekk status siden og hold motet oppe.

Skulle selv til å avbestille, men sjekket status siden i ett siste desperat håp :-)

 

Akkurat samme her. Sendte et par sutrete mail til Dell i helgen og nå er den jaggu meg sendt avgårde med Schenker. Litt rart at de først gir ny beregnet leveringsdato som er flere uker frem i tid, for så å plutselig produsere og sende maskinen avgårde et par dager senere.

Lenke til kommentar

Aner ikke. Men noe sier meg at den datoen er ganske så omtrentelig. Denb kom faktisk opp før status ble oppdatert til "Calculate ETA", så jeg tror ikke den er endelig.

 

Forresten, noen som vet når på døgnet Schenker leverer og hvor fleksible de er? Jobber ikke mange hundre metrene hjemmefra, så hadde sett på det som en fordel om de kunne slå på tråden når de kan levere. Heller det enn "kommer en gang mellom kl 13 og 19" f.eks.

Lenke til kommentar

Hadde planer om å kjøpe meg en dell m1330, men jeg har et par spørsmål som noen kanskje kunne besvart for meg :yes: Hadde tenkt meg en i den blå fargen og led skjerm, men den går ikke ann å velge denne fargen lengre. :cry: Noen som vet hvorfor det? Hvordan er pc-en med vista(treg, henger seg, bluescreen)? Anbelfaler dere å ringe til dell å få kjøpt en pc,som ikke har noe os installert, også installere xp? Noen som vet når man kan få levert m1330 i norge med de nye penryn prosessorene fra intel? (Ser de har kommet i USA)HVordan er det mulig å få en cleanest (få vekk dell crappet) mulig installasjon av os? Må jeg formatere pc- en på nytt, og følger det med en vista cd med i pakken?

 

Takker hjerteligst for alle svar!! :D

 

mvh Vgdev

Lenke til kommentar
Hadde planer om å kjøpe meg en dell m1330, men jeg har et par spørsmål som noen kanskje kunne besvart for meg :yes: Hadde tenkt meg en i den blå fargen og led skjerm, men den går ikke ann å velge denne fargen lengre. :cry: Noen som vet hvorfor det? Hvordan er pc-en med vista(treg, henger seg, bluescreen)? Anbelfaler dere å ringe til dell å få kjøpt en pc,som ikke har noe os installert, også installere xp? Noen som vet når man kan få levert m1330 i norge med de nye penryn prosessorene fra intel? (Ser de har kommet i USA)HVordan er det mulig å få en cleanest (få vekk dell crappet) mulig installasjon av os? Må jeg formatere pc- en på nytt, og følger det med en vista cd med i pakken?

 

Takker hjerteligst for alle svar!! :D

 

mvh Vgdev

 

Ring Dell og spør etter fargen du vil ha, kanskje du blir positivt overrasket. Når det gjelder alt annet "crap" som Dell legger i sitt OS image, kan du lett fjerne dette ved å installere alt på nytt eller avinstallere programmene.

 

Bare for å være litt offtopic her:

 

Blåskjerm kommer som regel av HW feil og har ingenting med selve OS'et å gjøre. De aller fleste blåskjermer kommer pga minnefeil, eller et program som har minnefeil og tapper maskinen. Blåskjerm i Vista er faktisk et ganske godt unntak, men la ikke denne tråden bli en Vista tråd.

 

Det er ikke mange her med standard maskiner som har fått blåskjerm, i såfall vil jeg tippe på at brukeren selv har gjort noe smart, derav PEBKAC!

Lenke til kommentar

"Det eneste problemet jeg kan tenke på som jeg har hatt er at en gang iblant (ikke veldig ofte, men ofte nok til at jeg blir irritert) slår skjermen seg av (som den jo skal gjøre etter en stund), men den nekter å gå på igjen uansett hva jeg gjør. Eneste løsningen har vært å slå av PC-en "hardcore" (altså holde inne knappen til PC-en slukner). Opplever det nå og da på en eldre laptop jeg har også (med XP) - om noen har en genial løsning på det problemet tas det imot med stor takk og stående ovasjon"

 

 

Har samme problem av og til på min Inspiron 6400. Da hjelper det å lukke skjermen og åpne den igjen. Skjermen skrur seg på med en gang.

Endret av Maariee
Lenke til kommentar
"Det eneste problemet jeg kan tenke på som jeg har hatt er at en gang iblant (ikke veldig ofte, men ofte nok til at jeg blir irritert) slår skjermen seg av (som den jo skal gjøre etter en stund), men den nekter å gå på igjen uansett hva jeg gjør. Eneste løsningen har vært å slå av PC-en "hardcore" (altså holde inne knappen til PC-en slukner). Opplever det nå og da på en eldre laptop jeg har også (med XP) - om noen har en genial løsning på det problemet tas det imot med stor takk og stående ovasjon"

 

 

Har samme problem av og til på min Inspiron 6400. Da hjelper det å lukke skjermen og åpne den igjen. Skjermen skrur seg på med en gang.

 

Det problemet har jeg opplevd på en rekke bærbare maskiner, alt fra HP til Fujitsu Siemens..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...